Vergelijk van de nieuwe 2015 Volvo XC90 D5 en de BMW X5 2.5D
- guidof
- 4th Gear member
- Contacteer:
- Paul
- Geartronic member
geestig zeg
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Summum
- 6th Gear member
"Het voordeel van de X5 is dat deze compacter is dan de XC90"
Tsja, ook een manier om te zeggen dat de X5 op alle formaten door de XC90 wordt afgetroeft....
Tsja, ook een manier om te zeggen dat de X5 op alle formaten door de XC90 wordt afgetroeft....
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- V60_PHEV
- 4th Gear member
Valt me nu pas op hoe ontzettend breed de XC90 is.
met 214 cm. is het 20 cm. breder dan de X5
Zit een foutje in de PDF:
De breedte van de Volvo met spiegels wordt vergeleken met de X5 zonder buitenspiegels.
met 214 cm. is het 20 cm. breder dan de X5
Zit een foutje in de PDF:
De breedte van de Volvo met spiegels wordt vergeleken met de X5 zonder buitenspiegels.
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 5th Gear member
Tut tut...dat leaflet/schrijven van BMW komt bij iedere nieuwe relevante concurrent uit. Wordt breed intern verspreid om verkopers cs. goed voor te lichten.
De XC90 is een formidabele wagen, en de start van een nieuw tijdperk bij Volvo, maar maak het ook niet belangrijker dan het is..
De XC90 is een formidabele wagen, en de start van een nieuw tijdperk bij Volvo, maar maak het ook niet belangrijker dan het is..
- Conradi
- 3rd Gear member
Mee eens Thom, òf de XC90 een succes wordt, wordt noch door Volvo of BMW bepaald, maar door de klanten. Het ziet 'r goed uit maar de tijd zal 't leren.
O ja, ook met de juiste maat blijft de XC90 wel een brede auto...
O ja, ook met de juiste maat blijft de XC90 wel een brede auto...
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
De BMW blijft leidend in qua sportieve wegligging; laat de enorme US markt nu eens een duidelijke voorkeur hebben voor comfort...
Qua motorkeuze hebben ze in Beieren wel een punt natuurlijk; niet iedereen zit voor dit geld te wachten op het geluid van een 4 cilindertje.
Enne; 'de X5 zette de standaard in dit segment'?? Ik dacht toch echt dat dat de Range Rover was, vanaf de jaren 70 reeds aanwezig als enige luxe terreinauto/SUV.
Beetje afgunstig ook wel, die tekst over de miljarden die Geely heeft geïnvesteerd in 'de zieltogende Zweedse fabrikant'. Volvo is gewoon spekkoper, en dit model gaat het heel erg goed doen, dat kan niet missen als je ziet hoe de stokoude XC90 het tot het laatst heeft gedaan. Ze bibberen al bij het idee daar, die Duitsers. Ik vind het arrogante lui die denken dat ze alles beter kunnen.
Ik zal zelf nooit een Duitse auto rijden. Frans, Italiaans en Zweeds, verder trekt het me niet aan.
MODS EDIT: Let op je woorden aub, ik heb het aangepast en van je 'feit' een mening gemaakt
Qua motorkeuze hebben ze in Beieren wel een punt natuurlijk; niet iedereen zit voor dit geld te wachten op het geluid van een 4 cilindertje.
Enne; 'de X5 zette de standaard in dit segment'?? Ik dacht toch echt dat dat de Range Rover was, vanaf de jaren 70 reeds aanwezig als enige luxe terreinauto/SUV.
Beetje afgunstig ook wel, die tekst over de miljarden die Geely heeft geïnvesteerd in 'de zieltogende Zweedse fabrikant'. Volvo is gewoon spekkoper, en dit model gaat het heel erg goed doen, dat kan niet missen als je ziet hoe de stokoude XC90 het tot het laatst heeft gedaan. Ze bibberen al bij het idee daar, die Duitsers. Ik vind het arrogante lui die denken dat ze alles beter kunnen.
Ik zal zelf nooit een Duitse auto rijden. Frans, Italiaans en Zweeds, verder trekt het me niet aan.
MODS EDIT: Let op je woorden aub, ik heb het aangepast en van je 'feit' een mening gemaakt
Laatst gewijzigd door valser op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
Zo u bent er één van het intelligentere soort, ...42 jaar..het kan niet anders dan dat u dat van huis uit heeft mee gekregen want de oorlog heeft u niet meegemaakt.valser schreef: MODS EDIT: Oude quote
MODS EDIT: oorspronkelijke bericht en deze reactie aangepast.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
Kleine oorlog gaande geweest hierboven? 
Ik vind het een interessante memo, bmw zegt in grote lijnen dat de volvo markt technisch de grootste tegenhanger is en hen op veel plaatsen verslaat. Dat er verder veel verkoop praat in staat is natuurlijk logisch. Het is alsof een coach het voetbalteam ophitst voor de wedstrijd door de strategie door te spreken. Het enige waar ze een goed punt hebben is dat er een grotere keus is qua motorisering en dat de xdrive een geweldig stukje techniek is. Een groot verschil met de haldex van volvo. De vraag is alleen of de gemiddelde bestuurder daar een bmw voor zou kopen. Awd vind ik zelf een geweldige optie, maar gros van de NL'ers rijden met hoogwater voertuigen zonder dat ze ook maar enige offroad kwaliteit bezitten. En op basis van de connectiviteit is bmw idrive een mooi product, maar zeker niet innovatiever dan de nieuwe carplay van volvo. Zoals hierboven al gezegd is het de klant die gaat zorgen voor de verschillen, en ik denk dat volvo dat wint, alleen al op basis van het uitgesproken design. Qua afwerking ben ik heel benieuwd of ze een grote stap heeft gemaakt tov de huidge modellen. Maar daar is al veel over gespeculeerd...

Ik vind het een interessante memo, bmw zegt in grote lijnen dat de volvo markt technisch de grootste tegenhanger is en hen op veel plaatsen verslaat. Dat er verder veel verkoop praat in staat is natuurlijk logisch. Het is alsof een coach het voetbalteam ophitst voor de wedstrijd door de strategie door te spreken. Het enige waar ze een goed punt hebben is dat er een grotere keus is qua motorisering en dat de xdrive een geweldig stukje techniek is. Een groot verschil met de haldex van volvo. De vraag is alleen of de gemiddelde bestuurder daar een bmw voor zou kopen. Awd vind ik zelf een geweldige optie, maar gros van de NL'ers rijden met hoogwater voertuigen zonder dat ze ook maar enige offroad kwaliteit bezitten. En op basis van de connectiviteit is bmw idrive een mooi product, maar zeker niet innovatiever dan de nieuwe carplay van volvo. Zoals hierboven al gezegd is het de klant die gaat zorgen voor de verschillen, en ik denk dat volvo dat wint, alleen al op basis van het uitgesproken design. Qua afwerking ben ik heel benieuwd of ze een grote stap heeft gemaakt tov de huidge modellen. Maar daar is al veel over gespeculeerd...

-
- 2nd Gear member
Ik wist niet dat de regels hier zo puriteins zijn, wat mag je nog wel schrijven eigenlijk? Het lijkt hier de BBC wel.
Dat wat ik schreef over de buurtjes mijn mening is lijkt me wel duidelijk. En dat er heel fijne, uiterst beschaafde Oosterburen rondlopen ook. Maar een generalisatie af en toe is wel fijn vind ik.
Het is hier geen wetenschappelijk forum dacht ik, het zou maar wat vermoeiend en vervelend worden als je alle opmerkingen tot in detail van disclaimers moet voorzien en nuancerende toevoegingen.
Ik ben geen liefhebber van het Teutoonse dat Duitsland en ook Duitse auto's kenmerkt. De stijl en sfeer staat me niet aan, en in die zin zie ik BMW niet als een concurrent voor Volvo.
Helaas (let op; mening!) is Volvo als merk nogal veranderd, en meer aan het opschuiven in de 'Duitse' richting. Gelukkig is de XC90 toch nog duidelijk anders, zoals ook BMW tevreden vaststelt in bovenstaand artikel.
@Diesel01; mijn opleiding is universitair postdoctoraal.
MODS EDIT: de beste mensen uit Duitsland worden Duitsers genoemd en dat is de term die we hier op het forum gebruiken. Wat je daar van vindt, is niet zo van belang. Wat wel van belang is, is dat we hier respectvol met elkaar om gaan volgens de normen en waarden die bij Volvo passen. Dergelijke 'Geuzennamen' zijn niet gewenst, gebruik de normale benaming en de disclaimers kunnen in het toetsenbord blijven
Dat wat ik schreef over de buurtjes mijn mening is lijkt me wel duidelijk. En dat er heel fijne, uiterst beschaafde Oosterburen rondlopen ook. Maar een generalisatie af en toe is wel fijn vind ik.
Het is hier geen wetenschappelijk forum dacht ik, het zou maar wat vermoeiend en vervelend worden als je alle opmerkingen tot in detail van disclaimers moet voorzien en nuancerende toevoegingen.
Ik ben geen liefhebber van het Teutoonse dat Duitsland en ook Duitse auto's kenmerkt. De stijl en sfeer staat me niet aan, en in die zin zie ik BMW niet als een concurrent voor Volvo.
Helaas (let op; mening!) is Volvo als merk nogal veranderd, en meer aan het opschuiven in de 'Duitse' richting. Gelukkig is de XC90 toch nog duidelijk anders, zoals ook BMW tevreden vaststelt in bovenstaand artikel.
@Diesel01; mijn opleiding is universitair postdoctoraal.
MODS EDIT: de beste mensen uit Duitsland worden Duitsers genoemd en dat is de term die we hier op het forum gebruiken. Wat je daar van vindt, is niet zo van belang. Wat wel van belang is, is dat we hier respectvol met elkaar om gaan volgens de normen en waarden die bij Volvo passen. Dergelijke 'Geuzennamen' zijn niet gewenst, gebruik de normale benaming en de disclaimers kunnen in het toetsenbord blijven
Laatst gewijzigd door valser op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- diesel01
- Geartronic member
Ach zo zie je maar dat een goede opleiding niet per definitie betekend dat je weet hoe het heurt.
En maar weer on topic
En maar weer on topic
V90 T6 Recharge Rdesign
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
MODS BREAK: de beste mensen uit Duitsland worden Duitsers genoemd en dat is de term die we hier op het forum gebruiken. Wat je daar van vindt, is niet zo van belang. Wat wel van belang is, is dat we hier respectvol met elkaar om gaan volgens de normen en waarden die bij Volvo passen. Dergelijke 'Geuzennamen' zijn niet gewenst, gebruik de normale benaming en de disclaimers kunnen in het toetsenbord blijven
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Conradi
- 3rd Gear member
Ja ik denk dat Volvo naar de Duitse Drie opschuift. Audi-BMW-MB zijn dominant en hebben samen 80%(!) van het premium segment in handen. Jaguar, Lexus, Cadillac, Infiniti, Range Rover, Volvo en alle anderen mogen het dus met 20% doen. De sterkste groeier in die laatste groep is Porsche, ook weer Zuid Duits.valser schreef: Helaas (let op; mening!) is Volvo als merk nogal veranderd, en meer aan het opschuiven in de 'Duitse' richting. Gelukkig is de XC90 toch nog duidelijk anders, zoals ook BMW tevreden vaststelt in bovenstaand artikel.
In het verleden heeft Volvo geprobeerd om vooral anders te zijn: ooit zat de V70 in maatvoering tussen de A4/3/C en de A6/5/E in. Dat begrepen veel kopers in dat segment niet. Is het nu een kleine of een grote middenklasser?
If you can’t beat them, join them. Volvo gaat zich keurig aan de ‘duitse’ indeling houden. XC90 als grote SUV (de echte mastodonten niet meegeteld), S90/V90 on par met A6/5/E enzovoort. Tegelijkertijd schuiven ze m.i. met het design naar de dominante heerschappij op. Het Zweedse ‘doe maar gewoon’ wordt gedeeltelijk verruild voor het Teutoonse. En terecht, want buiten Zweden en Nederland zijn kopers niet zo bescheiden. In alle grote automarkten willen kopers van premium auto’s tonen dat ze geld uitgegeven hebben. Daar zijn de Duitsers wel heel erg sterk in.
Ik vind dat, dat in de nieuwe XC90 erg goed gelukt is. En als ik kijk naar het aantal vreemde merkrijders dat in Duitsland al een XC90 gekocht heeft, lijkt dat goed uit te pakken.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
Er zijn in DE al meer dan 2000 XC90's verkocht, al voordat de pers er mee reed. Dat zegt wel iets. Die verschuiving klopt wel een beetje en dat heeft afgelopen jaren ook wel gezorgd dat Volvo is waar het nu is; alive & kicking. Wat wel heel knap is, is dat heel veel van de traditionele Volvo rijders niet weglopen voor die vernieuwing. Het merk blijft trouw aan de 'oude' normen en waarden en blijft daardoor herkenbaar. Vind ik erg sterk
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
-
- 2nd Gear member
De nieuwe XC90 is qua uiterlijk wel een heel traditionele Volvo; groot, statig, voornaam maar niet te agressief.
Het interieur echter is naar mijn idee teveel 'geïnspireerd' door met name BMW. Erg druk ook met veel lijnen en allerlei vormen en details.
Gelukkig voor Volvo is nu met de blanco cheque uit China eindelijk (en voor het eerst sinds de jaren zestig) een periode aangebroken van onbelemmerde productontwikkeling. Voorheen waren er altijd beperkingen waardoor modellen als de 740 en 940 tot op hoogbejaarde leeftijd door moesten met techniek die rechtstreeks uit de 140/240 (jaren zestig,zeventig!) kwam en ook onder het Ford-regime was schraalhans keukenmeester.
Maar goed; bmw-adepten zullen ondanks alles niet snel in een Volvo willen rijden, al was het alleen maar vanwege de viercylinders.
Gelukkig maar, zo blijft er in ieder geval keuze ipv eenheidsworst.
Wat het formaat van de V70's betreft; dat was ooit een normaal groot formaat totdat de Duitsers groter gingen bouwen. De huidige V70 is ook gewoon een grote auto en ook groter dan de V70n. (Al merk je daar van binnen niks van).
Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe V/S90; daarmee gaat het nieuwe tijdperk pas echt beginnen, de XC90 is toch meer een 'niche'product, als grote SUV.
Wie had ooit gedacht dat Volvo double wishbone ophanging zou gaan gebruiken!
Het interieur echter is naar mijn idee teveel 'geïnspireerd' door met name BMW. Erg druk ook met veel lijnen en allerlei vormen en details.
Gelukkig voor Volvo is nu met de blanco cheque uit China eindelijk (en voor het eerst sinds de jaren zestig) een periode aangebroken van onbelemmerde productontwikkeling. Voorheen waren er altijd beperkingen waardoor modellen als de 740 en 940 tot op hoogbejaarde leeftijd door moesten met techniek die rechtstreeks uit de 140/240 (jaren zestig,zeventig!) kwam en ook onder het Ford-regime was schraalhans keukenmeester.
Maar goed; bmw-adepten zullen ondanks alles niet snel in een Volvo willen rijden, al was het alleen maar vanwege de viercylinders.
Gelukkig maar, zo blijft er in ieder geval keuze ipv eenheidsworst.
Wat het formaat van de V70's betreft; dat was ooit een normaal groot formaat totdat de Duitsers groter gingen bouwen. De huidige V70 is ook gewoon een grote auto en ook groter dan de V70n. (Al merk je daar van binnen niks van).
Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe V/S90; daarmee gaat het nieuwe tijdperk pas echt beginnen, de XC90 is toch meer een 'niche'product, als grote SUV.
Wie had ooit gedacht dat Volvo double wishbone ophanging zou gaan gebruiken!
- V60_PHEV
- 4th Gear member
Jawel hoor, 't is crisisvalser schreef:Maar goed; bmw-adepten zullen ondanks alles niet snel in een Volvo willen rijden, al was het alleen maar vanwege de viercylinders.
Sorry, kon het niet laten

Ben het wel eens met de afkeer van BMW rijders voor de viercilinders.
Ik weet niet of ik de V60 Plug-In Hybrid ook gekocht had als er een 2 liter viercilinder in gezeten had.
Nu weet ik wel beter, een 70 pk elektromotor is afdoende voor mijn woon-werk verkeer, dus die viercilinder maak ik mij al helemaal niet druk om.
Verder vind ik de XC90 minder revolutionair dan hier wel wordt voorgesteld.
De oude was zo'n 5 centimeter korter dan de X5, de nieuwe is zo'n 10 centimeter langer. Hoogte en breedte zijn bij alle drie ongeveer gelijk.
De XC90 is nog steeds de meest voordelige (of zo je wilt: verstandige) koop in dit segment, zeker als je flink wat opties aanvinkt.
BMW, Audi en Mercedes zijn gewoon erg laat met de plug-in hybride modellen en die zijn in Nederland interessant.
Ook vind ik de nieuwe X5 en Q7 ook niet erg fraai geworden. De X5 lijkt erg op de X1 en dat is geen compliment.
P.S. Range Rover is echt geen concurent van de XC90 of X5, tenzij je de RR Sport bedoelt.
Laatst gewijzigd door V60_PHEV op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Conradi
- 3rd Gear member
En dat hebben we nu aan 4-cylinders te danken. Uit veiligheidsoverwegingen wil Volvo de motor dwars voorin. Sinds de 850 worstellen ze met de breedte daarvan. ‘Dieptepunt’ was de T6 in de XC90 I, want daar bleef zo weinig ruimte over dat er enkel nog een 4-traps automaat naast paste.valser schreef: Wie had ooit gedacht dat Volvo double wishbone ophanging zou gaan gebruiken!
Het SPA is echter alleen voor viercilinders opgezet en de ‘vrijgekomen’ ruimte wordt o.a. benut voor bredere wielkasten en de double wishbone ophanging.
Ach, die discussie speelt eigenlijk alleen om dat er een keuze is. Nog niet zo lang geleden hadden de BMW 520, 525 en 528 ook zescilinder motoren. Je moet daar voortaan een 3-liter motor bestellen om boven de 4 cylinders uit te komen. Hoe lang blijft BMW die motoren nog leveren? We weten het niet.V60_PHEV schreef: Ben het wel eens met de afkeer van BMW rijders voor de viercilinders.
Straks, met de introductie van de nieuwe S90 en V90 zullen die voor het leeuwendeel concurreren met Zuid Duitse 4-cylinder varianten. Dan speelt dit argument in ieder geval niet meer

2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
-
- 2nd Gear member
Waarschijnlijk is de fossiele brandstofmotor aan z'n laatste periode bezig; het zal na de plug-in-achtigen toch wel naar waterstof gaan denk ik en dat betekent het definitieve einde van de vier/vijf/zes/acht cylinderdiscussie.
Nederlandse omstandigheden zijn toch ook weer heel anders dan de Duitse; bij ons leeft die snelheids- en vermogensstructuur veel minder en over topsnelheden hoeven we het hier ook niet te hebben; dat heeft er wel toe geleid dat de Duitsers op dit gebied niet de eerste zijn. Duitsland heeft ook echt een meer conservatieve inslag, zeker op autogebied. De grote drie uit D ontlenen van oudsher veel van hun status aan de snelste 'autobahn'-modellen.
Blijft over de beleving, het geluid.
De Duitse zescilinder staan overigens wel als zuinig bekend.
Maar goed; het viercylindergeluid is toch wel een stuk 'armer' dan een grotere motor naar mijn smaak. Desondanks zou ik er de XC90 niet voor laten staan.
Zelf rijd ik met de bekende vijfcilinder en dat is toch wel een erg mooie motor nog steeds, zuinig ook, alleen wordt hij gehinderd doordat hij in een zware lompe koets gemonteerd zit; de motor is aanzienlijk atletischer dan de auto.
Nederlandse omstandigheden zijn toch ook weer heel anders dan de Duitse; bij ons leeft die snelheids- en vermogensstructuur veel minder en over topsnelheden hoeven we het hier ook niet te hebben; dat heeft er wel toe geleid dat de Duitsers op dit gebied niet de eerste zijn. Duitsland heeft ook echt een meer conservatieve inslag, zeker op autogebied. De grote drie uit D ontlenen van oudsher veel van hun status aan de snelste 'autobahn'-modellen.
Blijft over de beleving, het geluid.
De Duitse zescilinder staan overigens wel als zuinig bekend.
Maar goed; het viercylindergeluid is toch wel een stuk 'armer' dan een grotere motor naar mijn smaak. Desondanks zou ik er de XC90 niet voor laten staan.
Zelf rijd ik met de bekende vijfcilinder en dat is toch wel een erg mooie motor nog steeds, zuinig ook, alleen wordt hij gehinderd doordat hij in een zware lompe koets gemonteerd zit; de motor is aanzienlijk atletischer dan de auto.
- Walter
- Geartronic member
- Contacteer:
grappige blijft, dat de BMW in deze test ook is voorzien van een vierpitter. Dus met die afkeer zal het wel meevallen
Mijn blog