vliegwiel en koppeling

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
volvoke
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.09.2006 - 22:31

Hallo Volvorijders
Ik rij met Volvo V50 2.0 Diesel bouwjaar 2006.
Vliegwiel heeft het opgegeven. 167.000 km
Heeft al iemand zelf zijn vliegwiel en koppeling vervangen?
Waar speciaal opletten? Speciaal gereedschap nodig?
Misschien iemand foto's of een schema die dient gevolgd te worden?
Ik heb de vraagbaak van P.H Olving en daar natuurlijk spreekt men van speciaal gereedschap.
Alle info is welkom.
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Je hebt idd wel wat speciaal gereedschap nodig. Zoals bijvoorbeeld een plaatcentreerhulpstuk. Maar de klus op zich is goed te doen als je in ieder geval een brug en een transmissiebok hebt.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Je moet de zelfstellende koppeling ook met speciaal gereedschap monteren, anders begint de plaat direct weer te slippen
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
volvoke
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.09.2006 - 22:31

Ik weet dat men een soort van as nodig heeft zodat de koppeling en vliegwiel mooi gecentreerd zit.
Heeft men anders nog speciaal gereedschap nodig?
Ik heb de vraagbaak van P.H Olving en daar spreekt men dat men het vliegwiel dient te blokkeren.
Wat is de reden daar voor?
Hoekstra
3rd Gear member
Berichten: 341
Lid geworden op: 21.03.2012 - 09:00

Ik heb 2 jaar geleden ook vliegwiel en koppeling kapot gehad. Ik heb het laten doen. Niet bij eigen garage want die vroeg het dubbele en dat betekende inruilen.

Werd mij verteld dat het een aardige klus was voor een ervaren iemand zelfs
Volvo v90 T5 momentum Saville grey, Turbine 18” MY 2017
Volvo v40 D2 momentum MY 2012, Biarritz blue, Mannan 17 inch, introlinepakket, dynamic line pakket, winterlinepakket,panoramadak, ABL xenon
Volvo V50 2.0D Summum BJ 2005, Black Currant Pearl, Sagitta 17'' velgen[bcolor=#40BF00][/bcolor]
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Reden voor het vastzetten van het vliegwiel, is om de bouten van vliegwiel en drukgroep los en vast te kunnen draaien.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
volvoke
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.09.2006 - 22:31

Red-Dragon blijkbaar heb jij dit ook al eens gedaan, het vervangen van vliegwiel.
In autovraagbaak staat ook dat ik beide aandrijfassen op de wielen dien te demonteren. Hele klus denk ik.
Heb ook iets gelezen als je bijvoorbeeld de aandrijfsasbout van de wielen terug plaats dit moet gebeuren met 35Nm en nadien staat + 90°.
Wil dat zeggen dat men eerst de bout met 35Nm aandraait en nadien nog eens een 90° de bout aandraait?
Gebruikersavatar
Red-Dragon
2nd Gear member
Berichten: 144
Lid geworden op: 12.02.2015 - 07:31
Locatie: Friesland

Helemaal goed. 35 Nm voorspanning, dan met een marker eeven een stip op de boutkop. 90 graden aandraaien, en dan is de bout op spanning. Steekassen is niet een heel erg grote klus. Draagarmen kun je daarvoor het beste losnemen compleet met binnenste scharnierbussen. Hierdoor gaat de spanning van de armen tov de veerpoot. Zodat je de ophanging naar buiten kan trekken.
Volvo V50 Advantage D2, MY 2011
Peugeot 308 Hdi Xs
Ford Focus wagon Tdci
Renault Laguna break Tdi
Chevrolet Trailblazer Vortex petrol
Ford Excursion V10
Toyota Landcruiser petrol
Peugeot 307 Hdi XSI
Citroën Xsara Hdi
Peugeot 306 D
Ford Escort V
Honda Civic V-tec
Honda CRX V-tec
Honda Crx I
VW Golf2 GTi
Ford Fiesta D
volvoke
2nd Gear member
Berichten: 95
Lid geworden op: 17.09.2006 - 22:31

Red-Dragon kan je me misschien zeggen waar ik speciaal moet opletten bij montage vliegwiel en koppelingsplaat.
Eventueel hoe de druklager te monteren.
Ik weet ondertussen dat men centreergereedschap nodig hebt.
Blijkbaar moet ik ook spangereedschap hebben voor de drukgroep.
Ook gebruikt?
Blijkbaar als men dat niet gebruikt kan het zijn dat de koppeling gaat slepen.
Gebruikersavatar
volvo-s40
4th Gear member
Berichten: 829
Lid geworden op: 03.12.2012 - 15:32

Centreert gereedschap haal je al voor 15 euro bij de auto onderdelen boer om de hoek
De spanner kost daar in tegen een godsvermogen
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Spanner is echt noodzakelijk, zonder kun je het net zo goed niet doen, dan gaat de koppeling vrijwel direct weer slippen. Je kunt bij de onderdelen leverancier vaak een Sachs set lenen tegen een borg.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”