Ik was kort geleden naar Zeist geweest (kwam vanuit Groningen). De hele weg reed ik variërend tussen de 120 en 160. Ik ben gewoon gewend dat de auto, met name boven de 140 best luidruchtig begint te worden van binnen en dat je de luchtweerstand redelijk goed hoort. Die dag stond er matige wind en was het wat beter hoorbaar dan normaal. Later ging ik vanuit Zeist met een van mijn bazen mee in z'n 170pk 2013 Audi A5 S-line (benzine) en hij had ook wel een beetje de sokken er in, maar het viel me op dat zijn auto veel meer dat geluid dempt.
Mijn vraag; komt dit puur door de vorm van de auto of zou Audi daar extra tijd ingestoken hebben qua comfort ofzo om meer reductie van windweerstand-geluid te krijgen? Mijn banden zijn tevens echt superstil, zelfs op hoge snelheden, dus daar lijkt het me niet echt van te komen.
Hoe dan ook; zijn er eventueel nog methoden om bij mijn S60 dat soort geluid nog meer terug te dringen? Of komt het bijv. ergens specifiek door bij de deuren?
Geluid wind van buitenaf in de auto
- Erwin_001
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 11.04.2015 - 13:09
Laatst gewijzigd door Erwin_001 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2007 2.4 D5 6-Speed 159kw / 216pk / 460nm (Volvo Tuning + stabilisatorstang en veerpootbrug)
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
Light blue Metallic (307) (grijs) (speciaal overgespoten, alle kunststof mee gespoten)
17” velgen met Viking (225/45 R 17 91V) banden
~344.000km
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29907
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De geluiden van de rijwind zijn vaak een combinatie van vormgeving van de auto en geluidisolerende middelen, misschien kan je met meer isolatie de geluiden minder storend maken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Met extra geluidsisolatie kun je met name onderstelgeluiden en in mindere mate motorgeluid tegengaan, windgeruis is echter nauwelijks iets aan te doen. Dat is een zgn 'producteigenschap' van deze auto's, die qua ontwerp ook al teruggaan tot eind jaren 90. De genoemde Audi A5 is een veel recenter ontwerp; de eisen op dat vlak worden ook steeds hoger, ik neem aan dat de binnenkort te introduceren Volvo's ook zo stil zullen zijn, maar daar heb je nu niets aan natuurlijk.
Je hebt het laatste bouwjaar s60, dus je kunt al blij zijn met de toen toegepaste extra bodemisolatie; de eerdere bouwjaren waren op dat punt nog veel lawaaiiger.
Verder zou ik eens kijken of er wel een originele Volvo voorruit in je auto zit; een B-merk ruit maakt aanmerkelijk meer windgeluiden.
Je hebt het laatste bouwjaar s60, dus je kunt al blij zijn met de toen toegepaste extra bodemisolatie; de eerdere bouwjaren waren op dat punt nog veel lawaaiiger.
Verder zou ik eens kijken of er wel een originele Volvo voorruit in je auto zit; een B-merk ruit maakt aanmerkelijk meer windgeluiden.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Het laatste bouwjaar van de "oude S60" is 2009 
Kijk trouwens even of de strips naast je voorruit nog goed vast zitten.
Deze willen ook nog wel eens het nodige geluid produceren als ze niet goed bevestigd zijn.

Kijk trouwens even of de strips naast je voorruit nog goed vast zitten.
Deze willen ook nog wel eens het nodige geluid produceren als ze niet goed bevestigd zijn.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 01.06.2013 - 18:18
Ook ik heb "last" van dat storende (bij-)geluid. Maar daar is een oplossing voor. Links en rechts langs de voorruit heb je een strip die een U met de voorruit vormt. een gootje. Ik heb dat "gootje" dicht geplakt met tape (tussen voorruit en profiel). Geen gezicht, maar het werkt! Nu heb ik een rond snoer erin liggen. Zal zoeken naar rubber.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ik heb ook een S60 (2009). Ik vind dat vanaf de 110 km/h het windgeruis al ontzettend dominant en vermoeiend aanwezig is. Ik heb de wagen naar de dealer gebracht en deze vonden het wel meevallen. Als ik echt afstanden moet maken en geen radio aan wil hebben, leg ik een doek in de hoek van het raam, dat dempt de herrie grotendeels. Mijn 2002 S40 was MERKBAAR stiller.
Eveneens de 2.4d vind ik storend aanwezig. Maargoed, was ik eerst enthousiast, ben ik nu gematigd positief. Geen S60 meer.
Eveneens de 2.4d vind ik storend aanwezig. Maargoed, was ik eerst enthousiast, ben ik nu gematigd positief. Geen S60 meer.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27529
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat storend aanwezig kan mogelijk een resonantie zijn die door bijvoorbeeld een slechter wordende motor steun wordt veroorzaakt.
Zitten de strips bij het raam nog goed?
Moet wel zeggen dat mijn vorige auto, een Seat Ibiza ook minder last had van windruis dan de S60 heeft
Zitten de strips bij het raam nog goed?
Moet wel zeggen dat mijn vorige auto, een Seat Ibiza ook minder last had van windruis dan de S60 heeft
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Mart van der Steeg
- 7th Gear member
- Berichten: 6353
- Lid geworden op: 08.12.2007 - 13:58
- Locatie: Sassenheim-Teylingen
- Contacteer:
Ik heb dezelfe auto, ben niet doof, maar deze klachten herken ik niet. Wellicht iets in deurafstelling? Het is wel zo dat na de tuning de motor soepeler loopt, op constante snelheid erg rustig.Bart Giesen schreef: Ik heb ook een S60 (2009). Ik vind dat vanaf de 110 km/h het windgeruis al ontzettend dominant en vermoeiend aanwezig is. Ik heb de wagen naar de dealer gebracht en deze vonden het wel meevallen. Als ik echt afstanden moet maken en geen radio aan wil hebben, leg ik een doek in de hoek van het raam, dat dempt de herrie grotendeels. Mijn 2002 S40 was MERKBAAR stiller.
Eveneens de 2.4d vind ik storend aanwezig. Maargoed, was ik eerst enthousiast, ben ik nu gematigd positief. Geen S60 meer.
Mercedes GLA 2020 AMG& Night-pakket, Pano-dak, Multibeam LED-koplampen, Dodehoekassist, 360° Camera met parkeerassist, Apple Carplay & Android Auto, Sfeerverlichting, 19" AMG-velgen & Reality navigatie
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold
Volvo S60 2.4D 2009, 185 pk, PolestarTuning, Drivers ed., HU 650 200W, Orestes velgen, RTI, Xenon adapt,
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
Electric silver, sunblinds/rolgordijn, veerpootbrug Volvo C70 2.4T 200 pk Prestige cabrio 2004 moondust metallic
VOLVO S60 D5 2006 HU850 lunar gold