Melding Motor Management: Emissies Service Vereist

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

kevinwalter schreef: Ouch, is dit ook weer zo'n kwestie van op tijd onderhoud plegen?

Hier gelijk de bougies en alle vloeistoffen vervangen na dat ik de auto gekocht had.
Hier is kwestie van niet weten van onderhoud historie. Heb alles gechecked en los gehad (olie, interieurfilter, remmen en blokken, luchtfilter, zelfs benzine filter is allemaal vervangen. Bij 218dkm is distributie vervangen. Ging er van uit dat om de 60dkm bougies vervangen worden dus dat dit bij de distributie wissel was gebeurd.

Blijkbaar wel gedaan maar is hier een bougie los gaan zitten. Dit zat trouwens nog in de motor:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Nieuwe Set bougies erin bij de dealer, 163 euro armer, inclusief controle of motor geen schade had. De motor heeft dus geen schade. :-)
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28428
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Dat is dan goed afgelopen voor de motor en ook voor jouw portemonnee natuurlijk :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Tja nadat de bougies waren vervangen melding niet meer gehad tot vandaag weer de melding. Ook start hij heel beroerd sinds het zo koud is (lager dan 7 graden) dat is ook erger geworden lijkt het nadat de bougies zijn vervangen. Lijkt erop dat ie verzuipt, moet gaspedaal diep indrukken en produceerd rook en benzine stank.
denk aan het volgende:
-gasklep
-verkeerde timing aangezien kort geleden door vorige eigenaar(s) distributieriem is vervangen
-mogelijk teveel klepspeling

totdat de knip weer een beetje gevuld is moet het maar even wachten. zit eraan te denken om naar autodiagnose.eu te gaan, iemand daar ervaring mee?
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Ben bij de dealer geweest en heb de bon nagekeken daar kwam ik achter dat er een rapport van de uitlezing bij zat. Iemand idee wat het allemaal betekend? storing niet gevonden/niet actief?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

We kwamen erachter dat de vorige eigenaar de verkeerde benzine filter erop heeft laten zetten. Mijn auto is van 2000 maar is wel net het 2001 > model. Het vervangen hiervan heeft geen verschil gemaakt. Zelf heb ik de ETM schoongemaakt aan kant waar de rubber slang zit. Vervolgens heb ik bij koude start de accuspanning gemeten. Het viel mij op dat het start en emissie probleem altijd met koud weer ontstaat (<5 graden).
accu spanning zonder belasting= 12,86 Volt
accu spanning tijdens starten=9 a 10 volt
accu spaning tijdens lopen motor=14 volt

wat opvalt/opviel is dat het een paar seconden duurt nadat je hebt gestart de spaning van 9 a 10 volt op 14 volt uitkomt (lijkt of er een vertraging zit bij het inkomen van de dynamo). Dat zijn net de paar seconden dat mijn auto dan afslaat.

Nu het weer veel warmer is heb ik het probleem dus ook niet meer. Dus ik ga ervanuit dat de capaciteit van de accu zijn langstetijd heeft gehad.

Het starten en het emissie probleem is nu al bijna 2 maanden weg
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Nog een tip: Bougiekabels en/of Bobine ....deze zijn gevoelig voor vocht (vaak bij koud weer). In een extreme situatie kunnen deze de levensduur van een bougie sterk verkorten als ze slecht zijn.
Daarnaast kan de melding van de luchtstroom wijzen op de Luchtmassameter.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Nou ik had niets moeten schrijven want het gezeur begon weer met de v70. Nu tijdens gasgeven bij mooi weer, licht schokken alsof ie even op 4 cylinders loopt. Gewoon stationair draaien niets aan de hand. De volgende dag geen centje pijn. weer een dag later hetzelfde probleem. Ik de anwb gebeld. De man vraagt start maar even en idd krijg ik de melding: emissies service vereist. De man van ANWB hangt zijn computer eraan foutcode ECM-3320 onstekingsspoel cilinder3 faulty signal en ECM-3200 bobine faulty signal. zie afbeelding

Ik bij de brezan nieuwe bobine gekocht en deze erop gezet. vervolgens testrondje gemaakt niets aan de hand loopt en trekt als een zonnetje. De volgende dag ook niets aan de hand. De dag daarop weer hetzelfde probleem, licht schokken alsof ie overslaat.

iemand een idee? (behalve opnieuw uitlezen)

-de kabelboom?
-alle andere bobines vervangen?
-zitten ergens nog relais die vervelend kunnen doen?
-kan ik nog bepaalde spanningen meten die van nut kunnen zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

@blackspider dus eigenlijk opnieuw bougies check doen? en dan eventueel bobines/bougies vervangen? Kunnen injectoren ook dit soort rare fouten gegeven/veroorzaken?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Wat je zou kunnen proberen voordat je kabel vervangt, is deze inspuiten met een goede kontaktspray
Blijft het probleem voorlopig weg, dan kun je er bijna zeker van zijn dat de kabel de veroorzaker is.

Overigens, gezien de geringe kosten van een set bougies zou ik deze uberhaubt allemaal vervangen.

Een relais als veroorzaker zou ik bijna uitsluiten en gezien de foutcode zou ik een injector ook niet gelijk verdenken.

Hoe is de onderhoudhistorie van de auto? Worden er veel korte stukken < 50 KM en korter dan een half uur mee gereden?
Al een goede injector cleaner aan de brandstof toegevoegd? bijvoorbeeld van Forte of Wurth.

Ik begrijp dat jij het de afgelopen tijd de auto goed hebt onderhouden, maar als de vorige eigenaar het nieuwe rijden heeft toegepast in combinatie met niet veel kilometers dan kan het best zijn dat het e.e.a. sterk vervuild is. Denk hierbij aan katalysator en injectoren. Ook heeft vocht zijn invloed kunnen hebben op de kabels.

Als je besluit om de kabels te vervangen, laat je auto daarna een paar uur uit op de duitse autobahn max snelheid en continu hoog in de toeren. Gebruik tevens een injector cleaner. Door de hoge temparaturen en betere verbranding (door hoger octaan in de cleaner) wordt alles goed schoon gebrand.

Blijf het probleem bestaan, opnieuw uitlezen en doormiddel van livedata (uitlezen tijdens rijden) opzoek gaan naar de mogelijke oorzaak.
Laatst gewijzigd door BlackSpider op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

De bobine opnieuw losgehaald en vastgemaakt zat lijkt toch niet helemaal lekker volgens garage. Heb ermee gereden en het bokken doet ie niet meer dus maar even wachten op regen kijken wat er dan gebeurd. In iedergeval gaf de computer wel dezelfde melding als de eerste keer.

@blackspider de bougies waren door dealer vervangen en bij de lokale garage zagen ze er ook nog steeds goed uit. Ook die op bobine 3 zat.

Er wordt idd veel kort gereden op enkele keer na dan naar oostenrijk of duitsland. In het begin heb ik idd twee keer van wurth injector cleaner toegevoegd.

Heb vandaag een pakking voor de ETM gehaald. Ga toch nog de andere kant reinigen.

Is er nog iets te doen aan de LMM?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Oceanracer schreef: Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Ha :D dat klinkt niet erg overtuigend. Ik heb ook niet het idee dat het daar echt beter van gaat worden. Denk dat ik eerder nog de lucht slangetjes naar de inlaat kan controleren die zijn immers ook 15 jaar oud.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Oceanracer schreef: Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
ik hou het even bij de ETM. Kijk ik morgen ook even de bekabeling na
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
BlackSpider
2nd Gear member
Berichten: 188
Lid geworden op: 18.11.2007 - 20:18

Remmenreiniger gebruiken om de LMM te reinigen is niet de beste optie. Er zijn speciale reinigings middelen op de markt om electra delen te reinigen.
Maar met de genoemde storing en klachten lijkt de kans op de LMM steeds kleiner.

Het klinkt misschien raar, maar na het goed vastzetten van de bobine zou ik van het weekend naar duitsland rijden en hem daar een tijdje flink z'n sporen geven.
Komt het probleem hierna terug, dan toch de kabels vervangen. (of morgen een setje kopen en voor de zekerheid meenemen):):)
Mazda 323 1.3. 16v 1990 270.000 km
Ford Mondeo 1.6 ztec 1993 135.000 km
Alfa Romeo 155 1.7 TS 1995 212.000 km
Alfa Romeo 156 1.8 TS 1998 220.000 km
Fiat Punto 1998 1.2 75.000 km
Volvo V40 1.8 1998 335.000 km
Ford Mondeo 1.8 2003 165.000 km
Volvo V50 2.0D 2009 275.000 km
Alfa Romeo 1.9 JTD 2003 394.000 k
m
Volvo V70 2.4d 2002 572.000 KM
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

c7rl schreef:
Oceanracer schreef: Sommigen reinigen de LMM met remmenreiniger....
Ha :D dat klinkt niet erg overtuigend. Ik heb ook niet het idee dat het daar echt beter van gaat worden. Denk dat ik eerder nog de lucht slangetjes naar de inlaat kan controleren die zijn immers ook 15 jaar oud.
Ik hoor inderdaad ook niet bij die "sommigen".... :D
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Ok folks, ik heb nu het volgende geconstateerd aangaande het niet kunnen programeren van de ETM met volvo code 8644345.
Volgens mijn VIN nummer (foto3) YV1SW65P211028942 heb ik een v70n met motorcode B5244S2 met serie nummer 2132507 (foto 1) maar wat blijkt NA CONTROLE er ligt een B5244S motor in met serienummer 3099865 (foto 2)

Wat heeft dit te maken met het niet kunnen programeren van de ETM?
Wat voor motor is dit nu met welk vermogen?
Heeft dit gevolgen voor bijvoorbeeld de bougiers enzo, nog meer andere parts?

Ik werd argwanend omdat ik nav het chasis nummer een ander bovenliggende motorsteun had (vierkant) en een ander benzinefilter (de korte ipv de lange).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door c7rl op 01.01.1970 - 01:00, 4 keer totaal gewijzigd.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dan zal er in de tussentijd eens een andere motor in zijn gehangen. Kan natuurlijk altijd gebeuren.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

Ja precies maar heeft dit nog gevolgen voor de spare parts en is dit niet een motor met 170 pk ipv 140pk?
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
c7rl
2nd Gear member
Berichten: 88
Lid geworden op: 20.12.2014 - 10:32

trouwens aangaande de ETM is dit nog een type met witte sticker en zal dus van het verkeerde type zijn?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo V70N 2.4 140Pk Bj 2000
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”