Premium sound: HA-7400 vs PA-300

In deze rubriek alle vragen en opmerkingen die met beeld en geluid te maken hebben voor alle modellen.
Plaats reactie
Doeke Dobma
5th Gear member

In mijn S60 zat standaard een HU-603 met Base performance speakers. Deze set heb ik (in de loop van de jaren) geüpgraded naar Premium sound, door het plaatsen van alle Premium speakers. De PA-300 versterker is behoorlijk zeldzaam en kostbaar. Voor een prikkie kon ik een HA-7400 versterker van iemand overnemen. Dit is de 4x100 watt versterker uit de Premium Sound series van de C/S/V70, dus met Dynaudio speakers. Top-of-the-line en meer vermogen dan de PA-300, dat zit wel goed dacht ik dus.
Nu klinkt het ook als een dijk. Enorm vermogen zonder voor mij hoorbare vervorming of overbelasting. Wat dat betreft ben ik erg tevreden over de HA-7400.

Het 'probleem' is echter dat het laag overheerst. Het klinkt mooi, maar vooral op hogere volumes met behoorlijk veel bas. Dit is niet altijd even gewenst. Dan zeg je, draai de lage tonen dan wat omlaag op de HU, maar... die staat al uiterst links. Dus ondanks dat de lage tonen al zo ver mogelijk zijn teruggeschroefd, nog steeds wat teveel laag. Tevens verandert het hele klankbeeld door het terugschroeven van de bas-knop.

Nu worden versterker en HU bij de ontwikkeling natuurlijk op elkaar afgestemd. De HA-7400 is dus geoptimaliseerd voor de SC-serie radio's, de PA-300 voor de HU-serie. Tevens komt de HA-7400 uit de handen van Alpine, en de PA-300 van een ander(neem ik aan) fabricaat.

Zou er verschil zitten tussen de laagweergave van de HA-7400 en de PA-300? Wat is de ervaring van andere Premium sound gebruikers? Toonregeling gewoon in het midden?
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Teebonk
2nd Gear member

Misschien kan je het verborgen menu benaderen? Ik heb ooit gehoord dat een HU850 deze niet meer heeft, maar weet dit niet zeker.
Als je dit menu wel tot je beschikking hebt (radio uit - source knop inhouden - tegelijkertijd radio aanzetten), kan je je equalizer nog nauwkeuriger instellen.

Ik heb in onze S80 '04 een HU801, PA300 met XC90 premium achter-speakers in de voordeuren gemonteerd en V70 premium speakers in de achterdeuren.
De XC90 speakers hebben ook nog eens een tweeter in het midden, klinkt erg fijn.
Mijn eq op de radio staat in het midden, maar mijn fader iets naar voren om zo iets minder bas te krijgen.

groet, Thijs
Laatst gewijzigd door Teebonk op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen A-V-N”