Het klinkt nogal aanmatigend als je een probleem voor gaat leggen en bij voorbaat al aangeeft wat je niet wilt horen maar toch: uit laten lezen bij de dealer ....... ja, dat die dat kan is mij ruimschoots bekend!
Verschijnselen:
- auto slaat slecht aan, vooral als hij op bedrijfstemperatuur is.
- bij doortrekken wil hij vaak niet boven de 4000 tpm. Soms schiet hij dan even door in de toeren maar valt meteen weer terug.
- schokt/"sputtert" soms bij optrekken waarbij, ondanks dat dit evt. niet goed te horen is, ik niet de indruk heb dat hij op minder dan 5 cilinders loopt. Knallen/ploffen in de uitlaat is niet aan de orde. Dit schokkerige gedrag komt vooral voor indien er vermogen gevraagd wordt.
- het motormanagementlampje gaat soms aan en een tijdje daarna weer uit maar het blijft ook geregeld continue branden.
- genoemde verschijnselen doen zich voor met of zonder geactiveerde BSR-tuning.
- gebruikte brandstof, Euro 95 of 98, geeft ook geen verschil.
De luchtmassameter is nagenoeg nieuw en er zit al een gemodificeerd/nieuw gasklephuis (gele sticker) op.
Motor loop normaal stationair en maakt ook geen enkel vreemd geluid.
Iemand enig idee waar te zoeken of waaraan te denken?
Rob
Motorproblemen S80 20T 163 pk (= Portugese uitvoering)
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
- cees klumper
- 4th Gear member
Ik zou kijken naar de TCV (turbo control valve). Die was op mijn S80 defect en zorgde voor sterk inhouden wanneer er power gevraagd werd. Vervangen en probleem weg. Maar ik denk dat er een grote kans is dat jouw probleem door iets anders wordt veroorzaakt want klinkt erger dan wat ik had. Maar goed, het is een mogelijkheidje.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik had ook een gele sticker maar het bleek ook eentje met koolstofbanen te zijn. (En was dus ook op.) Draait hij wel netjes stationair?gsx750r schreef: er zit al een gemodificeerd/nieuw gasklephuis (gele sticker) op.
Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Ik ga kijken of ik daar evt. zelf iets aan kan controleren.cees klumper schreef:Ik zou kijken naar de TCV (turbo control valve)
Ja dat doet hij. Prettig om te horen dat van dat gasklephuis met gele sticker! Hopelijk is dat bij mij niet het geval want die reparatie was al duur genoeg.kevinwalter schreef:Draait hij wel netjes stationair?

Dat is me op zich helemaal duidelijk maar eerlijk gezegd vind ik dat vaak een dooddoener als antwoord want dan kun je op elke vraag wel antwoorden: de dealer. Maar goed dat is mijn persoonlijke mening. Dat ik hoogstwaarschijnlijk uiteindelijk toch bij de dealer terecht kom daar twijfel ik niet aan echter vooraf wat tips/ideeën en misschien wel oplossingen waarbij de dealer niet benodigd is ........M@rcel schreef:Hoewel dat wat je niet wil horen wel de meest logische eerste stap is.
De bougies en bobines gaan we in ieder geval ook "bekijken" en ook de LMM even loskoppelen.
Je bent overigens nog steeds van harte welkom echter voor die paar maanden van jouw moet alles al in orde zijn omdat we dan al naar NL gaan met de S80 tenminste .......... als ik er ook uitgekomen ben wat ik nu met een trekhaak zal doen

Iedereen bedankt voor de reacties.
Rob
MINI John Cooper Works ; Land Rover Defender Td5 110 HT ; Jaguar XK Coupé 4.2 V8 (staat volledig gepreserveerd in opslag) ; Iseki Landhope 165 trekkertje ; Motor: Harley Davidson Heritage Softail ; Toy for boys: Yamaha XT1200ZE.
-
- 1st Gear member
Tip: Controleer ook even de slangetjes. Bij mijn S80 uit 1999 was 4 jaar geleden het slangetje naar de turbo control valve gescheurd, waardoor bij optrekken of remmen er problemen ontstonden. Hierdoor ging bij mij het motorlampje ook aan. Ik heb toen alle slangen vervangen. Die zijn bij de autoschop te koop voor een paar euro per meter of zo.
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ahh, dat is recent geweest?gsx750r schreef:
Ja dat doet hij. Prettig om te horen dat van dat gasklephuis met gele sticker! Hopelijk is dat bij mij niet het geval want die reparatie was al duur genoeg.kevinwalter schreef:Draait hij wel netjes stationair?![]()
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- ashwin1
- 1st Gear member
eerst uitlezen en dan pas verder kijken, jouw problemen kunnen veroorzaakt worden door een heel scala aan problemen, uitlezen en daarvan uit troubleshooten is mijn devies.
Volvo VIDA & DICE aanwezig
Landi LSI/Vogels VGI/Eurogas uitlees en config software aanwezig.
ECU tuner (ME7 WIP)
Volvo S80 2.4T full options MY03
Landi LSI/Vogels VGI/Eurogas uitlees en config software aanwezig.
ECU tuner (ME7 WIP)
Volvo S80 2.4T full options MY03
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Wat heet recent? Ik schat in km's ca. 85.000 km geleden. In tijd zal dat ca. 4 jaar geleden zijn. De rekening moet ik er nog wel van hebben maar ....... waar?kevinwalter schreef:Ahh, dat is recent geweest?

Dat heb ik intussen gedaan maar er worden geen foutmeldingen aangegeven. Wel als het lampje van het motormanagement brandt maar zoals ik al schreef gaat dat soms aan en uit en soms blijft het uit en dat laatste is nu aan de hand. Echter lampje aan of uit dat maakt v.w.b. het probleem niets uit!ashwin1 schreef:eerst uitlezen en dan pas verder kijken,...........
De komende week gaat hij naar de dealer en die mag het verder uitzoeken en oplossen. Overigens als het me te gortig wordt v.w.b. de onkosten dan gaat hij naar de sloop want voor mij is deze auto na 16 jaar en 203.000 km wel afgeschreven zeker gezien de onkosten die ik er aan heb gehad.
Die onkosten bestaan dan uit normale slijtage/regulier onderhoud maar vooral uit onvoorziene onkosten zoals o.a. dat gasklephuis maar ook de bewuste ABS-controller en intussen al 2x die "lagers" boven op de voorste veerpoten.
Op zich zou ik het wel jammer vinden als hij weggaat want ik rijd er nog steeds graag in en voor de lokale en kortere ritten pakken we hem nog steeds.
En ....... dan hebben we dus ook alleen nog maar de Defender als trekauto voor de caravan en daar was ook iets mee v.w.b. het rijden met die combinatie naar Nederland. (klik)
Maar goed we gaan wel zien hoe het zich allemaal ontwikkelt en als alles weer in orde is zal ik hier wel vermelden wat er aan de hand was.
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Het heeft wat langer geduurd dan gepland maar hij is weer helemaal gezond.gsx750r schreef: ....... en als alles weer in orde is zal ik hier wel vermelden wat er aan de hand was.
Voor € 904 was ik weer klaar. En wat was nu de oorzaak? Voor de 2de keer de ETM en voor de 4de keer (!) de luchtmassameter. Verder nog wat kleine dingetjes zoals nieuwe bougies; olie en oliefilter ververst/vervangen; software voor de ECM opnieuw geladen. Uiteraard vormden de ETM en de luchtmassameter de grootste onkostenpost. Resp. € 329 en € 284 incl. BTW. De ETM ziet er overigens voor mij geheel anders uit dan de oude. Niet meer zo'n zilverkleurige doos met gele sticker maar iets dat doet denken aan een carburateur.
Dit was in ieder geval definitief de laatste keer dat ik er iets aan laat doen of evt. zelf doe. We rijden ermee tot hij (weer) ziek wordt en dan wordt het hoofdstuk Volvo ook definitief afgesloten.
Dit is intussen achterhaald want daar hebben we nu een Range Rover Sport TDV8 voor.gsx750r schreef:En ....... dan hebben we dus ook alleen nog maar de Defender als trekauto voor de caravan
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Vanochtend de BSR software weer geladen. Even de snelweg op, die gelukkig altijd zo goed als leeg is, en ........ hij accelereert weer als vanouds en de topsnelheid (volgens de snelheidsmeter) ruim 240 km/u. Kortom weer de S80 zoals ik hem kende.
Het verbruik is, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, ook weer normaal.
Voor de reparatie was het gewoon niet meer mogelijk zuiniger dan 1 : 8 te rijden maar nu is het weer van 1 : 9 tot 1 : 13,5.
Rob
Het verbruik is, uiteraard afhankelijk van de omstandigheden, ook weer normaal.
Voor de reparatie was het gewoon niet meer mogelijk zuiniger dan 1 : 8 te rijden maar nu is het weer van 1 : 9 tot 1 : 13,5.
Rob
- Fenrirsol
- 1st Gear member
Ik begin zelf ook steeds meer te twijfelen over mijn ETM. Maar voornamelijk vanwege hij soms stationair wat minder loopt. Maar buiten dat merk ik er vrij weinig van.
Wel jammer om te lezen dat voor jou volvo einde verhaal is. Ergens ook wel begrijpelijk met zulke ervaringen. Wie weet blijft hij nu wel heel lang netjes rijden.
Wel jammer om te lezen dat voor jou volvo einde verhaal is. Ergens ook wel begrijpelijk met zulke ervaringen. Wie weet blijft hij nu wel heel lang netjes rijden.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Even iets verduidelijken. Het evt. einde Volvo heeft een andere reden. Voor eenieder is het moment waarop hij het economisch niet meer verantwoord vindt om de auto te laten repareren en te blijven rijden natuurlijk verschillend.Fenrirsol schreef:Wel jammer om te lezen dat voor jou volvo einde verhaal is. Ergens ook wel begrijpelijk met zulke ervaringen. Wie weet blijft hij nu wel heel lang netjes rijden.
Gezien de leeftijd van de auto en de km.stand valt het allemaal nogal mee als ik de onkosten in ogenschouw neem. Maar we gebruiken hem beduidend minder dan onze Land Rovers en bovendien rijden we heel veel motor en dan wordt het een geheel ander verhaal. Als we er zo'n 5000 km mee rijden per jaar is het veel.
Een ander punt is dat de 'oude' Volvo's die aan onze eisen voldoen waarbij de belangrijkste eis een lage km.stand is (< 100.000 km) hier (Portugal) op beginnen te raken en de huidige Volvo's spreken mij in het geheel niet aan. Werkelijk geen enkel model! (Volgens een aantal profilers op dit forum is dit uitsluitend aan mijn leeftijd te wijten

Kortom einde Volvo heeft nauwelijks iets met de ervaringen met onze huidige S80 te maken want daar rijden we gewoon nog steeds met veel plezier in, zeker nu hij weer helemaal gezond is. En ach als het zover is vinden we misschien toch nog een 'oude' S80/V70 of XC70 die aan onze eisen voldoet.
Volvo for Life dat zeker niet maar ......... zeg nooit nooit !

Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Nee die had er geen enkele invloed op, althans niet aantoonbaar. De dealer weet dat ik die gebruik en heeft daar ook uitgebreid mee geëxperimenteerd. Bovendien reed ik (waarom weet ik eigenlijk niet eens meer) al een hele tijd zonder de BSR software en in die tijd zijn de problemen begonnen. Als ik hem er dan weer opzette veranderde er niets. Voor mij was het allervreemdste dat het motormanagement lampje soms aanging, de ene keer gedurende langere tijd en dan weer slechts een korte tijd. Er waren ook momenten dat als dat brandde dat de auto dan normaal liep en zodra het uit was het gedonder weer begon.V50 R schreef:Werd de storing niet veroorzaakt door de bsr tuning file?
Als klap op de vuurpijl: er waren door de dealer ook geen foutcodes te vinden dus ........ schiet mij maar lek! Daarom heeft hij ook ruim een week bij de dealer gestaan omdat ze o.a. met een multi-meter aan het fout zoeken zijn gegaan. Het is gelukkig niet een dealer die stomweg maar alles begint te vervangen. De bobines werden ook verdacht maar die bleken bij meting nog de juiste meetwaardes te tonen.
Ik kan je zeggen dat dat geweldig rijdt. Ondanks het hoge gewicht (2748 kg op kenteken) accelereert hij, als dat zo nodig moet, geweldig (9.2 sec. naar 100km/u). De motor heeft 272 pk en een koppel van 640Nm. Hij heeft een 6-traps automaat die ook handmatig is te schakelen. In het terrein is het echt een beest en dat dan weer dankzij de lage gearing en het werkelijk geweldige Terrain Response System dat ik overigens al kende uit onze Discovery 3, die trouwens de Defender ook al de baas was in het terrein!. Maar ja zo'n vergelijking gaat altijd mank: Een Defender is een Defender, punt uit! Het verbruik loopt van 1: 7 tot 1: 13.5, dit uiteraard afhankelijk van rijstijl en omstandigheden. Alleszins acceptabel dus.En uit nieuwsgierigheid, hoe rijdt zo'n V8 diesel in de LR eigenlijk?
We zijn er in ieder geval erg blij mee en rijden er relatief veel mee. In mei moet hij ons incl. caravan naar NL brengen.Was trouwens wel weer even vreemd om zo hoog te zitten als je net uit een BMW Z4 komt. Ja natuurlijk, in de Defender zit je ook hoog maar ik bedoel dus met een auto die qua prestaties gewoon aan een personenauto doet denken en waarmee je voor dat je het weet ongemerkt veel te hard rijdt op die smalle bochtige wegen hier. Enkele zeer verrassende situaties meegemaakt ......

O ja, toen we de Volvo in Badajoz (Spanje) gingen ophalen konden we meteen de RRS daar bij de LR-dealer achterlaten want tegenligger + steentje = sterretje en enige seconden later een grote scheur in de voorruit. Benieuwd wat de verzekering gaat doen want die riep onmiddellijk Carglass. Carglass ........ ik dacht toch echt van niet!!
Rob
Laatst gewijzigd door gsx750r op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
- gsx750r
- 6th Gear member
- Contacteer:
Om deze topic over ziek zijn, beter worden voor wat mij betreft af te sluiten.
Gisteren + vandaag zo'n 800 km gereden waarbij alle rijstijlen en wegsoorten de revue zijn gepasseerd en vastgesteld dat hij, met en zonder BSR tuning, echt weer volledig gezond is. Het gemiddelde verbruik over de gehele afstand: 8.7 l/100km ( 1 : 11.49) en daar kan ik heel goed mee leven. De BSR tuning blijft er overigens weer gewoon op staan.
We hebben weer met volle teugen genoten en besloten van Volvo bezitters weer Volvo rijders te worden. De RRS laten we wat vaker staan en gebruiken hem alleen voor de doeleinden waar we hem voor gekocht hebben en we overwegen de Defender maar weg te doen. 2 Oudjes met 3 auto's waarvan 2 terreinwagens, ja waarom eigenlijk?
O ja en wat blijven ze toch mooi om te zien ..... die twee grote analoge klokken waar je snelheid en toerental op af kunt lezen!. De oudjes onder ons kennen ze vast nog wel uit de tijd dat Volvo's nog Volvo's waren ......
(Profilers kom d'r maar in)
En dan wordt het nu tijd om me de komende tijd weer eens in te lezen op het forum want ik loop een behoorlijk eind achter. Vooral de topics over downsizing i.c.m. de pk's en het koppel hebben mijn grote aandacht. Een snelle scan heeft me al geleerd dat daar een ongekende hoeveelheid aan kennis op het gebied van motortechniek aanwezig is ...........
Rob
Gisteren + vandaag zo'n 800 km gereden waarbij alle rijstijlen en wegsoorten de revue zijn gepasseerd en vastgesteld dat hij, met en zonder BSR tuning, echt weer volledig gezond is. Het gemiddelde verbruik over de gehele afstand: 8.7 l/100km ( 1 : 11.49) en daar kan ik heel goed mee leven. De BSR tuning blijft er overigens weer gewoon op staan.
We hebben weer met volle teugen genoten en besloten van Volvo bezitters weer Volvo rijders te worden. De RRS laten we wat vaker staan en gebruiken hem alleen voor de doeleinden waar we hem voor gekocht hebben en we overwegen de Defender maar weg te doen. 2 Oudjes met 3 auto's waarvan 2 terreinwagens, ja waarom eigenlijk?
O ja en wat blijven ze toch mooi om te zien ..... die twee grote analoge klokken waar je snelheid en toerental op af kunt lezen!. De oudjes onder ons kennen ze vast nog wel uit de tijd dat Volvo's nog Volvo's waren ......

En dan wordt het nu tijd om me de komende tijd weer eens in te lezen op het forum want ik loop een behoorlijk eind achter. Vooral de topics over downsizing i.c.m. de pk's en het koppel hebben mijn grote aandacht. Een snelle scan heeft me al geleerd dat daar een ongekende hoeveelheid aan kennis op het gebied van motortechniek aanwezig is ...........
Rob