Nieuwe aanwinst : D2 R-design

Geleverd vanaf bouwjaar 2012, in de basisversie V40, de stoere V40 CrossCountry en de sportieve V40 R-design
Plaats reactie
Beest23
Starter

Na 2,5 week eigenaar te zijn van een zwarte V40 D2 R-design leek het mij wel eens tijd voor een voorstelrondje.

Mijn naam is Dennis, 36 jaar en ben woonachtig in het kopje Noord-Holland.

In hoeverre het van belang is wil toch even mijn ex-wagenpark bespreken. Mijn autoloopbaan is begonnen met een Peugeot 306 op LPG. Het Franse comfort was heerlijk, maar helaas bracht de Franse slag mij te vaak bij de garage. Hierdoor scheidde onze wegen dan ook vroegtijdig en ben ik overgestapt in een Astra G 1.7dti. Totaal anders, maar wel Duitse degelijkheid. 6 jaar en 200k verder ben ik overgestapt in een BMW 318td met M-pakket. Heerlijke kart en vrij van kraakjes en rammels. Voor mij, toen, een grote stap voorwaarts. Deze werd later opgevolgd door een BMW 318d High Executive uit 2006. In 2013 kon ik deze particulier voor een mooie prijs verkopen en ben ik overgestapt in een witte 320d uit 2010. Afgezien van de pannenkoekstoelen een heerlijk cruisewagen met genoeg pk's onder het rechter voetje. Gelet op tellerstand, bijna 200k, en aankomend groot onderhoud ben ik overgestapt naar een Audi 1.6 TDI, met als doel deze na 25k net voor de 160K weer weg te doen. Waarom? Omdat ik graag een V40 R-design wilde. Na de introductie was ik meteen verliefd op het model en het R-design pakket bracht mij hoofd helemaal op hol. Maatje van mij werkt bij een leasemaatschappij en zodoende kan ik kan vaak en zonder veel afschrijving weer overstappen in een verse bolide. nu dus een V40.

Mijn tijdelijke vakantieauto's (VW Golf Cabrio, Renault Kangoo en Opel Astra G Carbio) laat is maar even in mijn verhaal buiten beschouwing.....

Waarom ik zo uitgebreid ben ingegaan op mijn voorgaande auto's? Tsja, je gaat elke 'nieuwe' toch vergelijken met de voorganger, zo ook de V40. Heb al eerder iemand op het forum horen zeggen het is geen BMW/Audi. En ja om eerlijk te zien sloeg hij/zij daarmee de spijker op zijn kop. Ik heb de V40 gekocht met 63k op de klok en heb er inmiddels 1500 km meegereden, dus kan en mag denk ik wel wat over zeggen.

Laten we met het negatieve te beginnen.

Na een week hoorde ik een scheurend geluid vanuit de versnellingsbak. Maatje van me (eigen garage) gaf aan dat het wel eens een lager kon zijn. Gelukkig had ik nog fabrieksgarantie en werd er door een plaatselijke dealer een nieuwe bak onder gezet. Daarnaast heb ik toen ook verzocht om de rammel van het dashboardkastje te fixen....Schurend geluid weg, maar de rammel nog niet. Wat me na vervanging van de bak nu opvalt, is dat bij het oplaten van de koppeling (dus in zijn 1) dat niet alleen het koppelingspedaal trilt, maar ook de hele auto. Iemand ervaring hiermee???

Ook lijk ik wel een krakend geluid te horen vanuit het stuurhuis. Dit bij lage snelheid. Maatje kon dit geluid echter niet horen/thuisbrengen.....Iemand ervaring? Ik zal het de komende tijd in de gaten houden.

Last but not......de rammels en kraakjes in het interieur. Kom op Volvo!! Mijn 318d uit 2006 is nog steeds rammelvrij als ik de huidige eigenaar mag geloven. Het dasboard rammelt, de beide voorstoelen kraken en ook de deurpanelen. Op het forum ben ik dit al meerdere malen tegengekomen. Dus binnenkort maar even langs de dealer. Nu heb ik nog garantie....

Zo nu de pluspunten.

Wat een ontzettend mooie auto! Ondanks dat ik er zelf nu een heb, draai ik toch vaak mijn kop om als ik een familielid voorbij zie rijden. Ja dat R-design pakket, om te smullen. Zeker in combinatie met Xenon en de erg handige bochtverlichting. Dan de stoelen. Voortreffelijk zitpositie en ook zijn ze het kijken waarde. Dat was in zijn voorgangers wel anders. Nu ben ik zelf een rustige rijder. De Volvo wint het nipt van zijn voorgangers op het gebied van zuinighuid. Ik rij tijdens woon- werkverkeer alleen 80 km/u wegen, waardoor het gebruik op 1 op 23,8 ligt. Bij de pomp, 1 op 22,6. Ik ben op de hoogte van de (mogelijke) problemen met de EGR, dus ik trap hem af en toe extra op zijn staart.

De materialen van het interieur zijn mooi, netjes afwerkt en een genot om naar te kijken. Hulde Volvo!

Als de dealer de eerder genoemde problemen weet op te lossen, dan voorzie ik een langdurige relatie!

Doordat mijn vriendin en ik graag (elders) fietsen en ik regelmatig toertochten op de racfiets rij, heb ik met behulp van een maatje een afneembare trekhaak gemonteerd. Omdat wij de difusor minimaal hebben ingesneden, is een afdekkap niet nodig. Recht achter de auto is de insnede niet te zien. Goed kijkend en van een afstandje helaas wel, maar daar valt mee te leven.

Bedankt voor het lezen en tot ziens op het forum.
Laatst gewijzigd door Beest23 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
lint
Geartronic member

Welkom.
Dat ie een hele uitgebreid voorstelverhaal, heb je ook al foto's van je V40?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V40-4ever
2nd Gear member

Je schrijft niet wat de leeftijd en kmstand is bij aankoop, maar de vorige eigenaar heeft de lease'bak' met problemen ingeleverd lijkt het.
Het lijkt er toch op dat deze leaserijder niet zuinig was op zijn auto, want een nieuwe bak is niet normaal
Beest23
Starter

Hij is nu 1,5 jaar oud en had bij aanschaf 63k gelopen.

Tsja of hij de auto heeft misbruikt is lastig te zeggen. Bij 61k heeft hij nieuwe remblokken voorgekregen en staat hij ook nog op zijn originele sloffen, met meer dan voldoende profiel.
V40-4ever
2nd Gear member

Een poosje garantie is altijd prettig in zo'n geval, plezier met deze mooie auto
Plaats reactie

Terug naar “V40”