Wat zijn de ervaringen met een nieuwe T4 vergeleken met een oudere T4 in een V70?
Mijn huidige V70 uit 2012 heeft een 1.6 T4 motor van Ford (?), de huidige V70 is leverbaar met een 2.0 T4 motor van Volvo .
Het aantal PK's is van 180 nu naar 190 gegaan, koppel ook wat hoger,
mooi op papier, maar weet iemand de verschillen uit de praktijk?
Top snelheid ligt bij de huidige wat lager (alsof je die ooit haalt).
Achterliggende gedachte is de keuze voor een vervanger:
- T4 helemaal compleet, met automaat en open dak
- of T5 met wat minder opties (wel de automaat, die is standaard)
Verschil in T4 1.6 versus T4 2.0
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
De eerste VEA T4-en kunnen afgeleverd gaan worden, denk dat de rijervaringen nu nog lastig te vinden zijn.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Dank @Walter voor de reactie,
Voor de niet experts, waar staat VEA voor?
Ik dacht eigenlijk dat Volvo al wat langer deze nieuwe T4 had....
Misschien een verkoper die weet wat de verschillen zouden kunnen zijn?
Voor de niet experts, waar staat VEA voor?
Ik dacht eigenlijk dat Volvo al wat langer deze nieuwe T4 had....
Misschien een verkoper die weet wat de verschillen zouden kunnen zijn?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
VEA zijn de nieuwe 2.0 Volvo motoren
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Mooi,
Dan ga ik er vanuit dat deze vast weer een verbetering zijn tov de oudere 1.6 T4,
Welke trouwens ook niet slecht is,
zwaarbeladen een bergpas over geen probleem, snel genoeg en zuinig bij normaal gebruik.
Dan ga ik er vanuit dat deze vast weer een verbetering zijn tov de oudere 1.6 T4,
Welke trouwens ook niet slecht is,
zwaarbeladen een bergpas over geen probleem, snel genoeg en zuinig bij normaal gebruik.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- vojolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13
Ik heb net 14 dagen geleden mijn S60 T4 Powershift van MY2011 ingeruild voor een V60 T4 Geartronic van MY2016 en heb dus ervaringen met de 1.6 Fordmotor en de 2.0 Volvomotor.
Beide zijn natuurlijk gewoon goed. Het enige verschil dat ik nu merk is dat de 2.0 sneller opschakelt dan de 1.6 en meer op de motor afremt. Dat laatste is echter in te stellen met behulp van de de Eco+ knop. Hiermee kun je de auto wat meer laten "uitrollen." Verder merk ik geen echt grote verschillen en heb daarmee niet echt een voorkeur.
Beide zijn natuurlijk gewoon goed. Het enige verschil dat ik nu merk is dat de 2.0 sneller opschakelt dan de 1.6 en meer op de motor afremt. Dat laatste is echter in te stellen met behulp van de de Eco+ knop. Hiermee kun je de auto wat meer laten "uitrollen." Verder merk ik geen echt grote verschillen en heb daarmee niet echt een voorkeur.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
@vojolvo
Klinkt toch wel goed, vast iets rustiger dan voorheen.
En die Geartronic is vast ook wel een vooruitgang t.o.v. de Powershift?
Klinkt toch wel goed, vast iets rustiger dan voorheen.
En die Geartronic is vast ook wel een vooruitgang t.o.v. de Powershift?
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- vojolvo
- 2nd Gear member
- Berichten: 154
- Lid geworden op: 14.04.2011 - 21:13
Ik heb tot nu toe 2 keer een Geartronic (2.4 en 2.0) en 1 keer een Powershift (1.6) gehad en, om het eens voorzichtig te zeggen, die Powershift is zeker niet de mindere ...
Laatst gewijzigd door vojolvo op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1989: Volvo 440GL B18KPD; rood
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
1992: Volvo 440GL B18U; blauw
1994: Volvo 440 1.8i B18U; groen
1997: Volvo S40 1.8i; rood
2001: Volvo S40 1.8i; blauw
2004: Volvo S40 1.8 Kinetic; groen
2008: Volvo S40 2.4 Geartronic Edition II; Barents Blue pearl
2011: Volvo S60 T4 Powershift Kinetic; Caspian Blue
2015: Volvo V60 T4 Geartronic Momentum Magic Blue MY2016
2018: Volvo XC40 T4 Geartronic Inscription Denim Blue MY2019
2023: Volvo XC60 B4 Ultimate Platinum Grey MY2023
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Nu is die oude geartronic niet helemaal vergelijkbaar hoor.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
had die nieuwe Geartronic niet een aantal meer trappen / versnellingen?
Dat zou dan ook soepelere overgangen moeten geven.
Dat zou dan ook soepelere overgangen moeten geven.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28594
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klopt, de T4 motor kan worden gecombineerd met de vernieuwde 6 traps geartronic. De 8 traps geartronic is voorbehouden aan de T5 en D4.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Robmolen
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 31.01.2008 - 16:15
Heb in maart nieuwe V70 met 2.0L T4 en Geartronic (6-bak dus!) gekregen en rijdt daar nu dus een tijdje mee rond.
Voordien meerdere en ook langere proefritten met 1.6L T4 en Powershift gemaakt. Reed op zich niet verkeerd, tot ik van de dealer een 2.0L T4 met Geartronic meekreeg. Wat een verschil. De motor is veel stiller, doet hetzelfde bij lager toerental. Maar hij wordt ook bij hoog toerental niet rauw. De automaat is een verademing, schakelt prettig, eigenlijk altijd op het moment dat je het verwacht. De Powershift (DSG) kruipt schokkerig en schakelt (kick-down) erg traag terug, om vervolgens de motor in veel te hoog toerental te laten loeien. De nieuwe Volvo-motor met Aisin automaat is op afstand de allermooist lopende combinatie die ik ooit in een Volvo gehad heb. Ik was verknocht aan de 5-cilinders (vier van gehad), maar deze nieuwe 4 cilinder is puik, pluim voor de Volvo ingenieurs. Voor de duidelijkheid, ik heb geen Volvo aandelen.
Voordien meerdere en ook langere proefritten met 1.6L T4 en Powershift gemaakt. Reed op zich niet verkeerd, tot ik van de dealer een 2.0L T4 met Geartronic meekreeg. Wat een verschil. De motor is veel stiller, doet hetzelfde bij lager toerental. Maar hij wordt ook bij hoog toerental niet rauw. De automaat is een verademing, schakelt prettig, eigenlijk altijd op het moment dat je het verwacht. De Powershift (DSG) kruipt schokkerig en schakelt (kick-down) erg traag terug, om vervolgens de motor in veel te hoog toerental te laten loeien. De nieuwe Volvo-motor met Aisin automaat is op afstand de allermooist lopende combinatie die ik ooit in een Volvo gehad heb. Ik was verknocht aan de 5-cilinders (vier van gehad), maar deze nieuwe 4 cilinder is puik, pluim voor de Volvo ingenieurs. Voor de duidelijkheid, ik heb geen Volvo aandelen.

1: 142dl-wit-1971, 2: 142dl-wit-1971, 3: 244dl-mosterd-1980, 4: 240gl-groenmet1983, 5: 460GLE-wit-1990, 6: 850GLT-zilver-1992, 7: S70-140-beigemet-1998, 8: V70-170-roodmet-1999, 9: V70-140-zilver-2006, 10: V70-2.0T4-Elect.Silver-2016
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Thanks @Robmolen,Robmolen schreef: Heb in maart nieuwe V70 met 2.0L T4 en Geartronic (6-bak dus!) gekregen en rijdt daar nu dus een tijdje mee rond.
Voordien meerdere en ook langere proefritten met 1.6L T4 en Powershift gemaakt. Reed op zich niet verkeerd, tot ik van de dealer een 2.0L T4 met Geartronic meekreeg. Wat een verschil. De motor is veel stiller, doet hetzelfde bij lager toerental. Maar hij wordt ook bij hoog toerental niet rauw. De automaat is een verademing, schakelt prettig, eigenlijk altijd op het moment dat je het verwacht. De Powershift (DSG) kruipt schokkerig en schakelt (kick-down) erg traag terug, om vervolgens de motor in veel te hoog toerental te laten loeien. De nieuwe Volvo-motor met Aisin automaat is op afstand de allermooist lopende combinatie die ik ooit in een Volvo gehad heb. Ik was verknocht aan de 5-cilinders (vier van gehad), maar deze nieuwe 4 cilinder is puik, pluim voor de Volvo ingenieurs. Voor de duidelijkheid, ik heb geen Volvo aandelen.![]()
Helemaal mee eens, heb inmiddels van meerdere personen goede reacties vernomen; nieuwe T4 met of zonder automatische versnelling echt een hele verbetering (net ook een vriend aangeraden, om bij het zoeken dan net voor de types te gaan met deze 2.0),
Voor mij werd de keuze eind november 2015 een stuk eenvoudiger; door de aantrekkelijke Polar versies viel de T5 ook in m'n budget, en als Polar+ helemaal compleet met alles er op en er aan.
T5 is een super motor, en dat in combinatie met de 8-traps Geartronic......

Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- ufovolvo
- 4th Gear member
- Berichten: 853
- Lid geworden op: 11.08.2007 - 21:15
- Locatie: drenthe
- Contacteer:
En mocht je met een caravan willen rijden: de Geartronic werkt met een koppelomvormer en komt daardoor op stijlere hellingen toch nog van z'n plek zonder koppelingen te verbranden. Juist daarom heb ik gewacht op een nieuwe T4 (en om de 10 pk meer, maar vooral ook om het hogere koppel)
V70 T4 Inscription Geartronic my2016
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
V70 2.4D Momentum Geartronic my2010
S80 D5 aut Kinetic my2005
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02.10.2016 - 20:26
Ik heb de T4 met 1.6oo cc motor gehad met daaraan gekoppeld de Powershift. Nu de T4 met de 2 liter en geartronic....Verschil?...enorm dus. Het optrekken van de 1.600 vanuit stilstand was niet goed te doseren...zeker niet met koude motor.....Spelen met een fluwelen voetje en dan nog met doorspinnende wielen optrekken....Daarentegen als de motor eenmaal warm was reedtie zeker niet verkeerd. En van 1 naar 2 schakelen was ook al geen succes.....Nu met de 2 liter loopt dan allemaal veel rustiger...gedoseerd....De auto voelt veel zwaarder en robuuster aan, zowel in het stuur als op het gaspedaal....