Gejoel: banden, lagers?

RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Hoor al bij lage snelheden een gejoel (iets van joe-joe-joe-joe) aan de rechterkant van de auto, lijkt erger te worden bij afremmen, maar voel absoluut geen trillingen, banden zien er goed uit. Herkent iemand dit? Zou dit toch onbalans kunnen zijn of moet ik aan lagers denken of versleten aandrijfassen. Het lijkt af te komen van het rechterachterwiel, maar kan het niet met zekerheid zeggen.
Geluid is alleen hoorbaar met radio uit en onder de 80 km/h.
Gebruikersavatar
Swisskid
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 17.09.2014 - 18:42
Locatie: Zug, Zwitserland
Contacteer:

Beste Rudi,

Als het geluid verandert als je heen-en-weer stuurt, een paar keer "slingeren" dus tijdens het rijden, dan heeft het waarschijnlijk met een lager te maken. Als het geluid niet verandert, dan heeft het m.i. met de banden te maken. Ik gok dan op een onregelmatige slijtage. Die onregelmatige slijtage kan dan weer veroorzaakt zijn door een versleten of kromme remschijf...

Succes...

Rob
"Facts Are Stupid Things..." - Ronald Reagan -

Sinds Nov. 2014: Volvo V70 D4 GT8 Summum MY2015, in Bright Silver


Afbeelding
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28550
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Met de auto op de krik even de wielen ronddraaien en luisteren naar bijgeluiden, is meestal een lager of slepende remmen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Hoe is het met je airco? Die kon ook wel eens aan de lege kant zijn en dan ga je het gejoel van de pomp horen. Airco uit = geluid weg (probeer even)
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Bij mij was het een gecupte achterband. Onregelmatige slijtage. Gebeurt vaker wanneer banden altijd achter gemonteerd blijven.
Dacht aanvankelijk ook aan een lager maar dat was het dus niet.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

V70/2.4D/2003 schreef: Hoe is het met je airco? Die kon ook wel eens aan de lege kant zijn en dan ga je het gejoel van de pomp horen. Airco uit = geluid weg (probeer even)
Aircopomp joelt inderdaad ook, is weg als ik de airco uitschakel, maar het gejoel achter blijft, zijn twee verschillende geluiden. Zal binnenkort de airco bij laten vullen, zou mooi zijn als het gejank uit de pomp weg is. Stuurbekrachtiging zoemt ook flink, niveau staat 5 mm onder max bij koude motor, zal het schelen als ik het bij laat vullen?

Nu alleen nog het gerammel van de multi-riem, is destijds een niet-Volvo-riem opgekomen, vermoedt (hoop eigenlijk) dat het daar aan ligt.
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Carfreak schreef: Bij mij was het een gecupte achterband. Onregelmatige slijtage. Gebeurt vaker wanneer banden altijd achter gemonteerd blijven.
Dacht aanvankelijk ook aan een lager maar dat was het dus niet.
Oke, zou kunnen inderdaad. Misschien de banden wisselen en kijken of het geluid achter weg is.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Als de band gecupt is, kun je dat wel zien. Het loopvlak ziet er als een zaagtand uit. Het kan echter ook een canvasbreuk zijn (opgelopen bij een stoeprandje, of gat in het asfalt o.i.d.). Dit is met het blote oog meestal moeilijk te zien.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik had eenzelfde probleem lijkt wel, ergens anders beschreven als donk-donk-donk.....
Heb er nu winterbanden opliggen met een kleinere velgenmaat, 17"- Ik hoor het niet meer
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

PeerTronic schreef: Ik had eenzelfde probleem lijkt wel, ergens anders beschreven als donk-donk-donk.....
Heb er nu winterbanden opliggen met een kleinere velgenmaat, 17"- Ik hoor het niet meer
Heb er ook net winterbanden onder met kleinere, 17" velgen, hoorde het joelen ook wel toen de zomerbanden er onder lagen, alhoewel het geluid nu sterker is. Ik wijt dit aan het feit dat dit merk en type winterbanden veel stiller is (68dB) dan de gebruikte zomerbanden (72 dB), het valt nu meer op.

Maar goed, als het aan de banden ligt laat ik het zo, er zit nog teveel profiel op om ze te wisselen, maar als het een lager is of iets dergelijks, dan is dat natuurlijk een andere zaak.
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Als ze gecupt zijn, kun je ze op de vooras monteren en dan slijten ze vanzelf weer goed.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Toch weer even terug, en aansluiten bij deze topic. Heb het elders al aangegeven, heb te maken met een zelfde fenomeen. Dacht toen de winterbanden erop lagen deze winter dat het beter ging. Toen viel me ergens eind januari op dat ik op een rotonde (dus rechtsom) toch wat hoorde. Naar de garage voor een jaarlijkse beurt begin februari. Monteur mee, en die hoorde het ook.

Alles nagekeken (toch al onderdeel van de service beurt) en de banden gewisseld van voor naar achteren (en omgekeerd ;-) ). Maar tot mijn verbazing, en nu hoort zelfs mijn vrouw het, is het geluid constant aanwezig bij exact 50 km/u, verdwijnt en komt weer terug bij 80 km/u. ??????

Anyways, ik weer terug. Monteur weer mee....toch de banden, volgens hem... aangezien ik voor Pasen toch de zomersloffen er weer op leg maar gelaten maar ik erger me kapot. Moet wel zeggen dat ik niet kan begrijpen wat het me de baden zou moeten zijn en waarom ik het met het naar voren wisselen in een keer erger hoor.
Gecupt?

Auto staat soms wel eens een week stil in de garage.

Maar met 50 en 80 km/u??? makes no sense, enne... geen enkele trilling, geen gevoel van onbalans.

Ik denk nog steeds aan een lager....
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Niemand? Vrijdag wisselen van velgen. Maar ik vind de dealer er te makkelijk overheen stappen. Zit garantie op dus moet voor hun toch ook geen probleem zijn? Hoe is de garantie eigenlijk geregeld voor een dealer, is dat voor eigen rekening? Graag een tip zodat ik de discussie vrijdag een beetje in een richting kan leiden.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Volgens mij is garantie bij 2dehands op rekening van de dealer, tenzij het de spuigaten uitloopt, dan kunnen ze coulance van Volvo aanvragen.

Zo was het tenminste bij mijn wervelklep op de V70 en de remschijven op de C70
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Gerald de Groot
4th Gear member
Berichten: 775
Lid geworden op: 16.10.2013 - 22:31
Locatie: Lieren
Contacteer:

Het zou ook een canvasbreuk in de band kunnen zijn. Dit is erg moeilijk waarneembaar, maar geeft wel een rotherrie.
V70 T5 2001 geartronic - mistral green
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik blijf maar terugkomen op dit topic.
Zoals ik al eerder aangaf is de auto in april van zijn zomersloffen voorzien, dit zijn 18" velgen met Pirelli (weet zo even uit mijn hoofd niet meer welke).

Nu wist de dealer mij te overtuigen dat het beter was dan met de winterbanden, tja, en hij blijft erbij, het zijn de banden en niet de lagers. Even nog ter info op het hierboven gevraagde issue over de garantie. Het gaat hier om een externe garantie, niet van Volvo of garage zelf. IS eigenlijk meer een verzekering tegen onkosten doe de importeur destijds erbij heeft gegeven. Het gaat om Quality 1 (http://www.quality1.ch/index.php/qualit ... ktion.html). Die loopt nog tot april 2016 en omvat in ieder geval de lagers en aandrijving. Arbeid en materialen worden voor de volle 100% vergoed zonder eigen risico. Dat was voor mij destijds de reden om af te zien van een offciele Zwitserse import. Het "Volvo Swiss Premium" weegt niet op tegen het prijsverschil incl de bijna zelfde garantie dekking.

Enfin, even terug naar het euvel, dat dus nog niet weg is, naar mijn smaak wel wat minder maar nu continue aanwezig vanaf +/- 45 km tot ruim 80,daarna neemt motor en omgeving geluid toe. Geen trillingen waarneembaar.

Het geluid laat zich nu duidelijker omschrijven als een zoem toon.
Ook opmerkelijk, daar de monteur dit ook heeft gehoord, is bij het nemen van een rotonde of bocht naar links ik een kloppend geluid hoor! Ja hoor ik jullie denken, dus rechtervoorwiel lager!

En toch blijft de dealer volhouden, het zijn de banden, tja nu dus winter en zomervelgen.....

Anyways, wat nu, ik ga het nog een keer voorleggen bij de dealer. Mijn voorstel, schroef er een setje velgen onder met zomerbanden, nieuw en check of het geluid er nog is. Ik heb geen idee waarom de dealer niet to reparatie wil overgaan. Ik vermoed dat hij denkt dat de kosten voor hem zijn, wat mijn vertrouwen natuurlijk niet vergroot.

Ik heb niet zoveel keuzes hier mbt dealers in de buurt van Basel. Mijn eerste ervaring met de grootste dealer uit de rego was ook al niet best, zie relaas elders op de site.

Wat denken jullie? Dat ik maar moet wennen aan het "banden geluid"? Doordrukken dat ze naar de lagers kijken? STa ik zwak omdat ik de auto niet bij de dealer heb gekocht? Kan Volvo er wat aan doen? Is dit toch het bekende addertje onde het gras van een parallel import en moet ik maar op de blaren zitten?

We praten hier toch over een auto van net 3 jaar oud, 44`000 km op de teller met een Zwitserse catalogus prijs in 2012 van bijna CHF 98K.

Ik rij met een stuk minder plezier in mijn jongensdroom.......
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik zou erop staan dat ze de voorwiellagers vervangen, baadt het niet dan schaadt het niet.

In het ergste geval moet je misschien de kosten zelf betalen, maar daar zou ik de voorkeur aan geven om de ergernis te stoppen.

De mijne is ook een 2012 met nu 94.000km op de teller en ik heb nergens last van.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb een paar jaar terug een defect wiellager gehad, links voor. Bij snelheden van zo'n 80 km en harder begon het gieren. Het was zeker geen gezoem. Het geluid veranderde ook bij het insturen, soms werd het meer, soms minder. Bij snelheden boven de 100 km/u wilde je wel de auto uit, zo irritant was het geluid.

Bij het opkrikken van de auto en daarna ronddraaien van het wiel hoor je een schurend geluid als het wiellager defect is.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Oh ja, dat wilde ik er nog aan toevoegen, hoewel ik me niet kan voorstellen dat het de "symptomen" verklaard
Bij de Service in februari, toen ik de velgen voor en achter zijn omgewisseld, wat overigens alleen maar meer herrie veroorzaakte, hebben ze me verteld dat ze de beschermplaten over remschijven hebben verbogen zodat er meer ruimte ontstaat. Zij dachten aan steentjes of hout wat makkelijker zoi kunnen blijven zitten als de platen wat nauw om de schijven zitten, tja als leek zijnde, weet niet of het goed of slecht is wat ze hebben gedaan.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2809
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Van dingen ombuigen gaat meestal ten koste vd coating (haarscheurtjes) waardoor deze eerder gaat roesten.
Als er meer ruimte tussen had moeten zitten had Volvo dat zelf wel gedaan
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”