Type olie 2.4T: 0W30?!
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Vandaag is mijn S60 2.4T uit 2001 weer glansrijk door de apk gekomen. Bijna 270.000 km op de teller. Ik zie alleen op de factuur staan dat de dealer bij de oliewissel 0W30 erin heeft gedaan, terwijl dat voorheen 5W40 was. Waarom? Is dit wel de juiste soort voor deze motor?
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Volgens mijn gegevens hoort er inderdaad 0W-30 in, belangrijker is dat er A5 achter staat. Er is tegenwoordig ook 5W-30 A5. Olie met lagere ACEA-kwalificaties kan coatings die cilinderwanden en lagertaps harden, aantasten. Er zijn allerlei interessante en ook minder interessante discussies of Volvo hierin de juiste keuze heeft gemaakt. Ik houd het maar gewoon bij het advies van de makers van het product: Volvo. Dus 0W-30 A5/B5.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
5W40 met ACEA A5/B5 specificatie mag ook schijnbaar. Echter vind ik het raar van de dealer om een andere olie te gebruiken die er eerst in zat. In de discussie of je nu de 5W40 of 0W30 moet gebruiken ga ik me niet mengen, maar ik ben wel van mening dat je niet zomaar van olie moet veranderen. Maar waarom heb je de dealer niet zelf gevraagd waarom hij dit heeft gedaan?
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Op zich vind ik het niet raar om de voogeschreven olie te gebruiken. Overigens zit er onder de motorkap ook een sticker waarop de olie specs staan. Zie ook hier.
Laatst gewijzigd door Maurits@Parts4Swedes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Uiteraard heb ik dat gevraagd aan de werkplaatsreceptionist, maar ik kreeg louter het antwoord dat het "een prima olie" is voor deze motor en dat hij ook niet wist waarom er gewisseld was. Helaas heb ik niet de originele handleiding van de auto, maar van een later modeljaar, waarin dit motortype (B5244T3) niet vermeld staat.Ben W schreef: 5W40 met ACEA A5/B5 specificatie mag ook schijnbaar. Echter vind ik het raar van de dealer om een andere olie te gebruiken die er eerst in zat. In de discussie of je nu de 5W40 of 0W30 moet gebruiken ga ik me niet mengen, maar ik ben wel van mening dat je niet zomaar van olie moet veranderen. Maar waarom heb je de dealer niet zelf gevraagd waarom hij dit heeft gedaan?
Ik ben nog even in de werkplaatsfacturen van de afgelopen jaren gedoken. Vorig jaar zat er ook al 0w30 in, maar toen is het mij niet opgevallen. Daarvoor was het dus altijd 5w40. Overigens is het inderdaad 0W30 A5/B5, en dat staat niet in het schema dat hierboven genoemd wordt. Daarin staat A3/B3/B4. Geen idee wat het verschil is trouwens.
Laatst gewijzigd door Morgenstond op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Volgens mij kunnen beide typen olie erin, 0W30 is iets dunner in koude toestand. Men zegt dat dunnere olie met name goed is voor een turbo. Het verbruik zal wel wat hoger zijn dan met de 5W40.
de codering C/B3 of B5 is wel een verschil; iets om na te vragen. C staat voor katalysator, B voor benzine. Het getal 3 of 5 zegt iets over de toevoegingen aan de olie.
de codering C/B3 of B5 is wel een verschil; iets om na te vragen. C staat voor katalysator, B voor benzine. Het getal 3 of 5 zegt iets over de toevoegingen aan de olie.
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
Ik ben geen natuur- of scheikundige, maar ik heb begrepen dat het verschil tussen de A3 en A5 in de toevoegingen (improvers) zit, die ervoor zorgen dat de viscositeit van de zeer dunne olie ook bij hoge temperatuur en hoge druk gehandhaafd blijft, met name op de glijvlakken van cilinderwanden en lagertappen (HTHS). Bij motoren die met A5 kunnen omgaan zijn deze (thermochemisch en inductiegeharde) glijvlakken op deze omstandigheden vervaardigd. Er blijft onder deze zware condities voldoende oliefilm op de glijvlakken. ACEA geeft vervolgens richtlijnen uit hoe de motoren met deze smeermiddelen getest moeten worden en hoeveel slijtage op de glijvlakken aanvaardbaar is. A3 olie is dus minder in staat te presteren in deze omstandigheden, olie wordt te dun of koekt juist aan. A5 olie is ontwikkeld voor 'low friction' motoren, dus voor brandstofbesparing. Meer info is te vinden op de site van ACEA en er zijn op google/scholar diverse publicaties te vinden over viscositeit van smering onder high temperature/high shearing condities en de eigenschappen van de glijvlakken. Ook zijn op dit deel van google wetenschappelijke beschrijvingen te lezen over hardingsprocessen.M@rcel schreef:Kun je dit ook onderbouwen? Met bronnen bijvoorbeeld?maurits01 schreef:Olie met lagere ACEA-kwalificaties kan coatings die cilinderwanden en lagertaps harden, aantasten.
Afijn, het was niet mijn intentie om een nieuwe discussie te starten over dit onderwerp, maar ik kon het toch weer niet laten. Een eventueel vervolg laat ik graag over aan anderen.
- Turbotom
- 2nd Gear member
- Berichten: 170
- Lid geworden op: 16.04.2012 - 21:22
- Locatie: Zuid-Holland
Hier vind je de Volvo handleidingen: http://support.volvocars.com/nl/pages/default.aspxMorgenstond schreef: Helaas heb ik niet de originele handleiding van de auto, maar van een later modeljaar, waarin dit motortype (B5244T3) niet vermeld staat.
Tom
- Doeke Dobma
- 5th Gear member
- Berichten: 1289
- Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
- Locatie: Leeuwarden
Er kan ook een kosten technisch aspect aan zitten; 5w30 of 5w40 is veel voordeliger dan 0w30...
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ik ben het met je eens dat de moderne motoren speciaal gebouwd zijn om de (naar men zegt) energiebesparende A5/B5 olieën te weerstaan. Maar mijn vraag was om te onderbouwen dat deze motoren extra slijtage vertonene als je A3/B3 olie ipv A5/B5 olie toepast.maurits01 schreef:Ik ben geen natuur- of scheikundige, maar ik heb begrepen dat het verschil tussen de A3 en A5 in de toevoegingen (improvers) zit, die ervoor zorgen dat de viscositeit van de zeer dunne olie ook bij hoge temperatuur en hoge druk gehandhaafd blijft, met name op de glijvlakken van cilinderwanden en lagertappen (HTHS). Bij motoren die met A5 kunnen omgaan zijn deze (thermochemisch en inductiegeharde) glijvlakken op deze omstandigheden vervaardigd. Er blijft onder deze zware condities voldoende oliefilm op de glijvlakken. ACEA geeft vervolgens richtlijnen uit hoe de motoren met deze smeermiddelen getest moeten worden en hoeveel slijtage op de glijvlakken aanvaardbaar is. A3 olie is dus minder in staat te presteren in deze omstandigheden, olie wordt te dun of koekt juist aan. A5 olie is ontwikkeld voor 'low friction' motoren, dus voor brandstofbesparing. Meer info is te vinden op de site van ACEA en er zijn op google/scholar diverse publicaties te vinden over viscositeit van smering onder high temperature/high shearing condities en de eigenschappen van de glijvlakken. Ook zijn op dit deel van google wetenschappelijke beschrijvingen te lezen over hardingsprocessen.M@rcel schreef:Kun je dit ook onderbouwen? Met bronnen bijvoorbeeld?maurits01 schreef:Olie met lagere ACEA-kwalificaties kan coatings die cilinderwanden en lagertaps harden, aantasten.
Afijn, het was niet mijn intentie om een nieuwe discussie te starten over dit onderwerp, maar ik kon het toch weer niet laten. Een eventueel vervolg laat ik graag over aan anderen.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
deze eisen hebben ook te maken met de langere onderhoudsintervallen. Als je de fabrieksvoorschriften (30.000 km) volgt, schrijft men een A5/B5 voor (daarin zitten ook dopes om de olie langer op kwaliteit te houden). Voor mij is dat echter niet zo relevant. Ik ververs elke 10.000 - 15.000 km/elk half jaar. Olie heeft dus geen kans om te verouderen. Ik gebruik 5W30 in de C30 uitvoering.
laatste Volvo (960) verkocht
- Morgenstond
- 5th Gear member
- Berichten: 1867
- Lid geworden op: 26.08.2010 - 19:41
- Locatie: Den Haag
Het is mij genoegzaam bekend dat de handleidingen online staan, maar helaas zijn ze er pas vanaf modeljaar 2004. En precies dat boekje heb ik. Daar staat de 2.4T-motor niet meer in.Turbotom schreef:Hier vind je de Volvo handleidingen: http://support.volvocars.com/nl/pages/default.aspxMorgenstond schreef: Helaas heb ik niet de originele handleiding van de auto, maar van een later modeljaar, waarin dit motortype (B5244T3) niet vermeld staat.
Tom
2017 - heden: S40 phase II 1.8 AT (2004)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
2011 - 2017: S60 2.4T AT (2001)
2010 - 2011: S80 2.9 AT (2000)
2008 - 2011: S40 1.8 AT (1996)
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05
Er zijn ook ACEA C3 en C4 olien, deze zijn eerder bestemd voor motoren met katalysator en roetfilter. Echter Volvo schrijft deze voor een of andere reden niet voor.
Ik vraag me zelfs af of C3 en C4 niet automatisch aan de a5/b5 norm voldoet, net zoals de a5/b5 norm zou kunnen voldoen aan de a3/b3 norm.
Ik heb op het net eens die sijtage testen opgevraagd van de diverse olien, echter zie ik niet veel verschil.
Ik vraag me zelfs af of C3 en C4 niet automatisch aan de a5/b5 norm voldoet, net zoals de a5/b5 norm zou kunnen voldoen aan de a3/b3 norm.
Ik heb op het net eens die sijtage testen opgevraagd van de diverse olien, echter zie ik niet veel verschil.