Na een eerdere, op zich goed bevallen, ervaring met een Volvo V70 Classic 2.5T Automaat ben ik mij nu eens op mijn gemak aan het oriënteren op een S80 van het eerste type, bouwjaar tot 2003 ongeveer. Nou wil/moet ik zo nu en dan verschillende caravans erachter hebben ( van 900kg oplopend tot 1500-1600kg ) en ik hou er niet van om met 80km/h op de snelweg te sukkelen met een aanhanger/caravan aan de haak.
Is een S80 2.4 met 140pk of 170pk een goede caravantrekker met automatische transmissie ( handbak vind ik persoonlijk niet passen bij een S80 dus dat gaat 'm sowieso niet worden )? Als ik puur kijk naar trekgewicht wel, dat is maar liefst 1.800kg maar dat wil nog niet per definitie stellen dat het een fijne auto is om met 100km/h en bijv. 1.300kg aan de haak te rijden.
Ik ben benieuwd hoe jullie dit als rijders ervaren.
S80 2.4 140/170pk met caravan?
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
Ik heb alleen ervaring met de 170pk versie met nivomat in combinatie met caravan.
Ik vond het heerlijk rijden.
Genoeg fut om 110 de peage af te cruisen.
Alleen bij sterke klim of lange ging ik wel terug naar 4 of 3 om de toeren omhoog te brengen voor betere koeling van de automaatbak.
Heb net een S80 2.4T uit 2002 met 117.000 fulloptions op de teller gekocht.
Trekhaak er van de week onder en een set nivomat aangeschaft.
Alleen ga ik dit jaar zeilen met mijn boot en niet met de sleurhut.
Dus hoe het gaat rijden kan ik je pas volgend jaar zeggen.
Ik vond het heerlijk rijden.
Genoeg fut om 110 de peage af te cruisen.
Alleen bij sterke klim of lange ging ik wel terug naar 4 of 3 om de toeren omhoog te brengen voor betere koeling van de automaatbak.
Heb net een S80 2.4T uit 2002 met 117.000 fulloptions op de teller gekocht.
Trekhaak er van de week onder en een set nivomat aangeschaft.
Alleen ga ik dit jaar zeilen met mijn boot en niet met de sleurhut.
Dus hoe het gaat rijden kan ik je pas volgend jaar zeggen.
Laatst gewijzigd door Plein69 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Is een 2.4t niks voor je dan? Ik denk dat je met 200pk de caravan overal makkelijk naar boven sleurt.
S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: 20.12.2010 - 13:45
Wil je rijcomfort dan is cruisen met een caravan op 100+ km/h geen punt. Auto is daar zwaar genoeg voor, onderstel kan dat makkelijk hebben.
Wil je acceleratie en hard de berg op dan wordt het een ander verhaal, maar dan kan je sowieso beter naar een diesel gaan zoeken lijkt me.
Wil je acceleratie en hard de berg op dan wordt het een ander verhaal, maar dan kan je sowieso beter naar een diesel gaan zoeken lijkt me.
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30276
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
In onze caravantijd had ik altijd een XC70 en later een S80 met een D5 motor en dat gaat erg goed met een caravan erachter ook bij forse stijgingen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Carfreak
- 7th Gear member
- Berichten: 5224
- Lid geworden op: 03.11.2007 - 17:26
- Locatie: Twente
De 140 pk versie wordt altijd aangemerkt als de betere caravantrekker. Dit vanwege het feit dat het koppel bij lagere toerentallen eerder aanwezig is. De 170 pk moet meer in de toeren worden gejaagd.
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
- Willempie5
- 3rd Gear member
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
- Locatie: Twello
Ik heb een een paar jaar geleden een caravan (1000kg incl.) opgehaald met een V50 140 PK in zuid Frankrijk. Ik vond de prestaties (met de caravan) behoorlijk tegenvallen. Ik weet dat je nooit te laag in toeren moet rijden, maar onderin was het vermogen echt te weinig waardoor ik het gevoel had best te moeten werken. Mij verwachting van de 5 cilinder (zeker gezien de rit met de losse auto heen) was toch hoger.
Iig heeft deze rit ervoor gezorgd dat ik met mijn caravan ambities voor een motor met turbo heb gekozen.
Als losse auto vond ik m trouwens heerlijk (zeker het geluid)
Iig heeft deze rit ervoor gezorgd dat ik met mijn caravan ambities voor een motor met turbo heb gekozen.
Als losse auto vond ik m trouwens heerlijk (zeker het geluid)
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 298
- Lid geworden op: 27.05.2013 - 14:40
2 keer Zuid-Frankrijk gedaan met een 2.4 140PK (V70), op vlak gaat het prima maar bij wind (onder Lyon waait het ALTIJD) en in de bergen vond ik het niks. Op de autoroute regelmatig naar de 3. Bovendien een achterlijk benzine-verbruik van 1 op 5.5. De derde keer was met de 2.5T en die merkt weinig van de caravan. Lust ook een slok. Daarna, godzijdank, zonder caravan. De caravan was overigens een bescheiden Detthlefs 440, ingepakt zo'n 1200kg.
Sinds vorig jaar lekker met de tent, Brenderup aanhanger erachter en lekker met 130kmh over de Route Du Soleil (en gewoon 1:11 rijden). Ik ben compleet genezen van het kamperen met een sleurhut.
Sinds vorig jaar lekker met de tent, Brenderup aanhanger erachter en lekker met 130kmh over de Route Du Soleil (en gewoon 1:11 rijden). Ik ben compleet genezen van het kamperen met een sleurhut.
Volvo 940 GLE Polar 2.0 '93
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
VW ID4 '23
Mazda MX5 ND '17
- mees
- 6th Gear member
- Berichten: 4049
- Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
- Locatie: Zuid-Holland
- Contacteer:
Posting verwijderd.
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: de soort reacties
Reden: de soort reacties
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
- VolvoRulez
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 05.10.2006 - 19:12
Onzin, ik merk er niks van als er een caravan achter hangt!


S60 T5 (2001)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
S80 2.4t (2001)
V50 2.4 (2006)
S80 4.4 (2006)
V60 D6 (2013)
C30 T5 (2007)
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10757
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ach weet je, je komt altijd boven. Wellicht dat je iets meer toeren moet draaien en eerder over moet schakelen naar een hogere versnelling so be it. Qua snelheid berg op ga je wel merken. Je zal niet tegen de berg op kunnen sprinten. Qua verbruik zal hij ook wel wat meer consumeren. Maar goed dat is marginaal.
Fijne vakantie.
Fijne vakantie.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21717
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb achter diverse Volvo's (uit de 900-serie) toch gewoon caravans getrokken. Iedere keer een kleine 1400 kg en dat ging prima.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Bedankt voor de reacties met een S80 170pk automaat moet het dus eigenlijk geen probleem zijn om comfortabel 100km/h met een caravan te rijden zonder problemen met temperatuur etc.
En @mees : Sorry, maar wat een totale onzin reactie. Ik ga hier niet eens serieus op in.
En @mees : Sorry, maar wat een totale onzin reactie. Ik ga hier niet eens serieus op in.
- Willempie5
- 3rd Gear member
- Berichten: 362
- Lid geworden op: 14.02.2012 - 16:10
- Locatie: Twello
Zolang je zorgt dat je niet te laag in toeren rijdt (zeker in heuvelachtig gebied) zodat de boel goed blijft koelen is er niets aan de hand. Wat je beschrijft gaat prima.
Dit doe ik zelfs preventief met mijn 2.5T geartronic. Liever verstandig dan de boel kapot.....
Dit doe ik zelfs preventief met mijn 2.5T geartronic. Liever verstandig dan de boel kapot.....
Huidige Volvo’s:
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
EX90 2025 plus single motor, vapour grey
V70 2007 2.5T Sport Edition, Black sapphire
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30276
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
De 900 serie is dan ook nog een hele echte auto, zo maakt Volvo ze niet meer.Msuidgeest schreef: Ik heb achter diverse Volvo's (uit de 900-serie) toch gewoon caravans getrokken. Iedere keer een kleine 1400 kg en dat ging prima.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Ernst64
- 3rd Gear member
- Berichten: 466
- Lid geworden op: 12.05.2007 - 22:25
- Locatie: Noord-Holland
Mijn 940 had hetzelfde maximale koppel als de V50 (2.4i 170pk), maar bij een veel lager toerental. De 940 was zondermeer de betere trekker.Msuidgeest schreef: Ik heb achter diverse Volvo's (uit de 900-serie) toch gewoon caravans getrokken. Iedere keer een kleine 1400 kg en dat ging prima.
245L-VAN LPG MY79
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
240-VAN 2.4D MY87
940 Polar Nordic 2.3ic MY98
V40 2.0 MY04
V50 2.4i Edition II MY08
V40 T5 Polestar Inscription MY18
XC70 3.0 T6 AWD Summum, met bijna alle opties MY11
EX40 TMP Ultra, Sage green, Lightning-pakket, trekhaak en runningboards
- Plein69
- 4th Gear member
- Berichten: 541
- Lid geworden op: 21.05.2011 - 15:40
- Locatie: Voorschoten
En er is nog altijd de optie om een extra oliekoeler aan te schaffen voor de S80 en V70.
Nieuw best prijzig maar gebruikt betaalbaar.
Had ergens een topic gelezen en is redelijk plug and play.
Nieuw best prijzig maar gebruikt betaalbaar.
Had ergens een topic gelezen en is redelijk plug and play.
2.4 T5 Rica getuned 300HP.
V70 3.0T6
V70 3.0T6
- Marcel_VW
- 2nd Gear member
- Berichten: 92
- Lid geworden op: 10.12.2010 - 22:26
- Locatie: Achterhoek
Wat ik me nog afvroeg: is de S80 standaard voorzien van niveauregeling op de achteras?
Dit werkte bij mijn V70 Classic namelijk perfect. Wat je d'r ook achter hing of achterin gooide hij kwam altijd weer netjes recht te staan.
Dit werkte bij mijn V70 Classic namelijk perfect. Wat je d'r ook achter hing of achterin gooide hij kwam altijd weer netjes recht te staan.