Hallo allemaal,
Opnieuw moet ik me wenden tot de kennis van dit forum. Ik heb een Volvo V50 MY2005 1.8 benzine in Kinetic uitvoering. Nu de rammel van de verkeerde remblokken achter is opgelost, hoor ik een forse rammel aan de voorzijde. Alleen als ik over een oneffen wegdek rijdt. Het zijn niet de remblokken of schijven (het is geen metalig geluid, maar meer een dof geluid. Buiten hoor je het niet harder als binnen. De rammel is er altijd op oneffen terrein, ongeacht of je remt, gas geeft, op de cruise controle rijdt of het gas loslaa blijkbaar).
Het lijkt uit het vooronder aan de linkerkant van de auto te komen. Het gekke is dat het vandaag erger is geworden. De auto trekt sindsdien ook naar links. Dat was voorheen niet. Ik heb van het weekend andere velgen (de originele) eronder gelegd om daar de zomerbanden op te leggen. De auto is zojuist uitgelijnd (enkele weken geleden) dus dat zou het niet moeten kunnen zijn. Bij aanschaf is ook een van de motorsteunen vervangen. Ik weet niet of ik het daar moet zoeken?
Bij de wissel in de winter is ook de ophanging nagekeken, maar daar was aan de voorzijde alles goed volgens de garage (universele). De bodemplaat was ook niet helemaal goed gemonteerd, maar deze zit inmiddels met boutjes weer helemaal vast.
Het gaat mij erom dat ik weet hoe en waar ik naar kan zoeken. En dat ik en mijn gezin veilig kunnen blijven rijden in die prachtige Volvo... Wie kan mij helpen?
Rammel vooronder V50
-
- 1st Gear member
Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
- Luuk87
- 2nd Gear member
Mijn gok zou zijn een versleten ophangingsrubber. Niet al te eenvoudig zelf te controleren maar wat je kunt proberen is je voorwiel opkrikken en als een malloot aan je wiel gaan schudden. Als er ook maar iets speling te vinden is moet er een rubber vervangen worden. Dat kost de wereld niet 

Volvo V50 | 2006 | 2.0D
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak
K&N en ZIP: 176pk / 390Nm
Gentleman's sjonniebak

-
- 1st Gear member
Dank voor je antwoord! dan ga ik dat als eerste doen van het weekend. Gek dat dat net is nagekeken door de garage. Ik heb van het weekend wel gevoeld aan de stabilisatorstang en het wiel. Maar niet "als een malloot"
dus dat ga ik nog eens proberen!

Volvo V50 2.4i Summum (2004) - Volvo V40 1.8 Europa Sports Exclusive (2002) - Volvo 121 Amazon B18 (1966) - Constructam Comet 6T (1969)
-
- 1st Gear member
Van de week even mijn banden om laten wisselen en ze hebben gelijk gekeken naar de rammel. Proefrit gemaakt, geen rammel. Zul je altijd zien. Volgens hen is de ophanging goed. Afgelopen dagen erop gelet en de rammel lijkt er niet te zijn als de motor en auto koud is. Na een ritje op oneffen wegdek rammelt het dat het een lieve lust is. Het lijkt van linksvoor te komen.
Dus geen stap verder gekomen helaas, (behalve dat ik weet dat de rammel bij een warme auto aanwezig is).
Iemand suggesties?
Dus geen stap verder gekomen helaas, (behalve dat ik weet dat de rammel bij een warme auto aanwezig is).
Iemand suggesties?
-
- 1st Gear member
Even een kleine update: het scheef trekken is verholpen door het verwisselen van de banden. Hij spoort nu perfect en is onlangs uitgelijnd. Alleen de rammel is er nog. Ik zet hem morgen even op de brug bij mij thuis en kruip er maar weer eens onder... Als iemand suggesties heeft waarnaar ik kan kijken...
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Je blijft lekker bezig zo, Merijn. Je zou de stabilisatorstangetjes nog kunnen checken, hoewel deze meer een tikkend geluid maken. Controleer ook goed de motorrubbers en de ophanging van de uitlaat.
-
- 1st Gear member
Ja inderdaad Maurits, na vandaag ben ik er helemaal goed klaar mee. De rammel bestaat nog steeds, maar halverwege een rit merkte mijn vrouw dat de stuurbekrachtiging uitviel met de melding Stuurbekrachtiging service vereist. De pomp zit er nog geen maand in (gebruikte pomp erin gezet). Gelukkig binnen de garantie van een maand, dus die kan ik zelf weer omruilen en monteren. Vervolgens kreeg mijn vrouw de melding 'Remstoring, stop auto z.s.m.' Met het rode uitroeptekentje. Ik begrijp niet hoe deze twee storingen verband kunnen houden, behalve mogelijk via de computer/softwarematig. In ieder geval kregen we de stuurpomp niet meer aan de praat (beide zekeringen (80A + 10A) gecheckt). Wel viel ons op dat de grootste connector van de stuurpomp heel vochtig was. Droogblazen en contactspray hielp echter niet.
Morgen maar eens die ruilpomp halen (vandaag de verkeerde meegekregen...) en kijken of ik zo de stuurpomp werkend krijg en de storingen verdwijnen. Anders gaat hij gelijk door naar garage... Ben bang voor de financiële consequenties... Tot nu toe baal ik goed van mijn Volvo, ook al is ie prachtig. Nog nooit een auto gehad die me zoveel geld heeft gekost. En dat terwijl hij nog maar een ton heeft gelopen!
En dan die rammel nog. (misschien houdt alles wel met elkaar verband
Tot zover mijn therapeutisch gemopper. Maar mocht iemand toch ideeën hebben waar ik kan gaan zoeken... Volgens mij is uitlezen de eerste stap. Op fora zoeken kom ik deze combi van storingen niet gauw tegen.
Morgen maar eens die ruilpomp halen (vandaag de verkeerde meegekregen...) en kijken of ik zo de stuurpomp werkend krijg en de storingen verdwijnen. Anders gaat hij gelijk door naar garage... Ben bang voor de financiële consequenties... Tot nu toe baal ik goed van mijn Volvo, ook al is ie prachtig. Nog nooit een auto gehad die me zoveel geld heeft gekost. En dat terwijl hij nog maar een ton heeft gelopen!
En dan die rammel nog. (misschien houdt alles wel met elkaar verband

Tot zover mijn therapeutisch gemopper. Maar mocht iemand toch ideeën hebben waar ik kan gaan zoeken... Volgens mij is uitlezen de eerste stap. Op fora zoeken kom ik deze combi van storingen niet gauw tegen.
-
- 1st Gear member
Ik had ook een rammel onder de auto, die alleen te horen was op hobbelige wegen. Bij mij waren de draagarm rubbers versleten.
Deze vervangen en het is nu opgelost. Auto heeft 125k gelopen.
Let alleen op dat de ene garage de draagarmen vervangt en andere garages alleen de rubbers vervangt. Dit scheelt aanzienlijk in prijs.
Heb mijn auto op de brug gezien toen de monteur er een banden lichter tussen zetten, erg veel speling. Na deze reparatie moest de auto uitgelijnd worden.
Volgens mij een veel voorkomend probleem...
Deze vervangen en het is nu opgelost. Auto heeft 125k gelopen.
Let alleen op dat de ene garage de draagarmen vervangt en andere garages alleen de rubbers vervangt. Dit scheelt aanzienlijk in prijs.
Heb mijn auto op de brug gezien toen de monteur er een banden lichter tussen zetten, erg veel speling. Na deze reparatie moest de auto uitgelijnd worden.
Volgens mij een veel voorkomend probleem...
-
- 1st Gear member
Van mij kwam het gerammel van een gebroken veer en kapotte schokbreker.
384567 km gelopen en voor de tweede maal voor schokbrekers gemonteerd!
Volvo rijd voor mij elke dag anders
384567 km gelopen en voor de tweede maal voor schokbrekers gemonteerd!
Volvo rijd voor mij elke dag anders