Hallo iedereen,
De laatste tijd ben ik druk geweest met het toevoegen/vervangen van enkele onderdelen van mijn S70. Zo heb ik onder andere houtinleg in het interieur gebouwd, de standaard dashboard verlichting (ook in de optie knoppen in het dashboard) vervangen door LEDjes en heb ik een setje mistlampen voor van de sloop gehaald en gemonteerd.
Al met al is het zeker een mooi resultaat en ben ik erg blij met alle werkzaamheden zelf gedaan heb, zo is het altijd fijn als je weet tijdens het sleutelen dat je iets toevoegt aan je auto. Voor een aantal weken geleden had ik op ebay een paar T3 LED lampjes gekocht, dit zijn de lampjes in de optie knoppen bij het stuur. Deze waren vrij makkelijk te vervangen op de info knop na, hier moet je het knopje open maken en een stukje uit het witte plastic branden met een soldeerbout om het lampje eruit te halen.
Nadat ik deze T3 lampjes geplaatst had, was de kleur van de knoppen opeens blauw, later kwam ik erachter hoe het kwam, ik had namelijk niet naar de tint van de ledjes gekeken. Als je ledjes in de auto zet, moet je de juiste kleur/tint kopen als je het standaard licht groene Volvo licht wil behouden. Volvo heeft namelijk in de knopjes en in het dashboard een blauw filter geplaatst, hierdoor wordt het warme witte licht (tegen geel aan) door de filter verkleurd naar groen wat je ziet.
Gezien het feit ik de kleur wel acceptabel vond heb ik het eerst maar gewacht op de andere ledjes welke ik ook op ebay had besteld (de T3 ledjes waren er rond sinterklaas, de rest pas rond de jaarwisseling en erna terwijl ze ongeveer op dezelfde datum besteld waren). Na de kerstdagen heb ik ook een berkenhouten middenconsole gekocht op marktplaats en deze 2 panelen in het dashboard gemonteerd op oud en nieuwjaarsdag (in en uitbouwen koste mij 2 middagen aangezien het feit dat het paneel bij de radio met 19 schroeven vast zit waarvan 15 aan de binnenkant van het dashboard...)
Het inbouwen van het hout werk was wel een hele hoop werk, maar toch zeker de moeite waard, dit lijkt veel warmer en straalt meer uit dan het saaie grijze plastic wat er standaard inzat. Helaas had degene waar ik de 2 panelen van gekocht heb, het stripje op het handschoenen vakje niet, dus mocht iemand die toevallig nog hebben, laat het even weten.
Deze week zag ik op internet dat er bij mij in de buurt op een sloperij een V70 stond die nog mistlampen had. De volgende dag direct maar heen gereden om te kijken, de mistlampen waren in goede staat, niet gebarsten o.i.d, na een beetje sleutelen al liggende in de modder, had ik de lampen eraf en de bumperkapjes en de schakelaar waren ook aanwezig en in goede staat, dus dat was ook mooi mee genomen. Na enig zoekwerk kwam ik er echter helaas wel achter dat de juiste relais er niet meer in zaten om 1 of andere reden... Gelukkig wist ik dat in mijn dorp op de sloop nog een 850 luxe turbo uitvoering stond waar mistlampen op zaten. Direct even heen gereden en jahoor, de relais die ik nodig had zaten er nog in!
De volgende dag even een oud zeil op de grond gelegd en heb ik de lampen gemonteerd, dit viel nog niet mee aangezien de gaten waar de bouten in gaan vrij stroef gingen... 1 boutje brak zelfs af toen ik ermee bezig was, agja dan maar met 1 boutje en een schroef, dat zit ook vast genoeg. De schakelaar direct even voorzien van een ledje en in het dashboard gezet. Om de 1 of andere reden had ik slechts 1 J relais nodig (deze komt links bovenin op de plek waar normaal relais 201 zit). Even testen en jahoor, alles werkt naar behoren (vreemd genoeg zonder 213 relais, deze kon ik ook niet plaatsen??)!
Vandaag had ik toch nog even zin om te sleutelen en aangezien ik de komende tijd weinig tijd hiervoor over denk te houden, toch maar even aan de slag gegaan. Vandaag stond het instrumenten paneel op het programma, aangezien ik hier ook al een gloeilampje van kapot had (rechts onderin het lcdtje van de boordcomputer). Om erbij te kunnen, moet het hele bovenste gedeelte van het dashboard eraf, dat is opzich geen moeilijke klus, maar het is geen 5 minuten werk. Er zitten ongeveer 14 schroeven en bouten in het bovenste gedeelte en deze zitten haast allemaal weg gewerkt achter de ventilator roostertjes etc. Om deze te kunnen verwijderen kun je het beste een speciaal stuk gereedschap gebruiken waardoor je leer niet beschadigd, met een platte schroevendraaier wil het ook wel, maar hierbij is de kans groot dat je het leer beschadigd. Ik had een speciaal setje van deze plastic tools bij de autogros gekocht voor ongeveer een tientje (hiervoor kreeg ik 5 stuks stevig gereedschappen voor eigenlijk alle interieur onderdelen die geklikt zitten in alle auto's). Mij ging het vooral om het dunne spateltje wat prima en heel makkelijk tussen de roostertjes past en je ze er zo uit kan wippen.
Nadat ik alle roosters, speakercovers etc had verwijderd, kun je makkelijk met een T25 alle schroeven in het dashboard los maken. Daarna moet alleen het handschoenen vakje er nog wel uit (6 schroeven en je pakt het hele bakje er zo uit) en moet de airbag van de passagiers zijde losgekoppeld worden (LET WEL, ONTKOPPEL EERST DE NEGATIEVE POOL VAN DE ACCU, ANDERS BLIJFT HET SRS LAMPJE BRANDEN ALS JE DE AUTO AANZET OMDAT JE DE AIRBAG LOSGEKOPPELD HEBT). er zitten achter het bakje nog 2 T25 schroeven boven in en er zitten 3 10mm bouten bij de airbag module. Als deze verwijderd zijn, kan het paneel naar je toe getrokken worden en kun je hem weg leggen op de achterbank ofzo. Het instrumenten cluster zit dan verder nog met 2 simpele clipjes vast en de draden allemaal afkoppelen.
De gloeilampen eruit halen, de 4 grote zwarte fittingen zijn de T10 en de 3 blauwe eronder in een driehoek zijn de T5. De lampjes kun je er al wiebelend zo uittrekken. Verder is het belangrijk als je de ledjes plaatst in de fittingen en deze weer in het cluster stopt, dat je de ledjes test zodat je zeker weet dat ze op de goede plaats zitten. De ledjes zijn namelijk wel gevoelig voor polariteit (gloeilampen niet). Als je een 12v voeding ergens hebt, kun je dit heel makkelijk testen door de juiste pennen van 1 van de groene connectoren te voorzien van spanning ( hier wordt dat allemaal uitgelegd).
Als alles werkt, kan alles weer in de auto en heb je hele mooie strakke verlichting in je dashboard, het is veel mooier en lijkt veel nieuwer dan de standaard Volvo verlichting. Wel moet ik erbij zeggen dat het zeker geen petjes verlichting is en absoluut geen kermis attractie lijkt!! Zelfs de dimmer werkt nog naar behoren en dimt de ledjes ook goed (wat voor sommigen 's nachts fijn kan zijn).
Ik kan het iedereen aanraden en het is ook geen moeilijke klus, alleen wat sleutel werk en daarna even de ledjes op de juiste manier erin en het werkt.
Graag hoor ik wat jullie ervan vinden en misschien nog suggesties hebben.
S70 verlichting en houtinleg
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door TheDutchTango op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- sander69
- 3rd Gear member
zo dan, dat ziet er netjes uit!!
chapeau; ik wou dat ik zo handig was.....
chapeau; ik wou dat ik zo handig was.....
Volvo 245 GLT 2.1 turbo 1983
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
Volvo V70 2.3 R AWD Black 1997
Volvo C70 cabrio 2.4 D5 GT Summum 2007
Volvo XC90 2.4 D5 GT black 2004
Saab 900 classic coupe Aero FPT 1992
- TheDutchTango
- 2nd Gear member
Alles is te doen, alleen let wel dat de meeste klusjes wel wat tijd kosten door de eindeloze hoeveelheid schroeven die je moet verwijderen. Volvo doet overigens alles met Torx schroeven (meeste T25). Verder gewoon geduld hebben en opletten met wat je doet, hout van het centerconsole (waar de radio zit) uit en inbouwen kost echt meer dan een halve dag werk...
Zelf sleutelen aan de Volvo is echt leuk werk, je leert veel van je auto, zo kan je hier ook een hoop vinden https://www.youtube.com/user/RSpi007 ook onderhoud van de auto wordt uitvoering behandeld. Handig voor elke S70, V70, C70, XC70 en 850 bezitters. motorisch zijn ze overigens gelijk.
Zelf sleutelen aan de Volvo is echt leuk werk, je leert veel van je auto, zo kan je hier ook een hoop vinden https://www.youtube.com/user/RSpi007 ook onderhoud van de auto wordt uitvoering behandeld. Handig voor elke S70, V70, C70, XC70 en 850 bezitters. motorisch zijn ze overigens gelijk.