Ik heb een origineel vertragingsrelais voor de binnenverlichting van mijn 440 uit 1993 op de kop weten te tikken. Het is een originele accesoire van Volvo met inbouwbeschrijving.
Tijdens het bouwen loop ik echter tegen het probleem aan dat ik niet tegenkom wat ik volgens de inbouwhandleiding zou moeten vinden.
Voor een 440 met injectie zouden de volgende stappen nodig zijn om de relais aan te sluiten:
De stekker van de binnenverlichting opduikelen onder het dashboard en de connecters op positie 3 en 5 omwisselen. Ik heb een stekker gevonden die erg lijkt op de beschreven stekker en zich bevindt op de aangegeven plaats, en als ik deze uittrek valt mijn binnenverlichting uit.
Ik ga er dan ook vanuit dat dit de juiste stekker is (er zitten verder geen stikkers in de buurt die aan het signalement voldoen). Het probleem begint hier ook meteen, aangezien ik op deze stekker geen kabel heb op positie 3, en dat positie 3 en 5 op een andere plaats zitten dan in mijn boekje aangegeven staat. Volgens de handleiding moet ik de kabels Y/W (Yellow / White??) van positie 5 en Y/R (Yellow / Red??) van positie 3 zou moeten omwisselen.
Stap 2 zou het insteken van het relais zijn op positie "J" in de relaiskast. Ik heb hier gekeken, maar hier zit echter al een relais, het vervangen van dit relais biedt geen oplossing.
Ik ben er dus bang voor dat de handleiding van het relais niet meer klopt. Er staat namelijk op 1990, terwijl mijn auto van 1993 is.
Wie weet of ik nog stekkertjes moet omwisselen bij mijn 1993'er DL (en welke stekkertjes dan) en of de aangegeven positie "J" nog klopt. Wellicht kan iemand met vertraging op zijn verlichting even kijken waar dit relais bij hem / haar ingestoken zit??
Vertragingsrelais binnenverlichting 440
-
roever
- 4th Gear member
Nee helaas, de enige luxe die mijn DL rijk is, is CV zonder afstandsbediening. Ik had idd al gekeken bij een vriend van mij, maar die heeft een 440 Luxury Line met afstandsbediening op zijn CV, dus daar werd ik niks wijzer van.
Wellicht dat iemand zonder AB op zijn CV eens in zijn relaiskast kan kijken?
Wellicht dat iemand zonder AB op zijn CV eens in zijn relaiskast kan kijken?
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
- dakota19
- Starter
hoe moet dat relais eruit zien ik heb een 460 uit 1995 en ben al zo lang bezig om dit voor elkaar te krijgen maar als ik dat relais op die plaats er in zet dan blijft m'n binnen verlichting constant branden. en erzit bij mij orgineel geen relais op die plaats. sorry ik bedoel hoe moet die stekker eruitzien....
- Rob
- 2nd Gear member

Ik heb een binnenverlichtingsvertrager in elkaar gezet (Conrad), maar het gaat mis bij het erin zetten. Volgens de beschrijving is deze het best te monteren in het dak bij de verlichting. Kwa ruimte geen probleem, maar ik kom er niet uit hoe aan te sluiten. Er lopen 4 draden naar de verlichtingsunit: 1 rood/zwart en 1 zwart naar de lamp en 1 geel en 1 bruin naar de drie standen schakelaar. Bij gevoegd is het schema uit de beschrijving hoe deze aangesloten moet worden. wie geeft me een zetje?
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
- Rob
- 2nd Gear member
Nog eens proberen, de foto is helaas niet zo duidelijk, maar is de lamp met schakelaar in het plafond:

Ik kan alleen niet beredeneren waarom ik 12V meet op zowel de zwarte als de rood/zwarte draad...

Ik kan alleen niet beredeneren waarom ik 12V meet op zowel de zwarte als de rood/zwarte draad...
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
- JRS2K3
- 2nd Gear member
Is misschien die zwarte van de schakelaar die op je deuren zit? Dus als je je deur open doet dat dan de lampjes aan gaan. en de andere gewoon voor constante stroom, dus als je je lampje gewoon wil aan doen??
Volvo V70R 2004 Titanium Grey / RVS maatwerk FDF Uitlaat / FMIC Aluminium Intercooler
- Rob
- 2nd Gear member
Misschien. Maar deze twee draden zitten elk aan 1 zijde van het lampje, dus het lampje wordt aan 2 zijden gevoed?????
-
Needy
- 1st Gear member
- Contacteer:
Zonder nog even de schema's te kijken of mijn eigen daklampje te demonteren zou ik zeggen van wel.Rob schreef:Misschien. Maar deze twee draden zitten elk aan 1 zijde van het lampje, dus het lampje wordt aan 2 zijden gevoed?????
aan de ene kant de continue stroom om het lampje op elk willekeurig moment aan te kunnen doen.
aan de andere kant de door de 'open deur' schakeling. waar je dan je vertragingsrelais om zou moeten zetten lijkt me
Iedereen heeft behoefte's ook als je er geen behoefte aan hebt.
- Henk de Boer
- 1st Gear member
Wat kost zo'n originele set van Volvo?
Ik wil dit ook graag inbouwen.
Weet iemand dan ook hoe je hem op het slot kunt laten reageren? Dus niet alleen als de deur opengaat, maar ook als je met de afstandsbediening de deurontgrendeld aan gaat.
Ik wil dit ook graag inbouwen.
Weet iemand dan ook hoe je hem op het slot kunt laten reageren? Dus niet alleen als de deur opengaat, maar ook als je met de afstandsbediening de deurontgrendeld aan gaat.
Volvo 460 1.9 TD
-
jjvwier
- 1st Gear member
Ik ben hier ook mee bezig geweest. Ik heb een 440 uit 97.
Je hebt 4 draden aan de lampunit.
wanneer je de lamp met de openkant naar je toehoudt, en met de grote gloeilamp naar boven, heb je rechts twee draden, zwart en geel. Dit ijn de deurkontakten.
Links heb je de + 12 V, en massa. De bruine is massa, en de andere donkere (zwarte0 draad, met volledig geisoleerde kabelschoen is +12V.
Ik had een eigen schakeling gemaakt uit een tijdschrift, met vertraging en dimfunctie. IN mijn hobbykamer werkte hij, maar na aansluiten in de auto was het een aan/uitschakelaar geworden. Snap er geen jota van.
Dus wie kan mij vertellen waar dat vertragingsrelais geplaatst moet worden? IN de kluwer schema's zou hij er wel inzitten.
Ik ben benieuwd
Johan
Je hebt 4 draden aan de lampunit.
wanneer je de lamp met de openkant naar je toehoudt, en met de grote gloeilamp naar boven, heb je rechts twee draden, zwart en geel. Dit ijn de deurkontakten.
Links heb je de + 12 V, en massa. De bruine is massa, en de andere donkere (zwarte0 draad, met volledig geisoleerde kabelschoen is +12V.
Ik had een eigen schakeling gemaakt uit een tijdschrift, met vertraging en dimfunctie. IN mijn hobbykamer werkte hij, maar na aansluiten in de auto was het een aan/uitschakelaar geworden. Snap er geen jota van.
Dus wie kan mij vertellen waar dat vertragingsrelais geplaatst moet worden? IN de kluwer schema's zou hij er wel inzitten.
Ik ben benieuwd
Johan
- Rob
- 2nd Gear member
Ik heb een vertrager van Conrad in elkaar gezet. Heb hem thuis nog niet geprobeerd maar ik weet ook nog niet hoe aan te sluiten. Het schema zie je hier een paar berichten hoger, die met de duitse tekst. Zit het originele vertragingsrelais gewoon in de zekeringen kast onder de motorkap? Misschien moet ik proberen een originele op te duikelen. De verlichting van het stuurcontact zit ook op deze sxchakeling aangesloten, misschien maakt dat het wel moeilijker, er loopt dus ergens nog een draad.....
-
dirkvis1968
- 2nd Gear member
hallo
een interessante inbouwelement
een vraagje
welk is het originele relais nr van volvo en waar zou deze standaard moeten steken.
volgens het haynes boek dient er vermoedelijk ergens gewoon een relais op geklikt te worden.
waar waar en welk
iemand???
dank u
een interessante inbouwelement
een vraagje
welk is het originele relais nr van volvo en waar zou deze standaard moeten steken.
volgens het haynes boek dient er vermoedelijk ergens gewoon een relais op geklikt te worden.
waar waar en welk
iemand???
dank u
-
440GL
- 4th Gear member
allereerst
een kabelboom vaneen 440 van voor 92 zit heel anders in elkaar als die van na92
voor 92 zitten zowel de zekeringen als de relais onder de motorkap in de paravan, na 92 zitten daar alleen de relais, en de zekeringen onder het dashboard.
aan een schema uit 1990 heb je dus niks voor een 93er.
wat je moet doen is erachter komen waar bij een turbo vabn na 92 dat relais zit (dat zat er standaard op bij een turbo)
en vervolgens kijken wat er allemaal al voorbedraad is bij jouw auto op die plaats.
waarschijnlijk ligt er al een groot gedeelte van de bedrading.
kijk eens aan de binnenkant van de kap die de relaisdoos afdekt, zit daar geen tekening op met de plaats van de relais?
mvg
een kabelboom vaneen 440 van voor 92 zit heel anders in elkaar als die van na92
voor 92 zitten zowel de zekeringen als de relais onder de motorkap in de paravan, na 92 zitten daar alleen de relais, en de zekeringen onder het dashboard.
aan een schema uit 1990 heb je dus niks voor een 93er.
wat je moet doen is erachter komen waar bij een turbo vabn na 92 dat relais zit (dat zat er standaard op bij een turbo)
en vervolgens kijken wat er allemaal al voorbedraad is bij jouw auto op die plaats.
waarschijnlijk ligt er al een groot gedeelte van de bedrading.
kijk eens aan de binnenkant van de kap die de relaisdoos afdekt, zit daar geen tekening op met de plaats van de relais?
mvg
- Henk de Boer
- 1st Gear member
Ben even bij de Brezan geweest. Daar heb ik een vertragingsrelais besteld voor € 9,95. Er zit een massa en plusdraad aan. Dat moet dus niet echt heel lastig zijn om aan te sluiten. Ik hoop wel dat het werkt.....
Weet iemand misschien of je de binnenverlichting ook op het slot kunt laten reageren? Ik heb hiervoor een Xantia gehad. Deze had dit wel. Geweldig!
Aanlopen. openklikken, licht aan
Sleutel in contact, licht dimt.
Weet iemand misschien of je de binnenverlichting ook op het slot kunt laten reageren? Ik heb hiervoor een Xantia gehad. Deze had dit wel. Geweldig!
Aanlopen. openklikken, licht aan
Sleutel in contact, licht dimt.
Volvo 460 1.9 TD
-
jjvwier
- 1st Gear member
Geachte
De relais voor de interieurlichtvertraging is een relais wat in de driehoekige relais doos is gemonteerd onder de motorkap, de kleur van de voet is rood, en is voorbedraad, althans modeljaar 96-97, luxe uitvoeringen
Heb het net opgezocht, kluewer vraagbaak.
Nummer weet ik niet, heb geen schema's van Vadis
Groet
Johan
De relais voor de interieurlichtvertraging is een relais wat in de driehoekige relais doos is gemonteerd onder de motorkap, de kleur van de voet is rood, en is voorbedraad, althans modeljaar 96-97, luxe uitvoeringen
Heb het net opgezocht, kluewer vraagbaak.
Nummer weet ik niet, heb geen schema's van Vadis
Groet
Johan
- Caerbannog
- 5th Gear member
- Contacteer:
Een 480 heeft dit alles wat je noemt Henk.
Wat ik mij even afvroeg over de 440 ZONDER deze optie; doet de verlichting om het contactslot ook mee met de binnenverlichting? Dit is bij een 480 namelijk het geval. Zit deze misschien samen met de verlichting binnenin op 1 draad?
Wat ik mij even afvroeg over de 440 ZONDER deze optie; doet de verlichting om het contactslot ook mee met de binnenverlichting? Dit is bij een 480 namelijk het geval. Zit deze misschien samen met de verlichting binnenin op 1 draad?
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Dan kan dat.
- Henk de Boer
- 1st Gear member
Dit is inderdaad op de 460 ook het geval.
Kan iemand mij misschien wel het schema geven van de aansluiting voor de binnenverlichting? Of in ieder geval aangeven waar ik deze zou kunnen vinden voor mijn wagen?
Kan iemand mij misschien wel het schema geven van de aansluiting voor de binnenverlichting? Of in ieder geval aangeven waar ik deze zou kunnen vinden voor mijn wagen?
Volvo 460 1.9 TD