Ik merk wel degelijk een verschil in motorgeluid na de preconditioning op brandstof en de bijverwarming als de buitentemperatuur lager ligt dan 15 graden. Als ik weet dat ik de snelweg op moet rijden zet ik de auto zeker een km of 2 daarvoor al in AWD, zodat bij het snelheid maken (en dat doe ik dan kalm aan) de D5 niet zo metalig klinkt. Mocht de D5 "per ongeluk" aanslaan, dan probeer ik kalm aan te doen met het brandstofpedaal om de motor niet te zwaar te belasten en zodat het blok kan opwarmen.IkeV70 schreef: Ik denk dat je daar wel rekening mee moet houden. We vragen ons hier al vanaf het begin af wat Volvo precies voor maatregelen heeft getroffen om de temperatuurhuishouding van de PIH te reguleren. Daar is nooit een bevredigend antwoord op gekomen. Ik ga ervan uit dat de maatregelen er gewoon niet zijn. Dat het dus inderdaad een kwestie is van zelf de motor voorbereiden op snelweg mbv AWB of handmatig schakelen. En er rekening mee houden dat onze D5's veel sneller slijten dan de normale niet-PIH versies.
Ik denk trouwens dat ook de preconditioning en de brandstof bijverwarming weinig tot geen invloed hebben op de motortemperatuur.
Probleem is: je kunt nog zo goed je best doen om de motor netjes op te warmen, er komt geheid een keer een moment dat de diesel toch overwacht koud aanslaat bij 100 km/h. Het is nooit 100% te voorkomen.
V60 PIH - koelvloeistof lekkage
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Onbegrijpelijk eigenlijk dat de motortempertuur niet af te lezen is op het dashboard.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Nee, de PIH heeft geen thema met een temperatuurmeter.lint schreef: Je kan toch bij het kiezen van de thema's van het instrumentenpaneel ook een thema kiezen met temperatuurmeter.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5300
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
en als je al een temperatuur meter hebt dan is dat doorgaans water temp terwijl je olie zou willen weten. Aan de andere kant je kan wel een temperatuur meter hebben maar onder veel omstandigheden maakt de diesel zelf uit of ie mee gaat doen het enige wat je kunt doen is rustig rijden als de motor koud is. In alle gevallen zal een PIH overigens meer temp cycles maken dan een niet PIH.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29482
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Bij mijn V70 kan ik het thema elegance kiezen en dan heb ik een kvs temperatuurmeter, ik dacht dat is bij de PIH ook zo. Het is inderdaad beter om een temperatuurmeter voor de motorolie te hebben maar die zie je eigenlijk nooit.NielsPHEV schreef: en als je al een temperatuur meter hebt dan is dat doorgaans water temp terwijl je olie zou willen weten. Aan de andere kant je kan wel een temperatuur meter hebben maar onder veel omstandigheden maakt de diesel zelf uit of ie mee gaat doen het enige wat je kunt doen is rustig rijden als de motor koud is. In alle gevallen zal een PIH overigens meer temp cycles maken dan een niet PIH.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Een V70 is geen V60 PIH, dat hebben we nu al meerder malen vastgesteld.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
-
- 4th Gear member
- Berichten: 809
- Lid geworden op: 30.11.2012 - 13:46
Volgens was er een PIH rijder die het voor elkaar had gekregen om de temperatuur te zien tijdens het rijden etc. Uit zijn verhaal begreep ik dat de motor wel iets opgewarmd wordt en bij gebruik van de motor op temperatuur komt. Echter als je na opwarmen weer elektrisch rijdt dan koelt de motor toch weer aardig snel af.
Ik vraag me dan af of het wel zin heeft de motor warm te rijden al moet ik zeggen dat ook ik duidelijk verschil in geluid (en toeren?) hoor als de motor nog koud is.
Ik vraag me dan af of het wel zin heeft de motor warm te rijden al moet ik zeggen dat ook ik duidelijk verschil in geluid (en toeren?) hoor als de motor nog koud is.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
Klopt, zie hier. Lijkt toch om koelwater te gaan, maar dat is beter dan niets.
Laatst gewijzigd door RichieB op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- Jaromir
- 3rd Gear member
- Berichten: 349
- Lid geworden op: 11.09.2013 - 22:47
Morgen wordt de v60 weer gecheckt, maar ik heb t oliepijl in de laatste 3000km in het display alweer zien zakken...
En dan nemen we gelijk de nieuwe v40 mee. Dus ik kan niet garanderen of ik het savondsal het resultaat van t onderzoek post
En dan nemen we gelijk de nieuwe v40 mee. Dus ik kan niet garanderen of ik het savondsal het resultaat van t onderzoek post

2004 Kia Shuma 1.8 GS (1999) op LPG
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
2009 Ford Fiesta 1.2 Titanium (2008)
2010 Daihatsu Copen 1.3 sport (2006) op Benzine
2011 Seat Ibiza ST 1.2 (2011) op Diesel
2013 Volvo V60 PHID MY2013 (productie nummer 49)
2015 Nissan Figaro 1.0 (1991) RHD op Benzine
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 11.04.2014 - 00:01
Ik heb tijdens de bijeenkomst in Beesd aangegeven dat het een gemiste kans is dat er geen temperatuur meter aanwezig is. Dat werd door Volvo niet toegeveven.
Was al in veel modellen al niet meer aanwezig was het antwoord.
Prodrive adviseerde mij om met niet te WEINIG power de snelweg op te rijden, de moderne olieen van tegenwoordig zijn hiervoor uitermate geschikt. Goed door-acceleren was de boodschap.
Ik zelf begin vlak door de snelweg de AWD, motor krijgt al wat voorwarmte en de elektro motor ondersteund de diesel als deze nog niet op temperatuur is, waardoor deze het even makkelijker heeft. (je hoort dat ook)
Een beetje op je toerental en acceleratie letten, of je nu 1500-2000 toeren rijdt in de 2de of 6de versnelling maakt voor de diesel niet zo veel verschil lijkt me.
Was al in veel modellen al niet meer aanwezig was het antwoord.
Prodrive adviseerde mij om met niet te WEINIG power de snelweg op te rijden, de moderne olieen van tegenwoordig zijn hiervoor uitermate geschikt. Goed door-acceleren was de boodschap.
Ik zelf begin vlak door de snelweg de AWD, motor krijgt al wat voorwarmte en de elektro motor ondersteund de diesel als deze nog niet op temperatuur is, waardoor deze het even makkelijker heeft. (je hoort dat ook)
Een beetje op je toerental en acceleratie letten, of je nu 1500-2000 toeren rijdt in de 2de of 6de versnelling maakt voor de diesel niet zo veel verschil lijkt me.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1032
- Lid geworden op: 26.12.2013 - 20:33
Prodrive adviseerde ons om tijdens het oprijden van de snelweg flink gas te geven, Dan kwam even de diesel bij.
Op die wijze kreeg hij het voor elkaar om met gemak 50km elektrisch te rijden. Maar al die acceleraties waren wel op diesel.
Let wel: Hierbij kreeg de steenkoude motor gigantisch op zijn donder. Later werd die wel warm omdat er om de 5 minuten wel een paar keer flink op diesel werd gereden.
Ik dacht, het zal allemaal wel, maar hier heb ik niets aan. Ben de discussie niet eens aangegaan. Had wel het gevoel dat die man nog veel van me kon leren. Gelukkig had hij ook wel een paar zinvolle tips. Echter een autotechneut was het zeker niet, dat was aan alle kanten te merken. Vandaar dat ik een aantal rijtips beslist overboord kiep……
Op die wijze kreeg hij het voor elkaar om met gemak 50km elektrisch te rijden. Maar al die acceleraties waren wel op diesel.
Let wel: Hierbij kreeg de steenkoude motor gigantisch op zijn donder. Later werd die wel warm omdat er om de 5 minuten wel een paar keer flink op diesel werd gereden.
Ik dacht, het zal allemaal wel, maar hier heb ik niets aan. Ben de discussie niet eens aangegaan. Had wel het gevoel dat die man nog veel van me kon leren. Gelukkig had hij ook wel een paar zinvolle tips. Echter een autotechneut was het zeker niet, dat was aan alle kanten te merken. Vandaar dat ik een aantal rijtips beslist overboord kiep……
- Tukker999
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 26.02.2014 - 18:48
Helemaal mee eens.JohnH schreef: Ik heb tijdens de bijeenkomst in Beesd aangegeven dat het een gemiste kans is dat er geen temperatuur meter aanwezig is. Dat werd door Volvo niet toegeveven.
Was al in veel modellen al niet meer aanwezig was het antwoord.
Prodrive adviseerde mij om met niet te WEINIG power de snelweg op te rijden, de moderne olieen van tegenwoordig zijn hiervoor uitermate geschikt. Goed door-acceleren was de boodschap.
Ik zelf begin vlak door de snelweg de AWD, motor krijgt al wat voorwarmte en de elektro motor ondersteund de diesel als deze nog niet op temperatuur is, waardoor deze het even makkelijker heeft. (je hoort dat ook)
Een beetje op je toerental en acceleratie letten, of je nu 1500-2000 toeren rijdt in de 2de of 6de versnelling maakt voor de diesel niet zo veel verschil lijkt me.
Beter nog een olietemperatuur meter. (had mijn Audi)
Sowieso laat ik de motor altijd even rustig op een 80 km weg op weg naar de snelweg op temperatuur komen door hem op AWD of gewoon in de versnelling te zetten.
Pas met opgewarmde motor laat ik de hybride zelf alles regelen.
Volvo XC40 Recharge Extended Range Plus 
Volvo V60 PIH 2013:
Honda Civic Hybride 2010:

Volvo V60 PIH 2013:

Honda Civic Hybride 2010:

- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Wij rijden het stukje naar de snelweg altijd op de diesel (+/- 10 km). Daarna Pure tot er nog maar 10 km aan acculading over is. Vervolgens AWD en het laatste stukje naar huis weer in Pure.
Ik ben wel in discussie gegaan met Prodrive aangezien met vol gas de snelweg op rijden niet verstandig is als je motor nog geen enkele slag heeft gedraaid. Meneer dacht er blijkbaar anders over.
Ik ben wel in discussie gegaan met Prodrive aangezien met vol gas de snelweg op rijden niet verstandig is als je motor nog geen enkele slag heeft gedraaid. Meneer dacht er blijkbaar anders over.
- RichieB
- 6th Gear member
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: 13.05.2008 - 17:46
- Locatie: Goeree-Overflakkee
En als je van Pure naar AWD overschakelt midden op de snelweg? Of als je in Pure of Hybrid ineens aardig moet accelereren? Dan is de D5 ook koud en springt die opeens bij.
Tesla Model S 75D, 2018 AWD Enhanced Autopilot 2.5 Sunroof
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
Tesla Model S 70, 2016 base + black headliner
V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Xenium Security Advanced Safety Family Premium Sound DAB+
V70 MY2012 T4 Powershift LE Luxery Line Driver Support Line Family Line
V70 MY2004 Geartronic 185pk
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Je bent de hele tijd op knoppen aan het drukken, aan het regelen en organiseren, kilometerstanden in de gaten houden, acculading in de gaten houden, handmatig schakelen, etc etc etc.
Niets voor mij. In principe altijd alles op automatisch. Alleen als ik weet dat ik binnen 2 km na vertrek met koude motor de snelweg opdraai gebruik ik de AWD stand.
Niets voor mij. In principe altijd alles op automatisch. Alleen als ik weet dat ik binnen 2 km na vertrek met koude motor de snelweg opdraai gebruik ik de AWD stand.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Precies. Als je toch weet dat je het niet gaat redden op de accu en je de snelweg op moet dan zet ik hem ook in de AWD stand.IkeV70 schreef: Je bent de hele tijd op knoppen aan het drukken, aan het regelen en organiseren, kilometerstanden in de gaten houden, acculading in de gaten houden, handmatig schakelen, etc etc etc.
Niets voor mij. In principe altijd alles op automatisch. Alleen als ik weet dat ik binnen 2 km na vertrek met koude motor de snelweg opdraai gebruik ik de AWD stand.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dat wil je inderdaad niet hebben.RichieB schreef: En als je van Pure naar AWD overschakelt midden op de snelweg? Of als je in Pure of Hybrid ineens aardig moet accelereren? Dan is de D5 ook koud en springt die opeens bij.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Dit moet toch te doen zijn met een "software update"?RichieB schreef: Onbegrijpelijk eigenlijk dat de motortempertuur niet af te lezen is op het dashboard.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir