Hopelijk kan iemand me verder helpen met de volgende vraag; sinds een half jaar heb ik een V50 2.4i. Bevalt prima, echter als ik mijn airco aanheb hoor ik getik uit mijn dashboard komen.
Volgens de dealer is dit een relais wat aan en uitschakelt, en iets dat zo hoort. De airco is bijgevuld, dit vermindert de frequentie van het getik. Maar als de airco de temperatuur in de auto naar de ingestelde temperatuur moet brengen hoor ik om de ca. 10 sec. een geklik.
Dit zeer irritante geklik, is dit echt iets dat zo hoort? Iemand ervaring hiermee?
getik van airco
- Willempie5
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
- Locatie: Twello
Destijds in mijn V50 nooit opgevallen. Wel onder de motor is de "klik" hoorbaar, maar zo duidelijk aan de binnenzijde is mij niet bekend.
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire, Geartronic, Polestar tuning, CFE, IMIV+camera
V50 2005 T5 Summum, Flint grey metallic, Geartronic
V50 2005 T5 Summum, Flint grey metallic, Geartronic
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Waarschijnlijk heb je lekkage in je airco-systeem. Het bijvullen van de airco is ook een indicatie dat er een of meerdere lekpunten zijn. Een airco in goede conditie hoeft nooit te worden bijgevuld. Dit is overigens een zwak punt van de V50. Volvo voegt een stof aan het koelmiddel toe die zichtbaar wordt met een UV-lamp. Zo kan gemakkelijk worden vastgesteld waar de lekkage plaatsvindt (tenzij het bijvullen niet met de het standaard koelmiddel is gebeurd). Ga naar een airco-specialist, dat scheelt geld.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Fons099
- 3rd Gear member
- Berichten: 352
- Lid geworden op: 19.10.2012 - 16:42
- Locatie: Venray
Nog nooit tikken gehoord van mijn airco.
Dus waarschijnlijk is er iets niet goed.
Dus waarschijnlijk is er iets niet goed.
1993 Volvo 940 2.3 GLE, Bruin leer van binnen, ruim 360.000 op de klok, hobby auto
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
2005 V50 2.4 automaat. Mooi licht leer maar helaas zonder stoelverwarming...
1983 340 dl met jarretelaandrijving
1981 245 station (was op Curacao)
2003 V40 1.8 prestige volleder (in het mooie terra grey metallic)
2000 V70 2.4 aut.5 volleder
-
- 1st Gear member
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 25.04.2015 - 19:01
Ik heb sinds een paar maand ook een V50, alleen een 1,6 Drive diesel uit 2009.
Ik herken het verhaal van Jos enigszins over tikjes in het dashboard.
Ook ik hoor af en toe een tikje. Laatst toen ik de auto starte op een warme dag en even een minuutje moest wachten voordat ik weg reed kwamen er ook heel wat tikken en kraakjes uit het dashboard.
De airco was druk bezig. Deze functioneert echter prima. De tikken zijn trouwens niet om de 10 seconden of zo, maar zo af en toe een zacht tikje.
Ik herken het verhaal van Jos enigszins over tikjes in het dashboard.
Ook ik hoor af en toe een tikje. Laatst toen ik de auto starte op een warme dag en even een minuutje moest wachten voordat ik weg reed kwamen er ook heel wat tikken en kraakjes uit het dashboard.
De airco was druk bezig. Deze functioneert echter prima. De tikken zijn trouwens niet om de 10 seconden of zo, maar zo af en toe een zacht tikje.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Aircosystemen kunnen per jaar tot 15% van het koudemiddel verliezen via de compressor, hetErnst64 schreef: Het bijvullen van de airco is ook een indicatie dat er een of meerdere lekpunten zijn. Een airco in goede conditie hoeft nooit te worden bijgevuld.
doorzweten van leidingen en of (slechte) verbindingen. Dit is een natuurlijk proces dat
wordt veroorzaakt door de kleine moleculaire structuur van het koudemiddel.
Het hoeft dus niet zo te zijn dat de airco lek is, het is normaal dat een airco koudemiddel verliest.
Regelmatig gebruik van de airco is dan ook aan te bevelen, beter voor de keerringen en de olie zorgt ook voor een betere afdichting.
Af en toe een controle bij een airco-boer is dus wel verstandig.
V50 1.6D DRIVe MY2010