Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan

De eerste generatie XC60
...

Wie heeft er al ervaring met het trekken van een (zware) caravan in combinatie met de nieuwe 8GT versnellingsbak ?

Ben vooral benieuwd naar het wegrijden hiermee en het opschakelen naar de hogere versnellingen. Hoe verloopt dit ?

Wij hebben zelf de XC60 met T5 en GT8, dus qua vermogen en en koppel is het geen probleem. Alleen vraag ik mij dus af hoe soepel de dubbele plaatkoppeling e.e.a. oppakt. Wel zelf ervaringen met vloeistofkoppelingen bij automaat.
Nog een extra koeling nodig ?
BIC
2nd Gear member
Berichten: 100
Lid geworden op: 27.05.2007 - 15:46
Locatie: Oegstgeest

Ik geloof dat de GT8 geen dubbele plaatkoppeling maar een vloeistofkoppeling heeft?

Wat betreft de T5 GT8 met een zware caravan, geen idee.. ik kan zelf alleen maar van die combinatie dromen... :love:
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

GT 8 is een conventionele automaat, dus geen dubbele koppeling.

laatste Volvo (960) verkocht
...

dbosker schreef: GT 8 is een conventionele automaat, dus geen dubbele koppeling.
Volgens mij wel met dubbele koppeling. Ook met schakelen kun je dit goed merken, vooarl bij de lagere snelheden en bij het wegrijden. Hiervoor reed ik een BMW X3 met 8 bak automaat en die had een vloeistofkoppeling. Alles ging (vooral in de lagere versnellingen) veel soepeler c.q. geheel zonder schokken.

Zie ook onderstaande pagina van de fabrikant van de automatenbak:

http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

ik weet het wel 500% zeker van niet. Ik heb een XC90 D5 met die bak besteld, en ik durf er geld op in te zetten dat het een conventionele (dus niet met dubbele koppeling) automaat is. Wel schakelt hij prachtig mooi - dat is een feit.

laatste Volvo (960) verkocht
...

Klik svp eens op de link die ik in voorgaande post er in zette. Staat duidelijk dual clutch !!

Ook met het rijden, vooral in de lagere versnellingen kun je de schakelmomenten goed voelen. Harder rijdend en in de hogere versnellingen niet meer. Dan net als DSG of PDK. Deze laatste zijn ook dual clutch en iets verfijnder. Welkicht omdat VAG en Porsche langer ervaring hiermee hebben.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Nee, mijn Chinees is heel slecht :D
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij zie ik twee koppelingsplaten of iets in die richting. Maar ben helaas geen techneut :)
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik kan er weinig van maken maar ik ben ook geen techneut.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

item 9 is een koppelomvormer, deze vindt je alleen bij een traditionele automaat. Vergelijk maar eens met onderstaande foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Kijk dat is nu de mening van een echte techneut, of heb jij een Chinees-Nederlands woordenboek in de kast staan?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
...

2. Size reduction

Owing to its dual clutch configuration, the 8-speed AT is equivalent in length to the 6-speed AT.

Van de site van de producent van de automatenbak, de link die ik al eerder vanavond poste, het voordeel van de dubbelclutch constructie.

@dbosker. Heeft de D5 niet nog de "oude" GT bak, net als nu ? De nieuwe XC8090 T8 heeft wel de nieuwe bak ?
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

nee, de nieuwe XC90 die ik besteld heb heeft een D5 - 4 cilinder van 225 pk.
type versnellingsbak: TG-81SC van Aisin Warner. Dat is een conventionele automaat. De D4 in de V60 heeft dezelfde bak.

laatste Volvo (960) verkocht
...

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

dat is geen TG-81SC

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

en AW maakt meer bakken dan alleen met dubbele koppeling.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
NielsPHEV
7th Gear member
Berichten: 5300
Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13

De enige dubbele koppeling in een volvo is volgens mij de Ford powershift
...

Voor een automatenbak met vloeistofkoppeling/koppelomvormer schakelt de bak "knap beroert" in de lagere versnellingen. De schakelmomenten erg goed voelbaar.

Bedoeling was ook een automatenbak te hebben die minder verlies had om een beter verbruik te kunnen realiseren. Met dubbelel koppeling, dus vaste verbinding, kan dit.

Daarom geloof ik nog steeds dat wij een dual clutch automatenbak hebben.

VRAAG was trouwens: Wie heeft er arvaringen met deze automatenbak ?? Nu ontstaat er een discissie wat voor soort bak het is. Eigenlijk interesseert me dit niet (echt) !!
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 29543
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Ik heb een V70 T5 met 8 traps geartronic en dat bevalt prima, ik heb geen ervaringen met caravans of aanhangers want er zit geen trekhaak onder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”