De historie van de auto is bekend, in 2003 is er voor het laatst een nieuwe riem met spanrollen opgekomen. (geen waterpomp)
Sinds die tijd heeft de auto 32.000 km gereden, distributieriem is 12jaar oud, ziet er nog als nieuw uit.
Nu is de vraag of ik alles moet meenemen of dat ik het alleen bij de riem mag houden.
Lijkt mij dat die lagers echt nog niet op zijn en best wel 100.000 kunnen blijven zitten, en als de waterpomp geen lekkage of spelling vertoont hoeft deze ook niet.
Riem is een ander verhaal 12 jaar is te lang (veel te lang) deze moet dus.
Het veiligste is natuurlijk alles meenemen maar als het niet hoeft wil ik alles laten zitten en 220.000 wel alles meenemen.
Staat nu op 137.000.
Graag jullie reactie.
Alleen distributieriem vervangen??
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
Onderschat de slijtage door leeftijd vooral niet. Ik zou op zulke cruciale onderdelen niet gaan bezuinigen. Materialen worden na verloop van tijd poreus, verliezen flexibiliteit etc... Als je echt onbezorgd rond wilt rijden zou ik alles meenemen en niet alleen de riem.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29466
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De vervangingstermijn van een distributieriem is op tijd of op kilometerstand. Zoals al is gezegd niet twijfelen gewoon alles meenemen bij de vervanging van de distributieriem.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 142
- Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30
Waterpomp zeker vervangen. Het komt vaak voor dat de waterpomp na vervangen van de distributieriem gaat lekken. Tegenwoordig kun je een distributieset incl span-, looprollen en waterpomp kopen. Dit doen ze niet zomaar. Kun je meteen je koelvloeistof ook verversen. Onderschat trouwens ook de slijtage van multieriemen met bijbehorende span en looprollen niet. Controleer ook de eventuele vrijlooppoelie op je dynamo als die erop zit. Bij twijfel zeker vervangen!
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
- canvas
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 30.08.2006 - 19:08
Nou antwoord is duidelijk.
Alles word vernieuwd, incl. de multi-riem met alle rollen.
Ben benieuwd met welke prijs de garage gaat komen.
Normaal doe ik veel zelf aan auto's maar een distributieriem wil ik toch overlaten aan de echte monteur.
Thanks voor mij op het goede pad te houden.
Alles word vernieuwd, incl. de multi-riem met alle rollen.
Ben benieuwd met welke prijs de garage gaat komen.
Normaal doe ik veel zelf aan auto's maar een distributieriem wil ik toch overlaten aan de echte monteur.
Thanks voor mij op het goede pad te houden.
Laatst gewijzigd door canvas op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- wim de jong
- 5th Gear member
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
- Locatie: Leusden
- Contacteer:
Bij een 940 kan je alleen de riem plus de rollen vervangen. De waterpomp wordt niet aangedreven door de distributieriem, maar met een aparte V-riem. Mocht de waterpomp gaan lekken, is het een klusje van niks om die te vervangen.
Praat je over een 960, is het een ander verhaal.......daar wordt de waterpomp WEL aangedreven door de distributie....dan lijkt het me handig om met de riem, ook de pomp mee te nemen. Later de pomp vervangen, moet je ook de riem loshaslen, dus dat is dan dubbel werk.
Praat je over een 960, is het een ander verhaal.......daar wordt de waterpomp WEL aangedreven door de distributie....dan lijkt het me handig om met de riem, ook de pomp mee te nemen. Later de pomp vervangen, moet je ook de riem loshaslen, dus dat is dan dubbel werk.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20
C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb het zelf gedaan en vond dat nog leuk ook. Materiaal komt gewoon bij de dealer vandaan.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- canvas
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 30.08.2006 - 19:08
Ja, misschien een volgende keer. zo spannend is het nu ook weer niet maar het is mijn daily driver. Die moet het gewoon doen.
De auto kan wat dat betreft er nu weer een tijd tegen, voor mij zal dat 5 jaar zijn met 22.000 km per jaar.
Nu nog even de olie bij houden van het stuurhuis, hij laat af en toe een drupje vallen.
Zal eens gaan kijken waar het precies vandaan komt.
De auto kan wat dat betreft er nu weer een tijd tegen, voor mij zal dat 5 jaar zijn met 22.000 km per jaar.
Nu nog even de olie bij houden van het stuurhuis, hij laat af en toe een drupje vallen.
Zal eens gaan kijken waar het precies vandaan komt.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dat laatste heb ik ook gehad: bleek een lekkend asje te zijn waar de aandrijfriem overheen liep. Na verversen van de ATF-olie was de lekkage ook weg. Heel vreemd maar het werkte wel.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
ATF wat ook in de automaat ging.
Ik heb eerst het potje leeggezogen, weer gevuld en even laten draaien, vervolgens weer leegzuigen, vullen en draaien. Na een paar keer is de olie bijna geheel ververst.
Ik heb eerst het potje leeggezogen, weer gevuld en even laten draaien, vervolgens weer leegzuigen, vullen en draaien. Na een paar keer is de olie bijna geheel ververst.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1654
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
Maar we weten nog steeds niet over welk type het gaat? Of ligt dat aan mij?
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21381
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Nee hoor. Niks aan de hand maar ik vraag mij af of die vraag nog wel relevant is na 6 weken ... Maar ik heb er toch maar eens een oude factuur bij gepakt: Volvonummer 1161521, literverpakking.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]