ik ben nieuw hier, maar heb al een en ander in diverse fora gelezen. Nu maar zelf een vraag stellen, of n paar vragen…
Situatie: Ik rijd, met veel plezier, in n V50 1.6D Edition I. Gekocht op 120.000 nu op 182.000. Alleen probleemloos mee gereden, ongeveer 5.6 ltr per 100 km.
Net voor de grote beurt (180.000) kwam er ineens een inhouden van het motorvermogen, en anti-skid melding. Naar mijn garage, gewoon een degelijk vakgarage maar niet van Volvo, gebracht. Uitgelezen etc. Meteen maar de grote beurt laten doen, want dat moest toch binnen 2000km. Bleek de EGR stuk (vuil? maar is vervangen) en daardoor ook een elektronische regelaar/klep? van de turbo, die ook meteen vervangen. Alles hersteld en de auto reed weer…maar ik vond met wat inhouden van vermogen, en iets hoger brandstof gebruik (halve liter op 100km). Ook moest de auto eens in de 180/200km regenereren.
Normaal ongeveer elke 300. Ik rijdt 25km heen, en 25 km terug naar werk, en in het weekend langere afstanden (maar ook korte ritten in de stad) en ongeveer 30.000 per jaar.
Auto weer bij de garage, alle turbo slangen onder druk gezet, bleek in de harmonica slang waar de lmm aan zit een scheurtje. Hierdoor valse lucht erbij, mindere verbranding etc etc. Slang vervangen en het euvel bleek opgelost... Voor 1000km.
Een en ander zag je b.v.aan de brandstof verbruiksmeter (stand Huidig). Normaal bij optrekken max 15 of 16 nu redelijk vaak ineens 50 of zelfs 99 ltr. Ook het verbruik gestegen naar 5.9/6.0 per 100 km (alles ingevoerd na tankbeurt op spritmonitor.de).
Auto weer naar mijn garage gebracht, met de melding dat er voor mijn gevoel motor vermogen mist. Alles weer gechecked (weer de slangen onder druk) maar geen soelaas. Buiten de gebruikelijke slijtage geen rare dingen. Gewoon er mee door rijden. Bij aankoop is de 120.000 beurt gedaan, dus ook roetfilter vervangen. Was en oude lease-auto, dus alle andere beurten waren netjes gedaan. Ik heb ook elke 20.000 km een beurt gedaan volgens Volvo schema. Nu lees ik wel dat elke 60.000 de regeneratie vloeistof moet worden vervangen. Dat zou nu dus moeten gebeuren, maar mijn garage zegt het zelf niet te kunnen ivm koppelstukken? Geeft de auto aan als er vloeistof bij moet?
Mijn vraag concreet. Iemand een verklaring voor het lichte motorverlies (schouders worden niet meer in de stoel gedrukt in 3e versnelling

Iemand een antwoord op de vloeistof?
Of geen reden tot zorgen en vooral met plezier verder rijden tot 350.000km……
vr.gr.
Jan