Hoe heet worden onze turbo's?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Edwin
5th Gear member

Zit net 'How it's made' te kijken op Discovery.
Daar laten ze de bouw zien van de Alfa 4C. Mooie auto!
In één van de scenes zie je de motor op de testbank.
Op een gegeven moment gaan de toeren omhoog en zie je de turbo warm worden, tot roodgloeiend aan toe! :o

Dat ging vrij rap, wat bij mij de vraag deed opkomen; gaat dat met onze turbo's ook zo snel?
M.a.w. bij zeg een kwartiertje bahnbrennen, staat de boel dan te gloeien?
Ik weet dat ja na zo'n rit de motor minimaal een minuut moet laten draaien voor de koeling van de turbo, maar vraag me af of dat genoeg is als ie roodgloeiend is??

Gr. Edwin.
Laatst gewijzigd door Edwin op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 T6 AWD Summum Polestar+
C70 T5 Summum

Volvo 66 DL 1.1
Volvo 340 GL 1.7
Volvo 460 1.8 Luxury-line
Volvo 854 10V
Volvo 855 T-5
Volvo V40 2.0
Volvo V70 T5
Volvo V70 T6 AWD Summum Polestar+
Volvo C70 T5 Summum Dynaudio + 2x woofer Crisp & LOUD!
Jers3n
5th Gear member

Haha, ik hebt ook gezien. Trouwens bij de Pagani motor ((AMG) in de aflevering erna gebeurt het ook.
Indien je (uiteraard bij warme motor) gedurende een iets langere periode vol vermogen vraagt (tegen max toeren aan) gaat ook jouw turbo vrij snel gloeien, is m.i. ook niet gek met de aandrijvende uitlaatgassen die tegen de 2000 graden zijn.

En volgens mij kun je er vanuit gaan dat het afkoelen 'naar niet gloeiende temperatuur' bijna net zo snel gaat als het opwarmen. Dus zodra je niet meer het volle vermogen vraagt koelt de turbo ook weer vrij snel wat af (in de turbo zit aan de andere kant van het aandrijfschoepenwiel immers een schoepenwiel in koude buitenlucht).

Het na laten draaien om de turbo af te koelen is vooral van belang echt direct na een rit met veel vermogensvraag van de motor, dan loop je het risico dat de olie in de nog hete turbo verdampt en dat de smering bij een volgende start ontbreekt. En ook de vervuiling door de verdampte olie komt de smering niet ten goede. Bij normaal verlaten van de snelweg en een klein stukje op lagere snelheid is dat nadraaien naar ik begrepen heb niet echt nodig.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
Fredhead
Geartronic member

En bij zo'n testomgeving mist er nog de nodige rijwind wat het afkoelen nog wat versneld.
Roodgloeiend kan ie inderdaad wel worden, maar dan moet je wel aardig tekeer gaan
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers

'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
volvo-s40
4th Gear member

Antwoord op je eerste vraag... ja dat gaat bij alle Volvo turbo's net zo snel :) ziet er wel gelikt uit zo'n rood kanon achter je blok wat bij stilstand en stationair draaien wel weer snel zwart naar roestbruin kleur verschiet.

:)
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Johan s60
6th Gear member

Is volkomen normaal zie filmpje
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”