Aankoopadvies

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
TomV50
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.04.2015 - 22:11

Hallo,

ik ben nieuw op dit forum. Om mezelf kort voor te stellen; Ik ben Tom, 25 jaar oud en als het goed is binnen nu en enkele weken trotse bezitter van een Volvo V50.

Reden dat ik hier een topic start is omdat ik wat tips wil van Volvo eigenaren en liefhebbers met een eventuele technische achtergrond. Reden hiervoor is dat ik hiervoor een drama-auto heb gehad. Een Citroën C4 coupé. Naar mijn mening nog steeds een erg mooie auto maar helaas niks dan ellende mee gehad. Aangezien mijn vader reeds de nodige jaren Volvo rijdt(eerst een C70 2006 en momenteel een V40 2013), heb ik besloten ook voor degelijkheid te gaan. Daarnaast vind ik het natuurlijk, en dan met name de V50, bijzonder mooie auto's. Een laatste, maar zeker niet onbelangrijke reden, is tevens dat ik voorheen LPG reed en momenteel aan het kijken ben voor een diesel.

Ik ben momenteel aan het kijken naar een V50 facelift, ofwel vanaf modeljaar 2007. Nu lees ik heel veel verschillende dingen over heel veel verschillende motoren. Mijn voorkeur gaat uiteraard uit naar een D5, mede vanwege de mooie dubbele pijpjes. Helaas is het budget hiervoor in de meeste gevallen niet echt toereikend. Realistisch gezien zal het neerkomen op een 1.6D (Drive evt) of een 2.0D. Waar moet ik voor gaan en waar moet ik bij bepaalde motoren rekening mee houden?

Zijn er verdere nog andere technische zaken waar rekening mee dient te worden gehouden of bepaalde aanraders omtrent opties die zeker de moeite waard zijn om voor te kijken. Ik ben namelijk specifiek aan het zoeken naar auto's die achter parkeersensoren hebben om maar een voorbeeld te noemen.

Ik hoop op veel reacties!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28654
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Welkom.
Als je ergens wat extra geld kan regelen is een V50 met D5 motor wel een hele fijne auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
TomV50
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 12.04.2015 - 22:11

Okee.. besloten dat het dan inderdaad een D5 gaat worden. Is een D5 met een goeie 180.000 km op de klok de moeite waard? Verder is deze in het bezit van een automaat. Hoe lang gaan deze doorgaans mee en aan wat voor kosten moet ik denken bij het vervangen van de automaat?

Gr
Sjeske1
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 01.05.2015 - 08:39

Hey Hallo,

Hier het zelfde. Wij zijn opzoek naar een V50. Nu ben ik huiverig om de 1,6 te kiezen, vanwege de verhalen over de moter etc. Mijn pijlen richten zich nu op een 2,0d. We rijden veel ( rond de 25.000 plus p/j ) en zijn op zoek naar een mooi exemplaar voor de komende jaren. Hebben jullie nog tips?
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Een D5 is natuurlijk een leuke motor, imo op dit moment de bester diesel van volvo, maar natuurlijk hangt daar een stevig prijskaartje aan, en niet alleen bij aanschaf.
Ook voo belasting, verzekering liggen deze gewoon een klasse hoger.
En verbruik natuurlijk ook.
Bekijk goed of eea het je waard is.

Verder is een v50 van voor 2010 een 2.0 lekkerder dan de 1.6, en dat verschil is bij aanschaf, en vaste kosten bijna verwaarloosbaar.....een 1.6 is net te klein, de motor te licht en vooral de turbo is dan te zwak, loopt op zijn tenen, en zijn hierdoor erg storinggevoelig. Het roetfilter is ook zeker een aandachtspuntje (je kan hem eruit halen, zowel fysiek als softwarematig, maar dat is een ander verhaal)
Van na 2011 is het een ander verhaal qua roetfilters (heel andere en betere uitvoering), en komen de D2, D3 en D4 in beeld.....ik heb zelf een D2 drivE(maar meer om economische redenen, lekker zuinig, zomaar tegen de 1:20) maar een D3 is, denk ik,beter passend bij de v50.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Dennismaurice
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 02.02.2014 - 18:18

Goedemorgen,

Ik heb vorig jaar voor hetzelfde dilemma gestaan, een aantal jaar terug heb ik een S40 1.6d gereden en die viel bij solo gebruik niet tegen alleen met het rijden van een caravan was het geen prettig rijdende combinatie.
Hierna ben ik een tijdje "vreemd gegaan" ( ford Focus ) op zich een prima auto alleen miste ik de volvo stoelen....
Ik ben toen op zoek gegaan naar een V50 2.0d of een D5 kwam toen een 2.0d tegen met niet teveel km's en de kleur die ik zocht nadeel was het bouwjaar namelijk 2005. Toch maar besloten hem te kopen en rijdt nu al meer dan een jaar rond. wel al het nodige zelf aan de auto gedaan ( nieuwe draagarmen voor, rondom nieuwe schijven en bokken, 4 nieuwe banden 4 verstuivers en een beurt en gechipt naar 168PK en 400nm.) Heb er geen moment spijt van al moet ik eerlijk bekennen als er een nette D5 voorbij komt... ik zomaar over zou kunnen stappen. Het geluid van de 2.0d kan niet tippen aan dat van een D5.

Gr. Dennis
Gebruikersavatar
Arnie82
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 30.10.2011 - 14:16

Ik zou ook wel graag een D5 gehad willen hebben... Ik kom uit een V70 T5 en dan ben je wel een bepaald niveau van power gewend.
Echter had ik ook wensen qua aanwezige opties waarin ik geen concessies doen wou:

* RTI
* Stoelverwarming
* Xenon
* Goede audio

Wil je al dit hebben icm met een D5, een goede prijs en KM stand dan kan het zoeken nog wel eens erg lastig worden. Ik ben destijds een goede 2.0D tegen gekomen die alle opties had die ik wou en die heb ik dus aangeschaft.

De 2.0D is een fijn "koppelsterk" blok in de V50 en niet traag te noemen. Past gewoon qua karakter prima bij de auto.
Zit nog te overwegen om hem te laten chippen maar ik denk dat ik dat gewoon niet ga doen.

Mijn ervaring is wel dat als je een bepaald eisenpakket hebt, je beter wat langer zoeken kan naar de perfecte auto. (als je die tijd hebt tenmiste)
Anders krijg je later altijd spijt ;)

Overigens is een D5 tot 2010 meen ik altijd met een geartronic bak... Pas later is de handbak een optie geworden.
Laatst gewijzigd door Arnie82 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
Gebruikersavatar
Paron
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 22.11.2014 - 21:08

Vorig jaar na in verschillende typen proef gereden te hebben (V70 D5 2004,(V50 2.0 (2008) D2 en D3) gekozen voor de D3. Wij hebben hier tot op heden geen spijt van gehad. Ik snap het argument van Dennis. Ik rij ook wel eens in andere gelijkwaardige jonge diesels, maar heb in onze privé auto toch het meeste plezier. Is een luxe maar wel leuk als je een 5 pitter kunt rijden. Over de optie's, goed rondkijken of er een naar je zin voorbij komt. Succes met de zoektocht.

Peer
V 50 D3 Summum Pro BNS, Orange flame,
17" Spartacus (zomer) 17" Stylla (winter)
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Hier komt weer een cliche opmerking, maar kijk erg goed naar de onderhoudshistorie !!!!!!
Zeker bij de auto's met roetfilter, kijk of alle beurten binnen de gestelde termijn zijn uitgevoerd. De olie in deze blokken (vooral 1.6 en 2.0) heeft het zwaar te voorduren. Een overschrijding van het interval kan voor vervuilde olie hebben gezorgd, wat weer tot vervuiling in de olie-kanalen heeft kunnen leiden, waardoor een turbo te weinig smering krijgt. Gevolg, kapotte turbo.

Tot slot een laatste, wederom voor de hand liggende opmerking, doe een aankoopkeuring bij een dealer. De V50's hebben wel eens last van electronische storingen die een dealer/specialist vaak tijdens een keuring tegen kan komen doormiddel van het uitlezen met Vida.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
janvanmeer
3rd Gear member
Berichten: 290
Lid geworden op: 02.09.2010 - 20:36

Over de keuze van de motor kun je oneindig blijven schrijven. Wat de een heeft ontbreekt bij de ander. Er wordt veel over de 1.6 d geschreven hoe slecht die wel niet is. Zet dit af tegen het enorme aantal auto's die met deze motor is uitgerust, Volvo, peugeot, citroen enz.
Zelf heb ik een v50 1.6 gereden en verkocht met km stand 400.000. Altijd zelf onderhouden, geen roetfilter, 1e turbo, 1e verstuivers enz. verbruik gemeten meestal rond 1:20
Nu heb ik een V70 met natuurlijk exact dezelfde 1.6 d motor in drive uitvoering. Eerste wat ik gedaan heb is roetfilter laten verwijderen en egr wegschrijven. Deze auto loopt gemeten 1:21, gewicht van de auto gewogen op de brug zonder passagiers 1668 kg.
Voor mij genoeg power deze motor. Onderhoud is alles bepalend voor lange levensduur. Elke 10.000 verse olie met filter, elke 100.000 verse transmissieolie.
Wil je zeer snel rijden en inhalen en speelt geld geen rol; koop dan GEEN 1.6D
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 510
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

janvanmeer schreef: Over de keuze van de motor kun je oneindig blijven schrijven. Wat de een heeft ontbreekt bij de ander. Er wordt veel over de 1.6 d geschreven hoe slecht die wel niet is. Zet dit af tegen het enorme aantal auto's die met deze motor is uitgerust, Volvo, peugeot, citroen enz.
Zelf heb ik een v50 1.6 gereden en verkocht met km stand 400.000. Altijd zelf onderhouden, geen roetfilter, 1e turbo, 1e verstuivers enz. verbruik gemeten meestal rond 1:20
Nu heb ik een V70 met natuurlijk exact dezelfde 1.6 d motor in drive uitvoering. Eerste wat ik gedaan heb is roetfilter laten verwijderen en egr wegschrijven. Deze auto loopt gemeten 1:21, gewicht van de auto gewogen op de brug zonder passagiers 1668 kg.
Voor mij genoeg power deze motor. Onderhoud is alles bepalend voor lange levensduur. Elke 10.000 verse olie met filter, elke 100.000 verse transmissieolie.
Wil je zeer snel rijden en inhalen en speelt geld geen rol; koop dan GEEN 1.6D
zij het niet dat er op een Volvo een ander prijskaartje zit vergeleken met onze franse vrienden :'(
Volvo V70 R=Design D4
Jerry007
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 27.04.2014 - 20:28

Inderdaad dezelfde ervaring als de vorige schrijver. Rij zelf al dik 2 jaar in een V50 1.6 Diesel kinetic uit 2005 met inmiddels 312.000 kilometer op de klok. Ik heb er nooit noemenswaardig onderhoud aan hoeven plegen. Toevallig vorige week wel pech doordat een hogedrukleiding het begeven had. Er bleek een klein gaatje in te zitten. Dit kostte 169 euro inclusief uurloon. Daarnaast had ik een week daarvoor de accu moeten vervangen. Bleek de originele accu nog te zijn. Top ding dus! Ik vind de auto niet snel maar prima om gewoon lekker mee te komen in het verkeer. Voor het pittige karakter heb ik er een chipje in gegooid waardoor de auto feller is geworden en (belangrijker) zuiniger! Ik rij gemiddeld 1 op 20 met de auto! Veel mensen klagen over het plaatsen van zo'n kastje. Er zouden storingen van komen en een hoop gezeur. Dit is mijn 2e kastje in een auto en ik heb er nooit wat mee gehad. Nooit 1 storing gehad of andersoortige euveltjes.

Oftewel een 1.6 diesel is een prima kar maar verwacht alleen niet dat de straatstenen je om de oren vliegen.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”