CO2 emissie XC90 T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
V60_PHEV
4th Gear member

Het is mij gelukt met dezelde Connectis eHerkenning die ik ook voor de V60 gebruikt heb.
MIA is trouwens 'maar' 13,5% van 12.500 euro.
Ik heb nog iemand gesproken die besteld heeft na het bekend worden van de lagere bijtelling.
Die krijgt hem ook nog dit jaar
Ik was in de veronderstelling dat de gehele jaarvoorraad was uitverkocht, maar dat klopt dus blijkbaar niet.
NielsPHEV
7th Gear member

volgens mij zijn er zo her en der nogwel een paar te koop en VCNL zal natuurlijk proberen nog meer T8's te krijgen voor 2015
Pim
2nd Gear member

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Voorheen ging het toch om zo'n 5.000 Euro voordeel op je belasting.
Dat is over een termijn van 4-5 jaar toch zo'n 100 Euro per maand besparing.
Ik ben het wel met je eens dat het voordeel in bijtelling een grotere besparing is.
(daarom heb ik destijds mijn 2012 V60 D5 ook ingeruild voor een 2013 V60 D6)
NielsPHEV
7th Gear member

Pim schreef: Dat ben ik niet helemaal met je eens. Voorheen ging het toch om zo'n 5.000 Euro voordeel op je belasting.
Dat is over een termijn van 4-5 jaar toch zo'n 100 Euro per maand besparing.
Ik ben het wel met je eens dat het voordeel in bijtelling een grotere besparing is.
(daarom heb ik destijds mijn 2012 V60 D5 ook ingeruild voor een 2013 V60 D6)
was het 5 k , maar zelfs al was het 5 k netto voordeel in prive dus een tientje of 5 per maand tegen een netto voordeel op de bijtelling van een tientje of 60 per maand....
CO2clean
2nd Gear member

Wat een lompe auto waarbij enkel naar de fiscale voordelen wordt gekeken. Helaas lukt het Volvo nog steeds niet om het elektrisch rijden enigzins handig te maken met hun kleine batterij. Dat Volvo geen grotere batterij in deze auto gooit, geeft mij het idee dat Volvo niet zoveel geeft om "schoon" rijden. We zitten nu in een overgangsperiode van diesel/benzinne naar elektriciteit. Het enige punt op dit moment is het "schoon" opslaan van energie, zodra dat lukt kan er eenvoudig "schone" energie opgewekt worden en "schoon" gereden worden. Helaas werkt Volvo nog niet erg mee, want deze XC90 is de ideale auto om een grotere batterij in te zetten. De eerste stap van Volvo was nog wel zo goed, hopelijk weten ze binnekort een nieuw model aan te kondigen dat de goede lijn wel doortrekt.

Weliswaar een (in mijn ogen) lompe auto. Hij is prachtig ontworpen en het interieur straat topkwaliteit uit. Misschien dat ze de prioriteiten verkeerd hebben gelegd ;)
Laatst gewijzigd door CO2clean op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn ritten in mijn vader zijn V60 PIH:
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
196 Wh/km bij elek. ritten
76 gram CO2 per km (zonne energie)
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
OGA244
8th Gear member

@COclean, Volvo heeft anno 2015 een unieke propositie, men heeft hierbij de praktische bruikbaarheid iig niet uit het oog verloren.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Volvo bouwt ook geen auto's voor kinderen die met de auto van papa op stap mogen, maar 100% electrische autootjes zijn natuurlijk al wel te koop, daar heb je zelfs geen rijbewijs voor nodig
Volvo for life
NielsPHEV
7th Gear member

bart simpson schreef: Volvo bouwt ook geen auto's voor kinderen die met de auto van papa op stap mogen, maar 100% electrische autootjes zijn natuurlijk al wel te koop, daar heb je zelfs geen rijbewijs voor nodig
:-)

Je lijkt overigens wel iets aan het opschuiven in je opinie over de plugin hybriden Bart !
CO2clean
2nd Gear member

@OGA244, ik zie de unieke propositie niet van Volvo. Kan aan mij liggen, maar er zijn zat PIH auto's en bij al deze auto's geldt dat het gedaan wordt voor de fiscale voordelen en niet voor het milieu.
@Bart simpson, Wat is kenmerkend voor auto's waarmee kinderen in hun vader zijn auto mogen rijden? Of heb ik een gevoelige plek geraakt met mijn mening? 100% elektrische auto's zijn al jaren te koop en als je wilt zeggen dat volledig elektrische auto's voor kleine kinderen is dan zou ik vooral nog eens kijken naar de Tesla Model S of de opkomende Tesla Model X. Die rijden beide deze XC90 helemaal zoek.

Het enige dat ik echt jammer vindt aan deze auto is dat (in mijn ogen) niet handig is ingesprongen op de kans om een grotere batterij in de auto te stoppen. Op die manier kan eenvoudig de elektrische actieradius vergroot worden. Dat Volvo dat niet doet, is voor mij een duidelijk signaal dat zij deze auto enkel voor de fiscale voordelen een elektromotor hebben gegeven. Juist door bij elk nieuw model een stapje verder te komen, kunnen we uiteindelijk voor elk merk elektrische auto's realiseren.
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
*Exclusief verbruik standkachel, deze wordt niet tot nauwelijks door mij gebruikt voor of tijdens het rijden. Stoelverwarming is vele malen efficienter en in mijn beleving ook effectiever.
NielsPHEV
7th Gear member

jij denk grote laadruimte dus er kan een flink grotere batterij in. Je vergeet dat er meer bij komt kijken zaken zoals veiligheid maar wellicht nog belangrijker gewicht. Een Hybride auto maken met een grotere batterij heeft weinig effect want de auto wordt dan zo zwaar dat je de voordelen besparingen die je op door elektriciteit haalt teniet doet als je op de verbrandingsmotor rijdt. Het alternatief is de verbrandingsmotor eruit (lees forse gewichtsbesparing) en volledig elektrisch en de daarbij horende beperkte bruikbaarheid van het voertuig. Zo'n 8 - 10 kWh accupack is op dit moment een beetje het optimum tussen actieradius voordeel en gewichtsnadeel bij een PHEV. Een vergelijkbaar dillema wat je hebt als e de actieradius van een vliegtuig wilt vergroten, elke kg extra fuel moet je eerst meezeulen voordat je het kunt gebruiken en dat meezeulen leidt tot een hoger verbruik....

Voor wat betreft je opmerking over de model S Wanneer je die gebruikt zoals jij omschrijft (proberen de T8 zoek rijden) is de actieradius van een 85 kWh model S ongeveer 150 km, geloof me ik heb het geprobeerd (woon dicht tegen de Duitse grens) overigens houdt de model S bij 210 km/h op.

De meer moralistische delen van je betoog ach zal de leeftijd zijn verwacht en dat hoort ook een beetje zo. 'k zou nog wel eens aan paps vragen waarom hij de V60 PIH heeft besteld en geen V60 D5
Conradi
3rd Gear member

@CO2clean
Het SPA-platform is vooralsnog het enige autoplatform dat op hybride techniek is voorbereid. Bij nagenoeg alle andere PIH’s is de hybride-technologie als het ware later toegevoegd en dat gaat ten koste van gebruiksgemak, wegligging, ruimte etc omdat het accupakket niet optimaal ingebouwd kan worden. Eigenlijk zijn het nog steeds kopieën van het V60 PIH-concept. Zelfs de nieuwe Q7 e-tron is om die reden een 5-zitter. Prius, i3 en i8 zijn de uitzondering, maar eigenlijk eerder unieke modellen dan een platform.

Voor de meeste gebruikers is 40 km bereik voldoende, omdat daarmee stadsverkeer wordt afgedekt. Reductie van uitstoot in stedelijke gebieden is toch de belangrijke drijfveer op dit moment. Langere afstanden zijn vooralsnog alleen met een hele grote accu mogelijk, zoals Tesla doet. Dat is echter nog een niche voor een kleine groep consumenten. Het aantal verkochte EV's is vooralsnog piepklein.
Een grotere accu in een PIH maakt auto nog duurder, nog zwaarder. Je zou dan naar een kleinere motor moeten zoals BMW doet in de i3 en i8. Dat is voort Volvo nog geen haalbare kaart. Wellicht later als er 3-cylinder motoren beschikbaar komen.

Fiscale voordelen speelt enkel in een paar landen, waaronder NL. Volvo, en alle merken, ontwikkelen geen hybrides enkel voor NL hoewel de lokale importeurs natuurlijk wel handig gebruik maken van onze regelgeving. De Chinese markt en de reductie CO2-uitstoot in 2020 spelen een veel belangrijker rol.
Overigens is fiscale regelgeving nog een must om EV's op de weg te krijgen: Tesla is juist 'groot' in die landen die actieve fiscale voordelen aan EV's bieden zoals Californië, NL en Noorwegen. Ze zijn piepklein in die landen die dat niet doen. Ietwat wrang zou je kunnen zeggen dat Tesla's vooral op subsidie rijden. Dat maakt grote fabrikanten huiverig om er in te stappen omdat regelgeving snel kan veranderen. Stel dat er in de komende Autobrief II geen voordelen voor EV's of PIH's meer zijn opgenomen, dan droogt het marktaandeel van Tesla's, T8’en en alle anderen direct op. De gemiddelde consument kijkt toch eerst naar de eigen portemonnee en dan eventueel naar het milieu.
Laatst gewijzigd door Conradi op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

@CO2clean, een Tesla is nog steeds geen serieuze concurrent, is het serieus koud kom je 100km ver en dan sta je toch echt stil..
Om op Schiphol 10 operationele Tesla te hebben heb je er toch steeds iets van 15 nodig.

Verder mag je uiteraard denken wat je wilt, een T8 is er voor een wereldmarkt en wordt vrijwel alleen in Nl fiscaal zo omarmt.
Ik doelde op de elektrische autootjes die verwende kinderen in een speelgoedwinkel mogen uitzoeken voor gebruik in de tuin.

100% Electrisch is heel zeker de toekomst niet, zonder de fiscale voordelen koopt geen hond het.
Volvo for life
OGA244
8th Gear member

CO2clean schreef: @OGA244, ik zie de unieke propositie niet van Volvo. Kan aan mij liggen, maar er zijn zat PIH auto's en bij al deze auto's geldt dat het gedaan wordt voor de fiscale voordelen en niet voor het milieu.
zonder fiscale voordelen wordt een pih helemaal niet eens niet verkocht.

Jammer dat je voorlopig het onderscheidend vermogen nog mist om het unieke van de XC90T8 te kunnen zien, maar laten we het erop houden dat er in de toekomst vast een moment komt dat je het wel gaat zien
CO2clean
2nd Gear member

Het is duidelijk dat er uitspraken gedaan worden die zeer onterecht zijn. Het is jammer dat er geen ruimte is om kritisch naar een auto te kijken, dit had ik kunnen weten op een forum dat zich richt op eigenaren van deze auto. Sorry voor de toon van mijn reacties. Het is mij duidelijk dat deze niet goed overgekomen is.

Kort even een toelichting voor de verschillende uitspraken die onterecht zijn en dan vind ik het wel mooi geweest:
@NielsPHEV: Als je een bron hebt die aangeeft dat een 8-10kWh batterij optimaal is, dan houd ik mij aanbevolen.
@NielsPHEV: De V60 PIH is gekocht omdat het woon-werk verkeer volledig elektrisch gereden kan worden en de V70 onnodig groot werd voor ons gebruik. (uiteraard speelt de bijtelling een grote rol, maar dat is niet de enige reden)
@NIelsPHEV: Het zoek rijden van de T8 is kinderspel voor de Tesla, daar hoef je je best niet voor te doen. Compleet andere prestatieklasse. Bovendien rijdt de Tesla 85D 250km/u en geen 210, ook al heb je er in mijn ogen bar weinig aan om zo hard te rijden.
@Conradi: als je alle fiscale voordelen onder "subsidies" schuift dan is het wel makkelijk praten, maar dan vergeet je voor het gemak dat een hoop eigenaren relatief veel belasting betalen over hun inkomen en daarmee dus eigenlijk hun eigen auto financieren. Het is zeker wrang om dus maar te zeggen dat deze mensen op subsidie rijden.
@Bart simpson: jammer dat je uitspraken doet die op helemaal niks gebaseerd zijn. Zelfs als de Tesla helemaal koud is (je kunt hem voorverwarmen) dan nog red je zo'n 300km afhankelijk van je rijstijl en de omstandigheden. Je merkt alleen in de eerste kilometers een verhoogd gebruik ivm verwarmen van de accu. Hetzelfde geldt voor een brandstofmotor als het koud is! Het is toch niet zo dat je ineens bij kou nog maar 100km met een normale diesel kunt?
@Bart simpson, je hebt geen idee hoe lang het laden duurt en hoeveel tijd je kwijt bent om naar de laadplek te rijden, anders zou je deze opmerking niet maken.
@Bart simpson, opmerkingen over kleine kinderen kun je beter op jezelf toepassen als je probeert om met verzinsels en leugens argumenten te winnen. Daar heeft niemand wat aan.
@OGA244, jammer dat je niet bereid bent om mij uit te leggen wat het onderscheidend vermogen is van de XC90 T8. Als het bestaat, is het toch niet zo moeilijk om het te beschrijven? Of toch wel?
336 ritten
4379 km
52 km/u
2,08 l/100km*
12 kWh/100km
NielsPHEV
7th Gear member

@CO2Clean je hebt helemaal gelijk

Zo dat is ook weer opgelost, kunnen we weer verder
Walter
Geartronic member
Contacteer:

Hè, wat leuk, we hebben weer een nieuwe. Welkom, u alwetende. Hoe zit het dan met praktische toepasbaarheid? Daar zijn veel andere merken nog naar aan het zoeken. Als ze al kunnen leveren dit jaar, VW, MB kunnen niets. Hoe zit het met een trekhaak voor de Tesla? Vraag bij MB eens of je een trekhaak op de C Hybrid mag. En denk je dat al die Tesla verkocht zouden zijn als de fiscale voordelen er niet waren? Zoek nog even de juiste info op, voor je anderen beticht van onwaarheden. Kijk dan gelijk ook eens wie die mensen zijn en wat ze misschien zouden kunnen weten.
Laatst gewijzigd door Walter op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
michel-C30
3rd Gear member

De Volvo XC90 is als T8 goed voor 7 procent bijtelling. Daar is het CDA helemaal niet tevreden mee. Er worden Kamervragen gesteld.

CDA-leden Omtzigt en Van Velvert van CDA hebben Kamervragen voorbereid aan de staatssecretarissen van Financiën en Infrastructuur en Milieu "over het dreigende gat in de begroting door de snel stijgende verkoop van o.a. de Volvo XC90 T8."

De leden willen opheldering over het verbruik van de auto, hoeveel milieuwinst er wordt geboekt en hoe dat in verhouding staat tot de belastingsubsidie. Bovendien willen de leden weten hoeveel de XC90 T8 'de schatkist kost aan gemiste BPM, MRB en bijtelling' en of de staatssecratrissen reden zien om de verhoging van de bijtelling van 7 naar 15 procent versneld in te voeren.

Autoweek
Volvo 340 special aut.86
Volvo 340 1.7 88
volvo 480 turbo 90
volvo 480 gt turbo 94
Volvo S40 2.0 T 2003
Volvo C30 T-5 R-design 2008
Conradi
3rd Gear member

Ach gosie, hebben ze dat echt gevraagd?
Prachtig geklets voor de bühne om wat aandacht te krijgen :-)
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
OGA244
8th Gear member

NielsPHEV schreef: @CO2Clean je hebt helemaal gelijk

Zo dat is ook weer opgelost, kunnen we weer verder
ik kan me in deze constatering ook wel vinden...
NielsPHEV
7th Gear member

michel-C30 schreef: De Volvo XC90 is als T8 goed voor 7 procent bijtelling. Daar is het CDA helemaal niet tevreden mee. Er worden Kamervragen gesteld.

CDA-leden Omtzigt en Van Velvert van CDA hebben Kamervragen voorbereid aan de staatssecretarissen van Financiën en Infrastructuur en Milieu "over het dreigende gat in de begroting door de snel stijgende verkoop van o.a. de Volvo XC90 T8."

De leden willen opheldering over het verbruik van de auto, hoeveel milieuwinst er wordt geboekt en hoe dat in verhouding staat tot de belastingsubsidie. Bovendien willen de leden weten hoeveel de XC90 T8 'de schatkist kost aan gemiste BPM, MRB en bijtelling' en of de staatssecratrissen reden zien om de verhoging van de bijtelling van 7 naar 15 procent versneld in te voeren.

Autoweek
Toch interessant het was de juist de CDA staatssecretaris Jan Kees de Jager die dit bizarre bijtellingsysteem heeft uitgedokterd en door de kamer geloodst
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”