CO2 emissie XC90 T8

De XC90 wordt na 12 jaar vervangen door de nieuwe XC90
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 12350
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

dat heb ik idd ook zo uitgerekend, maar de privékosten lijken stukken zwaarder te wegen dan de zakelijke kosten
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5121
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

Werknemers "raakt" zakelijke kosten al helemaal niet direct en bij DGA heb je twee routes waarop je geld uit de BV kunt "halen" via salaris dan betaal je loobelasting of als dividend, dan betaal je eerste vennoodschapsbelasting en vervolgens dividend belasting beide manieren zijn ca 50% belasting. Voor elke euro die je prive minder uitgeeft kun je dus zakelijk ongeveer twee euro aan kosten accepteren.

Daarbij kan je zakelijk de BTW aftrekken op zowel de aanschaf als de brandstof en het onderhoud en breng je de waardevermindering van de auto ten laste van het resultaat. Een lang verhaal kort ja prive kosten wegen duidelijk zwaarder dan zakelijke. Daarbij wordt door een PHEV het omslagpunt tussen diesel en benzine duidelijk anders en in het voordeel van benzine tot hogere km's maar is het wel sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Bij grotere bedrijven (lees grotere energie gebruikers) komt er nog bij dat men nett zo'n 0,09€ per kWh betaald waar je als prive persoon zo'n 0,23€ zal afrekenen.

Ik denk, verwacht (en hoop) dat de benzine PHEV nog heel veel prettiger zal rijden dan de D6. Duidelijk minder rauw,batterijen op de plek waar je het zwaartepunt wil hebben en gebaseerd op een state of the art motorblok
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Leuke discussie
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Leuke discussie
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Nog een keer omdat mijn telefoon wat vreemd doet:

Leuke discussie
Gebruikersavatar
thavipah
3rd Gear member
Berichten: 277
Lid geworden op: 03.10.2014 - 21:07

Het spijt me. Mijn relaas verdwijnt na de eerste zin. Is een lang verhaal en mijn telefoon deed wat vreemd.

Dus nog even op de laptop.

Mijn schoonvader heeft een Tesla Model S. Het is een geweldige auto met als enige nadeel dat hij zijn range bij lange na niet haalt (max 250 tot 300 km). Reden: Hij rijdt veel snelweg kilometers en dan is een elektrische auto niet het meest efficiënt. Als je de auto dan ook nog in de nacht op nachtstroom oplaad (vanuit kolen centrales) dan is de carbon footprint van een Tesla nog steeds beter als een auto met verbrandingsmotor maar uiteraard niet CO2 vrij.

Een elektrische auto gedijd eigenlijk het beste in de stad. Veel optrekken en afremmen waarbij er fors geregenereerd kan worden. Dan presteert een elektrische auto het beste en krijg je de meeste range.

Dat is ook precies de reden dat de Volvo een interessante auto is. In de stad elektrisch rijden en geen energie verspillen met remmen. Op de snelweg op de (kleine 2.0) benzinemotor rijden waarmee je wel range hebt en op lange afstanden snel weer verder kunt en niet een halfuur aan een laadpaal hoeven te hangen.

Voor de ritten die wij met de auto gaan doen (max 60 km per dag met 2x laadmogelijkheden en veel door de stad) zouden we theoretisch gezien echt heel erg veel elektrisch kunnen rijden.

Al moet ik zeggen dat ik over de Golf GTE veel klachten heb gelezen dat die de 30km range (van de beloofde 50) nog niet eens haalt (ook daar lag het aan veel snelweg kilometers elektrisch proberen te rijden).

Mijn conclusie is dat de batterij technologie voor een volledige elektrische auto eigenlijk nog een stap verder zou moeten zijn. Als we 2 keer zoveel range uit hetzelfde formaat batterijpakket kunnen halen tegen een prijs die 50% lager ligt dan de huidige accupakketten dan denk ik dat veel mensen elektrisch zullen gaan rijden. Tot die tijd blijft het voor fabrikanten zoeken naar de beste oplossing waarbij range, gewicht, prijs en zuinigheid een mix zijn tussen goede en kwade oplossingen.
Laatst gewijzigd door thavipah op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Conradi
3rd Gear member
Berichten: 424
Lid geworden op: 29.12.2014 - 22:25

NielsPHEV schreef: ... en bij DGA heb je twee routes waarop je geld uit de BV kunt "halen" via salaris dan betaal je loobelasting of als dividend, dan betaal je eerste vennoodschapsbelasting en vervolgens dividend belasting beide manieren zijn ca 50% belasting. Voor elke euro die je prive minder uitgeeft kun je dus zakelijk ongeveer twee euro aan kosten accepteren.
Klopt maar er zijn veel meer mogelijkheden. Een DGA kan en auto privé aanschaffen met een mix van inkomen (loon/dividend) en een lening uit de BV. Zakelijke KM's kunnen hogere belast worden aan de BV waarbij je een loonbelastingcomponent krijgt en ga zo maar door. Fiscaal maatwerk voor de liefhebbers zogezegd. Het is niet mijn ding, maar ik ken 'r die daar een sport van maken.


thavipah schreef: Een elektrische auto gedijd eigenlijk het beste in de stad. Veel optrekken en afremmen waarbij er fors geregenereerd kan worden. Dan presteert een elektrische auto het beste en krijg je de meeste range.
Eens! Wij rijden zo'n 30.000 km/jaar, één auto, waarvan zeker 30% in stadsritten. Dat willen we electrisch gaan rijden.
2000 XC70 D5
2005 XC90 D5 H6 Elite
2010 XC90 D5 H6 Summum
2016 XC90 T8 Inscription
Plaats reactie

Terug naar “XC90 vanaf MY2015”