Sinds kort voelt de rem vreemd aan, vooral bij het doorremmen tot stilstand. Het laatste stuk gaat het rempedaal dieper dan normaal en voelt de rem nogal 'zacht' aan.
Als ik heel even rem, bijv. om snelheid even iets naar beneden te krijgen is er niks te merken. Alleen als ik het rempedaal lange tijd ingedrukt houdt en dieper intrap.
Iemand enig idee? Heb tijdje terug de remvloeistof nog gecheckt, er zat nog genoeg ik maar ik zal het voor de zekerheid nog maar eens controleren.
'Zachte remmen'
- lint
- Geartronic member
Het kan lucht in het systeem zijn dan is ontluchten de oplossing. Het kan ook andere oorzaken hebben zoals een defect in de hoofdremcilinder/bekrachtiging etc, dan wordt het meestal duurder om te repareren.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- yerun
- 2nd Gear member
Oud topic van vorig jaar, maar ik heb nieuws. Vorig jaar heeft de auto een paar dagen bij de garage gestaan om dit probleem op te lossen.
Het zou de ABS pomp zijn of de hoofd remcylinder. Deze laatste is vervangen (500 euro lichter).
Echter is de auto onlangs voor de APK geweest en er moeten qua remmerij nogal wat dingetjes aan gebeuren (o.a. remschijven, blokken en klauwen vervangen). De handrem deed t ook bijna niet meer.
Een hele lijst dingen vervangen e.d. en de auto is weer APK goedgekeurd (samen bijna 1000 euro aan kosten). Helaas is t probleem er nog steeds dat bij lang remmen het pedaal helemaal naar de bodem gaat en het remmen voor mijn gevoel minder goed gaat op dat moment.
De garage heeft bij deze laatste APK de ABS pomp schoongemaakt in de hoop dit probleem op te lossen. Niet dus.
Het vervangen van de ABS pomp zou ongeveer op 300 euro komen (incl. monteurskosten). Ik heb het onderdeelnummer opgezocht in Vida en tweedehands kost hij rond de 125 euro. Mijn vraag: is dit iets wat zelf te vervangen is (ik ken iemand die de beschikking heeft over een autobrug). Of is dit veel werk en kan ik t beter door de garage laten doen?
Al met al begint de auto na 15 jaar en 245.000 km. toch wat meer kosten te krijgen dan ik had gehoopt. En dan moet hij ook nog een keer worden uitgelijnd én een kleine beurt. Ik speel met de gedachte de auto over een tijdje te verkopen en dan voorlopig even zonder auto door t leven te gaan aangezien ik er zo weinig in rij.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Het zou de ABS pomp zijn of de hoofd remcylinder. Deze laatste is vervangen (500 euro lichter).
Echter is de auto onlangs voor de APK geweest en er moeten qua remmerij nogal wat dingetjes aan gebeuren (o.a. remschijven, blokken en klauwen vervangen). De handrem deed t ook bijna niet meer.
Een hele lijst dingen vervangen e.d. en de auto is weer APK goedgekeurd (samen bijna 1000 euro aan kosten). Helaas is t probleem er nog steeds dat bij lang remmen het pedaal helemaal naar de bodem gaat en het remmen voor mijn gevoel minder goed gaat op dat moment.
De garage heeft bij deze laatste APK de ABS pomp schoongemaakt in de hoop dit probleem op te lossen. Niet dus.
Het vervangen van de ABS pomp zou ongeveer op 300 euro komen (incl. monteurskosten). Ik heb het onderdeelnummer opgezocht in Vida en tweedehands kost hij rond de 125 euro. Mijn vraag: is dit iets wat zelf te vervangen is (ik ken iemand die de beschikking heeft over een autobrug). Of is dit veel werk en kan ik t beter door de garage laten doen?
Al met al begint de auto na 15 jaar en 245.000 km. toch wat meer kosten te krijgen dan ik had gehoopt. En dan moet hij ook nog een keer worden uitgelijnd én een kleine beurt. Ik speel met de gedachte de auto over een tijdje te verkopen en dan voorlopig even zonder auto door t leven te gaan aangezien ik er zo weinig in rij.
Alvast bedankt voor de eventuele reacties.
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
- RogerO
- 2nd Gear member
Als je zeker weet dat er geen lucht in het systeem zit zou mijn eerste verdachte zijn een lekkende hoofdremcylinder.
De rubber die in de cilinder voor afdichting moet zorgen is waarschijnlijk zover versleten dat hij vloeistof doorlaat en waardoor je de pedaal kunt blijven intrappen.
Als je de pedaal ineens intrapt wordt de rubber naar buiten geduwd waardoor er toch druk opgebouwd kan worden en heeft de remvloeistof geen tijd om langs de rubber door te lekken. Maar waarschijnlijk zal het pedaal, als je het blijft vasthouden, toch na enige tijd beginnen weg te zakken. De remolie heeft dan de tijd gekregen om langs de rubber te lekken.
Als je de hoofdremcylinder vervangt, denk er dan wel aan het systeem goed te ontluchten, anders blijf je zachte remmen houden.
De rubber die in de cilinder voor afdichting moet zorgen is waarschijnlijk zover versleten dat hij vloeistof doorlaat en waardoor je de pedaal kunt blijven intrappen.
Als je de pedaal ineens intrapt wordt de rubber naar buiten geduwd waardoor er toch druk opgebouwd kan worden en heeft de remvloeistof geen tijd om langs de rubber door te lekken. Maar waarschijnlijk zal het pedaal, als je het blijft vasthouden, toch na enige tijd beginnen weg te zakken. De remolie heeft dan de tijd gekregen om langs de rubber te lekken.
Als je de hoofdremcylinder vervangt, denk er dan wel aan het systeem goed te ontluchten, anders blijf je zachte remmen houden.
XC90 V8 MY07 LPG
V40 2.0 MY98
V40 2.0 MY98
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Ja, ik gok ook op een interne lekkage in de hoofdremcilinder.
- yerun
- 2nd Gear member
De hoofdremcylinder is dus al vervangen... maar als t lekkage is en ik trap het pedaal een aantal keren goed in, dan zou er onder de auto vloeistof zichtbaar moeten zijn toch?
Volvo V40 1.8 Europa Ph1 (2000)
- Maurits@Parts4Swedes
- Forumsponsor
- Contacteer:
Nee, hoeft niet. Als de lekkage intern is, ligt er geen remvloeistof onder de auto en daalt het peil ook niet. Kapotte abs-pomp geeft (meestal) foutmelding.
- volvo-s40
- 4th Gear member
Kapotte abs pomp hoeft per definitie geen foutmelding te geven. Kleppen die er in zitten kunnen ook vervuilt zijn, pomp is dan nog goed, en geeft geen melding (en remt wel waardeloos in dat geval)
Hoofdremcilinder is al vervangen.
je remblokken en klauwen ook.
Op de hoofdremcilinder loopt ook nog een leiding naar je motor, je kunt deze ook nog controleren op lekkage (vacuüm probleem) of dat deze op het inlaat spruitstuk is verstopt geraakt.
Is je ABS toch vervuild, en je wilt deze vervangen, is dit wel goed te doen.
- aan het blok zit 1 grote stekker, deze zal je los moeten halen.
- blok zelf zit met een 3 tal bouten vast.
- aan het blok zitten een 6 tal van remleidingen, deze is met een steeksleutel 10 los te halen (kunnen wel goed vast zitten)
Mors zo min mogelijk remvloeistof, vind je auto lak niet fijn.
De hele handel plaats je ook in omgekeerde volgorde terug.
Let er wel op dat je alle leidingen weer op nieuw moet ontluchten.
How to staat op het 40forum.
Hoofdremcilinder is al vervangen.
je remblokken en klauwen ook.
Op de hoofdremcilinder loopt ook nog een leiding naar je motor, je kunt deze ook nog controleren op lekkage (vacuüm probleem) of dat deze op het inlaat spruitstuk is verstopt geraakt.
Is je ABS toch vervuild, en je wilt deze vervangen, is dit wel goed te doen.
- aan het blok zit 1 grote stekker, deze zal je los moeten halen.
- blok zelf zit met een 3 tal bouten vast.
- aan het blok zitten een 6 tal van remleidingen, deze is met een steeksleutel 10 los te halen (kunnen wel goed vast zitten)
Mors zo min mogelijk remvloeistof, vind je auto lak niet fijn.
De hele handel plaats je ook in omgekeerde volgorde terug.
Let er wel op dat je alle leidingen weer op nieuw moet ontluchten.
How to staat op het 40forum.
Laatst gewijzigd door volvo-s40 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.