Ik heb een aanvraag gehad voor een tuning van een D5 van na 2012.
Deze auto's zijn voorzien van een 12 digit pincode zodat het motormanagement niet simpel uit te lezen is.
Op dit moment zijn alleen Volvotune en een collega tuner Rica hier toe in staat.
Volvotune heeft een klant gesproken die zijn nieuwe D5 gekocht heeft en wederom een tuning van Volvotune op zijn nieuwe V70 D5 wenst.
Geachte klant: Mocht u dit lezen wilt u dan contact met Volvotune ( Obbe) opnemen.
Wij zijn momenteel in staat de aanpassing door te voeren, maar onfortuinlijk genoeg ben ik uw contactgegevens kwijtgeraakt.
( waarvoor mijn excuus! )
Mocht deze persoon dit lezen, neem even contact met ons op. Volvotune: 00 31 61083 42 04
mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.
www.volvotune.nl
Tuning D5 after 2012
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Laatst gewijzigd door Obbetuning op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27170
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb hem ook even voor je op de facebookpagina van het forum gedeeld Obbe 

'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Hoi Stijn,Rebourne schreef: Obbe,
Misschien een snelle vraag hierop, kan dit ook met de d2 dan?
Mvg stijn
Momenteel nog niet, maar ook deze hopen wij over niet al te lange tijd te kunnen uitlezen (en schrijven).
mvgr Obbe
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Hoi Obbe, je hebt dus een upgrade voor de 215 pk D5?volvotune schreef: Ik heb een aanvraag gehad voor een tuning van een D5 van na 2012.
Deze auto's zijn voorzien van een 12 digit pincode zodat het motormanagement niet simpel uit te lezen is.
Op dit moment zijn alleen Volvotune en een collega tuner Rica hier toe in staat.
Volvotune heeft een klant gesproken die zijn nieuwe D5 gekocht heeft en wederom een tuning van Volvotune op zijn nieuwe V70 D5 wenst.
Geachte klant: Mocht u dit lezen wilt u dan contact met Volvotune ( Obbe) opnemen.
Wij zijn momenteel in staat de aanpassing door te voeren, maar onfortuinlijk genoeg ben ik uw contactgegevens kwijtgeraakt.
( waarvoor mijn excuus! )
Mocht deze persoon dit lezen, neem even contact met ons op. Volvotune: 00 31 61083 42 04
mvgr Obbe
Wat je met een klik van de muis al niet kan leren.
www.volvotune.nl
Wat worden de waardes na tuning ? En heb je hier ook en egr bypass voor?
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Hoi Quota,
De egr sluiten hebben we (nog) niet maar gaat niet lang duren
Het nieuwe type ecu (engine control unit) voor deze motoren is de EDC17cp48.
Deze zit buiten natuurlijk de D4, D5 ook in de V60 Plug-in Hybrid en ook al heeft deze van zichzelf een slordige 283pk, hij kan nog meer krijgen
+ 50pk en + 80nm is zondermeer haalbaar.
Deze cijfers gelden echter ook voor de D5 met zijn "magere" 215pk.... en bij de handgeschakelde kan je daar nog een paar nm bij optellen.
Wij hebben tot nu toe de files getest met de Gtech, daar komt een extra torque van ± 25% uit.
Aankomende week gaat 1 van de door ons aangepaste D5244T11 motoren/auto's op de bank met 2 versie's (een eco-power en een zuivere power tuning) om de echte harde cijfers te zien.
Eerst wordt de auto geladen met het origineel, om te zien in hoeverre er drivetrain loss is, daarna worden een voor een de files geladen en getest.
mvgr Obbe
De egr sluiten hebben we (nog) niet maar gaat niet lang duren

Het nieuwe type ecu (engine control unit) voor deze motoren is de EDC17cp48.
Deze zit buiten natuurlijk de D4, D5 ook in de V60 Plug-in Hybrid en ook al heeft deze van zichzelf een slordige 283pk, hij kan nog meer krijgen

Deze cijfers gelden echter ook voor de D5 met zijn "magere" 215pk.... en bij de handgeschakelde kan je daar nog een paar nm bij optellen.
Wij hebben tot nu toe de files getest met de Gtech, daar komt een extra torque van ± 25% uit.
Aankomende week gaat 1 van de door ons aangepaste D5244T11 motoren/auto's op de bank met 2 versie's (een eco-power en een zuivere power tuning) om de echte harde cijfers te zien.
Eerst wordt de auto geladen met het origineel, om te zien in hoeverre er drivetrain loss is, daarna worden een voor een de files geladen en getest.
mvgr Obbe
Laatst gewijzigd door Obbetuning op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2817
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 19:39
- Locatie: Land van Maas en Waal
Dus ik zou met mijn handbak (die af fabriek juist op nm beperkt is en gt niet) naar 265 pk en 480 nm kunnen gaan?!?
Kannone, dan zal ik wel klinkerbelasting hier in de buurt moeten betalen...
Kannone, dan zal ik wel klinkerbelasting hier in de buurt moeten betalen...
Without fiction, there would not be reality
Hij: Tesla My LR
XC70 D5 Polar+ 2016 GT
V70 NN D5 my 2012
V70N 2.4D 2007 Edition Classic
V70 Classic 2.5D Europa Nautic blue
Zij: V40 CC T3 AT6
C30 summum 2.4i
V40 phase II 2.0T 2002 AT
VW Polo 1.4 kaal...
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Maar de titel van het topic is "after 2012", gelden deze waarden dan ook voor een MY12 ?
Mijn XC70 D3 AWD heeft dezelfde motor als de D5 AWD maar teruggeschroefd naar 163pk en 420Nm
Polestar maakt er 215pk en 440Nm van, maar Polestar bestaat niet in Belgie...
http://www.polestar.com/se/product/xc70 ... atic-2012/
Mijn XC70 D3 AWD heeft dezelfde motor als de D5 AWD maar teruggeschroefd naar 163pk en 420Nm
Polestar maakt er 215pk en 440Nm van, maar Polestar bestaat niet in Belgie...
http://www.polestar.com/se/product/xc70 ... atic-2012/
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Hoi,
Voor zover ik het kan zien zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Polestar werkt "idiotproof" en kan zo met de fabrieks garantie etc. van Volvo werken.
Dat ze een 215hp versie voor jou auto aanbieden, zegt eigenlijk genoeg, dat zou dan inhouden dat ze de originele software van de 215hp versie in de auto laden.
Je hebt dan een vermogens winst van 30%
Voor de originele 215hp versie hebben ze ook een upgrade, deze is +15pk dat is net een upgrade van 7% ....
mvgr Obbe
Voor zover ik het kan zien zou dat ook gewoon moeten kunnen.
Polestar werkt "idiotproof" en kan zo met de fabrieks garantie etc. van Volvo werken.
Dat ze een 215hp versie voor jou auto aanbieden, zegt eigenlijk genoeg, dat zou dan inhouden dat ze de originele software van de 215hp versie in de auto laden.
Je hebt dan een vermogens winst van 30%

Voor de originele 215hp versie hebben ze ook een upgrade, deze is +15pk dat is net een upgrade van 7% ....
mvgr Obbe
Laatst gewijzigd door Obbetuning op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 30.08.2013 - 16:33
- Locatie: wachtebeke
Obbe, is er al nieuws voor mijn V40 D3 Mj 2014??
V40 D3 R-design Ice White
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Tjonge tjonge Obbe, 30% meer power is wel erg aanlokkelijk en in principe zonder echt risico aangezien zelfs Polestar deze upgrade op een D3 AWD doet in Zweden met behoud van Volvo garantie...
Ik ben altijd erg terughoudend geweest over tuning, ivm risicos maar deze cijfers kriebelen wel !
Ik ben altijd erg terughoudend geweest over tuning, ivm risicos maar deze cijfers kriebelen wel !
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Hoi Toxictooms,
Ja, jou auto origineel 150pk en 350nm, zou bij ons naar +40pk en +80nm aangepast kunnen worden.
Polestar geeft daarvoor op: +27pk en +50nm. (dat kan natuurlijk ook)
Er zijn tuners die hogere getallen beloven, ik ga er liever iets onder de max. zitten.
mvgr Obbe
Ja, jou auto origineel 150pk en 350nm, zou bij ons naar +40pk en +80nm aangepast kunnen worden.
Polestar geeft daarvoor op: +27pk en +50nm. (dat kan natuurlijk ook)
Er zijn tuners die hogere getallen beloven, ik ga er liever iets onder de max. zitten.
mvgr Obbe
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Obbe, wij laten volgende week een Polestar tuning uitvoeren, vanwege de garantie ed. Maar hoe denk jij over Polestar als ik vragen mag? En waarom is de vermogenstoename bij (en alle andere tuners) jou veel groter dan bij de huistuner van Volvo?
- Obbetuning
- 2nd Gear member
- Berichten: 249
- Lid geworden op: 21.12.2012 - 13:14
- Locatie: Elst (Gld)- werkplaats
- Contacteer:
Waarom polestar de garantie kan overnemen:
Ze hebben een deal gesloten met Volvo, dit houd in dat ze de software niet teveel veranderen.
Zoals al geschreven doen ze bij de 163pk versie eenvoudig de originele 215pk software laden, bij de 215pk gaan ze naar maar +7%, dit gebeurt door de torque limiters omhoog te zetten, en de rest van de mappings, lees railpressure, injector opening time en boost (=lucht) ongemoeid te laten.
Als Volvo een auto op de markt brengt met een gegarandeerde 215pk, dan moet deze die waarde halen bij -60 (noordpool) en + 60 (Afrika).
Als een tuner in Europa de software optimaliseert voor de EU, en de brandstof/lucht mappen een extra + geeft en de koppelkromme glad maakt, komen er andere waarden naar voren.
mvgr Obbe
Ze hebben een deal gesloten met Volvo, dit houd in dat ze de software niet teveel veranderen.
Zoals al geschreven doen ze bij de 163pk versie eenvoudig de originele 215pk software laden, bij de 215pk gaan ze naar maar +7%, dit gebeurt door de torque limiters omhoog te zetten, en de rest van de mappings, lees railpressure, injector opening time en boost (=lucht) ongemoeid te laten.
Als Volvo een auto op de markt brengt met een gegarandeerde 215pk, dan moet deze die waarde halen bij -60 (noordpool) en + 60 (Afrika).
Als een tuner in Europa de software optimaliseert voor de EU, en de brandstof/lucht mappen een extra + geeft en de koppelkromme glad maakt, komen er andere waarden naar voren.
mvgr Obbe
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Nou onze V60 D6 heeft echt geen 283 pk in Turkije bij temperaturen van 40-50 graden (ook niet met de airco uit). Later op de avond als het ongeveer 25 graden wordt, merk je dat de auto veel sneller en soepeler rijdt. Bedankt voor je reactie iig!
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5277
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Geen enkele D6 heeft echt 283 pkrsnhakan schreef: Nou onze V60 D6 heeft echt geen 283 pk in Turkije bij temperaturen van 40-50 graden (ook niet met de airco uit). Later op de avond als het ongeveer 25 graden wordt, merk je dat de auto veel sneller en soepeler rijdt. Bedankt voor je reactie iig!
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Jouw motor is dezelfde als die van mijn XC60. 2,4 liter biturbo met EDC17 ecu, in basis dezelfde als de 205pk. Die van mij was eerst door Rica onder handen genomen, maar tijdens een bezoekje om de Geartronic te flushen heeft Obbe mijn ecu uitgebouwd en aan de computer gehangen. Allemaal handwerk en deskundige uitleg en een super rijdende auto voor teruggekregen!BlackcurrantV70 schreef: Tjonge tjonge Obbe, 30% meer power is wel erg aanlokkelijk en in principe zonder echt risico aangezien zelfs Polestar deze upgrade op een D3 AWD doet in Zweden met behoud van Volvo garantie...
Ik ben altijd erg terughoudend geweest over tuning, ivm risicos maar deze cijfers kriebelen wel !
Laatst gewijzigd door Frederik Welvaert op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Klopt Frederic, maar ben er nog niet uit qua tuning, het is in principe verboden in Belgie, dus dat knaagt.
Verzekering kan aangepast worden maar ik vraag me af wat er gebeurd als binnen afzienbare tijd de technische controle gaat gebeuren via OBD, dan komt het mogelijk uit dat de auto niet meer conform de typegoedkeuring is en dan sta je daar.
In NL is het zoveel eenvoudiger dan bij ons, maar die mogen dan weer een toren hoge BPM betalen.....
Verzekering kan aangepast worden maar ik vraag me af wat er gebeurd als binnen afzienbare tijd de technische controle gaat gebeuren via OBD, dan komt het mogelijk uit dat de auto niet meer conform de typegoedkeuring is en dan sta je daar.
In NL is het zoveel eenvoudiger dan bij ons, maar die mogen dan weer een toren hoge BPM betalen.....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
-
- 4th Gear member
- Berichten: 689
- Lid geworden op: 23.09.2013 - 11:30
dat het in belgie verboden is klopt ! maar het schiet wel als paddestoelen uit de grond die tuning firmas ! je vindt ze meer dan pak weg 15 jaar terug. en ze staan aan te schuiven ! ja maar hoe ze het doen als het illegaal is! zij zeggen je dat je het moet aangeven aan de verzekering en dan mag het blijkbaar ! zij zijn safe.
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8465
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Het tunen op zich is niet illegaal, het in het verkeer brengen van een getunede auto wel, omdat die niet meer conform het gelijkvormigheidsattest is.
Verleden jaar is er een uitzending op TV over geweest, de regering was ermee bezig, maar een hoge prioriteit is het natuurlijk niet.
Ik heb ook Polestar al eens gecontacteerd erover en die vertelden me ook dat Polestar niet beschikbaar is in Belgie omdat het wettelijk verboden is.
Verleden jaar is er een uitzending op TV over geweest, de regering was ermee bezig, maar een hoge prioriteit is het natuurlijk niet.
Ik heb ook Polestar al eens gecontacteerd erover en die vertelden me ook dat Polestar niet beschikbaar is in Belgie omdat het wettelijk verboden is.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D