geen start/stop meer

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Dirk_P
1st Gear member

Goedemorgen allemaal,

Mijn naam is Dirk en sinds 1 maand ben ik eigenaar van een V50 met 160000km op de teller. Ik heb de auto kunnen overnemen van een vriend die na 5 jaar weer een nieuwe V60 heeft gekregen van zijn bedrijf. Ik kom van een Renault Scenic, en ik moet toegeven dat het toch wel een aangename overstap is.
Het is een full option, alleen heb ik er een achteruitrijd camera van Volvotech laten plaatsen. Dit ivm het regelmatig aanpikken van een aanhangwagen.
Echter doet zich het volgende probleem zich voor: Sinds een week heb ik geen start/stop meer. Ik ben even langs de Volvo garage geweest, en die hebben een "reset" uitgevoerd door aan de batterij een stekkertje los te maken, de auto te starten en het stekkertje weer in te steken. Ik kreeg de boodschap dat deze handeling "soms" kon helpen, en dal het niet geholpen had dat ik een afspraak moest maken. Het heeft dus niet geholpen. Ik heb gisteren een 100 km vlot doorgereden om de motor zeker op temperatuur te hebben en de batterij goed op te laden, echter geen resultaat. Ik zal dus een afspraak maken maar wil toch eerst dit probleem hier op het forum melden zodat ik weet waar ik me aan kan verwachten. In de garage zou er een uitlezing van de computer gebeuren om te zien wat een mogelijk probleem zou zijn.
Heeft er iemand een soortgelijk probleem gehad?

mvg

Dirk
lancer
6th Gear member

Kan zijn dat de accu niet meer het gewenste voltage haalt (slijtage).
never_stop_exploring
2nd Gear member

Heb hetzelfde meegemaakt met mijn S40 D2. Was net twee jaar oud toen Start/Stop niet meer werkte.
Ook tweemaal reset uitgevoerd door de garage en daarna bleek dat batterij niet meer voldoende kon opladen (vroegtijdige slijtage).
Ze hebben de batterij moeten vervangen. Vond dat een relatief dure aangelegenheid.
2017 Volvo V60 D2 geartronic Summum
2017 XC60 D3 geartronic Momentum
2015 Volvo S60 D3 geartronic Momentum
2012 Volvo s40 D2 Momentum
2007 Volvo v50 1.6D Top Line
2005 Volvo v40 1.9d Luxury
2001 Volvo s40 1.9d
1998 Volvo s40 1.6i
Dirk_P
1st Gear member

De accu is nog maar 2 jaar oud, maar in de manual staat dat er 2 accu's inzitten, welke van de 2 is essentieel voor start/stop?
Ik ben eigenlijk een grote onkundige wat betreft auto's.

mvg

Dirk
lint
Geartronic member

De tweede accu bij het start/stopsysteem is om de essentiele functies in werking te houden als de motor is uitgeschakeld.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Dirk_P
1st Gear member

De tweede accu bij het start/stopsysteem is om de essentiele functies in werking te houden als de motor is uitgeschakeld.
Ik veronderstel dat dat de kleinste accu is die links vooronder zit? Kan die dan ook doorgemeten worden of weet de computer dat als die uitgelezen wordt?

Dirk
lint
Geartronic member

Het is inderdaad de kleine accu in het vooronder, het lijkt mij dat die accu gewoon is te controleren.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
VolvoTech
7th Gear member
Contacteer:

Beetje raar dat de garage niet heeft uitgelezen waardoor de start-stop fout gaat.
Dat is namelijk terug te lezen...

Ik zou dat even laten doen, dan weet je nl waar het aan heeft gelegen /ligt.
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech

Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
Dirk_P
1st Gear member

Beetje raar dat de garage niet heeft uitgelezen waardoor de start-stop fout gaat.
Dat is namelijk terug te lezen...

Ik zou dat even laten doen, dan weet je nl waar het aan heeft gelegen /ligt.

Ja dat ben ik ook van plan, echter moet ik daar eerst een afspraak voor maken, en dat zal voor volgende week zijn.
Ik laat het resultaat hier wel weten.

Dirk
ex-Mooseman
4th Gear member

Ik heb hetzelfde voor gehad op mijn BMW. Batterij had haar beste tijd gehad, na drie jaar en ongeveer 130' km. Nieuwe batterij, inlezen, en her S/S werkte weer als tevoren.
Dirk_P
1st Gear member

Vandaag naar de garage geweest en daar is de auto uitgelezen geworden. De batterij was nog 75% en dat zou kritisch zijn. Op 72% zou er geen start/stop meer zijn. Ze hebben de auto gereset en nu werkt het weer. Wel moet ik melden als het weer gedaan is, dan wordt er bij de volgende onderhouds beurt een nieuwe batterij gestoken. In de garage zagen ze ook dat er een rubber slang over was. Iets met de roetfilter en regeneratie... Die is gelijk vervangen. De technieker wist me ook te vertellen dat er een software upgrade is voor de auto, ik zei:'zet die er dan maar op" maar de technieker wist me te vertellen dat als ik dat vandaag wou dan moest ik betalen en als ik wacht tot de volgende service beurt dan zou het gratis zijn. Dus wacht ik nog even.
De goede man wist me ook te vertellen dat ik een extra optie kon kopen zodat mijn lichten uitgaan als de motor niet draait. Ik vroeg of dat niet in die upgrade zat maar neen, extra betalen. Nu heb ik op dit forum gelezen dat al die extra's reeds in de software zitten maar niet geactiveerd zijn..... Beetje flauw om zo'n policy erop na te houden. Ik begrijp wel dat de garage daar niks aan kan doen, maar toch. Ik zou het op prijs gesteld hebben als die optie even geactiveerd werd.
Anyway, begin mei naar de volgende service en dan krijg ik de nieuwe software. Weet er iemand wat dat inhoud?

mvg

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”