Lane Keeping Aid

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
Plaats reactie
VolEmm
1st Gear member

Ik rij nu ongeveer een maand in m'n V60 met Lane Keeping Aid.

Systeem werkt naar behoren als ik in de buurt van de wegmarkering kom. Het werkt echter ook als ik NIET in de buurt van de wegmarkering kom...ik merk regelmatig (1-3 keer per rit van 50 km) dat het stuur een rukje naar links geeft terwijl ik absoluut niet in de buurt van de rechter wegmarkering rijd. Het stuur corrigeert dan best wel heftig, waardoor de auto (zeker bij 120-130 km/u op de snelweg) best wel een slinger maakt. Stuur trilt dan niet, alleen een ruk naar links. De onverwachte stuurcorrecties zijn steeds naar links, de auto corrigeert nooit foutief naar rechts.

De voorruit is over het algemeen schoon (was de auto wekelijks).

Meer mensen bekend met dit fenomeen? Ik vind het eigenlijk best wel gevaarlijk zo.
Volvo V60 D4 Momentum handgeschakeld (2014)
Volvo V60 D4 Summum (2018)
lancer
6th Gear member

Is het ook op hetzelfde wegdeel?

Ik heb zelf de oude variant zonder de stuurcorrectie, maar zo nu en dan begint hij ook wel eens te piepen wanneer er geen lijn in de buurt is. Kan een flauwe bocht zijn, gesteldheid van het wegdek (de camera kijkt in een ander deel van het EM spectum dan onze ogen en kan wellicht een lijn zien waar wij hem viueel niet mer kunnen zien) of inval van vals licht.

Op welke gevoeligheid staat hij ingesteld? (Kun je veranderen in "My Car").

Tenslotte kan het idd ook nog een defect ergens zijn, bijvoorbeeld in het stuur correctie mechanisme.
VolEmm
1st Gear member

Wegdeel is niet gelijk, een foute stuurcorrectie komt bij mij voor op verschillende wegdekken in verschillende delen van het land.

In MyCar kan ik het systeem alleen aan of uit zetten, gevoeligheid is niet in te stellen.

Zal inderdaad wel iets van inval van vals licht zijn of dat de camera iets anders ziet dan mensenogen. Schrik er af en toe nog wel steeds van als de auto ineens een rukje aan het stuur geeft.
Volvo V60 D4 Momentum handgeschakeld (2014)
Volvo V60 D4 Summum (2018)
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”