Volvo Cars heeft een nieuw actief veiligheidssysteem ontwikkeld dat een auto uit gevaarlijke situaties kan redden met autonome uitwijkmanoeuvres, waarbij ook obstakels worden omzeild. Daarmee zet Volvo een van de laatste stappen op weg naar het bereiken van zijn missie: dat in 2020 niemand in een nieuwe Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt.
In december wordt na vier jaar het project Non-Hit Car and Truck afgesloten. Het resultaat van dit project is onder meer nieuwe technologie waarmee de bestuurder een compleet 360°-zicht rond de auto krijgt. Een andere nieuwe veiligheidsvoorziening vindt in elke verkeerssituatie waarin een ongeval dreigt, een vrije ontsnappingsroute.
Het Non-Hit Car and Truck-project, een samenwerking tussen partijen uit de Zweedse academische wereld, overheidsinstellingen en de industrie, richt zich op het ontwikkelen van nieuwe technologie en het verbeteren van bestaande, om het risico van ongevallen met personen- en bedrijfsauto’s te beperken.
Ongeëvenaard 360o zicht rond de auto
Een van de doelen van het project was een samenhangend detectiesysteem te ontwikkelen, op basis van sensoren die onopvallend op de auto zijn gemonteerd. Daarmee krijgt de bestuurder voor het eerst een compleet 360o-beeld van de situatie rond de auto. Hiervoor is een zogenoemd Sensor Fusion-netwerk in de auto gerealiseerd, waarin diverse technologieën – camera’s, radar, lidar, GPS, etc. – samenwerken en informatie efficiënt delen. Het systeem biedt een volledig 360°-beeld van de omgeving van de auto. Het neemt ook obstakels waar die de bestuurder niet kan zien.
Doordat het project zich richtte op sensoren die zich al hebben bewezen in de autowereld, is deze technologie in de nabije toekomst in de praktijk toe te passen.
Vrije ontsnappingsroute – risicoanalyse
Het systeem dat het 360°-beeld genereert, is gecombineerd met een zogenoemde ‘manoeuvre-generator’. Dit is een nieuwe veiligheidsvoorziening die op basis van speciale software in elke denkbare verkeerssituatie een ontsnappingsroute zoekt die vrij is van obstakels. Het systeem analyseert voortdurend de eventuele bedreigingen rond de auto, biedt de bestuurder assistentie bij het sturen en voert zonodig autonome remingrepen uit. Om te demonstreren hoe het 360°-beeld en de manoeuvre-generator in de praktijk samenwerken, zijn twee testvoertuigen gebouwd.
Mijlpaal voor 2020 en autonome auto's
‘Volvo loopt voorop met de ontwikkeling van actieve veiligheidssystemen in auto’s. Het project Non-Hit Car and Truck is een belangrijke stap naar de realisatie van onze missie dat in 2020 niemand in een Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt. Deze technologie is ook essentieel voor de ontwikkeling van autonoom rijdende auto’s – die zelfstandig moeten kunnen sturen en remmen om botsingen te vermijden. Ons primaire doel is ongevallen te voorkomen. Maar we blijven ook werken aan de ontwikkeling van auto’s die zich aanpassen aan het gedrag van de bestuurder’, zegt Anders Almevad, Project Manager Non-Hit Car Project bij Volvo Cars.
Het Non-Hit Car and Truck-project
Het Non-Hit Car and Truck-project is in september 2010 gestart en loopt af in december 2014. Het project ondersteunt de missie van Volvo Cars, dat in 2020 niemand in een Volvo om het leven komt of ernstig gewond raakt. De focus van het project ligt op de ontwikkeling van technologie waarmee het ongevalsrisico voor zowel personen-’s als bedrijfsauto’s wordt beperkt. Partners zijn onder meer Volvo Cars, AB Volvo, AF (sensorfusie-ontwikkeling), HiQ (sensorfusie-ontwikkeling, risicoanalyse), Mecel (sensorleverancier) en de Technische Universiteit Chalmers in Göteborg (sensorfusie-ontwikkeling, interactie met bestuurder). Het Non-Hit Car and Truck-project werkt samen met SAFER, het voertuig- en verkeersveiligheidscentrum van TU Chalmers.
Technologie voor 360°-zicht is sleutel tot Volvo’s doelstelling
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Ben benieuwd hoe ze met de eerste wet van Asimov omgaan om inzittenden in een Volvo te beschermen bij het kiezen van een uitwijkmanoevre. Wordt er gekozen voor de boom (met het risico dat er een Volvo-inzittende overlijdt) of besluit het systeem om over de groep voetgangers heen te rijden (kans op overlijden van Volvo-inzittende nagenoeg nihil). Als bestuurder kies je er waarschijnlijk (al dan niet in een reflex) voor om de voetgangers te ontwijken met als gevolg dat je de boom tegenkomt op je pad. De techniek kan hier andere keuzes maken. Als het doel is om geen inzittenden van een Volvo te laten overlijden, zou de techniek voor het aanrijden van de voetgangers moeten kiezen.
Luguber? Ja absoluut, maar met dit soort systemen krijg je wel met dit type ethische vragen te maken.
Edit: esthetisch ---> ethisch (duh...)
Luguber? Ja absoluut, maar met dit soort systemen krijg je wel met dit type ethische vragen te maken.
Edit: esthetisch ---> ethisch (duh...)
Laatst gewijzigd door M@rcel op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvo heeft al een voetgangerontwijkmodule. Die zal vast wel gaan meehelpen.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Of er komt een boomontwijkmodule
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41419
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ik bedoel het ook serieus Marcel.
Volvo werkt aan een 0-doden scenario in 202.
Reken maar dat ze hun best doen om alles uit de kast te halen om dat te bereiken.
Volvo werkt aan een 0-doden scenario in 202.
Reken maar dat ze hun best doen om alles uit de kast te halen om dat te bereiken.
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27691
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
En wat daar ook weer bij gaat spelen is de vraag wie de verantwoording gaat dragen voor de gekozen optieM@rcel schreef: Ik bedoel het wel heel serieus! Er zullen ethische kwesties een rol gaan spelen. Bewuste beslissingen door de ontwikkelaars genomen ipv "een ongeluk zit in een klein hoekje".
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4457
- Lid geworden op: 19.03.2009 - 13:07
Precies.fredhead schreef:En wat daar ook weer bij gaat spelen is de vraag wie de verantwoording gaat dragen voor de gekozen optieM@rcel schreef: Ik bedoel het wel heel serieus! Er zullen ethische kwesties een rol gaan spelen. Bewuste beslissingen door de ontwikkelaars genomen ipv "een ongeluk zit in een klein hoekje".
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
@M@rcel
je stelt zelf al de 3 wetten van robotika waarin staat dat het systeem geen letsel kan toebrengen aan de mens of zichzelf (mits wet 1 en 2 niet geschonden worden tijdens dit proces). Dit betekend in de door jouw geschetste situatie dat het systeem niks doet en zichzelf zou moeten uitschakelen omdat de gegeven opties tot redding er schade zal worden toegebracht aan een mens of dit 1 of meerdere zijn is niet belangrijk voor dit systeem aangezien dit niet relevant is, dit betekend dus dat het onderstaande van toepassing is.
Dit systeem zal uitermate goed getest worden en er wordt bij de verstrekking van deze optie gegarandeerd een clausule zitten inclusief certificaat dat het gedegen werkt voor X periode mits er regelmatig onderhoud aan de auto wordt uitgevoerd (inclusief software update), voor de rest zal er zeer zeker in staan dat volvo niet verantwoordelijk zal zijn voor 0,X% kans dat het systeem niet zou kunnen werken door de situatie waar het systeem niet op berekend is.
je stelt zelf al de 3 wetten van robotika waarin staat dat het systeem geen letsel kan toebrengen aan de mens of zichzelf (mits wet 1 en 2 niet geschonden worden tijdens dit proces). Dit betekend in de door jouw geschetste situatie dat het systeem niks doet en zichzelf zou moeten uitschakelen omdat de gegeven opties tot redding er schade zal worden toegebracht aan een mens of dit 1 of meerdere zijn is niet belangrijk voor dit systeem aangezien dit niet relevant is, dit betekend dus dat het onderstaande van toepassing is.
Dit systeem zal uitermate goed getest worden en er wordt bij de verstrekking van deze optie gegarandeerd een clausule zitten inclusief certificaat dat het gedegen werkt voor X periode mits er regelmatig onderhoud aan de auto wordt uitgevoerd (inclusief software update), voor de rest zal er zeer zeker in staan dat volvo niet verantwoordelijk zal zijn voor 0,X% kans dat het systeem niet zou kunnen werken door de situatie waar het systeem niet op berekend is.
Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- Richo
- 4th Gear member
- Berichten: 526
- Lid geworden op: 04.10.2010 - 06:54
- Locatie: Limburg
aangezien we toch wetten zijn aan het halenM@rcel schreef: Niks doen? Ja, dat kan natuurlijk ook.
Verder geloof ik best dat alles goed doordacht en getest zal worden, maar de vraag hoe dit soort zaken opgelost worden intrigeert me.

Mazda 3 2010 131.549
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
Volvo C30 Momentum 2.0 2007 211.000 km
Volvo 264 GLE 2.7 V6 1978 167.506 km
- BraboFrits
- 5th Gear member
- Berichten: 1286
- Lid geworden op: 21.04.2014 - 16:39
- Locatie: Tilburg
Interessant onderwerp en dito vragen. De techniek vordert gestaag, het is de vraag of de wetgeving het kan bijhouden...
ik vond het volgende stukje in Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... auto.dhtml
maar daarin wordt maar zeer algemeen gesproken over het assisteren van de bestuurders, genoemde ethische vragen komen niet aan bod.
Zelf verwacht ik dat als alle auto's zich autonoom voortbewegen en met elkaar communiceren dat risicovolle situaties vermeden kunnen worden. Grootste probleem (of uitdaging) lijkt mij de periode dat zelfrijdende auto's en auto's die nog door mensen worden bestuurd door elkaar heen rijden
ik vond het volgende stukje in Trouw:
http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... auto.dhtml
maar daarin wordt maar zeer algemeen gesproken over het assisteren van de bestuurders, genoemde ethische vragen komen niet aan bod.
Zelf verwacht ik dat als alle auto's zich autonoom voortbewegen en met elkaar communiceren dat risicovolle situaties vermeden kunnen worden. Grootste probleem (of uitdaging) lijkt mij de periode dat zelfrijdende auto's en auto's die nog door mensen worden bestuurd door elkaar heen rijden
Laatst gewijzigd door BraboFrits op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Voorheen FritsieV70
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
Volvohistorie:
- Heden: XC90 T8 model 2016 Inscription Magic blue, blond lederen interieur.
- Van 2014 tot 2020: V70 MY2011 D5 model 2012 Momentum
- Lang geleden: Volvo 240 DL station
- Nog langer geleden: Volvo 340 GL
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
voorbereiding voor zelfrijdende auto's
Een vreemde Volvo XC90 werd gefotografeerd door Auto Motor & Sport lezers in Lerum. De draaiende sensor op het dak trekt aandacht en wordt gebruikt om zelfrijdende auto ontwikkelen.
Door Erik Söderholm, gisteren, 20:03
Hoe het eruit zag toen Volvo testte de nieuwe sensor in een XC90 in Lerum op woensdag.
Volvo investeert veel in auto's waar je zal zijn passagiers in plaats van chauffeurs. In slechts twee jaar, 100 zelfrijdende auto's van Volvo rolt op geselecteerde wegen in het gebied van Göteborg. Volgens Volvo is het niet genoeg voor een systeem dat "99 procent betrouwbaar."
"Autonoom rijden zal de manier waarop we kijken naar het rijden te veranderen. In plaats van verspilde tijd kan het dagelijkse woon-werkverkeer zijn quality time en bieden de mogelijkheid voor werk of plezier," zegt Peter Mertens, Hoofd Research and Development bij Volvo Car Group, in samenwerking met lancering van het project, Volvo Drive Me.
100 zelfrijdende Volvo Cars in Göteborg
Maar zelfrijdende auto's vereisen ook aanzienlijk meer data dan een gewone auto - navigatiekaarten moet nauwkeurig tot op centimeter niveau. Daarnaast hebben de auto's geavanceerde sensoren die de omgeving op te sporen.
Deze Volvo is nu testen. Bovenstaande afbeelding is afkomstig van een Auto Motor & Sport lezers die een Volvo XC90 gefotografeerd met de tekst "Test Vehicle" in Lerum. Maar bovenal heeft een draaiende sensor op het dak.
Precies wat deze sensor doen we vertrekken onuitgesproken, en we weten ook niet wanneer deze bijzondere auto is eigenlijk zelfrijdende, of als het verzamelt alleen gegevens voor toekomstige zelfrijdende auto's.
De lezer is ervan overtuigd dat het een man was die deze test auto luidt als volgt:
"Ik denk niet dat de auto was zelfrijdende moment van het liep net zo slecht als mensen meestal!"
vertaald via google translate
automotorsport.se
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 473
- Lid geworden op: 22.06.2006 - 09:48
- Locatie: Den Haag
Ook in Nederland op de A2 gezien:


autojunk.nl


autojunk.nl
Laatst gewijzigd door michel-C30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21744
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Als ik autonoom wil rijden neem ik wel de trein.
In plaats van allerlei hulpmiddelen moet de automobilist weer een goed leren autorijden. En de fabrikanten moeten weer auto's gaan maken met ramen waar je doorheen kunt kijken. Het is meer dan belachelijk dat er een V40 wordt ontworpen met ramen aan de achterkant waardoor je (schuin)achter niets kunt zien. Om vervolgens hulpmiddelen te gaan bedenken om ongevallen te voorkomen. Duhhh.
Kijk eens naar die bespottelijke Astra 3-deurs ... de achterramen zitten er slechts voor de sier want ze zijn gewoon niet bruikbaar voor de bestuurder.
In plaats van allerlei hulpmiddelen moet de automobilist weer een goed leren autorijden. En de fabrikanten moeten weer auto's gaan maken met ramen waar je doorheen kunt kijken. Het is meer dan belachelijk dat er een V40 wordt ontworpen met ramen aan de achterkant waardoor je (schuin)achter niets kunt zien. Om vervolgens hulpmiddelen te gaan bedenken om ongevallen te voorkomen. Duhhh.
Kijk eens naar die bespottelijke Astra 3-deurs ... de achterramen zitten er slechts voor de sier want ze zijn gewoon niet bruikbaar voor de bestuurder.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30344
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
+1!Msuidgeest schreef: Als ik autonoom wil rijden neem ik wel de trein.
In plaats van allerlei hulpmiddelen moet de automobilist weer een goed leren autorijden. En de fabrikanten moeten weer auto's gaan maken met ramen waar je doorheen kunt kijken. Het is meer dan belachelijk dat er een V40 wordt ontworpen met ramen aan de achterkant waardoor je (schuin)achter niets kunt zien. Om vervolgens hulpmiddelen te gaan bedenken om ongevallen te voorkomen. Duhhh.
Kijk eens naar die bespottelijke Astra 3-deurs ... de achterramen zitten er slechts voor de sier want ze zijn gewoon niet bruikbaar voor de bestuurder.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976