
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004 - Nivomat??
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Bezig met het spuiten van de dakspoiler.


Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
En gemonteerd: klik!
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Mijn zoon heeft een rit gemaakt over de autobaan. Tweemaal 93 km. Hij heeft er een sport van gemaakt om zo zuinig mogelijk te rijden. Met de cruisecontrol rond de 105 km/u, steeds het huidig benzineverbruik gecontroleerd. Resultaat: 1 op 16,6!


Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Huidig verbruik 1:16 kan prima bij die snelheid, maar het gaat natuurlijk om het gemiddelde verbruik...
Deze auto's gaan pas serieus verbruiken in de stad, en dat haalt je gemiddelde flink onderuit. De massa moet tenslotte steeds weer in beweging worden gebracht. Zit de vaart er eenmaal in, op vlakke weg zonder tegenwind, dan kost het nog maar een fractie van de energie om op snelheid te blijven. In NL kun je ook door het vlakke land zuiniger rijden dan de Volvo-rijders in andere landen met bergen/heuvels/slingerweggetjes.
Deze auto's gaan pas serieus verbruiken in de stad, en dat haalt je gemiddelde flink onderuit. De massa moet tenslotte steeds weer in beweging worden gebracht. Zit de vaart er eenmaal in, op vlakke weg zonder tegenwind, dan kost het nog maar een fractie van de energie om op snelheid te blijven. In NL kun je ook door het vlakke land zuiniger rijden dan de Volvo-rijders in andere landen met bergen/heuvels/slingerweggetjes.
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
En een nieuwe wissermotor gemonteerd: KLIKFrank Selen schreef: Bij aankoop was het al bekend dat de achterruitwisser het waarschijnlijk niet deed.
Even voor de zekerheid. Indien ik de wipschakelaar inschakel moet de achterruitwisser direct in actie komen?
Zekering nummer 12 in de bagageruimte gecontroleerd en was in orde. Heb ik kans dat het motortje van de wisser kapot is?
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- kevinwalter
- 5th Gear member
- Berichten: 1206
- Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Zo te zien heb je een aftermarket spoiler zonder 3de remlicht?
De APK keurmeesters kijken altijd naar mijn 3de remlicht die achter de spoiler zit en zeggen: Nouja, hij werkt in ieder geval... en daar gaat het om.
iK probeer die van mij wel om te ruilen op de sloop een keer.
De APK keurmeesters kijken altijd naar mijn 3de remlicht die achter de spoiler zit en zeggen: Nouja, hij werkt in ieder geval... en daar gaat het om.



Laatst gewijzigd door kevinwalter op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Vandaag de caravan aan de XC70 gehangen. Ongeveer 70 kg op de trekhaak. Van een bepaald punt van de dissel gemeten tot het oppervlak van de straat. Blokje omgereden en weer gemeten: 5 mm lager. Klopt mijn conclusie dat ik geen nivomats heb?Frank Selen schreef: Ik neem aan dat dit een nivomat is?
![]()


Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- sbv
- 6th Gear member
- Berichten: 4319
- Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
- Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn
Ik dacht dat alle XC's in Nederland(origineel Nederlandse) nivomats hadden op de versies met Four-C na
Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2326
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Volgens mij heb je wel nivomats, probeer nog even iets hoger te kijken, bij een AWD zit de harmonica stofhoes aan de bovenkant.
Naar mijn ervaring moet er trouwens meer gewicht op de achteras voor dat de auto echt doorhangt cq voldoende doorhangt om het verschil goed waar te nemen. Als ik de fietsendrager (met tegenwoordig 3 fietsen, incl drager iets meer dan 65 kg) op de trekhaak heb, hangt de auto nog maar weinig door. Daarnaast vind ik 5mm verschil, icm de 'geringe belasting', te weinig om te concluderen dat je geen nivomats hebt.
Bedenk je dat op een niet absoluut vlakke ondergrond er bij de XC70 al snel 1à2 cm verschil in de afstand tussen band/wielmidden en wielkastrand is, juist ook bij een onbelaste auto. (Ik heb al wel eens staan meten aan de onbelaste auto omdat ik het verschil tussen links en rechts zo opvallend veel vond, waarbij het verschil, indien de auto andersom stond, ook andersom was).
Dus staat de auto na je korte ritje dus niet exact op dezelfde positie kan hij best iets omhoog gekomen zijn maar is dat door de stand/inveren van de auto op de ondergrond 'weer te niet' gedaan cq niet na te meten.
Naar mijn ervaring moet er trouwens meer gewicht op de achteras voor dat de auto echt doorhangt cq voldoende doorhangt om het verschil goed waar te nemen. Als ik de fietsendrager (met tegenwoordig 3 fietsen, incl drager iets meer dan 65 kg) op de trekhaak heb, hangt de auto nog maar weinig door. Daarnaast vind ik 5mm verschil, icm de 'geringe belasting', te weinig om te concluderen dat je geen nivomats hebt.
Bedenk je dat op een niet absoluut vlakke ondergrond er bij de XC70 al snel 1à2 cm verschil in de afstand tussen band/wielmidden en wielkastrand is, juist ook bij een onbelaste auto. (Ik heb al wel eens staan meten aan de onbelaste auto omdat ik het verschil tussen links en rechts zo opvallend veel vond, waarbij het verschil, indien de auto andersom stond, ook andersom was).
Dus staat de auto na je korte ritje dus niet exact op dezelfde positie kan hij best iets omhoog gekomen zijn maar is dat door de stand/inveren van de auto op de ondergrond 'weer te niet' gedaan cq niet na te meten.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Frank Selen schreef:Vandaag de caravan aan de XC70 gehangen. Ongeveer 70 kg op de trekhaak. Van een bepaald punt van de dissel gemeten tot het oppervlak van de straat. Blokje omgereden en weer gemeten: 5 mm lager. Klopt mijn conclusie dat ik geen nivomats heb?Frank Selen schreef: Ik neem aan dat dit een nivomat is?
![]()
![]()
![]()
Nog een paar foto's gemaakt, maar volgens mij zie ik geen stofhoes...Jers3n schreef: Volgens mij heb je wel nivomats, probeer nog even iets hoger te kijken, bij een AWD zit de harmonica stofhoes aan de bovenkant.




Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2326
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik zal zo nog even een paar foto's maken bij de onze wellicht dat dat verduidelijking kan bieden.....
Gedaan, ik zeg het zijn nivomats. Ze zijn qua dikte/layout gelijk aan de onze (zie ook onderstaande foto's), en dat zijn toch echt nivomats. De stofhoes kan ik zo ook moeilijk vastleggen op de foto, zit te veel verborgen op in de veer/wielophanging.
Als ik Google kom ik ook deze ombouwset (nivomat naar gewoon) tegen, waarvan de dempers aanzienlijk dunner zijn, ook goed te zien bij de 'veerschotel' aan de onderzijde. En ook de 'vergelijkbare' V70 (2wd) nivomats vs normale dempers vertonen een zelfde verschil in dikte.
Gedaan, ik zeg het zijn nivomats. Ze zijn qua dikte/layout gelijk aan de onze (zie ook onderstaande foto's), en dat zijn toch echt nivomats. De stofhoes kan ik zo ook moeilijk vastleggen op de foto, zit te veel verborgen op in de veer/wielophanging.
Als ik Google kom ik ook deze ombouwset (nivomat naar gewoon) tegen, waarvan de dempers aanzienlijk dunner zijn, ook goed te zien bij de 'veerschotel' aan de onderzijde. En ook de 'vergelijkbare' V70 (2wd) nivomats vs normale dempers vertonen een zelfde verschil in dikte.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Jers3n op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- Frank Selen
- 2nd Gear member
- Berichten: 53
- Lid geworden op: 18.11.2009 - 18:01
- Contacteer:
Super bedankt, Jers3n, voor de moeite! Weer wat opgelost.
Toen ik laatst met caravan over een drempel reed en met een achterpootje over de straat kraste dacht ik: "Hey deze houdt de caravan een stuk hoger dan de 850..".
(Voor hoger, achter dus lager.)


Toen ik laatst met caravan over een drempel reed en met een achterpootje over de straat kraste dacht ik: "Hey deze houdt de caravan een stuk hoger dan de 850..".
(Voor hoger, achter dus lager.)
Groetjes, Frank
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic
XC70 2.5 GTR Comfortline 2004, 330 dkm
Mercedes 350SL 1974
BIOD Expert 1973
Honda GoldWing GL1000 1975
Onderzoekje Geartronic