V70 diesel vermogen valt weg boven 170 km/h

Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Afgelopen dagen in Duitsland geweest en op sommige trajecten (A31) kan het gas er wel even op. 8-)

Mijn V70 diesel 2008 raakt zijn vermogen kwijt als ik boven de 170 km/h mijn gas loslaat. Ik kan zelfs in de 1ste instantie doortrekken tot over de 200 km/h, eenmaal het gas loslaten valt het vermogen weg en is de fut eruit. Dan houdt het bij 120 km/h wel op.

Even stoppen op een P, motor uit en daarna weer starten en het vermogen is terug. Totdat ik weer tegen de 170 km/h ga rijden.

Niet eerder ontdekt omdat in NL niet zo hard rijdt.

Ik krijg geen foutmeldingen te zien en hoor geen abnormale geluiden van de motor komen. Motor reageert tot en met de 140 km/h normaal. Ik laat in elk geval morgenvroeg de computer even uitlezen.

Iemand hier enig idee wat kan dit zijn?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Het zou je EGR-klep kunnen zijn. Als je bij hoge snelheden je gas loslaat veroorzaakt dat een flinke Thermoshock: in plaats van verbrandingsgassen van tegen de 1000 graden pomp je in een keer alleen gecomprimeerde lucht je cylinders uit. Als je EGR-klep al wat moeilijk beweegt ten gevolge van roetaanslag dan kan dit net voldoende zijn om (tijdelijk) te klemmen.
Dit is pure speculatie, er zijn in andere topics vergelijkbare problemen beschreven veroorzaakt door een losgeschoten wervelklep-stangetje, een kapotte uitlaatgastemperatuursensor en een kapotte druksensor die de vulling van je roetfilter in de gaten houdt.

Aan de computer bij de dealer geeft waarschijnlijk snel duidelijkheid.

Succes en we horen graag van je hoe dit afloopt!
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Inmiddels weet ik wat er aan de hand was. Stangetje van de wervelklep lag inderdaad los. Volgens de monteur een veel voorkomend euvel door een slechte constructie van Volvo.

Hij heeft het stangetje vervangen en aan de aandrijfzijde (stalen kopje) voorzien van 2 ringetjes om kantelen en verdere slijtage van het (plastic) kopje op de klep te voorkomen. Hij gaf daarbij aan dat alleen het stangetje vervangen niet genoeg is. Het plastic kopje op de klep is helaas het zwakke punt qua slijtage en moeilijk bij te komen. Oplossing die genoemd werd was het geheel vervangen samen met de klep. Dan wordt het halve motorblok uit elkaar gehaald! Inmiddels ook offerte gehad: Maar liefst Eur 750,-!!! >_<

En dan krijg je nog niet eens een oplossing waarbij het niet meer kan voorkomen. :devil:

Lijkt mij meer dan genoeg reden voor een klacht bij Volvo, of is dit al eens als een ontwerpfout erkend?
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

bank vooruit voor tvc15 die de juiste oplossing in zn reply had staan :-)
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

anixie schreef: bank vooruit voor tvc15 die de juiste oplossing in zn reply had staan :-)
Niet de oplossing, maar de oorzaak :D .

Vanmorgen nog even wat gezocht naar dit probleem op internet. Ik ben dus niet de enige met dit probleem. Heb inmiddels een mail gestuurd naar mijn dealer dat ik de voorgestelde oplossing echt een hele slechte zaak vind. Eur 750,- uitgeven voor een oplossing die geen verbetering biedt is ronduit belachelijk. Halen ze ook nog het halve blok uit elkaar met alle risico's van dien en na een poosje zit je er weer mee.

Onvoorstelbaar..... :devil: :devil:
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Frits V70 schreef: Inmiddels weet ik wat er aan de hand was. Stangetje van de wervelklep lag inderdaad los. Volgens de monteur een veel voorkomend euvel door een slechte constructie van Volvo.

Hij heeft het stangetje vervangen en aan de aandrijfzijde (stalen kopje) voorzien van 2 ringetjes om kantelen en verdere slijtage van het (plastic) kopje op de klep te voorkomen. Hij gaf daarbij aan dat alleen het stangetje vervangen niet genoeg is. Het plastic kopje op de klep is helaas het zwakke punt qua slijtage en moeilijk bij te komen. Oplossing die genoemd werd was het geheel vervangen samen met de klep. Dan wordt het halve motorblok uit elkaar gehaald! Inmiddels ook offerte gehad: Maar liefst Eur 750,-!!! >_<

En dan krijg je nog niet eens een oplossing waarbij het niet meer kan voorkomen. :devil:

Lijkt mij meer dan genoeg reden voor een klacht bij Volvo, of is dit al eens als een ontwerpfout erkend?
Is nogal wat. klep zelf kost 100 euro, met alle andere onderdelen erbij iets meer als 200. Vervangen van de klep is echt geen dag werk hoor. Moet ruim binnen een halve dag lukken, zoveel werk is het niet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
parkstad
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52

ik heb de wervelkleppen compleet laten vervangen bij dennis van volvoservice in Elst
kosten 3 a 4 uur werk incl materiaal 450,00
Laatst gewijzigd door parkstad op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

parkstad schreef: ik heb de wervelkleppen compleet laten vervangen bij dennis van volvoservice in Elst
kosten 3 a 4 uur werk incl materiaal 450,00
Dat scheelt inderdaad behoorlijk, maar in mijn ogen blijft het belachelijk dat een ontwerpfout zulke kosten voor de eigenaar teweeg brengt en dat daarmee het probleem in de toekomst toch gewoon weer terug kan komen.

Van Volvo (en overigens ook elk ander automerk) had ik verwacht dat ze hierop een verbetering uitgevoerd zouden hebben. Technisch gezien stelt het niks voor.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
parkstad
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52

de nieuwe wervelkleppen zijn verbeterd, de nieuwe type hebben geen meer.

bij Dennis zit je wel goed eerlijke gast
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

@Parkstad: Elst is nou niet bepaald bij mij in de buurt. Woon in het noorden van het land.

Wat bedoel je met: "geen meer"?
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
parkstad
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 10.02.2015 - 11:52

de nieuwe modellen hebben geen wervelkleppen meer,
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De wervelklep zit er al vanaf 2005 in. In 2007 hebben ze een modificatie doorgevoerd, waarbij ze het kogeltje op de wervelkep hebben gezet ipv op het verbindingsstangetje. Dat heeft het probleem alleen maar erger gemaakt. Er is nog steeds geen vervangende klep beschikbaar. Als je nu een nieuwe besteld krijg je helaaas nog steeds een met een plastic kogel aan de klep zijde. Die gaat dus ook weer stuk.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28588
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

edraket schreef: De wervelklep zit er al vanaf 2005 in. In 2007 hebben ze een modificatie doorgevoerd, waarbij ze het kogeltje op de wervelkep hebben gezet ipv op het verbindingsstangetje. Dat heeft het probleem alleen maar erger gemaakt. Er is nog steeds geen vervangende klep beschikbaar. Als je nu een nieuwe besteld krijg je helaaas nog steeds een met een plastic kogel aan de klep zijde. Die gaat dus ook weer stuk.
Blijkbaar wordt er dus niets geleerd van de slechte ervaringen met het verbindingsstangetje van de wervelklep ook niet na de modificatie.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Het is er eigenlij alleen maar slechter op geworden. De oude klep kon nog worden gemodificeerd zonder demontagedat kan bij de latere modellen niet meer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Jers3n
5th Gear member
Berichten: 2336
Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16

edraket schreef: Het is er eigenlij alleen maar slechter op geworden. De oude klep kon nog worden gemodificeerd zonder demontagedat kan bij de latere modellen niet meer.
Bij ons is de gemodificeerde uitvoering van het stangetje (dus het nieuwere type) wel vastgezet, met splitpen (vergelijkbaar met de fixatie bij het oudere type), zònder demontage van de wervelklep. Kijk ook hier.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Goede tip Jers3n, zal dit binnenkort bespreken met mijn Volvo garage.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Hij lag er dus weer af. Even bij de dealer geweest. Kon er zo weer op en zal er binnenkort wel weer afliggen. Dan kan ik het zelf wel.

Is natuurlijk niet de oplossing om mee door te gaan. Ik vraag me nu af of je de wervelklep niet vast kunt zetten en de bediening ervan uit de software kunt laten halen. Dan rij je zonder, maar dat maakt m.i. bijna geen verschil.

Kan dit? Scheelt wel 750,- euries.
Laatst gewijzigd door Frits V70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Mijn V70N uit 2006 heeft hier ook last van gehad, bij mij was de wervelklep binnenin afgebroken, waardoor er een hele nieuwe in moest, gelukkig had ik destijds Volvo Selected Used Car garantie. Mijn auto was toen 2.5 jaar oud en had 47.000km gelopen.

Na inbouw van het nieuwe type klep heb ik nooit nog problemen gehad.

Ik zie dat jou V70 uit 2008 is, dan snap je toch dat Volvo geen gratis klep voor je gaat regelen, die auto is 8 jaar oud....
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Frits V70
5th Gear member
Berichten: 1471
Lid geworden op: 15.08.2014 - 19:49
Locatie: Groningen

Ik hoef niks gratis na 7 jaar, wil best betalen, maar dan wel voor een oplossing die dan ook het probleem definitief wegneemt. Nu krijg ik gewoon na 750,- betaald te hebben dezelfde slechte techniek weer terug, dat is voor mij dus geen oplossing.

Dat noem ik pappen en nathouden. Slechte heelmeesters maken stinkende wonden etc. En dus zoek ik nu naar een alternatieve oplossing die wel gaat werken. De auto heeft nog maar 131.000 km gelopen en ik wil hem nog lang niet kwijt.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered

Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Gebruikersavatar
BlackcurrantV70
7th Gear member
Berichten: 8446
Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
Locatie: Tussen EBBR en EBAW

Zoals ik al zei, bij mij heeft de wervelklep geen problemen meer gegeven nadat het nieuwe type erin gegaan is, sindsdien al 170.000km verder met wervelklep Volvo motoren en geen enkel probleem meer gehad.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”