draagarmrubber

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vandaag, tijdens het vervangen van de remschijven, gemerkt dat het achterste draagarmrubber (dat met de verticale bout) aan het doorscheuren is, ik zie reeds het metaal zitten. Op termijn moet dit dus hersteld worden.
Maar.... wat is nu wijsheid, er 1 vervangend rubber inpersen, ze allemaal vervangen (want de draagarm ligt dan toch los) of gewoon een nieuwe draagarm plaatsen.
Ik lees hier op het forum allerhande verhalen, rubbers uitpersen zou niet eenvoudig gaan, rubbers moeten uitgebrand worden, geen imitatie armen kopen etc.... De rubbers zijn bij mijn leverancier gewoon leverbaar (Moog) alsook volledige draagarmen (ook Moog). Prijzen voor originele rubbers of draagarmen heb ik nog niet.

Het gaat om een '07 V70 2.4d met 205000 km.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Verse rubbers ga je zeker merken in je rijgedrag. Ik zou er niet te lang mee wachten.

Meestal zijn de andere rubbers ook toe aan vervanging.

Los rubber vervangen is te doen maar een complete draagarm is veel sneller te vervangen natuurlijk.
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ik ben niet van plan om hier lang mee te wachten, ik bedoelde vooral dat ik nog tijd had om me grondig te informeren vooraf.
Los rubbers vervangen heb ik al gedaan bij andere wagens, echter nog niet bij deze.
De achterste lijkt me nog steeds eenvoudig, bij de voorste moet de uilijning wel precies zijn.
Intussentijd al wat grondiger gelezen, dat uitbranden zou enkel nodig zijn als je de rubbers vervangt door PU bussen.
Gebruikersavatar
arjan_de_jong
4th Gear member
Berichten: 902
Lid geworden op: 30.10.2009 - 21:19
Locatie: Mastenbroek (zwolle)

Het los vervangen is te doen hoor.

Uitlijnen zou ik in alle gevallen doen. Goede kans is dat de auto al eens uitgelijnt is met half versleten rubbers en nu je ze gaat vervangen door splinter nieuwe staat hij toch iets anders op zijn poten.

En een volvo blijft nu eenmaal erg gevoelig voor de uitlijning
Volvo 855 2.5 10V G1 1994 490.000km
Volvo 964 3.0 24V 1992 280.000km
Volvo 855 2.5 10V G3 1995 510.000km
Volvo 965 2.5 24V Ambasador G3 1995 660.000km
Volvo V70 D5 2004 503,000km

Volvo 945 2.3 LPT 1998 560.000km
Peugeot 205 1.3 rallye 1990
Suzuki Fronte LC10 360 cc 1970
Suzuki SC100 1.0 1980
Suzuki cappuccino 0.6 Turbo 1991
Suzuki Alto 0.8 1984
Land rover 109"; series III 1973 met 2.4D
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29552
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Arjan, wat ik bedoelde met uitlijning van het voorste rubber was vooral dat deze volgens mij precies moet gemonteerd worden zodat de hoek van horizontale staafje gelijk blijft met de originele montage.

Lint, bedankt, ik had deze reeds zelf gevonden. Prijstechnisch is het dus zeker interessant om enkel de bussen te vervangen.

Bij estate-services zie ik een PU variant voor de voorste bus voor 22€, is dit wat?
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Nu het wat warmer wordt ga ik er eens aan beginnen om de bussen te vervangen.
Ik ga gewoon dezelfde types gebruiken als er nu inzitten, dus geen PU exemplaren.
Wat is jullie ervaring met de fuseekogel? hier miszie ik nog niets aan; best meevervangen of kan deze best nog wel een tijd mee?
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

nu ligt de boel er toch af en kan je waarschijnlijk ook de auto laten uitlijnen. Ik neem ze bij draagarmen vervangen mee

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
charly
3rd Gear member
Berichten: 325
Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38

Neem a.u.b. originele draagarmen. Ze zijn duurder dan ersatz-types doch de kwaliteit is onvergelijkbaar! Ik spreek uit ervaring. U weet wel: de gierigheid bedriegt de wijsheid. Na 10.000 km waren ze reeds naar de haaien. Dan heb ik een origineel-alternatief gemonteerd, met name afkomstig van een gespecialiseerde afbraakhandel. 1 woord: perfect. Geen geslinger meer, muurvast op de weg.
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Charly,

Ik ben van plan om gewoon de bussen te vervangen, niet de complete draagarm. Bij andere types wagen nog geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Je kan beter complete draagarmen vernieuwen, want metname de achterste gaan loszitten de klemkracht is na het vernieuwen niet meer optimaal
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Ook bij de stalen draagarmen (na 2005)?
Ik kan me voorstellen dat dit speelt bij de alu versies, maar bij de stalen?

De dealer gaf ook aan dat zij er gewoon andere bussen inpersen.
Gebruikersavatar
kevinwalter
5th Gear member
Berichten: 1207
Lid geworden op: 05.04.2013 - 14:04
Locatie: Leusden
Contacteer:

charly schreef: Neem a.u.b. originele draagarmen. Ze zijn duurder dan ersatz-types doch de kwaliteit is onvergelijkbaar! Ik spreek uit ervaring. U weet wel: de gierigheid bedriegt de wijsheid. Na 10.000 km waren ze reeds naar de haaien. Dan heb ik een origineel-alternatief gemonteerd, met name afkomstig van een gespecialiseerde afbraakhandel. 1 woord: perfect. Geen geslinger meer, muurvast op de weg.
Hier ook last van gehad. Ik had speciale Politie en Taxi rubbers er onder zitten van scandcar. Eéns maar nooit meer. Met nog geen 5000 KM waren beide draagarmen naar de haaien.
- V60 T8 Polestar Engineered, 2020.
- S80 V8, MY2006 SUMMUM, Full options behalve; 4C, alle opties voor de achterbank
- V70R Handbak 2004, TME Uitlaat, downpipe.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2812
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

staaf schreef: Ook bij de stalen draagarmen (na 2005)?
Ik kan me voorstellen dat dit speelt bij de alu versies, maar bij de stalen?

De dealer gaf ook aan dat zij er gewoon andere bussen inpersen.
Het zal bij de stalen versie wel beter zijn, mijn ervaring gaat idd over de alum. draagarmen, de voorste laat zich erg lastig monteren zonder speciaal gereedschap
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vandaag alle onderdelen gehaald.
Is montage en demontage van de fuseekogel te doen zonder brug?
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4320
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

het is mij gelukt zonder brug. Wel setje stevige assteunen bij de hand

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
staaf
2nd Gear member
Berichten: 230
Lid geworden op: 23.06.2009 - 23:05

Vandaag heb ik de draagarmrubbers en de fuseekogels vervangen.
Goed doenbaar, echter voor het gemak het fuseestuk gedemonteerd en de fuseekogels vervangen op de werkbank. Onder de wagen was dit niet doenbaar.
Uiteindelijk van geprofiteerd om de veerpoot volledig uit te bouwen en de staat van veerpootlager en rubbers gecontroleerd.
Rubbers waren nog in nieuwstaat na 210000km, veerpootlager was ook nog ok, echter dit ga ik wel vervangen als de schokdempers moeten vervangen worden.
Laatst gewijzigd door staaf op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”