Cylinder 4 ontbrandt niet, snap niet waarom

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Veneficus
2nd Gear member
Berichten: 140
Lid geworden op: 27.03.2010 - 16:43
Locatie: Groningen

Ik heb dezelfde symptomen als op dit topic, maar de oplossing werkt niet.

Ook ik heb een onregelmatig lopende motor, die na korte tijd de melding gaf (OBDII) "Cylinder 4 misfire". Ik had al een tijdje de bougies niet vervangen, dus die heb ik meteen maar besteld en alle 5 vervangen. Bij het vervangen bleek van bougie nummer 4 de electrode afgebroken te zijn, dus logisch dat 'ie het niet deed. Maar ook na het vervangen van de bougie kwam de error terug.
Omdat ik ook koelvloeistoflekkage had, heb ik 'm vandaag naar de garage gebracht:

- bobine is vervangen
- bobines van andere cylinders zijn nagelopen
- compressietest is OK
- injectierail is gecontroleerd
- luchttoevoer klopt

Conclusie: hij krijgt brandstof, lucht, compressie en een vonk, maar hij lijkt niet te ontbranden (bougie blijft schoon). Op dit moment is de errorcode wel weg, terwijl hij nog niet lekker loopt.

Bij de garage weten ze het ook niet meer, en we hebben er niet heel veel zin in om de hele motor open te halen om het probleem te zoeken.

Weet iemand wat hier aan de hand kan zijn? Als ik het niet kan fixen moet 'ie toch echt weg :'( (en de inruilwaarde van een auto met kapotte motor is ook niet heel hoog)
Laatst gewijzigd door Veneficus op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

compressietest lijkt me de eerste actie.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21438
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

ehhh ... goed lezen lijkt me ook wel wat Ed.

Bobines kun je uitwisselen om te zien of het probleem zich verplaatst. Maar ergens verdenk ik de injector: als die druppelt in plaats van vernevelt is het slecht verbranden.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Oeps, over het hoofd gezien :'(
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 534
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Als de bougie schoon blijft lijkt me dat het mengsel wel ontbrandt, anders wordt hij nat. Of er komt inderdaad (bijna) geen benzine binnen. Je kunt de bobine er tijdelijk afhalen om te kijken of dat effect heeft.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Berichten: 382
Lid geworden op: 05.01.2008 - 12:20
Locatie: Afferden Gld
Contacteer:

Het is idd wel opvallend dat de bougie niet vuil, maar kennelijk ook niet nat wordt. Ik betwijfel of er benzine wordt ingespoten. Misschien de injector eens loskoppelen om te zien wat het effect is? Misschien verwisselen, om te zien of het probleem zich verplaatst?
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”