Beste forum leden,
Onderstaand betreft een Volvo S60 T5 AUT (2001).
Klachten
(1) Vibratie zeer duidelijk voelbaar bij optrekken. Zeer goed voelbaar bij vrijwel alle snelheden, echter tussen de 80-120 km/h is de vibratie op zijn sterkst. Overduidelijk is dat de vibratie verdwijnt zodra cruise snelheid bereikt is. Het speelt dus alleen wanneer de auto accelereert, zoals bijvoorbeeld op cruise control met heuvel op.
Ook is er duidelijk een serie van harde knakken te horen bij volledige stuuruitslag (dit kan eventueel ook het geluid zijn van versleten stuuruitslag begrenzers).
Er wordt op dit forum en het verdere internet veel geschreven over zeer vergelijkbare klachten, maar er lijkt niet een eenduidig antwoord voorhanden. Zo wordt bijvoorbeeld als mogelijke oorzaak genoemd: homokineet, aandrijfas, motorsteun, versnellingsbak steun, draagarmen, dual massa vliegwiel (alleen handbak?), injector(en)...
Om het verhaal compleet te maken moet ik de een tweede klacht beschrijven die ogenschijnlijk losstaat van klacht (1).
(2) Wanneer de motor warm loopt (zeg na een flink eind snelweg en aansluitend langzaam rijdend stadsverkeer), heb ik meerdere malen dezelfde melding gehad ('emissie service vereist'). Tweemaal door een Volvo dealer uitgelezen en een aantal keren door de wegenwacht (storingscode: 644A, nokkenas positie sensor). Deze storing doet zich meestal voor na het uitschakelen van de warme motor en vervolgens vrij snel daarop weer inschakelen van de motor, de melding verschijnt dan direct. Gevolg is dat ik drastisch minder vermogen heb en de motor zeer rauw loopt, met name wanneer het vermogen wordt aangesproken.
Recent 'experiment'
Onlangs na snelweg rit, stadsverkeer in, de temperatuur van het koelwater loopt dan op van ongeveer 75 naar 102 graden Celcius (gemeten met een OBD II scanner aangesloten via wifi op een iPhone). Na een tijdje langzaam rijden in de stad merk ik dat de motor minder vermogen geeft. Bij lage snelheden en vervolgens stevig gas geven houdt de auto flink in. Diagnose tijdens het rijden wees iets interessants uit:
Stored code: P0128 - coolant thermostat (coolant temperature below thermostat regulating temperature).
De software op de iphone laat een aantal categorieën zien waarin checks worden uitgevoerd. 'Catalyst monitoring' en 'Oxygen sensor' zijn op dit moment van de klacht niet ' uitleesbaar'. Ik rijd verder, weer richting snelweg, de temperatuur van het koelwater daalt vervolgens komt de 'oxygen sensor' terug en kan worden uitgelezen door de software (geen fouten). Even later komt ook 'catalyst monitoring' terug zonder fouten.
Ik hoop dat ik jullie hiermee een helder beeld heb kunnen geven en dat een van jullie een idee heeft wat er mogelijk fout zit.
Hartelijk groet
Pjot
Storingscodes en vibratie; samenhangend of niet?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Ik denk idd dat je eerste en tweede storing los van elkaar staan. Probleem 1 wordt een kwestie van elimineren: verdacht zijn motorsteunen (makkelijk en goedkoopst denk ik) en assen/homokineten. Daarnaast rest van voorwielophanging. idd draagarmen, veerpootlagers etc. Hoe handig ben je zelf in controleren en testen?
probleem 2: doet je fan het wel? slaat ie aan bij die hogere temp? verder verdacht zijn iig de thermostaat. er loopt een topic over de tempsensor: http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... tuursensor (ander forum)
probleem 2: doet je fan het wel? slaat ie aan bij die hogere temp? verder verdacht zijn iig de thermostaat. er loopt een topic over de tempsensor: http://www.volvov70forum.com/topic.php? ... tuursensor (ander forum)
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Beste GRUNNS60@GRUNNS60
Heel hartelijk dank voor de reactie.
Wat betreft klacht (1) zal ik naar de garage moeten, ik heb zelf weinig tot geen mogelijkheid hier tests voor uit te voeren.
De fan (klacht (2)) slaat zover ik mij kan herinneren aan. Dit kan ik vanzelfsprekend wel zelf testen. Is 102 graden Celcius een grens waarbij de fan al aan had moeten slaan?
Suggereer je hiermee dat de nokkenas positiesensor niet verdacht is?
Heel hartelijk dank voor de reactie.
Wat betreft klacht (1) zal ik naar de garage moeten, ik heb zelf weinig tot geen mogelijkheid hier tests voor uit te voeren.
De fan (klacht (2)) slaat zover ik mij kan herinneren aan. Dit kan ik vanzelfsprekend wel zelf testen. Is 102 graden Celcius een grens waarbij de fan al aan had moeten slaan?
Suggereer je hiermee dat de nokkenas positiesensor niet verdacht is?
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Berichten: 382
- Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
- Locatie: Afferden Gld
- Contacteer:
1: zoals eerder vermeld komt de trilling waarschijnlijk van de aandrijfas(sen), kan ook aan versleten draagarmbussen liggen.
2: aanvulling op GRUNNS60: De turbodruksensor kan ook defect zijn. Deze is gemakkelijk zelf te vervangen.
3: bij dealer of specialist laten uitlezen; zou me niet verbazen als dit met klacht 2 te maken heeft.
2: aanvulling op GRUNNS60: De turbodruksensor kan ook defect zijn. Deze is gemakkelijk zelf te vervangen.
3: bij dealer of specialist laten uitlezen; zou me niet verbazen als dit met klacht 2 te maken heeft.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
hmm even zoeken levert op dat fans meestal rond die temp aanslaan. Er zijn vaker problemen gemeld rondom de temperatuur sensor met allerlei gevolgen. Wat je beschrijft is waarschijnlijk de noodloop. mogelijke oorzaken blijven vooralsnog temp sensor en thermostaat. Deze zijn niet enorm kostbaar en vrij eenvoudig te vervangen. andere meldingen kunnen gevolg zijn van. Alleen de nokkenassensor weet ik niet wordt meestal veroorzaakt doordat ie of vuil of stuk is en eventueel als timing net niet goed staat. eerst maar eens temp goed krijgen lijkt me.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
De garage heeft zojuist een diagnose gesteld.
Aan beide kanten zijn de draagarmbussen versleten (@@maurits01).
Bovendien is rechtsvoor de aandrijfashoes kapot en leeggelopen!?
Het koelsysteem werkt naar behoren, de thermostaat doet goed zijn werk, de fan slaat aan, en daarmee twijfelt men niet aan de werking van de temperatuursensor (@GRUNNS60).
Ik vertrouw erop dat met vervanging van aandrijfashoes en draagarmbussen de trilling bij optrekken zullen zijn verholpen.
Blijft echter de vraag waarom de auto in een noodloop gaat, en de melding over de nokkenas positiesensor naar voren komt, wanneer de auto warm(er) wordt.
Ik hoop van harte dat jullie meer suggesties hebben. Heel hartelijk dank alvast.
Aan beide kanten zijn de draagarmbussen versleten (@@maurits01).
Bovendien is rechtsvoor de aandrijfashoes kapot en leeggelopen!?
Het koelsysteem werkt naar behoren, de thermostaat doet goed zijn werk, de fan slaat aan, en daarmee twijfelt men niet aan de werking van de temperatuursensor (@GRUNNS60).
Ik vertrouw erop dat met vervanging van aandrijfashoes en draagarmbussen de trilling bij optrekken zullen zijn verholpen.
Blijft echter de vraag waarom de auto in een noodloop gaat, en de melding over de nokkenas positiesensor naar voren komt, wanneer de auto warm(er) wordt.
Ik hoop van harte dat jullie meer suggesties hebben. Heel hartelijk dank alvast.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
De temperatuur sensor geeft ook temperatuursignaal af tbv regulering motor. Alleen feit dat fan aanslaat is denk ik niet genoeg. http://www.volvov70forum.com/topic.php?t=8514
Nokkenaspositiesensor kan natuurlijk defect zijn (een draadverbinding) en pas storen bij hogere temp. vervuild kan ook geloof ik, is een andere pakking voor gekomen meen ik. Ik zou iig geval ook de timing van je distributie checken. Vaker komt deze melding voort uit een tandje verkeerde distributie of verkeerd gestelde vvt. waar het vandaan komt is dan niet duidelijk uit diagnose.
Nokkenaspositiesensor kan natuurlijk defect zijn (een draadverbinding) en pas storen bij hogere temp. vervuild kan ook geloof ik, is een andere pakking voor gekomen meen ik. Ik zou iig geval ook de timing van je distributie checken. Vaker komt deze melding voort uit een tandje verkeerde distributie of verkeerd gestelde vvt. waar het vandaan komt is dan niet duidelijk uit diagnose.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Na vervanging van de aandrijfashoes rechts en beide draagarmbussen is de vibratie bij optrekken verholpen!!! @GRUNNS60 @maurits01
Echter blijft nu de vraag staan met betrekking tot de foutmelding en de daarop volgende noodloop. Een zeer recent experiment dat heb ik uitgevoerd leert het volgende:
Na het starten van de motor heb ik deze stationair warm laten draaien. Rond de 90 graden (gemeten via iPhone app) en de temperatuurmeter op het dashboard in het midden, begint de motor hoorbaar te schommelen. Bij 105 graden slaat de fan aan en koelt zeer snel terug tot 95 graden. Uitlezen via de iPhone app geeft vooraf geen foutmeldingen, echter na het beginnen van het stationair schommelen lees ik een foutmelding op de iPhone app. Op het display in de auto verschijnt echter geen melding. De iPhone geeft code P0014 ("B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance Bank 1). Even later verdwijnt deze code en verschijnt een andere code P1332 (Unknown Diagnostic Trouble Code). Ik besluit nu te gaan rijden met de auto (zonder resetten) en zoals verwacht is de auto vermoedelijk in de noodloop gegaan. Ik heb geen power met name in lagere toeren. De motor klinkt niet bijzonder lekker. Na een tijdje rijden koelt de motor weer terug naar ongeveer 75 graden. Vervolgens heb ik weer, zoals het lijkt, alle power tot mijn beschikking. Dit lijkt op mijn vorige ervaringen met het enige verschil dat er geen 'emissie service vereist' in combinatie met geel uitroepteken is verschenen.
Echter blijft nu de vraag staan met betrekking tot de foutmelding en de daarop volgende noodloop. Een zeer recent experiment dat heb ik uitgevoerd leert het volgende:
Na het starten van de motor heb ik deze stationair warm laten draaien. Rond de 90 graden (gemeten via iPhone app) en de temperatuurmeter op het dashboard in het midden, begint de motor hoorbaar te schommelen. Bij 105 graden slaat de fan aan en koelt zeer snel terug tot 95 graden. Uitlezen via de iPhone app geeft vooraf geen foutmeldingen, echter na het beginnen van het stationair schommelen lees ik een foutmelding op de iPhone app. Op het display in de auto verschijnt echter geen melding. De iPhone geeft code P0014 ("B" Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance Bank 1). Even later verdwijnt deze code en verschijnt een andere code P1332 (Unknown Diagnostic Trouble Code). Ik besluit nu te gaan rijden met de auto (zonder resetten) en zoals verwacht is de auto vermoedelijk in de noodloop gegaan. Ik heb geen power met name in lagere toeren. De motor klinkt niet bijzonder lekker. Na een tijdje rijden koelt de motor weer terug naar ongeveer 75 graden. Vervolgens heb ik weer, zoals het lijkt, alle power tot mijn beschikking. Dit lijkt op mijn vorige ervaringen met het enige verschil dat er geen 'emissie service vereist' in combinatie met geel uitroepteken is verschenen.
Laatst gewijzigd door Pjot84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Nog steeds twee mogelijke kandidaten. na nog wat rondlezen lijkt de nokkenaspositiemeter zeker verdacht. daarnaast blijf ik gezien het temp verschijnsel ook de temp sensor verdacht vinden. Tja meestal begint het dan met vervangen. de temp sensor is goedkoop en redelijk makkelijk te vervangen en na 14 jaar preventief al handig om te doen. de nokkenassensor misschien en sloopgevalletje halen om te testen? laatste tip nog Hoe goed is je accu? klinkt misschien vreemd maar slechte accus geven ook allerlei onverklaarbare problemen en meldingen.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
@GRUNNS60
Ik ga de temperatuursensor als eerste vervangen en dit proberen zelf te doen.
(1) Waar zit de sensor? (=> S60 T5)
(2) Waar koop ik (online) als beste een nieuwe sensor?
(3) Welk(e) merk(en) zijn aan te raden (of juist af te raden!)?
Vervolgens zal ik aanzien of de problemen zijn opgelost en eventueel dan ook de nokkenaspositiesensor vervangen... Daarvoor geldt dezelfde onwetendheid als voor de temperatuursensor (1) (2) (3)
Ik ga de temperatuursensor als eerste vervangen en dit proberen zelf te doen.
(1) Waar zit de sensor? (=> S60 T5)
(2) Waar koop ik (online) als beste een nieuwe sensor?
(3) Welk(e) merk(en) zijn aan te raden (of juist af te raden!)?
Vervolgens zal ik aanzien of de problemen zijn opgelost en eventueel dan ook de nokkenaspositiesensor vervangen... Daarvoor geldt dezelfde onwetendheid als voor de temperatuursensor (1) (2) (3)

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
ok een bak info:
let op dat er bij de onderdelen verschil gemaakt wordt op chassisnummer. dat is weer af te leiden van je vin nummer.
verder voor temp sensor staan de vervangings instructies beter in het genoemde topic. zeker niet nodig 2 liter koelvloeistof af te tappen.
let op dat er bij de onderdelen verschil gemaakt wordt op chassisnummer. dat is weer af te leiden van je vin nummer.
verder voor temp sensor staan de vervangings instructies beter in het genoemde topic. zeker niet nodig 2 liter koelvloeistof af te tappen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Beste @GRUNNS60
Vrijwel alles aan de ophanging van voren is vervangen inclusief nieuwe remschijven. Door de laatste vervanging van de stabilisator-stangen zijn ook de laatste kleine trillingen en 'knak' geluiden verdwenen!
Tevens heb ik zelf de temperatuursensor en thermostaat vervangen. De motor blijft nu keurig op een temperatuur van 89-90 staan gedurende het rijden. De thermostaat leek dus echt aan vervanging toe, voorheen schommelde de temperatuur tussen de 75-90 graden. Echter, het vervangen van de temperatuursensor lijkt niets te hebben verandert. Onlangs, bij het warm worden van de motor, begon de motor in stationair weer licht te schommelen (±60 rpm t.o.v. ±20 rpm normaal).
Wanneer dit fenomeen zich voordoet dan 'verzuipt' de motor vervolgens bij wegrijden. Wanneer de motor in de toeren (>2500 rpm) komt, verdwijnt het geluid van verzuipen en is er ook weer volop vermogen beschikbaar. Zodra de motor weer afkoelt (weer terug onder de 100 graden) verdwijnt het schommelen in stationair en verdwijnt ook het 'verzuipen'.
Kan een storende nokkenaspositiesensor (vermoedelijk storend door toegenomen hitte) bovenstaand veroorzaken?
Vrijwel alles aan de ophanging van voren is vervangen inclusief nieuwe remschijven. Door de laatste vervanging van de stabilisator-stangen zijn ook de laatste kleine trillingen en 'knak' geluiden verdwenen!
Tevens heb ik zelf de temperatuursensor en thermostaat vervangen. De motor blijft nu keurig op een temperatuur van 89-90 staan gedurende het rijden. De thermostaat leek dus echt aan vervanging toe, voorheen schommelde de temperatuur tussen de 75-90 graden. Echter, het vervangen van de temperatuursensor lijkt niets te hebben verandert. Onlangs, bij het warm worden van de motor, begon de motor in stationair weer licht te schommelen (±60 rpm t.o.v. ±20 rpm normaal).
Wanneer dit fenomeen zich voordoet dan 'verzuipt' de motor vervolgens bij wegrijden. Wanneer de motor in de toeren (>2500 rpm) komt, verdwijnt het geluid van verzuipen en is er ook weer volop vermogen beschikbaar. Zodra de motor weer afkoelt (weer terug onder de 100 graden) verdwijnt het schommelen in stationair en verdwijnt ook het 'verzuipen'.
Kan een storende nokkenaspositiesensor (vermoedelijk storend door toegenomen hitte) bovenstaand veroorzaken?
Laatst gewijzigd door Pjot84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Beste @GRUNNS60,
Ik zie nu net door het schrijven van bovenstaand bericht welke prachtige schema's je voorheen hebt geupload, heel hartelijk dank! Zeker het schema met de locatie van de nokkenaspositiesensor komt van pas. Ik kan deze werkelijk waar niet vinden. Echter, de schema's lijkt een ander type motorblok te betreffen. Verwarrend is de T5 & T3 in de 'engine code' maar naar mijn weten is de engine code van de S60 T5 2.3 (184 kw / 250 pk): 'B5234T3' in plaats van de 'B5204T5'
Ik zie nu net door het schrijven van bovenstaand bericht welke prachtige schema's je voorheen hebt geupload, heel hartelijk dank! Zeker het schema met de locatie van de nokkenaspositiesensor komt van pas. Ik kan deze werkelijk waar niet vinden. Echter, de schema's lijkt een ander type motorblok te betreffen. Verwarrend is de T5 & T3 in de 'engine code' maar naar mijn weten is de engine code van de S60 T5 2.3 (184 kw / 250 pk): 'B5234T3' in plaats van de 'B5204T5'
Laatst gewijzigd door Pjot84 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Tja dat had ik zelf ook wel mogen zien . maar soms ...
afhankelijk van je chassisnummer groer of kleiner 92351
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /magazijn/
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 4&_sacat=0
of bv http://www.mister-auto.nl/fl/nokkenas-p ... 79367.html
afhankelijk van je chassisnummer groer of kleiner 92351
https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... /magazijn/
http://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40 ... 4&_sacat=0
of bv http://www.mister-auto.nl/fl/nokkenas-p ... 79367.html
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door GRUNNS60 op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Beste @GRUNNS60,
Heel hartelijk dank voor de beschrijvingen.
Wellicht dat het bericht voorafgaand aan je aandacht is ontsnapt; kan een mogelijk niet goed functionerende nokkenas positiesensor bij hogere temperaturen resulteren in een schommelende stationair en een verzuipende motor?
Heel hartelijk dank voor de beschrijvingen.
Wellicht dat het bericht voorafgaand aan je aandacht is ontsnapt; kan een mogelijk niet goed functionerende nokkenas positiesensor bij hogere temperaturen resulteren in een schommelende stationair en een verzuipende motor?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjot84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Tja ik kan t niet verklaren mbv de nokkenassensor maar als je foutmeldingen alleen op dat onderdeel krijgt is toch het advies die te vervangen. zoek een betaalbaar 2e handsje en het hoeft je kop niet te kosten. vervangen is niet erg ingewikkeld . 

Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.
-
- Starter
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 16.03.2015 - 00:34
Beste @GRUNNS60
Het posten van een foto gaat niet helemaal goed. Maar in bovenstaand bericht heb ik een foto gemaakt van de locatie waar volgens het schema de sensor zou moeten zitten. Het schema en de foto komen mijns inziens niet overeen. Op het schema ziet het er wat mij betreft eenvoudiger uit!?
Het posten van een foto gaat niet helemaal goed. Maar in bovenstaand bericht heb ik een foto gemaakt van de locatie waar volgens het schema de sensor zou moeten zitten. Het schema en de foto komen mijns inziens niet overeen. Op het schema ziet het er wat mij betreft eenvoudiger uit!?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Pjot84 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 31.07.2014 - 17:23
Nokkenaspositiesensor zit op het einde van de achterste nokkenas bij jouw blok. das onder de motorsteun. de voorste nokkenas zit een dop op en zie je duidelijk als een rond zwart deksel onder je wijsvinger. om hen te zien moet je waarschijnlijk motorsteun en misschien beugel om blok op te hijsen verwijderen. Dan zit ie op de plek waar je heen wijst. dat hoop ik tenminste anders snap ik wel waarom ie beroerd loopt ... maar das gekheid hoor... steun is er zo af, je moet wel ook de torsiestang verwijderen. dat zijn dan max 4 +1 + 4 + 4 boutjes alles bij elkaar geloof ik. succes
Volvo S60, 2001, 170 Pk, LPI, >333.333km.