Wie heeft er al ervaring met het trekken van een (zware) caravan in combinatie met de nieuwe 8GT versnellingsbak ?
Ben vooral benieuwd naar het wegrijden hiermee en het opschakelen naar de hogere versnellingen. Hoe verloopt dit ?
Wij hebben zelf de XC60 met T5 en GT8, dus qua vermogen en en koppel is het geen probleem. Alleen vraag ik mij dus af hoe soepel de dubbele plaatkoppeling e.e.a. oppakt. Wel zelf ervaringen met vloeistofkoppelingen bij automaat.
Nog een extra koeling nodig ?
Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan
Volgens mij wel met dubbele koppeling. Ook met schakelen kun je dit goed merken, vooarl bij de lagere snelheden en bij het wegrijden. Hiervoor reed ik een BMW X3 met 8 bak automaat en die had een vloeistofkoppeling. Alles ging (vooral in de lagere versnellingen) veel soepeler c.q. geheel zonder schokken.dbosker schreef: GT 8 is een conventionele automaat, dus geen dubbele koppeling.
Zie ook onderstaande pagina van de fabrikant van de automatenbak:
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... /at02.html
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
ik weet het wel 500% zeker van niet. Ik heb een XC90 D5 met die bak besteld, en ik durf er geld op in te zetten dat het een conventionele (dus niet met dubbele koppeling) automaat is. Wel schakelt hij prachtig mooi - dat is een feit.
laatste Volvo (960) verkocht
Klik svp eens op de link die ik in voorgaande post er in zette. Staat duidelijk dual clutch !!
Ook met het rijden, vooral in de lagere versnellingen kun je de schakelmomenten goed voelen. Harder rijdend en in de hogere versnellingen niet meer. Dan net als DSG of PDK. Deze laatste zijn ook dual clutch en iets verfijnder. Welkicht omdat VAG en Porsche langer ervaring hiermee hebben.
Ook met het rijden, vooral in de lagere versnellingen kun je de schakelmomenten goed voelen. Harder rijdend en in de hogere versnellingen niet meer. Dan net als DSG of PDK. Deze laatste zijn ook dual clutch en iets verfijnder. Welkicht omdat VAG en Porsche langer ervaring hiermee hebben.
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Volgens mij zie ik twee koppelingsplaten of iets in die richting. Maar ben helaas geen techneut 

- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
item 9 is een koppelomvormer, deze vindt je alleen bij een traditionele automaat. Vergelijk maar eens met onderstaande foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
laatste Volvo (960) verkocht
2. Size reduction
Owing to its dual clutch configuration, the 8-speed AT is equivalent in length to the 6-speed AT.
Van de site van de producent van de automatenbak, de link die ik al eerder vanavond poste, het voordeel van de dubbelclutch constructie.
@dbosker. Heeft de D5 niet nog de "oude" GT bak, net als nu ? De nieuwe XC8090 T8 heeft wel de nieuwe bak ?
Owing to its dual clutch configuration, the 8-speed AT is equivalent in length to the 6-speed AT.
Van de site van de producent van de automatenbak, de link die ik al eerder vanavond poste, het voordeel van de dubbelclutch constructie.
@dbosker. Heeft de D5 niet nog de "oude" GT bak, net als nu ? De nieuwe XC8090 T8 heeft wel de nieuwe bak ?
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
nee, de nieuwe XC90 die ik besteld heb heeft een D5 - 4 cilinder van 225 pk.
type versnellingsbak: TG-81SC van Aisin Warner. Dat is een conventionele automaat. De D4 in de V60 heeft dezelfde bak.
type versnellingsbak: TG-81SC van Aisin Warner. Dat is een conventionele automaat. De D4 in de V60 heeft dezelfde bak.
laatste Volvo (960) verkocht
- dbosker
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
- Locatie: Weener
en AW maakt meer bakken dan alleen met dubbele koppeling.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
laatste Volvo (960) verkocht
Voor een automatenbak met vloeistofkoppeling/koppelomvormer schakelt de bak "knap beroert" in de lagere versnellingen. De schakelmomenten erg goed voelbaar.
Bedoeling was ook een automatenbak te hebben die minder verlies had om een beter verbruik te kunnen realiseren. Met dubbelel koppeling, dus vaste verbinding, kan dit.
Daarom geloof ik nog steeds dat wij een dual clutch automatenbak hebben.
VRAAG was trouwens: Wie heeft er arvaringen met deze automatenbak ?? Nu ontstaat er een discissie wat voor soort bak het is. Eigenlijk interesseert me dit niet (echt) !!
Bedoeling was ook een automatenbak te hebben die minder verlies had om een beter verbruik te kunnen realiseren. Met dubbelel koppeling, dus vaste verbinding, kan dit.
Daarom geloof ik nog steeds dat wij een dual clutch automatenbak hebben.
VRAAG was trouwens: Wie heeft er arvaringen met deze automatenbak ?? Nu ontstaat er een discissie wat voor soort bak het is. Eigenlijk interesseert me dit niet (echt) !!
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29543
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb een V70 T5 met 8 traps geartronic en dat bevalt prima, ik heb geen ervaringen met caravans of aanhangers want er zit geen trekhaak onder.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976