Zwaar belasten en achter veren

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Peveo
2nd Gear member

Inmiddels heb ik al weer 4 dagen ervaring met mijn eerste V70 2.4 comfortline automaat uit 2002 en leer en ontdek nog steeds dingen.
Wat een heerlijke wagen is het toch, slechts 179000 op de teller, dealer onderhouden en hoeft pas bij 186000 weer een onderhouds beurt.
Nu krijgt hij die beurt van mij eerder incl powerflush van de automaat , nieuwe banden( ben er nog niet uit welke) en .....en dit is belangrijk..ik denk toch aan andere achter veren.
Mijn Mondeo station werdt voor de vacantie goed volgestauwd met campeerspullen en bak op het dak dus die zakte flink door en dat reed niet fijn, die danste af en toe een beetje aan de voorkant.
Ik wil er zwaardere veren in laten monteren om door zakken te voorkomen.
Is dit eigenlijk wel nodig een zijn de veren die er standaard onder zitten al,sterk genoeg of toch maar wisselen?
Zijn er ervaringsdeskundigen , ik vermoed van wel, met het flink beladen?
En, in hoeverrenveranderd het rijgedrag met zwaardere veren achter , zowel beladen als leeg?

Thanks,

Peter
lint
Geartronic member

Als je het echt goed wilt doen kan je ook nivomaten overwegen. Het is wel duurder want de schroefveren moeten ook worden vervangen en de nivomaten zijn ook prijzig. Een alternatief is hulpveren of zwaardere veren plaatsen, je levert mogelijk iets comfort in maar het kost niet de hoofdprijs.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
M@rcel
6th Gear member

Plaats eens een foto van de achterwielophanging waar de veer op te zien is. Misschien kunnen we je nog blijer maken. Misschien ook niet maar er is een kans.
catt4u
Starter

Ik heb bij mijn 2.4T uit 2000 toen ik die kocht, meteen versterkte achterveren en rondom nieuwe schokdempers gemonteerd en ik vind het absoluut aan te raden.
Het liefst had ik ook versterkte voorveren gemonteerd maar die worden niet geleverd.

Had voor ik de V70 kocht altijd met VW Passats variant gereden en die ook altijd van stuggere veren en schokdempers voorzien.
Toen ik voor het eerst met de V70 reed vond ik het weggedrag (vooral in bochten en over verkeersdrempels) echt gigantisch tegenvallen.
Op de rechte (snel)weg was het wel ok qua vering maar juist als het er op aankomt leek de V70 echt een dinosaurus die van richting moest veranderen.
Met de nieuwe schokdempers en stuggere achterveren is dat een stuk verbeterd,
Leeg zeker en beladen maakt het niet veel uit omdat die veren progressief zijn en dus stugger worden naarmate ze verder samengedrukt worden, maar echt scherp sturen zal ie nooit door het gewicht ;-)
Mijn belading is nooit meer dan zo'n 200kg en die ligt ook altijd tussen de achterwielen omdat ik de achtebank altijd naar beneden heb liggen.

Het is niet echt veel werk om het zelf te doen en om de kosten hoef je je ook geen zorgen te maken.
Ik was €125 kwijt bij een grote onderdelen leverancier in D.
Laatst gewijzigd door catt4u op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”