Dpf verwijderen v50 2.0d

Geleverd vanaf 2003
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Beste forummers, mijn naam is Jeroen ik heb afgelopen week een V50 2.0D kinetic uit 2006 gekocht met ~203k op de teller.
Rijd heerlijk, een echte upgrade na onze brakke v40 die uit geldnood was aangeschaft. (ik zit ook al jaren op het 40 forum, zelfs in het team gezeten)
Nu wil ik zo snel mogelijk de Dpf laten verwijderen en samen met de egr laten uitschrijven.
Ik heb een offerte van €574 ontvangen van KCP uit Oisterwijk.
Heeft iemand ervaring met dit bedrijf?
Heeft iemand misschien nog een tip voor een bedrijf in de lijn Bergen op Zoom - Roosendaal - Breda - Tilburg?
Tikkie noordelijker of België mag ook. Ik kom zelf uit Oudenbosch (naast Roosendaal), afstand vind ik op zich niet heel erg (met mate) wanneer de prijs en kwaliteit hier naar staan. Het liefst zoek ik het dichtbij vanwege tijd.
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Volgens mij is het verboden om het roetfilter te verwijderen als het op je kentekenbewijs staat dat je er een hebt.

Op het forum staat voldoende informatie over jouw onderwerp. Lees het maar eens door zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 28841
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Je kan inderdaad problemen krijgen bij de APK, de keuringsinstanties worden steeds slimmer.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Ik heb al een hoop topics gezien, de meeste gaan over de problemen die het roetfilter veroorzaken en ik lees ook continu dat het met keuring geen problemen zal veroorzaken mits het goed gedaan wordt.
Dat het officieel niet mag weet ik wel het heeft immers een drastisch effect op de uitstoot, maar hetzelfde geld eigenlijk voor de egr uitschakelen en andere zaken die niet door de keuring komen indien ze zichtbaar zijn zoals aftermarket xenon in je h7 groot licht... Maar dat wil niet zeggen dat het niet gedaan wordt ;)

En ik riskeer liever afkeur dan een op hol slaande motor of deeltjes van het roetfilter die de motor in schieten.

Hoe dan ook ben ik op zoek naar tips voor een goed bedrijf om dit te laten doen die het echt leeghalen en niet doorboren en de software goed aanpassen, voor een goede prijs. En dat ben ik gek genoeg nergens tegen gekomen.
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Ik vind het verwijderen vam roetfilter en egr asociaal. Denk ook aan je omgeving ipv alleen aan je eigen portemonee.
Als je normaal onderhoud op het roetfilter doet (op tijd vervangen) is er niets aan de hand.
Voor het geld dat je nu investeert, kun jet het roetfilter ook preventief vervangen. Dan kun je er weer 120.000km tegen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Het millieu... Tja...
Dit type roetfilter is helemaal niet millieuvriendelijk. Allereerst is het verbruik van een auto met roetfilter een stuk hoger dan zonder. Dit omdat een filterproces energie kost en het filter een weerstand in de uitlaat is. Daarnaast loopt het verbruik tijdens het regenereren helemaal tegen de klippen op. Het gefilterde roet komt inderdaad niet uit de uitlaat als roet maar wordt tijdens het regenereren verbrand tot as. As is ook gewoon fijnstof, net als roet. Dus effectief doet dat ding dus niks, behalve een hoop extra diesel verstoken.

Ik heb het niet onderzocht, maar ik zou haast willen beweren dat een auto zonder dpf van het type dat in onze auto's zit millieuvriendelijker is dan eentje met.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Er zijn drie aspecten kwa milieu maatregelen:

- CO2 uitstoot, verantwoordelijk voor opwarming van de aarde
- NOx uitstoot, verantwoordelijk voor zure regen
- Fijnstof uitstoot, schadelijk voor mens en dier in de directe omgeving.(kankerverwekkend!)

Helaas is het zo dat maatregelen om het een te verbeteren, een verslechtering van het andere met zich mee brengt.
Met de huidige oplossingen is er getracht om een balans daarin te vinden.
Het verwijderen vam roetfilter en EGR zal tot een daling vam CO2 uitstoot leiden, maar toename vam NOx en fijnstof.

De genoemde asdeeltjes blijven overigens achter in het filter en zijn de reden dat dit om de 120.000km vervangen dient te worden.

Recent reed ik in een cabrio achter een roetfilter-loze diesel en daar wordt je niet vrolijk van! Dan maar iets meet CO2.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Dirk_P
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.01.2015 - 11:40
Locatie: Hasselt

Bij Volvotune,
Roetfilter verwijderen en een tuning laten doen, ongeveer een 600€, Verbruik idd een stuk minder en het koppel een heel stuk meer.Rijdt prima.

mvg

Dirk

ps, wel geduld moeten hebben, Ik heb er gewacht, en geen wifi dus niet kunnen werken, en er is daar geen lor te beleven, dan is 3 uur lang wachten ;-)
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Dirk_P schreef: Bij Volvotune,
Roetfilter verwijderen en een tuning laten doen, ongeveer een 600€, Verbruik idd een stuk minder en het koppel een heel stuk meer.Rijdt prima.

mvg

Dirk

ps, wel geduld moeten hebben, Ik heb er gewacht, en geen wifi dus niet kunnen werken, en er is daar geen lor te beleven, dan is 3 uur lang wachten ;-)
Bij Volvotune doen ze dat inderdaad voor je. En als je geen tuning erbij neemt is het een heel stuk goedkoper. En inmiddels hebben ze wel wifi, dus je kunt je tijd ook gewoon werkend doorbrengen daar. Even Obbe of Dennis bellen voor een afspraak is zo gedaan.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

Bij mijn vorige V50 (was ook een 2.0D uit 2009, dus met roetfilter) ben ik ook bij Obbe Dennis geweest: EGR uitschrijven en filter uitboren, ook uitschrijven. Vakmensen, weten wat ze doen.
Ik heb hem niet laten tunen, (heeft voor een leswagen niet zoveel zin) en was iets van € 275 kwijt.
Resultaat: stuk zuiniger, feller bij optrekken en loopt een stuk soepeler, rustiger en lekkerder in de stad.

Een paar maanden later voor de APK. Mijn zoon werkt daar bij dat APK bedrijf, en wist ervan. Hij extra erop letten bij de uitstoot, uitlezen etc etc. Maar kon niets vinden, uitstoot viel ruim binnen de tolerantie , en werd dus goedgekeurd. Het hele inlaat traject blijft ook schoner door de uitgeschakelde EGR.

Die hele EGR ook trouwens, wie dat verzonnen heeft.........
Stel, je mag maar 800 gram poepen per dag.
Per ongeluk, na een zware chinese maaltijd, je legt er eentje neer van 1000 gram.......volgens de EGR problematiuek eet je gewoon 200 gram weer op, en je zit binnen de norm.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

wim de jong schreef: Die hele EGR ook trouwens, wie dat verzonnen heeft.........
Stel, je mag maar 800 gram poepen per dag.
Per ongeluk, na een zware chinese maaltijd, je legt er eentje neer van 1000 gram.......volgens de EGR problematiuek eet je gewoon 200 gram weer op, en je zit binnen de norm.
getver :D
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

wim de jong schreef: Bij mijn vorige V50 (was ook een 2.0D uit 2009, dus met roetfilter) ben ik ook bij Obbe Dennis geweest: EGR uitschrijven en filter uitboren, ook uitschrijven. Vakmensen, weten wat ze doen.
Ik heb hem niet laten tunen, (heeft voor een leswagen niet zoveel zin) en was iets van € 275 kwijt.
Resultaat: stuk zuiniger, feller bij optrekken en loopt een stuk soepeler, rustiger en lekkerder in de stad.

Een paar maanden later voor de APK. Mijn zoon werkt daar bij dat APK bedrijf, en wist ervan. Hij extra erop letten bij de uitstoot, uitlezen etc etc. Maar kon niets vinden, uitstoot viel ruim binnen de tolerantie , en werd dus goedgekeurd. Het hele inlaat traject blijft ook schoner door de uitgeschakelde EGR.

Die hele EGR ook trouwens, wie dat verzonnen heeft.........
Stel, je mag maar 800 gram poepen per dag.
Per ongeluk, na een zware chinese maaltijd, je legt er eentje neer van 1000 gram.......volgens de EGR problematiuek eet je gewoon 200 gram weer op, en je zit binnen de norm.
Hmm, uitboren heb ik het niet zo op, dan weet je nooit wat er met de overblijfselen gebeurt...

Overigens is het niet waar, naar aanleiding wat ik heb gelezen, dat een roetfilter geen problemen oplevert als je het preventief vervangt, aangezien het oliepijl stijgt door een fout regeneratie proces (wat ie blijkbaar ook doet als het filter nog niet aan vervanging toe is) waardoor de diesel in de motorlie loopt als het proces niet helemaal voltooid is.
Als je de mogelijkheden bij elkaar optelt (motorschade, de extra benodigde materialen voor nieuwe motor en vloeistoffen, plus wat ie er uit gooit als de schade optreed, daarbij elke 2-3 jaar een nieuw roetfilter en het verhoogde verbruik) weet ik niet of een roetfilter en EGR wel zo milieuvriendelijk zijn.

En tja als je er achter rijd en hij rookt veel, is er nog veel meer aan de hand dan simpelweg geen roetfilter hebben, want mijn 2 V40 1.9D's hadden beide een uitgeschakelde EGR en ook geen roetfilter, maar die rookte niet overmatig hoor als je normaal reed.

Iedereen mag zijn mening hebben natuurlijk, maar ik kies toch echt voor het welzijn van de auto en mijn portemonnee, tot ik eens een auto heb waarbij het geen problemen meer veroorzaakt en ze het wel goed voor elkaar hebben.
Dus alle respect voor de mensen die het roetfilter en EGR netjes laten zitten, maar ik heb een andere mening :)
jalooije
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 14.06.2015 - 08:45
Contacteer:

Zelf heb ik goede ervaringen met Digicar.
Deze heeft ook 2 dealers zitten in Noord-Brabant.

http://www.digicar.nl/dealers.html
V3lv3TV50
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 14.06.2015 - 01:14

Heb wat contact gehad met Volvotune, volgens hun is het onzin dat er iets verkeerds met het restant kan gebeuren omdat het alleen maar naar de uitlaat kan.
Een forumlid van een ander forum, en een bevriedn mercedes monteur zeiden dat er deeltjes terug de motor in kunnen schieten.

Wat is nu waar?

Volgens volvotune is het uitboren zelfs beter omdat het onzichtbaar is van buiten, de airflow beter is, en het geen klank kast wordt.

Aangezien het €300 goedkoper is, wil ik daar voor wel naar harderwijk rijden als het echt zo is, iemand enig idee?

Wim de Jong, hoe lang heb jij die V50 gereden na volvotune? En het heeft nooit problemen opgeleverd?
Laatst gewijzigd door V3lv3TV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
foxtrot
2nd Gear member
Berichten: 99
Lid geworden op: 24.11.2010 - 11:23

Ik heb nu iets meer als een jaar geleden bij volvotune mijn auto laten aanpassen. egr + roetfilter en een eco-powertuning. Ik rij met volle tevredenheid nu zuinig rond en heb in december probleemloos de apk doorlopen. Het plan is nu mijn 2.0d over de 4 ton te gaan rijden. Als ik weer een diesel volvo zou kopen ga ik meteen naar volvotune
MY08 Volvo V50 2.5t T5 summun
Mazda 6 2.0 sportbreak 2010
MY2010 Volvo V50 2.0 sport
MY06 Volvo XC70 2.5T awd cross country
Skoda octavia MY12 2.0tdi vvt tuning 190pk /430nm 4x4
MY97 V70 2.5 20v classic LPG
MY06 V50 2.0d edit 2 High Prefomence sound- RTI- volvo telefoon - alu inleg - 17" zaurak DC. Volvotune eco-powertuning: 170 pk/380 nm.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

V3lv3TV50 schreef: Heb wat contact gehad met Volvotune, volgens hun is het onzin dat er iets verkeerds met het restant kan gebeuren omdat het alleen maar naar de uitlaat kan.
Een forumlid van een ander forum, en een bevriedn mercedes monteur zeiden dat er deeltjes terug de motor in kunnen schieten.

Wat is nu waar?

Volgens volvotune is het uitboren zelfs beter omdat het onzichtbaar is van buiten, de airflow beter is, en het geen klank kast wordt.

Aangezien het €300 goedkoper is, wil ik daar voor wel naar harderwijk rijden als het echt zo is, iemand enig idee?

Wim de Jong, hoe lang heb jij die V50 gereden na volvotune? En het heeft nooit problemen opgeleverd?
Je kan de hele roetfilter eruit gooien, en vervangen voor een loze pijp. Dat nadeel is natuurlijk dat het duidelijk zichtbaar is van buiten, dus gauw afkeur. Uitboren is het makkelijkst, onzichtbaar. Hij boort alleen het middelste gedeelte eruit, zodat eigenlijk alleen een pijp overblijft.....en geen holle ruimte. Ik stond erbij toen Dennis dit deed, en restanten achterblijven is hoogst onwaarschijnlijk met zijn werkwijze. Het wordt nagespoeld etc etc. En door de flow, en druk kan natuurlijk nooit deeltjes terugvliegen in de motor, onzin: bij stilstaan motor is het roetfilter is het laagste punt, dus nooit vallen in de motor, en als de motor loopt blaast alles naar buiten.
Na de ingreep heb ik er nog ruim een jaar mee gereden, eigenlijk tot volle tevredenheid...het was mijn lesauto, dus vele kilometers.
Gedaan bij 175000 km, en ingeruild bij rond 245000 km. Ik meen een forumlid rijdt er nu nog mee, ook heel tevreden.
De wagen moest voor de APK een paar maanden na de ingreep, en het was eigenlijk geen enkel probleem, kwam zonder meer door de keuring.

De motor loopt een stuk rustiger, zuiniger en trekt vlotter op.

Helaas kan door beveiligingen mijn huidsige D2 niet aangepakt worden, anders stond ik er allang bij hem voor de deur!
En trouwens, volvotune zit in Elst, Gelderland.
Laatst gewijzigd door wim de jong op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
Gebruikersavatar
ChrisV40
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 07.08.2008 - 12:12
Locatie: Groningen

Als deeltjes terug de motor in moeten, dan moeten ze eerst ook nog langs de turbo die in tegengestelde richting draait. Lijkt me heel onwaarschijnlijk.
Mike_V50
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 22.08.2007 - 10:46
Locatie: Nijmegen

De v50 van mijn vrouw is ook onderhanden genomen door Volvotune/Volvoservice. EGR uitgeschakeld, roetfilter verwijderd en uitgeschakeld. Ook laten tunen, ik kan het iedereen aanraden. De auto loopt een stuk soepeler en is ook zuiniger. Ik heb eerst het roetfilter laten verwijderen en pas later laten tunen. Na het verwijderen van het roetfilter werd hij al zuiniger en na het tunen is hij weer een stuk zuiniger. Wanneer we weer een nieuwe auto voor haar kopen, dan gaat hij gelijk naar volvotune.

Ook de service van Dennis en Obbe is goed, laatst had ik een kleinigheidje, werd keurig opgelost zonder rekening, dat zie je bij de dealer niet vaak....

Ook de prijzen van onderhoud zijn heel redelijk, en ze zullen in overleg altijd naar een goede oplossing zoeken voor reparaties.

Al met al een aanrader dus.
MY 15 V60 D4 Geartronic Summum 181 pk, black sapphire
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1165
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Same here. Ik ben nu 80.000 km verder na Volvotune tuning en geen roetfilter meer en de auto is iets zuiniger geworden maar omdat mijn rechtervoet recht evenredig zwaarder is geworden kunnen we dat wel wegstrepen.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
Dirk_P
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 04.01.2015 - 11:40
Locatie: Hasselt

de auto is iets zuiniger geworden maar omdat mijn rechtervoet recht evenredig zwaarder is geworden kunnen we dat wel wegstrepen.
hmmm dat herken ik

Dirk
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”