V60 PIH - koelvloeistof lekkage
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01.06.2014 - 21:51
Vorig jaar verbruikte mijn V60 pih plotseling koelvloeistof, om jullie een hoop leesvoer te sparen heeft binnen een periode van 6 weken de dealer eerst het airrad vervangen wat niet het probleem oploste. Vervolgens is de auto naar Beesd verplaatst waar bleek dat het de koppakking lekte en deze dus is vervangen. Dit heeft ook een tijd het probleem opgelost. Echter komt het probleem nu weer terug (na circa 4-5 maanden) en begint hij weer koelvloeistof te consumeren. Wie heeft hier nog meer ervaring mee??
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Dat is vreemd, hier dus exact hetzelfde probleem. De kop zou professioneel gereviseerd zijn.
Momenteel hebben we volvo nederland in actie laten komen, en woensdag wordt de auto weer doorgelicht.
Zou het een productie/pih probleem zijn?
Ik weet in ieder geval dat mocht de dealer het probleem niet oplossen, dit een juridische strijd gaat worden, het dossier is al aangemaakt, aangezien de auto onder garantie rijdend is gemaakt, maar niet in volle glorie hersteld is zoals voor het probleem was, dus tot op heden nog geen correcte garantie afhandeling...
Eens kijken wat volvo nederland nog kan bewerkstelligen
Momenteel hebben we volvo nederland in actie laten komen, en woensdag wordt de auto weer doorgelicht.
Zou het een productie/pih probleem zijn?
Ik weet in ieder geval dat mocht de dealer het probleem niet oplossen, dit een juridische strijd gaat worden, het dossier is al aangemaakt, aangezien de auto onder garantie rijdend is gemaakt, maar niet in volle glorie hersteld is zoals voor het probleem was, dus tot op heden nog geen correcte garantie afhandeling...
Eens kijken wat volvo nederland nog kan bewerkstelligen
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
@Robbude Hoeveel km stond er op jouw teller toen het gebeurde?
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Uit welk jaar komt jullie PIH?
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Ik denk dat het modeljaar hier niet van belang is, daar my2013 / my2014, motor/hybride techniek technisch identiek zijn...
Ik ben wel erg benieuwd bij welke km stand bij jou het defect opgetreden is, bij mij 105 000km
Ik weet wel dat hybride en diesel diverse opstakels met zich meebrengt, en vraag me af of deze problemen daar iets mee te doen hebben, en het dus een structureel (kostbaar) probleem zou zijn
Ik ben wel erg benieuwd bij welke km stand bij jou het defect opgetreden is, bij mij 105 000km
Ik weet wel dat hybride en diesel diverse opstakels met zich meebrengt, en vraag me af of deze problemen daar iets mee te doen hebben, en het dus een structureel (kostbaar) probleem zou zijn
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Meteen laten onderzoeken binnen de garantieperiode.
Het hoort een gesloten systeem te zijn, maar erg kostbaar om buiten de garantieperiode te laten repareren
Het hoort een gesloten systeem te zijn, maar erg kostbaar om buiten de garantieperiode te laten repareren
2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Het zou kunnen dat het van doen heeft met het hybride systeem.
Stel dat je elektrisch rijdt op de snelweg flink boven de 100, Op het moment dat de accu onder haar waarde komt, slaat de diesel aan en die moet wel direct dat vermogen leveren. Dus de thermische huishouding in de motor krijgt een tijdlang flink op zijn donder. Dat soort grappen zijn zeer slecht voor de koppaking. Nu weet ik niet of bij jullie dit soort situaties regelmatig voorkwamen?
Stel dat je elektrisch rijdt op de snelweg flink boven de 100, Op het moment dat de accu onder haar waarde komt, slaat de diesel aan en die moet wel direct dat vermogen leveren. Dus de thermische huishouding in de motor krijgt een tijdlang flink op zijn donder. Dat soort grappen zijn zeer slecht voor de koppaking. Nu weet ik niet of bij jullie dit soort situaties regelmatig voorkwamen?
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
Het bij koud / warm en plotselinge zware belastingen cq temperatuursveranderingen zou je inderdaad eerder lekke koppakkingen en dergelijke verwachten. Het door je aangehaalde voorbeeld is naar mijn mening minder passend de motor hoeft bij 120 kmh constant minder vermogen te leveren dan wanneer je optrekt. Wanneer er een verband is dan zal het vooral zitten in het aantal wisselingen koud / warm. Reden waarom ik de brandstof heater "aan" heb staan en precon gebruik.vaudi schreef: Het zou kunnen dat het van doen heeft met het hybride systeem.
Stel dat je elektrisch rijdt op de snelweg flink boven de 100, Op het moment dat de accu onder haar waarde komt, slaat de diesel aan en die moet wel direct dat vermogen leveren. Dus de thermische huishouding in de motor krijgt een tijdlang flink op zijn donder. Dat soort grappen zijn zeer slecht voor de koppaking. Nu weet ik niet of bij jullie dit soort situaties regelmatig voorkwamen?
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 01.06.2014 - 21:51
Ik heb een MY 2013, ik denk dat de eerste keer de problemen ergens rond de 40000 zijn begonnen heb, dat heb ik niet exact bijgehouden. De huidige stand is 55.000km.
Vandaag is het gehele koelvloeistof systeem afgeperst, geen lekkage te zien. Vannacht staat hij nog eens de hele nacht op druk.
Weet iemand hoeveel koelvloeistof uberhaubt in het reservoir zit? Hij zakte van boven de max naar het min niveau.
Het vervelende is ook als hij niet boven de max is afgevuld en je remt wat steviger of je neemt een bocht zoals het hoort dat je dan een melding tijdelijk krijgt dat het koelvloeistof niveau te laag is.
@Erics ik vind 0,3 liter niet gering op 3000km. Dat vind ik dus veel te veel. Bij mij is het minder en dat vind ik onacceptabel. Het is een gesloten systeem en dat moet gewoon dicht zijn!
TIP: Als je bodemplaat twee of drie keer los is geweest kun je hem verliezen tijdens het rijden. Laatst reed ik er overheen op de snelweg met 140km/h! Is normaal kreeg ik als antwoord als de plaat vaker is los geweest dan past hij niet meer zo goed!!
Vandaag is het gehele koelvloeistof systeem afgeperst, geen lekkage te zien. Vannacht staat hij nog eens de hele nacht op druk.
Weet iemand hoeveel koelvloeistof uberhaubt in het reservoir zit? Hij zakte van boven de max naar het min niveau.
Het vervelende is ook als hij niet boven de max is afgevuld en je remt wat steviger of je neemt een bocht zoals het hoort dat je dan een melding tijdelijk krijgt dat het koelvloeistof niveau te laag is.
@Erics ik vind 0,3 liter niet gering op 3000km. Dat vind ik dus veel te veel. Bij mij is het minder en dat vind ik onacceptabel. Het is een gesloten systeem en dat moet gewoon dicht zijn!
TIP: Als je bodemplaat twee of drie keer los is geweest kun je hem verliezen tijdens het rijden. Laatst reed ik er overheen op de snelweg met 140km/h! Is normaal kreeg ik als antwoord als de plaat vaker is los geweest dan past hij niet meer zo goed!!
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
@Niels,
Dat is deels waar, maar bij 120 km/u is er bij een koude motor heel veel brandstof nodig om het vermogen te leveren. Die temperatuur stijging is op dat moment echt veel groter dan dat je de auto rustig in de lagere versnellingen warm rijdt. Vergeet niet, dat de auto direct al in de 6e geschakeld wordt. Zelfs bij 80 is het al een enorm. Dus er zal al naar verhouding relatief veel koppel nodig zijn.
Kijk alleen maar eens naar je brandstof verbruik. De eerste paar minuten is die naar verhouding gigantisch hoog.
Wellicht dat het koelwater reeds is voorverwarmd, maar ook de motorolie en al die liters koelwater zullen moeten opwarmen.
Zelf probeer ik het genoemde situatie altijd te vermijden, ik rij nooit met koude motor de snelweg op. Heb vooraf de diesel al iets warn. Of ik rij echt heel rustig.
Je kunt het ook heel goed horen aan rauw motor geluid als je een koude motor flink belast. Dat is stukken minder op het moment dat de zaak op de juiste temperatuur is.
Dat is deels waar, maar bij 120 km/u is er bij een koude motor heel veel brandstof nodig om het vermogen te leveren. Die temperatuur stijging is op dat moment echt veel groter dan dat je de auto rustig in de lagere versnellingen warm rijdt. Vergeet niet, dat de auto direct al in de 6e geschakeld wordt. Zelfs bij 80 is het al een enorm. Dus er zal al naar verhouding relatief veel koppel nodig zijn.
Kijk alleen maar eens naar je brandstof verbruik. De eerste paar minuten is die naar verhouding gigantisch hoog.
Wellicht dat het koelwater reeds is voorverwarmd, maar ook de motorolie en al die liters koelwater zullen moeten opwarmen.
Zelf probeer ik het genoemde situatie altijd te vermijden, ik rij nooit met koude motor de snelweg op. Heb vooraf de diesel al iets warn. Of ik rij echt heel rustig.
Je kunt het ook heel goed horen aan rauw motor geluid als je een koude motor flink belast. Dat is stukken minder op het moment dat de zaak op de juiste temperatuur is.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Een goed geschoolde Volvo monteur waarvoor ruim € 90,- / uur voor betaald wordt zou beter moeten weten.Robbude schreef: ...... Als je bodemplaat twee of drie keer los is geweest kun je hem verliezen tijdens het rijden. Laatst reed ik er overheen op de snelweg met 140km/h! Is normaal kreeg ik als antwoord als de plaat vaker is los geweest dan past hij niet meer zo goed!!
Dan zou het dus normaal moeten zijn dat ze een bevestiging vernieuwen zodat dit nooit kan voorkomen.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1233
- Lid geworden op: 14.06.2012 - 22:10
Degene met de koelvloeistof problemen, rijden jullie vaak met "koude" motor de snelweg op?
ik heb trouwens ook een extra bodem plaat, niet echt lekker gevoel dat ie los kan raken...
ik heb trouwens ook een extra bodem plaat, niet echt lekker gevoel dat ie los kan raken...
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
De PIH rijdt altijd met "koude" motor naar de snelweg, tenzij je daar zelf iets aan doet (AWD/Power/pook naar links). Het zou me erg verbazen als deze lekkages gevolg zijn van het normaal gebruiken van het PIH concept. Dan heeft Volvo echt een probleem lijkt me. (Lang leve de Extenden Protection
)

Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden. We vragen ons hier al vanaf het begin af wat Volvo precies voor maatregelen heeft getroffen om de temperatuurhuishouding van de PIH te reguleren. Daar is nooit een bevredigend antwoord op gekomen. Ik ga ervan uit dat de maatregelen er gewoon niet zijn. Dat het dus inderdaad een kwestie is van zelf de motor voorbereiden op snelweg mbv AWB of handmatig schakelen. En er rekening mee houden dat onze D5's veel sneller slijten dan de normale niet-PIH versies.RichieB schreef: De PIH rijdt altijd met "koude" motor naar de snelweg, tenzij je daar zelf iets aan doet (AWD/Power/pook naar links). Het zou me erg verbazen als deze lekkages gevolg zijn van het normaal gebruiken van het PIH concept. Dan heeft Volvo echt een probleem lijkt me. (Lang leve de Extenden Protection)
Ik denk trouwens dat ook de preconditioning en de brandstof bijverwarming weinig tot geen invloed hebben op de motortemperatuur.
Probleem is: je kunt nog zo goed je best doen om de motor netjes op te warmen, er komt geheid een keer een moment dat de diesel toch overwacht koud aanslaat bij 100 km/h. Het is nooit 100% te voorkomen.
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Als dit echt zo'n probleem is/kan zijn dan hadden ze wel iets meer uitleg mogen geven dan die suffe Pro Drive training. In de meeting bij Volvo NL in Beesd is de vraag of je zelf de motor moest warm rijden expliciet gesteld, en daar kwam geen duidelijk antwoord op van de PIH expert. Als ze het zelf al niet weten..
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Precies, daarom denk ik dus dat er geen voorzieningen zijn. Als er termperatuur-intelligentie aanwezig geweest zou zijn dan hadden ze dat toen vol trots verteld. En anders hadden we het inmiddels wel via een dealer of een ander kanaal gehoord.RichieB schreef: Als dit echt zo'n probleem is/kan zijn dan hadden ze wel iets meer uitleg mogen geven dan die suffe Pro Drive training. In de meeting bij Volvo NL in Beesd is de vraag of je zelf de motor moest warm rijden expliciet gesteld, en daar kwam geen duidelijk antwoord op van de PIH expert. Als ze het zelf al niet weten..
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5