Oriëntatie op V50

Geleverd vanaf 2003
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Dag allen,

Na bijna 7 zeer tevreden jaren en meer een ton aan kilometers in een V40 gereden te hebben ben ik nu voorzichtig aan het oriënteren op een vervanger. Niet dat ik haast heb, wellicht wordt het pas volgend jaar dat het zo ver is, maar wel begin ik wat te lezen over de meest logische vervanger, de V50.
Grote vraag is natuurlijk wat de minpunten van een V50 zijn,moest ik daar op kan letten. Zijn er dingen die typisch V50 zijn, zoals bij de V40 o.a. de belabberde bewazeming van de voorruit, water bij het reservewiel, motorkap die de ruitenwissers raken bij het opendoen, etc.
Nu wil ik (wederom) een diesel, en ik heb veel gehoord over de problemen met het roetfilter bij de V50 1.6. Nu kan ik alleen niet vinden of dat alleen gaat om de Edition 1 modellen van voor 2007, of is dat ook het geval bij de Edition 2 modellen van 2007 en later? Moet ik echt wegblijven van de 1.6? Kan iemand de verschillen uitleggen tussen de verschillende edities? Verder nog tips van belangrijke punten? Ik hoor het graag!
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

Heb zelf de editie 2 en heb nooit problemen met mijn roetfilter gehad.Hij is netjes vervangen op de voorgeschreven 120000km en zat dan nog niet helemaal vol.Wel zorg ik af en toe dat hij goed op temperatuur kan komen door kilometers te maken op de snelweg.Het enige zwakke punt en vervangen is onder garantie is de condersor van de airco.
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28860
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Da laatste versies van de V50 zijn goed auto's, het roetfilterprobleem is er vooral bij onvoldoende onderhoud en korte afstanden rijden maar dat is nooit goed voor een diesel.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Hoi Harry, hier ook een ex v40 rijder. We hebben elkaar zelfs wel eens ontmoet. Je hebt nog eens foto's gemaakt van mijn zonneschermpjes.

De problemen met de diesels zijn vooral te wijten aan het roetfilter. Je kunt eentje nemen zonder roetfilter maar dat is dan bouwjaar 2004 tot 2007 geloof ik. Wil je iets jongers dan is een D5 een optie omdat die een ander roetfilter heeft. Of je koopt gewoon een goed onderhouden 2.0D. De problemen zijn nogal overdreven. Als je gewoon goed laat onderhouden dan valt het allemaal wel mee zolang je maar regelmatig lange stukken rijdt. Kleine stukjes zijn ze minder geschikt voor. Verder is de high performance geluids systeem ook een aanrader als je van mooi geluid houdt.

Succes met je zoektocht!
m1karabijn
4th Gear member
Berichten: 515
Lid geworden op: 20.05.2014 - 17:36

ChrisV40
allereerst zijn de 2.0 en de 1.6D motoren van PSA en de D5 is van Volvo dat is een wezenlijk verschil
de problemen met de roetfilter moet je niet onderschatten want de ellende is niet te overzien als het je gebeurt lees het forum er op na.
dus als je voor een Volvo kiest met een PSA motor moet je regelmatig lange afstanden rijden en goed onderhouden is dat Volvo waardig? ik denk van niet en vele met mij
dus zou ik HarryK adviseren te gaan voor een D5
Volvo V70 R=Design D4
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Volgens mij zeggen wij precies hetzelfde, koop een goed onderhouden diesel en rij lange stukken. De rest is allemaal jouw persoonlijke mening...

Een D5 is leuk, maar niet iedereen heeft een bijpassende bankrekening.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Edition 1 en 2 zijn actie modellen en slaan op het uitrustingsniveau.
De modellen van voor en na de facelift worden doorgaans als fase 1 en 2 aangeduid.
Er wordt op dit forum door D5 rijders doorgaans met gal gespuwd op de 1.6D en 2.0D motoren.
Het is echter niet zo slecht gesteld als deze lieden doen voorkomen.
De meeste problemen onstaan door slecht onderhoud, daar kunnen deze motoren minder goed tegen.
Met name de 1.6D omdat deze eeen klein oliecarter heeft, waardoor de olie sneller vervuild.
Dat je op het forum meer posts leest van 1.6D rijders met problemen komt ook omdat er daar 10x zoveel van rond rijden dan van de D5.
Toch zou ik bij een 1.6D niet gaan voor hoge kilometer standen omdat deze motor voor mijn gevoel ontwikkeld is voor een gemiddelde economische levensduur van 250k-300k km. (Alhoewel er hier op het forum een ex V50 rijder is die bija 400k km probleemloos met een 1.6D heeft gereden)
Het belangrijkste bij aanschaf van elke auto, maar dus met name bij deze diesels is te controleren of de auto volgens voorschrift is onderhouden.

Andere zwakke punten: airco condensor, koplampen (vocht) en rammels
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
suban
2nd Gear member
Berichten: 135
Lid geworden op: 20.11.2013 - 18:30
Locatie: oud turnhout

@ marcnij +1
+++volvo v50 2008 momentum topline uitvoering+++
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Dank voor de reaties allemaal! Ik vrees dat een D5 voor mij niet haalbaar is. Als ze al te vinden zijn met een km-stand van net beneden de 200k, dan zijn ze aanzienlijk duurder dan de 2.0D en de 1.6. Maar ik begrijp dus dat het met name met onderhoud te maken heeft. Wat is aan te raden bij de 1.6 en 2.0? 1x per jaar voldoende (bij 15k km/jaar)? Of vaker?
Verder zit ik met de gedachten om de benzine toch niet bij voorbaar al uit te sluiten. Ik heb de afgelopen 7 jaar gemiddeld 15k km/jaar gereden en dat is net het omslagpunt wanneer het uit kan. Nu verwacht ik dat ik de komende 2-4 jaar op minder km's uit zal komen, en wellicht daarna weer rond de 15k. Het zou dus best kunnen dat ik gemiddeld niet op de 15k km kom. Hoe zit het met de bezineversies van de V50? Zijn deze bij km-standen van >200k nog betrouwbaar? Zijn daar nog versies met problemen? Ik heb nog nooit benzine gereden, dus het zal wennen zijn, maar als het financieel uit kan, dan wil ik het overwegen.
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Bij 15k per jaar zou ik geen diesel rijden.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V52
2nd Gear member
Berichten: 236
Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
Locatie: Aelse

Diesel rijdt ontzettend lekker, maar als je korte stukjes gaat rijden met 15k per jaar, zou ik voor een leuke benzine gaan.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Fr1ts1e
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 04.06.2015 - 11:01

Ik ben dus ook aan het kijken voor een Volvo V50. Ik heb een mooie 2.0D uit 2008 gezien. Echter ben ik door de horrorverhalen nogal terughoudend.
Ik rijd momenteel 15000 per jaar. Over een jaar of 2 gaat dit waarschijnlijk het dubbele worden. Nu hoor ik veel mensen zeggen dat een benzine beter is
bij 15000 km per jaar. Echter als ik ga rekeken is in vergelijking met een tweedehands Volvo op benzine de aanschaf prijs niet echt verschillend.
Je betaald meer belasting, echter is dit te verwaarlozen met het verbruik van de diesel. Ik zit nu dan ook erg in twijfel om benzine of diesel te gaan doen.
Ik ben namelijk wel van plan een auto ongeveer 5 jaar te houden.
Gebruikersavatar
Arnie82
2nd Gear member
Berichten: 156
Lid geworden op: 30.10.2011 - 14:16

Met name de roetfilters hebben baat bij kilometers... Op deze manier "blazen ze schoon" en wordt het regeneratieprocess beter uitgevoerd. (bij korte stukjes heb je meer kans dat je halverwege het process de auto uitzet)

Bij 15.000km zou ik voor benzine gaan... No question. Wat over 2 jaar komt zie je dan wel weer.
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Zo is dat, hier een zeer tevreden benzinerijder :) Als je het niet erg vindt om zo’n 1:11 te rijden dan kan ik van harte de 2.4 vijfcilinder aanbevelen.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
Volvere
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 11.08.2011 - 20:38

Zo ook hier, rijd al bijna vier jaar een 2.4 vijfcilinder Geartronic uit 2004, nu 173K op de teller en afgezien van een defect oliefilterhuis geen problemen gehad (bekend euvel bij dit blok). Heb em zodanig gefacelift (interieur als exterieur) dat het nu lijkt alsof de wagen uit 2012 komt. Superbak! Verbruik 1:13!!
XC70 2014 T5 VEA 4-cilinder Nordic+
V50 2004 Momentum Geartronic 2.4 5-cilinder benzine
Gebruikersavatar
jtb81
3rd Gear member
Berichten: 379
Lid geworden op: 24.04.2014 - 08:27

1 op 13 is heeeeeel netjes, dan heb je een fluwelen voetje. Ik rij gemiddeld 1 op 12 over de afgelopen 20.000 km en dat is met een redelijk zuinige voet. Wel een heerlijk motorblok.
Volvo V50 2.4 elan (2004) high performance audio, family line, AP coilovers, 18 inch pegassus summer, 18 inch A-Design winter, volvotune, R-Design stuur, xenon, privacy shades, mmmi, parrot.
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Een defect oliefilterhuis is dus een bekend probleem bij de 2.4. Nog meer euvels? En bij de 1.8? Zit er nog verschil in de blokken bij een Edition1 en Edition2?
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Oliefilterhuis hier bij 108.000km vervangen. Het bekende fluitende geluid (tijdelijk te verhelpen door de oliepeilstok ietsje omhoog te wippen). Gelukkig niet een hele kostbare reparatie. Verder zijn er volgens mij niet andere veel voorkomende gebreken bij dit blok. De 1.8 is volgens mij ook een prima blok. Er kan sowieso minder stuk bij atmosferische benzine motoren. Edition 1 en 2 zijn puur optiepakketten, die staan los van het gekozen motorblok.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Gebruikersavatar
HarryK
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 26.12.2008 - 14:56
Locatie: Groningen

Dank! Hoe zit het met de levensduur van de benzinemotoren? Ik heb mij altijd laten vertellen dan dieselmotoren langer mee gaan dan benzinemotoren. Is het niet erg om een auto te kopen met een benzinemotor die 200k heeft gelopen? Kan daar bij normaal gebruik en onderhoud zonder problemen een ton bij? Of is dat meer voorbehouden aan diesels?
V50 T5 Summum Flint Grey MY2005 220pk
V40 1.9D Dynamic Desert Wind Metallic MY2001 102pk gekieteld naar 130pk
Gebruikersavatar
ijsga
5th Gear member
Berichten: 1090
Lid geworden op: 29.10.2013 - 12:44
Locatie: Zaandam

Mits goed onderhouden kan de 2.4 benzine makkelijk de 3 ton halen. Ergens in een topic op het forum is een V50 2.4 die al de 4 ton had gehaald. Oudere Volvo’s met een vergeljikbaar 2.4 benzine blok hebben kilometerstanden nog ver daarboven. De V50 is natuurlijk relatief jong (eerste lichting uit 2004), en aangezien benzinerijders vaak minder kilometers vreten per jaar verwacht ik in de komende jaren pas meer hoge kilometerstanden te zien bij de benzine V50’s. Bij dieselblokken zie je vaker hoge kilometerstanden, komt natuurlijk ook omdat dieselrijders vaak meer kilometers maken.
V50 2.4 Geartronic, Edition 1, MY08. 17" Spartacus zomer / 17" Serapis winter. 178.500 km.
Volvo 480 ES 2.0 ’93 (2009-2010)
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”