Volvo XC60 versnellingsbak problemen

De eerste generatie XC60
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

Hallo allemaal,

hierbij mijn eerste topic omdat ik geen fatsoenlijke antwoorden kan vinden bij onze dealer.

het gaat om een Volvo XC60 uit 11-2013 163PK (automaat) dus een vrij nieuwe auto, het is de facelift.
de auto heeft nog net geen 30.000 kilometer op de tellen.
hierbij wil ik jullie ff uitleggen welke problemen wij hebben met de XC60.

de Volvo begon te bokken/stoten tijdens het overschakelen in lage versnellingen (1,2,3). heel erg hinderlijk en nam de fijne rijervaring van de auto weg.
we wouden het een weekje aankijken. tijdens deze week kwam er een raar geluid uit de schokbreker linksvoor, tijdens het naar recht sturen. kwam er elke keer een luide tik.
alsof dat nog niet genoeg was begon het airbag lampje ook nog eens te branden en die gaf aan dat we onmiddellijk naar de garage moesten gaan.
dus dat hebben we gedaan. de garage gaf ons aan dat we pas 3 week later een afspraak konden krijgen. met tegenzin dus weer naar huis. ze hebben de foutcodes wel na gekeken en daar kwam alleen de airbag uit. tijdens de 3 weken wachten werden de problemen steeds erger. en zelfs passagiers beginnen mij nu aan te spreken op het slechte schakelen van de automaat. na de 3 weken wachten kon de auto eindelijk naar de garage. het antwoord dat we kregen na deze dag was, we hebben een steentje tussen de schokbreker weg gehaald dus dat zal opgelost moeten zijn. en de versnellingsbak hebben we gereset. (airbag lampje was intussen niet terug gekomen).
na weer 3 dagen rond te hebben gereden. en hebben gemerkt dat de versnellingsbak niks beter was geworden. heb ik de garage weer opgebeld. die mij het antwoord gaf u zult het toch nog even moeten aankijken. daarop heb ik de auto op de 5 de dag demonstratief bij de garage op de stoep gezet. omdat er geen verbetering was. na deze dag is het enigste dat mij verteld werd: het ligt aan u voet. u rijdt te agressief. (wat na mijn weten niet zo is) aangezien ik nu niet meer weet wat ik moet doen. is de vraag aan jullie, hebben jullie ook de zelfde problemen die ik ervaar.

1. airbag lampje die geregeld naar voren komt.
2. versnellingsbak problemen.
3. rare tik in de schokbrekers.

ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen. het is een geweldige auto maar als het zo door gaat zal ik blij zijn als deze auto weg is.

m.v.g Luc Koekkoek
Laatst gewijzigd door AirDrop op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomXC60
4th Gear member
Berichten: 668
Lid geworden op: 28.11.2012 - 17:41
Locatie: Hulst
Contacteer:

Welkom Luc!

Wat een verhaal, je mag de dealernaam best neerplaatsen hoor.
Als ik je hoor is er dus wel degelijk iets mis, maar wil de dealer je niet helpen.

Oplossing: stap gewoon even een andere dealer binnen, en vraag het daar nog eens.

Eventueel een testrit maken met een occasion die daar staat met zelfde motor - versnellingsbak en de beleving van die wagen vergelijken met de jouwe.

De problemen die jij beschrijft heb ik nog niet terug gevonden op het forum, je kunt natuurlijk ook altijd bij andere modellen van de 60-cluster kijken.

hopelijk komt het goed.

Grtz Tom


I
Dec. 2021: Volvo XC90 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bright Silver metallic

Previous:
2017-2021 118.000km Volvo XC60 MY18 R-Design T8 eAWD
In Bursting Blue Metallic

2011-2017 340.000km Volvo XC60 MY11 R-Design D5 AWD
In Black Sapphire metallic
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Hier geen problemen zoals je omschrijft.
Ik heb een D5 uit 09 die probleemloos is.
Ik heb bij kmstand 55k de bak laten flushen en binnenkort laat ik wederom de bak reinigen en flushen, auto heeft nu 114k gelopen.
Olie kwaliteit gaat door de jaren en gebruik achteruit wellicht kan een reiniging en olie flush de problemen oplossen.
Mijn dealer (Broekhuis Groningen) kan dit gewoon binnenshuis onder de specificatie van Volvo.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Voor zover ik het bovenstaande lees zijn inmiddels twee van de drie zaken opgelost. Het steentje is verwijderd, dus het tikken is kennelijk over en ook is het airbaglampje niet meer terug gekomen. Dan rest dus alleen nog de bak.
De automaat is adaptief, wat wil zeggen dat hij zelflerend is en zich aanpast aan uw rijgedrag. Na het resetten van de bak heeft hij een aantal weken nodig om dat te bewerkstelligen. Het advies van de dealer om het een tijdje aan te zien is dus juist.

Hoe lang heeft u de auto al in uw bezit? Heeft u ook een trekhaak achter de auto?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
sanco
5th Gear member
Berichten: 1931
Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
Locatie: NO NL

Oordelen op afstand is moeilijk, maar het lijkt me niet dat een dergelijk jonge auto met 30kkm al een flush nodig heeft? Wat mij niet geheel duidelijk is, heeft u de auto daar ook (nieuw) gekocht, of is het een gebruikt exemplaarr waar u nog niet zo lang in rijdt?. Is het een volvo specialist of dealer? Persoonlijk vind ik 3 weken wachten wel wat lang voor een eerste snelle check of proefrit met een monteur. De GT moet ook onder last gewoon zonder problemen zonder schokken schakelen, en dat ie adaptief is doet daaraan volgens mij niets af.
Ga evt. Eens naar een andere dealer of specialist voor een second opinion.
Succes met dit vervelende probleem.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13762
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Wat is de geschiedenis van deze XC60? Is deze gebruikt gekocht bij een dealer?
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

Oceanracer schreef: Voor zover ik het bovenstaande lees zijn inmiddels twee van de drie zaken opgelost. Het steentje is verwijderd, dus het tikken is kennelijk over en ook is het airbaglampje niet meer terug gekomen. Dan rest dus alleen nog de bak.
De automaat is adaptief, wat wil zeggen dat hij zelflerend is en zich aanpast aan uw rijgedrag. Na het resetten van de bak heeft hij een aantal weken nodig om dat te bewerkstelligen. Het advies van de dealer om het een tijdje aan te zien is dus juist.

Hoe lang heeft u de auto al in uw bezit? Heeft u ook een trekhaak achter de auto?
ik heb het misschien niet helemaal duidelijk verwoordt. het probleem met de airbag lijkt zich te hebben opgelost. het probleem met de schokbreker is er nog steeds. de garage heeft er een steentje tussen uit gehaald maar het probleem is gebleven. de auto is vanaf het begin in mijn bezit. en hij heeft inderdaad een trekhaak

gr Luc
Laatst gewijzigd door AirDrop op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

sanco schreef: Oordelen op afstand is moeilijk, maar het lijkt me niet dat een dergelijk jonge auto met 30kkm al een flush nodig heeft? Wat mij niet geheel duidelijk is, heeft u de auto daar ook (nieuw) gekocht, of is het een gebruikt exemplaarr waar u nog niet zo lang in rijdt?. Is het een volvo specialist of dealer? Persoonlijk vind ik 3 weken wachten wel wat lang voor een eerste snelle check of proefrit met een monteur. De GT moet ook onder last gewoon zonder problemen zonder schokken schakelen, en dat ie adaptief is doet daaraan volgens mij niets af.
Ga evt. Eens naar een andere dealer of specialist voor een second opinion.
Succes met dit vervelende probleem.
ik heb de auto daar nieuw geleased, het is een volvo dealer uit Duitsland.
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

OGA244 schreef: Wat is de geschiedenis van deze XC60? Is deze gebruikt gekocht bij een dealer?

nieuw geleased bij de dealer, verder geen problemen mee gehad.
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

bedankt voor de snelle reacties van jullie!!!
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Rijd je veel met zware aanhangers/caravans?
De bak krijgt dan best wat voor zijn kiezen en het zou mij dan niet verbazen, zeker als je met de bak in automaat caravans trekt, de olie in de bak aan een flush toe is.
Slip in de bak zorgt voor warmte, wanneer dat optreed met een aanhanger gedurende langere periode, kan het zijn dat de olie gewoon op is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
AirDrop
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 20.10.2014 - 15:20

diesel01 schreef: Rijd je veel met zware aanhangers/caravans?
De bak krijgt dan best wat voor zijn kiezen en het zou mij dan niet verbazen, zeker als je met de bak in automaat caravans trekt, de olie in de bak aan een flush toe is.
Slip in de bak zorgt voor warmte, wanneer dat optreed met een aanhanger gedurende langere periode, kan het zijn dat de olie gewoon op is.
laatst voor het eerst een BMW 5 serie getrokken met een autoambulance. verder geen bijzonderheden. de problemen waren trouwens al voor de tijd.
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik begrijp niet goed wat die Beamer hierbij komt kijken ?

Ik heb al 4 Volvo's gehad met geartronic en nog geen enkel probleem gehad, ik zou eventueel eens bij een andere dealer langs gaan als deze geen oplossing biedt.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Een 5 serie op een autoambulance achter de XC.... :-)

Is wel een last van ruim 2 ton denk ik zo, da's een hele kluif. Daar kan de automaat best wat voor de kiezen hebben gekregen.

Vraag eens advies bij een Volvo transmissie-specialist zoals onze forumsponser in Uden?
Laatst gewijzigd door MN-NL op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 R
6th Gear member
Berichten: 2570
Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34

Max trekgewicht van de xc60 is voor de D3 1600-1800 kg, dat is al minder dan het leeg gewicht van een gemiddelde 5 serie, en dan komt de autoambulance er nog bij. Denk dat je hem overbelast hebt, zoals hierboven aangegeven en dat de olie te heet is geworden. Flushen en hopen dat het daarmee is opgelost..
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Volgende keer even de manual lezen voordat je er +2 ton achter hangt, een XC60 D3 is geen Range Rover :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Autoambulance schat ik op 1200kg 1600kg BMW er op en een gt die niet handmatig word bedient en daardoor laag in de toeren tegen slip aanhangt en dus warmte genereren zonder dat er goed gekoeld word.
Mijn D5 AWD mag 2 ton trekken, een D3 1600 of 1800..

Ik zou gewoon een reiniging en flush van de automaat olie doen, de olietellers laten resetten en dan gewoon weer gaan rijden.
Zou mij niet verbazen de olie de boosdoener is.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8502
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

En even langs de dealer om excuses aan te bieden....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
evert65
6th Gear member
Berichten: 2825
Lid geworden op: 01.03.2012 - 23:03
Locatie: Gelderse Vallei

erg vervelend voor de reaguurders en de topic starter zo is hij niet geholpen
zo jaag je mensen van het forum
mensen lees eens beter
de problemen waren er al voordat hij die biemer naar de sloop? bracht
dus laten we ziet zeikerig gaan doen omdat we het niet weten, maar helpen
1e stap wij van het forum moeten collectief het schaamrood op de kaken krijgen
2e stap een anders dealer cq volvospecialist er naar laten kijken
3e stap laat maar hier horen wat de uitslag was
succes!
Laatst gewijzigd door evert65 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
keep calm!, your randomizer is running
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Even voor de feiten:

Auto is anderhalf jaar oud
Heeft zo'n 30.000 km gelopen
Nieuw gekocht en al vóór het trekken van de aanhanger waren er problemen met de automaat

Vragen:

Waren de problemen met de bak er "ineens" of is het er sluimerd in gekomen en wordt het steeds erger?
Schakelt hij ook zo "lomp" wanneer er handmatig wordt geschakeld?
Die luide tik in de veerpoot, is dat alleen bij stilstand of ook bij het vooruit/achteruit rijden?
Laatst gewijzigd door Oceanracer op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”