Start stop in D4 r-design 2013 geeft dealer hoofdbrekens

Plaats reactie
Summum08
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 28.04.2010 - 09:59

Hoi, ik ben nieuwsgierig naar ervaringen en oplossingen. Mijn 26 mnd oude D4 R-design automaat staat al een week bij dealer ivm met een nog niet te repareren probleem aan startstop. Wat is het probleem? Het systeem lijkt continu een signaal af te geven dat de startstopaccu te weinig vermogen heeft na de eerste keer dat het systeem wordt aangeroepen. Ik rem, sta stil, motor stopt. Tot zover geen probleem. Maar radio, Bluetooth,navigatie valt ook uit. En motor slaat aan ook al heb ik de voet op de rem. Rijd ik vervolgens 10-tallen km's dan geeft boordcomputer nog steeds een melding dat startstop niet beschikbaar is. Accu ;.relais zijn vervangen, Volvo Zweden weet het ook niet meer.belachelijk maar toch. Iemand een tip (of twee) voor de dealer?
Gebruikersavatar
tvc15
3rd Gear member
Berichten: 468
Lid geworden op: 20.10.2007 - 20:43
Locatie: Twente

Het lijkt toch wel op een kapotte of slecht ladende start/stop accu. Ik zou eerst controleren of deze s/s accu inderdaad leeg is als de fout optreedt. Vervolgens vervangen door een opgeladen nieuw exemplaar en kijken wat er gebeurd en meten of de accu inderdaad opgeladen wordt. Ik heb wel eens gelezen op een Duits forum dat iemand daar in 3 jaar al 2 start-stop accu's versleten heeft.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Ik zou inderdaad eerst even de secundaire accu goed doormeten........is hij echt leeg? Laadt hij wel bij door de dynamo?
Zie schemaatje: 1/3 is sec accu.,

Op punt 3 van relais 2/243 (het hoofdrelais voor de sec accu staat de constante + komend vanaf de dynamo. (de laadspanning) Meet, met draaiende motor, of daar +12V op staat, en ook op punt 5.
Zo niet......relais vervangen,m nog steeds niet? Het relais wordt bedient door de ECM, punt C3. Deze is dan verdacht.
Misschien een domme opmerking.......is de zekering ( 15/37) gecontroleerd? Controleer aansluiting 64/101, of deze nog goerd verbinding maken.

Overigens, maar dat moet een ieder natuurlijk zelf weten, mocht in mijn V50 (met start/stop systeem) de sec accu het begeven, zal ik deze echt van zijn leven nooit vervangen. De aanschafprijs (ruim € 90,00) van deze accu staat tot geen enkele verhouding tot dat minimale brandstofbesparing die je hebt met het afslaan en wederom starten van de motor bij een paar seconde stilstaan voor een verkeerslicht. Bij een spoorweg-overgang schakel ik hem wel handmatig uit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”