S60 D3 foutcodes / noodloop

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
VolvoS60D3
Starter
Contacteer:

Beste Forum-leden,

Ik ben sinds enkele weken in het bezit van een S60 Summum D3 Geartronic van 2012 (115.000 km). Vanaf het eerste moment ondervind ik allerlei problemen die tot nu toe niet zijn opgelost. Zouden jullie mij alsjeblieft kunnen helpen.

Direct na aankoop begon het check-engine lampje te branden. Auto uit laten lezen en de EGR-klep laten vernieuwen inclusief een temperatuursensor. Auto opgehaald en enkele honderden kilometers zonder brandend lampje gereden.

Nadat het lampje weer ging branden is het inlaatspruitstuk schoongemaakt omdat dit net als de EGR-klep ernstig vervuilt was. Helaas niet de oplossing, foutcode geeft aan dat het de luchtmassameter is. Ook deze laten vervangen door een nieuwe. Check engine lampje uit.

Helaas uit voor slechts enkele kilometers. Foutcode wederom op luchtmassameter en nu ook in de noodloop (was bij eerdere problemen niet het geval). Foutcode geeft aan dat er teveel lucht door heen gaat. EGR-klep werkt prima, maar bijna visuele controle was het wel verbazingwekkend dat deze na recente vervanging alweer zo vervuilt was.

Parallel aan dit probleem heb ik al diverse malen koelvloeistof moeten bijvullen en werkt het start-stop systeem bijna nooit. Als die werkt is dat slechts voor een split seconde waarna mijn mobiele telefoon weer contact moet maken met met de carkit en ik op het dashboard een foutmelding krijg.

Iemand van u een idee wat er aan de hand kan zijn? Is er een relatie tot het koelvloeistofverbruik en de foutcodes? Koelsysteem is volledig afgeperst en geeft geen verlies van druk.
lint
Geartronic member

Klinkt als een serieus probleem, er zijn al de nodige onderdelen vervangen zonder effect op het probleem. De S60 is aangeschaft bij een Volvo dealer neem ik aan. Je kan de afspraak maken om de S60 bij de dealer achter te laten en de auto weer ophalen als het probleem is verholpen.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
sbv
6th Gear member

auto zonder garantie gekocht ? Indien nee dit bij de verkopende partij neerleggen.

Is de onderhoudshistorie wel bekend ? Wat is er allemaal aan gedaan in het verleden.
Waar is de auto uitgelezen en zijn de zaken vervangen ? officiële dealer of willekeurige garage ?

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
VolvoS60D3
Starter
Contacteer:

Ja, Volvo S60 heeft garantie en deze wordt ook door een Volvo dealer uitgevoerd. Deze tast echter na 5 weken compleet in het duister.

Ik heb inmiddels zelf ook wat onderzoek gedaan en heb 2 opvallende zaken genoteerd:

1. lekke koppakking bij de 5-cilinder D3 zijn bij 110.000 km geen uitzondering. Volvo NL verleent zelfs coulance.

2. temperatuursensor koelvloeistof geeft mogelijk te lage waarde waardoor de motor extra brandstof blijft inspuiten om op bedrijfstemperatuur te komen. Echter andere temperatuursignalen geven aan dat de motor wel degelijk op temperatuur is, waardoor de luchtmassameter (welke blijkbaar meerder ingangssignalen heeft) de kluts kwijt raakt en in noodloop gaat. Doordat er doorlopend te veel brandstof wordt ingespoten en onvolledig verbrand ontstaat de interne vervuiling van inlaatspruitstuk en EGR-klep.

Maar laat me uiteraard graag informeren over ander mogelijke oorzaken van een probleem wat al weken speelt.
sbv
6th Gear member

Wees heel blij met de garantie dan en hopelijk kan men het snel oplossen.

Zij ''19 V60 D4 Cross Country en '98 S70R AT Saffron Pearl
Hij '23 Peugeot 508 SW GT 225 en '00 V70R AWD Laserblue
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”