Zelf remleidingen repareren aan V70

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

Hallo Allemaal,

Ik ben de trotse bezitter van een V70 2,5T uit 1999 (270K) en loop nu tegen een reparatie aan waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening.

Ik had achter beide remklauwen incl schijven en blokken willen vernieuwen. Dat lukte prima tot aan de remklauwen toe want daarvan bleken de aansluitwartels van messing muurvast te zitten en niet meer te verwijderen. Komt er nu op neer dat de remleidingen vlak boven de wartels afgeknipt gaan worden en dan nieuwe wartel en fels maken op de bestaande stalen buisleiding. Een niet alledaags klusje voor de doe het zelver en remmen vind ik sowieso iets waarin ik geen risico op fouten wil nemen.

Waar ik nu tegenaan loop is dat de garage er 2 uren voor uittrekt om het van mij over te nemen. (montage klauwen) Schijven en blokken had ik zelf al gedaan.
Alternatief is dat ik het zelf toch ga doen maar daarvoor ben ik een felsset, een mini buissnijder, en een remontluchter aan gereedschap nodig. Totaal zo´n 200 euro aan gereedschap dat ik zelden zal gebruiken. Toegegeven ik heb een vrij dure remontluchter van Hazet (via compressor) gekocht maar veel goedkoper dan 150 euro was het niet geworden aan gereedschap.
Vraag aan jullie. Wat zouden jullie doen ? Gereedschap kopen en iets meer uitgeven dan het garage uurloon of laten doen zonder kans op fouten ? Hoe vaak gebruik je überhaupt dergelijk gereedschap als je alleen onderhoud aan je eigen auto doet.

Groeten
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29575
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Remmen zijn essentieel voor de veiligheid, dus niet mee prutsen.
Als gereedschap te duur is in aanschaf kan je overwegen om het te lenen of te huren. Ook een doe het zelf garage is een optie dan huur je gebruik van de ruimte en kan je gereedschap huren om te sleutelen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
anixie
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 06.02.2015 - 20:01

Ik maak mn handen graag (en veel) vuil om zelf te sleutelen, maar aan essentiele onderdelen zoals de remmen kom ik niet aan.....
Die laat ik door een garage doen.

De Volvo blijf ik helemaal af (te complex...) maar mn Celica is een heerlijk analoge auto die je uit elkaar kan halen met een goede dopsleutelset en een paar pomptangen :)
MY2015 Volvo V40 D4 Summum R-Design Caspian Blue Metallic
Rica modified
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik begrijp het niet helemaal, de remleiding (wartel) zit vast in de remklauw, krijg je hem aan de andere kant ook niet los dan? Je kunt dan toch gewoon de klauwen en slangen vervangen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
volvohenk
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 12.03.2008 - 00:29
Locatie: noorden

@ edraket,

zou ik kunnen doen. Maar is lastig als je geen brug hebt maar alleen een paar krikken. Bovendien moet de originele leiding er dan af en er vervolgens mee naar de automaterialenhandel voor een nieuw voorgebogen kopie. Is erg omslachtig.
V70 III 2.5T 2009 / 140K
V70 I 2.5T 1999 / 440K
440
340
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

er zit toch een slang op de remklauw, geen vaste leiding? - deze slang (centimeter of 30) gaat vervolgens over naar een vaste leiding.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
cees klumper
4th Gear member
Berichten: 535
Lid geworden op: 17.10.2006 - 23:29
Locatie: San Diego, California

Er is niks mis met zelf remmen onderhoud of vervanging doen. Inderdaad snap ik het ook niet, dacht ook dat er slangen aan de klauwen zitten, geen vaste leidingen, dan is het een kwestie van vervangen slangen. Dat is sowieso elke zoveel jaar wel een goed idee, aangezien ze van binnen 'dichtslibben' en dan voor aanlopende remmen zorgen. Die ontluchter komt je elke zoveel jaar van pas, als je de remolie in het hele systeem moet vervangen, dus dat is een goede investering.
In Frankrijk:
2001 C70 T5 262.000 km 1 op 12,0
2003 S80 T6 242.000 km 1 op 12,5
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

volvohenk schreef: @ edraket,

zou ik kunnen doen. Maar is lastig als je geen brug hebt maar alleen een paar krikken. Bovendien moet de originele leiding er dan af en er vervolgens mee naar de automaterialenhandel voor een nieuw voorgebogen kopie. Is erg omslachtig.
Even terug: vanaf de ABS pomp loopt de vaste leiding onder de auto door naar de "achterbrug". Van daar gaat het met een flexibele slang verder naar de remklauw. Je stelt dat wartel aan de kant van de klauw vast zit. Je kunt dan toch de flex slang aan de kant van de achterbrug losdraaien en een nieuwe klauw met nieuwe slang monteren?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
MN-NL
5th Gear member
Berichten: 1516
Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45

Remmen zijn geen heksenwerk. Maar gezien de vragen van TS is mijn advies: "laten doen!".....
Gebruikersavatar
sbv
6th Gear member
Berichten: 4321
Lid geworden op: 30.11.2004 - 20:47
Locatie: Nieuwerbrug a.d Rijn

Ja kan de remleiding helemaal loshalen van de achteras. Aan de bestuurdeskant zit een mogelijkheid op de as om de leiding in delen los te halen. Op de as zit het verdeelpunt. Deze kan je dan van de as losklikken en naar bijv de lokale Brezan gaan. Men kan dan zo nieuwe wartels erop zetten

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”