Inhouden en stotteren bij optrekken <2000 toeren

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Wouter P
Starter

Beste allemaal,

ik heb een v70 classic uit 1999 met een 2.5 v10 motor, 230.000 op de teller, LPG. Fijne auto.

ik heb een raar probleem waarbij ik de motor reset door accupolen los te maken. Auto doet het perfect. Na 230 km of iets meer, kan verschillen, gaat het motormanagement lampje branden tijdens de rit en gaat hij meer en meer stotteren en inhouden bij het optrekken in lage toeren. Dit doet hij zowel op benzine als gas. In eerste instantie meer op benzine dan gas, tegenwoordig weinig verschil tussen beide brandstoffen.

Bij uitlezen geeft hij te arm mengsel aan. Sensoren getest o.a. door sensoren te testen van andere volvo: map, klephuissensor, luchtinlaat temp sensor, contacten schoongemaakt.
Bougies, bougiekabels, rotor, verdelerkap recent vervangen, bobine niet.
Uit carterventilatie kwam geelachtige sludge en was enigzins verstop, nu is die weer helemaal open maar komt wat olie door.

Het lijkt erop dat ik er in de winter meer last van had dan in de iets warmere lente, al kan het ook te maken hebben met het vervangen van de verdelerkap en rotor.

Ik hoor een iets piepen bij de inlaat, hoort dat? Vooral als ik mijn gas iets opendraai. Duidt dit op een vacuum lek of is een klein beetje piepen normaal?

Wat kan het zijn? Inderdaad een vacuum lek en hoe controleer ik dat,of kan het iets anders zijn?

Alvast bedankt!
volvo-s40
4th Gear member

een vacuüm lek kan je o.a. controleren door alle slangen na te lopen op scheuren of poreus. ;)
Luchtmassa meter een keertje schoonmaken kan ook nooit kwaad (remmenrijniger, wd40 of alcohol etc in combi met wattenstaafje bv) vind (elke) een auto ook wel fijn.
! WARNING ! DO NOT F*ck with my VOLVO. Serious Injury of Death May Occur.
Maurits@Parts4Swedes
Forumsponsor
Contacteer:

Ik zou een LMM alleen schoonmaken met CRC air sensor cleaner.
Genuine Volvo - There is no Substitute.
www.Parts4Swedes.nl
glenfiddich1983
2nd Gear member

volvo-s40 schreef: een vacuüm lek kan je o.a. controleren door alle slangen na te lopen op scheuren of poreus. ;)
Luchtmassa meter een keertje schoonmaken kan ook nooit kwaad (remmenrijniger, wd40 of alcohol etc in combi met wattenstaafje bv) vind (elke) een auto ook wel fijn.
De 10-klepper heeft geen luchtmassameter (LMM). En als je een LMM schoonmaakt, geen WD40 gebruiken en ook beslist geen gepeur met wattenstaafjes. Schoonspuiten met IPA-spray en laten drogen (gaat snel). IPA is op alcoholbasis.

Ontopic: zoals gezegd, vacuumslangetjes kan je nalopen en checken op scheurtjes of anderszins plekken waar mogelijk valse lucht wordt aangezogen. Kan optisch, en kan door met remmenreiniger de boel in te spuiten met een lopende motor. Als hij even kort anders gaat lopen, omdat hij ipv lucht de remmenreiniger opzuigt, dan weet je dat daar ergens valse lucht wordt aangezogen. Andere manier om lekkage in het inlaat-traject op te sporen is de rookpot, een goeie garage heeft die wel.
Gasklephuis schoonmaken, is ook al gezegd.

Een goeie verdachte bij slecht lopen van de 10-klepper is de benzinedrukregelaar, gaan op den duur inwendig lekken waardoor hij benzine het vacuumtraject inzuigt, al gaat hij dan juist te rijk lopen vanwege het teveel innemen van benzine. Maar het kan zijn dat hij dit over-corrigeert en daardoor toch een te arm mengsel weergeeft in de foutcodes.

Ten slotte de lambdasensor, vind ik ook een erg goeie verdachte in het geval van Wouter P. Probeer hem eens te ruilen met die van iemand anders met een 10-klepper.
Volvo S70 2.5T (1998, LPi, 284.000 km)
Volvo 850 2.5 10V (1996, LPi, 402.000 km)
Volvo 940 2.3 Turbo Estate (B230FT, 1991)
edraket
7th Gear member

Gezien de auto in de winter meer last had van het probleem duidt dat duidelijk op een te arm mengsel, iets wat de sensoren ook aangeeft. Eerste verdachte is wat mij betreft het brandstof filter, zou deze sowieso even vervangen. Zeker omdat het pas na een dikke 200 km na de reset op treedt.
Volgende wat ik zou verdenken is de inlaatspruitstuk pakking. Het kan geen kwaad het inlaatspruitstuk er eens af te halen, de carter ventilatie (dus niet de vlamdover, maar de pot onder het spruitstuk) schoon te maken. Je kunt dan gelijk de pakking van de inlaat vervangen. Zou ook het piepen bij de inlaat verklaren.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Wouter P
Starter

Dank jullie wel voor de reacties. Het helpt mij.

Ik dacht de bouten van de inlaat eens te controleren hoe vast deze zaten en kon ze makkelijk een slag geven (vond ik verrassend, had ik eerder moeten proberen), de ene meer dan de andere. Probleem is niet weg, zelfs nu al onder 200 km na reset motormanagement lampje, schokken valt allemaal wel mee, begint dan net een beetje in te houden bij optrekken als je er goed oplet. Ik denk dat ik pakking maar moet vervangen, maak ik gelijk de carterontluchting schoon, of is het beter deze te vervangen?

Kan er ook iets met de stappenmotor zijn? Of geeft dat hele andere klachten? lijkt wel of ik die hoor piepen, het is erg lastig om precies tebepalen waar de piep vandaan komt.

Lamda sonde is vernieuwd, omdat hij het op benzine en gas een probleem geeft lijkt het me niet de benzine pomp.
edraket
7th Gear member

Stappenmotor regelt alleen het stationair toerental, dus die is het niet. Je kunt hem wel schoon maken, beetje remmenreiniger erin spuiten, heen en weer schudden en goed leeg laten lopen.
Ik zou het inlaatspruitstuk eraf halen, carterventilatie potje vervangen (schoonmaken kan ook, maar potje kost niet zoveel). Vergeet de slangklem niet te bestellen, die kun je niet hergebruiken.
Een tip: de onderste bouten van het spruitstuk kn je slecht bij, maar hoeven er niet helemaal uit, paar slagen los, en je kunt het spruitstuk naar boven verwijderen. Je kunt gelijk de vaccuum slang aan de distri zijde van het spruitstuk controleren op lekkage.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Wouter P
Starter

Al weer een tijdje geleden, ben aan de slag gegaan met de tips.

Ik heb de luchtinlaat gedemonteerd, pakkingen vervangen (ook gasklephuis) en de carterventilatie in ijn geheel vervangen. Probleem is echter niet weg, is het zelfde gebleven. Op vakantie in Frankrijk (lekker warm en droog) erg weinig problemen gekent. Nu het weer in nederland is het probleem er als van ouds. Omdat de auto voelbaar problemen geeft bij koude motor, bij warm het eigenlijk heel goed doet, denk ik steeds aan een van de temperatuur sensoren: luchtinlaat heb ik eens vervangen met een van de sloop, geen resultaat. Zou het met de koelvloeistof temperatuur sensor te maken kunnen hebben? Wlke weerstand zou die moeten hebben?

Ik heb eerlijk gezegd nog de benzine druk regelaar nog niet gecontroleerd, doet mij zo raar aan dat hij dan te arm gaat lopen. Staat wel op mij to do lijst; vacuum slangetje er afhalen en dan zou je moeten het kunnen zien. Aan de klant van het klephuis is niets te zien, misschien aan de kant van de regelaar...
Laatst gewijzigd door Wouter P op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Hmmm

Onze vorige 960 had een vergelijkbaar probleem. De reden was dat ik ooit het hele inaattraject heb losgemaakt om schoon te maken. Daarbij kreeg ik na afloop een klem niet goed vast van de laatste cilinder waardoor hij langs de verbinding valse lucht direct de cilinder in zoog. De lambdasonde kon dat soms niet bijbenen en gaf storingen aan.

Inmiddels is het opgelost door alle verbindingen te vervangen door slangenklemmen in plaats van die vreemde persklemmen die Volvo af en toe gebruikt. Auto woont inmiddels bij een ander en we hebben het hier over 6 jaar geleden.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”