Keerls nu we het er toch over hebben.....
Overal wordt er bezuinigd. De kosten moeten naar beneden. De auto's van nu zijn natuurlijk niet meer te vergelijken met de auto's van de jaren tachtig en negentig. Om je maar eens een idee te geven dat mijn allereerste lease auto maar liefst 2 opties had. Te weten een rechter buitenspiegel en metallic lak..... Sinds 1999 heb ik een auto met airco, sinds 2006 een auto met airco en navi ingebouwd..... En nu.... rij ik een 2013 Mondeo. En die is qua kwaliteit weer niet te vergelijken met de 2005 V70 van toen. Die auto was vele malen beter, steviger, solider. Ook die V70 kraakte behoorlijk hoor. Achterklep, rolhoes, dashboard, bestuurderstoel en dat voor een auto van rond de 58K. Maar goed alles heeft zijn prijs..... en daar gaat het nu net om. Wat wil een merk als Volvo nu bereiken. Mijn gevoel zegt dat de auto's een upgrading krijgen tov het huidige image per model. Kijk naar de XC90 wat een prachtige auto dat is geworden. Ben erg benieuwd wat de 90 serie volgend jaar gaat doen.
Tenslotte moet iedereen zich afvragen; Wanneer ben ik als individu tevreden met wat ik heb, wat ik mag en wat ik eventueel moet.
Alles over modeljaar 2016
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10615
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40970
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Oh ja, ik vind het leuk om zo af en toe eens in een nieuwe Volvo te rijden hoor en dagelijks tevreden met mijn 245 uit 1992
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Oh ja, ik vind het leuk om zo af en toe eens in een nieuwe Volvo te rijden hoor en dagelijks tevreden met mijn 245 uit 1992

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29438
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik koop mijn Volvo prive en moet helaas ook constateren dat de bouwkwaliteit met de jaren iets afneemt, mijn beide 240's en de 940 hebben een betere bouwkwaliteit dan de nieuwe V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10615
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Eensch en niets aan toe te voegen.Ben schreef: Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
waarom dan weggedaan?lint schreef: Ik koop mijn Volvo prive en moet helaas ook constateren dat de bouwkwaliteit met de jaren iets afneemt, mijn beide 240's en de 940 hebben een betere bouwkwaliteit dan de nieuwe V70.
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
Yup, het gras bij de buren is altijd groener. Het is ook vaak heel eenvoudig om naar boven te kijken - wat is er nog mooier/leuker. Maar als je in een Volvo rijdt, en je kijkt naar beneden, zijn er aardig wat meer mensen die in een mindere kwaliteit auto rijden.Ben schreef: Het lijkt er steeds meer op dat we last hebben van het RBG syndroom, het Rupsje Nooit Genoeg syndroom waarbij alles moet en niets te wensen over mag blijven.
Ik vind dat een teken van algemene ontevredenheid. Wees blij met wat je hebt (en vaak krijg je het nog van je werkgever ook) en hou op met mekkeren.
Oh ja, ik vind het leuk om zo af en toe eens in een nieuwe Volvo te rijden hoor en dagelijks tevreden met mijn 245 uit 1992![]()
laatste Volvo (960) verkocht
- jalex_h
- 6th Gear member
- Berichten: 2747
- Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
- Locatie: Midden nederland
Helemaal mee eens.dbosker schreef:Yup, het gras bij de buren is altijd groener. Het is ook vaak heel eenvoudig om naar boven te kijken - wat is er nog mooier/leuker. Maar als je in een Volvo rijdt, en je kijkt naar beneden, zijn er aardig wat meer mensen die in een mindere kwaliteit auto rijden.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 107
- Lid geworden op: 05.02.2013 - 18:43
- Locatie: A6
Wat betreft het gebruikte leer: mij valt wel op dat er zeker verschillende soorten leer worden gebruikt. Ik heb verschillende uitvoeringen gehad en hierbij viel op dat de actiemodellen (limited edition etc.) een ander soort leer hadden (alhoewel steeds over Select leder werd gesproken). Bij de normale summum-uitvoeringen die ik rijd lijkt het leer zachter/rijker te zijn en voelt het prettiger aan. Dit kan natuurlijk tussen m'n oren zitten, maar ik heb het idee dat er simpelweg bij actiemodellen een iets andere kwaliteit leer wordt gebruikt. Dit heeft dus niets te maken met achteruitgang van kwaliteit in de loop der jaren, maar wellicht meer met de uitvoering die wordt gereden. Mijn laatste 2 auto's (geen actiemodellen) hebben een mooiere kwaliteit leer dan de 2 auto's daarvoor (wel actiemodellen).Maurice Pierik schreef: Het bezuinigen op het uitrustingsniveau, of in de techniek is al heel lang gebruik. Ook bij Volvo.
Fabrikanten zijn continu op zoek naar geld besparingen. Dat is een bittere noodzaak, omdat klanten steeds meer 'features' verwachten. Voor deze snufjes wordt uiteindelijk niet noemenswaardig meer voor betaald.
Fabrikanten die niet aan deze besparingsacties meedoen zullen uiteindelijk te dure producten verkopen. Idere euro besparing is een euro meer geld verdienen. Wie de marges van autofabrikanten kent weet dat dit allemaal meetelt.
Veelal wordt er geknibbeld aan spullen die de klant ofwel niet doorheeft, ofwel betreft het zaken die niet bepalend zijn voor de aanschaf van een auto.
Ik denk niet dat er veel mensen een V70 links zouden laten liggen wegens de verdwenen gasveer. Soms zijn het onderdelen die bepaalde klanten wel onmiddellijk door hebben. In zo'n geval zijn er gewoon accessoires van een bepaald type afgehaald. Wat ook voorkomt is dat bij modeljaarwijzigingen bepaalde constructies vervangen worden door goedkopere (maar technisch even goede) ontwerpen.
Krakende stoelen of versnelde slijtage van onderdelen is typisch niet de bedoeling van kostenbeparingen, want levert alleen maar meer klachten op en zal uiteindelijk ook een negatieve uitwerking hebben op de reputatie van het product en tweedehandswaarde.
Voor wat betreft leer. Er zijn zoveel soorten leerbehandelingen en wijzen waarop leer kan worden toegepast, dat het lang niet altijd duidelijk is wat nu wel echt leer is en wat niet. Bij Volvo zijn normaliter alleen de delen die je tijdens hert zitten aanraakt van leer. De zijkanten en achterkant van de stoelen is kunstleer. Ik denk dat niet veel mensen dat merken. Bij sommige stoelen is het leer heel hard gespannen, en bij andere ontwerpen is juist gekozen voor een wat slappere spanning. Wat je daar van vind, is persoonlijk. Wat in Amerika mooi wordt gevonden vinden we in Europa al gauw plastiekerig.
V70 2.5t momentum 2008
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
V60 d5 summum 2011 (polestar)
V60 d6
Op komst: xc90t8
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29438
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Misschien toch beïnvloeding door sentimenten?OGA244 schreef: mooie collectie maar je beleving van kwaliteit klopt toch echt niet
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 4th Gear member
- Berichten: 517
- Lid geworden op: 29.01.2013 - 21:32
Eens met mindere bouwkwaliteit. Kijk naar de vele pih's met een catalogusprijs van rond de 80k. Slechte afwerking sierstrippen buitenzijde, scheefhangende deuren, etc. Los van de technische gebreken (oke nieuwe techniek). De pih is zeker niet mijn eerste Volvo maar wel die het meest naar de garage moet en niet alleen vanwege de hybridetechniek.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Dit is wel een boeiende discussie. Ik heb bijvoorbeeld eens vernomen dat de laatste ('actie') jaren van de 940 destijds een aanzienlijke slechter roestbescherming hebben van de bodem dan eerdere 'normale' modeljaren. Dat zou dus betekenen dat de voordelige uitloopmodeljaren zo voordelig zijn omdat er op diverse zaken bespaard wordt. Het zou mij niet verbazen, want Volvo is een commercieel bedrijf in een harde concurrentiestrijd.
Al die kortingen moeten wel winstgevend zijn; dat kan door verregaande standaardisering van uitrusting, of door het weglaten en vereenvoudigen van technische details. Zo is al heel wat jaren geleden de rode verlichting in de portieren verdwenen. De goedkope kwaliteit van het gebruikte leer is mij al eerder opgevallen in Volvo's, al bij de 'Ford'-generaties, dus nog vóór Geely de zaak kocht. Ik denk dat je het mooiste leer krijgt bij achteraf inbouw door een bekledingspecialist. Dan is de achterzijde van de stoel ook geen kunststof...
Dat hebben ze in ieder geval bij de nieuwe (!) XC90 heel slim opgelost; daar is de achterzijde van de stoelen sowieso van hard kunststof...
Een commercieel product maken vereist nu eenmaal keuzen om onder de streep geld te verdienen, en wel zo veel mogelijk. Uit de lengte of de breedte, zoiets.
Al die kortingen moeten wel winstgevend zijn; dat kan door verregaande standaardisering van uitrusting, of door het weglaten en vereenvoudigen van technische details. Zo is al heel wat jaren geleden de rode verlichting in de portieren verdwenen. De goedkope kwaliteit van het gebruikte leer is mij al eerder opgevallen in Volvo's, al bij de 'Ford'-generaties, dus nog vóór Geely de zaak kocht. Ik denk dat je het mooiste leer krijgt bij achteraf inbouw door een bekledingspecialist. Dan is de achterzijde van de stoel ook geen kunststof...
Dat hebben ze in ieder geval bij de nieuwe (!) XC90 heel slim opgelost; daar is de achterzijde van de stoelen sowieso van hard kunststof...
Een commercieel product maken vereist nu eenmaal keuzen om onder de streep geld te verdienen, en wel zo veel mogelijk. Uit de lengte of de breedte, zoiets.
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
de actiemodellen zijn pakketten op de normale varianten, een Nordic is in de basis een Kinetic, een Nordic+ is een Momentum, een Nordic+ met luxury-line is een Summum, dat zou betekenen dat je ook op de reguliere modellen die bezuinigingen doorvoert
Laatst gewijzigd door OGA244 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33122
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Weer die sierlijsten van BMW, zal eens door de parking hier lopen en wat foto's maken!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
neem van mij aan dat het serieus extra kost om een auto afwijkend (minder roestbescherming) te produceren, daar win je zeker nietsvalser schreef: Dit is wel een boeiende discussie. Ik heb bijvoorbeeld eens vernomen dat de laatste ('actie') jaren van de 940 destijds een aanzienlijke slechter roestbescherming hebben van de bodem dan eerdere 'normale' modeljaren. Dat zou dus betekenen dat de voordelige uitloopmodeljaren zo voordelig zijn omdat er op diverse zaken bespaard wordt. Het zou mij niet verbazen, want Volvo is een commercieel bedrijf in een harde concurrentiestrijd.
Al die kortingen moeten wel winstgevend zijn; dat kan door verregaande standaardisering van uitrusting, of door het weglaten en vereenvoudigen van technische details. Zo is al heel wat jaren geleden de rode verlichting in de portieren verdwenen. De goedkope kwaliteit van het gebruikte leer is mij al eerder opgevallen in Volvo's, al bij de 'Ford'-generaties, dus nog vóór Geely de zaak kocht. Ik denk dat je het mooiste leer krijgt bij achteraf inbouw door een bekledingspecialist. Dan is de achterzijde van de stoel ook geen kunststof...
Dat hebben ze in ieder geval bij de nieuwe (!) XC90 heel slim opgelost; daar is de achterzijde van de stoelen sowieso van hard kunststof...
Een commercieel product maken vereist nu eenmaal keuzen om onder de streep geld te verdienen, en wel zo veel mogelijk. Uit de lengte of de breedte, zoiets.
- MU
- 5th Gear member
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: 25.11.2012 - 23:06
- Locatie: Zuid-Holland
Gelukkig maar dat het extra kost om afwijkend te produceren 
@Lint, ik rijd ook in een 940 zoals je weet en heb (helaas nog) geen nieuwe V70 om mee te vergelijken. Wel weet ik uit ervaring dat het in een 940 meest hard plastic is wat de klok slaat, met centimeters grote naden. Ook kraakt mijn dashboard met zekere regelmaat, niet alleen in de bochten maar ook rechtuit. Ik ben nieuwsgierig wat er precies slechter is in je V70 tov de 940/240's.

@Lint, ik rijd ook in een 940 zoals je weet en heb (helaas nog) geen nieuwe V70 om mee te vergelijken. Wel weet ik uit ervaring dat het in een 940 meest hard plastic is wat de klok slaat, met centimeters grote naden. Ook kraakt mijn dashboard met zekere regelmaat, niet alleen in de bochten maar ook rechtuit. Ik ben nieuwsgierig wat er precies slechter is in je V70 tov de 940/240's.
Volvo V70 2.5T Momentum 2008 
Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997

Volvo 940 Estate 2.3 LPT 1997
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29438
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik vind de nieuwe V70 voor een relatief dure auto nu al veel rammels en overige bijgeluiden hebben. Dat van de harde kunststof en ruime naden bij de 200 en 900 serie is waar maar ik ervaar geen overmatige rammels en bijgeluiden, nu kijk en luister ik waarschijnlijk anders bij de oudere types dan bij de V70.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976