Gejoel: banden, lagers?

Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik heb bij m'n lesauto's al diverse malen steentjes gehad tussen die beschermplaten en de remschijven. Je word als een melaatse bekeken als je met een steentje daar tussen door de stad heen rijdt, zo'n lawaai als dat maakt. Ik krik de auto dan op, draai de band wat heen en weer, trap er vervolgens flink tegenaan en dan valt ie er vanzelf weer tussen vandaan.

Mijn idee is dat als je die platen verbuigt, de steentjes er gemakkelijker uit vallen maar natuurlijk ook gemakkelijker in terecht komen.

Als het een steentje o.i.d. is kun je dat gemakkelijk horen, maar het gemakkelijkst na het opkrikken. Wiel links en rechtsom draaien, het geluid moet dan steeds anders klinken en soms ook even weg zijn.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Ik heb het bij de C70 ook een keer gehad, even met de vinger door de velg tegen de beschermkap duwen en het keitje viel er zo uit.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Ik denk niet dat het de oorzaak is geweest, en bovendien is het alleen maar erger geworden. Maar er zijn nu zoveel variabelen tegelijkertijd veranderd dat ik ook niet meer weet waar we het moeten zoeken.Zal wel niets met die platen te maken hebben maar zou de dealer niet gewoon, zoals ik al voorstelde hier, andere velgen en banden hebben kunnen monteren voor een proefritje? Bij troubleshooten elimineer je elke variable, een voor een, totdat je het hebt gevonden.

Grrr, eind deze week wat meer tijd en eens een bezoekje afleggen.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Nou, onlangs gloednieuwe (en superstille) zomerbanden (245/40R18) laten monteren en al het gejoel is weg. Op nieuw asfalt hoor ik helemaal geen bandengeluiden meer, op oud asfalt alleen wat geruis.

Wist niet dat dat zoveel kon schelen, op de snelweg is het nu vooral windgeruis dat je hoort, maar blijft bij V70 redelijk binnen de perken.
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

Bandenkeuze is bij onze Volvo's zeer belangrijk. De auto's zijn ontzettend gevoelig voor onbalans ed wat je vaak bij goedkope, B-merk banden en versleten banden hebt.
Een lokale bandenboer hier weigert zelfs B-merken onder Volvo's te monteren. Daar heeft hij teveel negatieve ervaringen mee :D
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Gebruikersavatar
Carfreak
7th Gear member
Berichten: 5224
Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
Locatie: Twente

@Peertronic: ik zou idd eens een andere set monteren met nieuwe banden en dan een stuk rijden. Voor hetzelfde geld heb je kromme velgen die gericht moeten worden...
Lijkt me dat je dat best van de dealer mag vragen. En anders een andere dealer benaderen ook al is dat wellicht een stukje rijden.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
RudyZ
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 22.01.2013 - 19:57
Locatie: Zwolle

Carfreak, kan niet anders dan dat bevestigen. Ik zou wel willen stellen dat de banden de auto kunnen maken of breken. Als ik voor een lange rit moest kiezen tussen een minder potente wagen (<180 pk) met heerlijke banden of een krachtpatser op versleten slippers dan liet ik die krachtpatser staan.

Overigens wist ik niet dat er zoveel verschil bestond tussen banden. We zijn voor de Galaxy overgestapt van 18" Conti's naar 18" Michelins en hemel wat een verschil in comfort, de Conti's waren achteraf gezien wel erg stug (maar stuurden wel strak, dat dan weer wel).
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

RudyZ schreef: Nou, onlangs gloednieuwe (en superstille) zomerbanden (245/40R18) laten monteren en al het gejoel is weg. Op nieuw asfalt hoor ik helemaal geen bandengeluiden meer, op oud asfalt alleen wat geruis.

Wist niet dat dat zoveel kon schelen, op de snelweg is het nu vooral windgeruis dat je hoort, maar blijft bij V70 redelijk binnen de perken.
En, wat zit er nu onder?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10507
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

PeerTronic schreef: Ik denk niet dat het de oorzaak is geweest, en bovendien is het alleen maar erger geworden. Maar er zijn nu zoveel variabelen tegelijkertijd veranderd dat ik ook niet meer weet waar we het moeten zoeken.Zal wel niets met die platen te maken hebben maar zou de dealer niet gewoon, zoals ik al voorstelde hier, andere velgen en banden hebben kunnen monteren voor een proefritje? Bij troubleshooten elimineer je elke variable, een voor een, totdat je het hebt gevonden.

Grrr, eind deze week wat meer tijd en eens een bezoekje afleggen.
Hoe is het nu?
Jij hebt een All-Wheel drive neem ik aan?
Die stofplaten kan het niet zijn. Immers in den beginnen heb je dat niet gehad.
Banden is heel goed mogelijk. Het cuppen ga ik tegen door om de 10K de banden van voor naar achteren en vice versa te leggen. Dat is om de 6/7 weken ongeveer.
Lagers zou kunnen. Voor de 4 Wheelers is het belangrijk dat de banden gelijkmatig afslijten. Dan is omleggen om de 10K of minder nog geen verkeerde keus.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Het gejoel is de laatste tijd beduidend ernstiger geworden en heeft na neige snelweg kilometers zich nu veranderd in een konstant aanzwellende gejoel (zonder donk-donk) vanaf 60 to 80, je voelt het ook in auto, daarna verdwijnt het op de achtergrond. Bij hogere snelheden komt het terug, vanaf 110-120 en hoger, het is ook duidelijk in je voet en stoel te voelen als een subtiele trilling. Met bochten naar rechts, bij snelheden tussen 50 en 70 hoor je heel duidelijk donk-donk, dus kan naar mijn smaak niet anders dan een wiellager aan de linkerkant voor.

Ik heb vorige week boos opgebeld en gezegd dat er nu een oplossing moet komen, linksom of rechtsom....zo niet, en dat bewaar ik tot morgenavond mocht het niet opgelost zijn, ga ik naar een andere garage. Tja, dan schiet ik mezelf ook lichtelijk in de voet wat dan moet ik een stuk verder weg. Da's dan de tweede dealer in 3 jaar....de eerste wilde mij perse een XC60 verkopen nadat ik een torenhoge rekening betaald had om mijn "oude" beestje aan het rijden te houden.

Over Zwitserse precisie gesproken....

:devil:

Morgenavond weet ik jullie meer te melden (hopelijk positief!)
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Zoals beloofd, een update.

Vanmorgen de auto weggebracht en aan het eind van de dag opgehaald. Tja, ......dus de wiellagerSSSSSSSS. Rechtsvoor 100% kapot links voor begint, wordt allemaal vervangen.
Maar omdat ik de auto uit de parallel import heb, natuurlijk geen Swiss premium garantie. Gelukkig we een garantie erbij gekregen van de importeur. Zgn. Quality1.

Vijf sterren, dus de lagers vallen eronder. Maar....eerst aanmelden, dan goedkeuring en dan pas reparatie. Nu ook nog eerst de lagers besteld. Dat duurt want het is donderdag gesloten en meeste bedrijven volgende week pas weer open.

In ieder geval zou ik vanaf midden volgende week terecht kunnen voor de reparatie. Komt niet vaak voor zeiden ze bij dit model. En ik heb toch echt geen stoepje geraakt of zo. Alleen in de eerste maand dat ik 'm had, 2 jaren geleden over een ijs/steen blok gereden in de alpen, rechtsvoor en achter. Tja, jis dat de oorzaak, wie zal het zeggen. Dat is nu nl. ruim 30.000 km geleden.

Maar gelukkig dat er nu geen halve diagnose is gesteld. Pfff..... wat een verhaal.

Bedankt allemaal voor de tips, begon al aan mezelf te twijfelen of het niet tussen de oren zat ;-)
Schrijf volgende week hopelijk over de conclusie na de reparatie.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik zag dat je er op 22 oktober 2014 al over schreef. Dan is een week langer wachten ook niet zo'n probleem meer, lijkt me... :P
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Tja Oceanracer, daar heb je een punt. Tegelijkertijd is de ergernis zo hoog groot dat ik er nu wel eens een oplossing voor wil zien. Had ik toch al die tijd al gelijk maar werd er naar mijn smaak te weinig echt diep onderzoek verricht. Anderszijds, gezien de vele mogelijke oorzaken kun je natuurlijk ook zeggen dat ze me niet onnodig op kosten wilden jagen (ondanks het feit dat ik al had verteld dat ik nog garantie heb, maar enfin...)

Maar goed, er lijkt een oplossing te komen.
Laatst gewijzigd door PeerTronic op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Goed dat de oorzaak nu dan toch gevonden is, er is niks zo ergerlijk dan een pracht van een auto rijden en je dan aan dergelijke dingen gaan ergeren.

Volgende week zoef je weer over de zwitserse wegen :-)
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

:D
Alles weer zoals het was! Rijdt weer als nieuw.
Zo blij als een kind na een te lange tijd ergeren. Maar goed, dat vergeet ik wel weer snel.

Zaakje rechtsvoor bleek behoorlijk gehavend, ze kregen het lager er bijna niet af. Vroegen me of ik een ongeluk had gehad of dat altijd buiten aan de weg stond. Was vastgeroest, duh?

Staat altijd in de garage, komt er soms alleen maar in het weekend uit en vooral voor langere afstanden. Na autowas rijd ik het zaakje altijd even droog.

Dus? De Chef vertelde me dat de AWD meer ruimte hadden bij de lagers...?

Anyways, alles draait weer en ik zit weer met een glimlach achter het stuur. Kosten? CHF 200,- eigen risiko bij de garantie. 100 per case, tja.....

Is het me nu allemaal waard tov een dealer auto? Voorlopig nog niet, en de garage heeft het nu wel serieus opgelost.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik was € 335- kwijt voor een nieuw wiellager bij de dealer voor mijn V70. Dus als ik voor het gemak de CHF 1 op 1 wissel, dan heb je in elk geval 470 CHF bespaard!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Eh, 335,-
This is Switzerland you know :D

Twee lagers monteren, dat is 2000 Franken mijnheer....
Het is hier net allemaal een beetje duurder.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat is toch vreselijk? belachelijk! Afijn, dan scheelt het in elk geval nóg meer....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Belachelijk wil ik nu ook weer niet zeggen. Ik zie het meer als een optelsom van factoren. Maar blijft netto allemaal voordeliger hier in die Schweiz. Vergeet ook niet dat de koers eigenlijk op 1:1,4 zou moeten liggen.......maar ja wie vertrouwd er nog op de Euro?

Edit: on topic: gisteren weer een heel stuk gereden. Het plezier om te cruisen is weer helemaal terug! Wow, wat glijdt dat heerlijk over de weg.
Laatst gewijzigd door PeerTronic op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Gebruikersavatar
PeerTronic
4th Gear member
Berichten: 972
Lid geworden op: 15.09.2007 - 21:00

Kleine correctie, niet goed verstaan. Vandaag de rekening gekregen. Het is maar 1100 voor de twee. 200 betaal ik.
XC90 T8 Recharge Inscription, Pine Grey, 09/2021, 20100 km
Mini Cooper Clubman, 06/2017, 62000 km
XC90 D5 AWD Geartronic Executive Sapphire Black, 09/2014, 84´500 km
XC70 D5 AWD Geartronic Summum Twilight Bronze, 04/2012, 96´000 km
XC70 2.5T AWD Prestige Line 2003, 268.500 km
Swiss test: Chuchichästli
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”