Modus Hybride werkt niet goed

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
IV39
4th Gear member

Sinds het wat warmer wordt werkt bij mij de modus Hybride niet meer goed.
De auto wil dan niet overschakelen naar elektrische aandrijving maar blijft de motor gebruiken ondanks dat het diamantje onder de bekende streep zit. Ergo de batterij wordt zelfs opgeladen terwijl hier niet om gevraagd wordt.
Als ik overschakel naar de modus Pure dan wordt er wel elektrisch aangedreven.

Verleden jaar had ik dit euvel ook een paar keer maar dat is toen eigenlijk verdwenen.

Het is volgens mij niet de katalysator die schoongemaakt wordt want het gebeurt nu al een paar dagen achter elkaar en daarnaast rij ik 100km per keer dus tijd genoeg om deze met een draaiende motor schoon te maken. Volgens mij kun je dan in Pure ook niet elektrisch rijden.

Heeft iemand anders dit ook? Iemand een idee wat er aan de hand is?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
IkeV70
5th Gear member

IV39 schreef: Sinds het wat warmer wordt werkt bij mij de modus Hybride niet meer goed.
De auto wil dan niet overschakelen naar elektrische aandrijving maar blijft de motor gebruiken ondanks dat het diamantje onder de bekende streep zit. Ergo de batterij wordt zelfs opgeladen terwijl hier niet om gevraagd wordt.

Verleden jaar had ik dit euvel ook een paar keer maar dat is toen eigenlijk verdwenen.

Het is volgens mij niet de katalysator die schoongemaakt wordt want het gebeurt nu al een paar dagen achter elkaar en daarnaast rij ik 100km per keer dus tijd genoeg om deze met een draaiende motor schoon te maken. Volgens mij kun je dan in Pure ook niet elektrisch rijden.

(Roetfilter, niet katalysator)

"Ondanks dat het diamantje onder de streep zit"? Het diamantje moet juist boven de streep staan. Als hij eronder is, je vraagt meer vermogen dan de electromotor op dat moment kan leveren, schakelt ie naar diesel. Bedoel je dat het diamantje eronder of erboven staat?
Laatst gewijzigd door IkeV70 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Sinds het wat warmer wordt werkt bij mij de modus Hybride niet meer goed.

Ik had dit een paar dagen geleden ook. Het lijkt/leek erop dat het roetfilter op een normale manier werd gereinigd. Maar op eea manier stopt het bijladen niet. Het verbruik zakt wel naar normale waarden. De D5 slaat ook niet meer af, ook al staat de naald onder het diamandje. Enkel door Pure te kiezen en daarna Hybrid, was dit te verhelpen. Ik heb dit pas sinds de onderhoudsbeurt (update) van begin juni 2015.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
IV39
4th Gear member

IkeV70 schreef:

(Roetfilter, niet katalysator)

"Ondanks dat het diamantje onder de streep zit"? Het diamantje moet juist boven de streep staan. Als hij eronder is, je vraagt meer vermogen dan de electromotor op dat moment kan leveren, schakelt ie naar diesel. Bedoel je dat het diamantje eronder of erboven staat?
Ja, thnx, bedoel roetfilter en had het inderdaad niet goed omschreven :(. Het is zoals RoaldH omschrijft.
Gelukkig weet ik wel hoe de auto werkt maar dit maakt het er niet makkelijker op om je batterij leeg te hebben voordat ik thuis of op het werk kom.

Zijn er nog meer mensen die hier last van hebben?
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

Ik heb net de dealer gesproken en laat morgen de auto uitlezen. Er zou een update zijn geweest waarin dit "euvel" zat. Ze kunnen alleen in de werkplaats vaststellen welke softwareversie er geïnstalleerd is. Inmiddels is er nieuwe software beschikbaar. Hopelijk doet de achteruitrijcamera het dan ook zonder trillen. Ik zal morgenavond wat posten koe?

De e-range ging trouwens van 5 naar 30km. Dat is een record. :)
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IV39
4th Gear member

Ja, volgens mij blijft er geladen worden.
Mijn achteruitrijcamera doet het overigens nog wel goed.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

Kabelboom van camera moet worden vervangen. En door een te hoge temperatuur van het hybride systeem kon de D5 niet worden uitgeschakeld. Het is blijkbaar zo dat met hogere buitentemperaturen kort na het regenereren van het roetfilter de temperatuur van het hybride systeem flink stijgt en het dus (veel) langer duurt dan normaal voordat de accu voldoende is afgekoeld om weer voor de aandrijving te zorgen. Ik meen dat ik dit ook in de zomer van 2013 heb meegemaakt tijdens een 2 tal vakantieritten. Het zou dus "normaal" gedrag zijn bij hogere buitentemperaturen. Misschien dat Hakan zijn ervaringen kan vertellen met de nog hogere temperaturen in Turkije.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Wij hebben altijd in AWD of een kort stukje in Pure gereden en niet echt een probleem gehad. Helaas de stand Hybrid niet geprobeerd (gebruiken we trouwens ook niet). Paps en ik gaan binnenkort weer trouwens :)
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

rsnhakan schreef: Wij hebben altijd in AWD of een kort stukje in Pure gereden en niet echt een probleem gehad. Helaas de stand Hybrid niet geprobeerd (gebruiken we trouwens ook niet). Paps en ik gaan binnenkort weer trouwens :)
Meestal rij ik die lange ritten ook (liever) in AWD om de D5 niet af te laten slaan met hete turbo. We gaan kort na het sluiten van de scholen ook weer richting Zuid-Frankrijk.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Goede reis alvast en geniet ervan!
V50 R
6th Gear member

rsnhakan schreef: Paps en ik gaan binnenkort weer trouwens :)
Je had een keer vertelt dat jullie plaats vlak bij de syrisch grens ligt toch? Hoe zit dat op dit moment met de veiligheid en vluchtelingen in dat gebied?
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

V50 R schreef:
rsnhakan schreef: Paps en ik gaan binnenkort weer trouwens :)
Je had een keer vertelt dat jullie plaats vlak bij de syrisch grens ligt toch? Hoe zit dat op dit moment met de veiligheid en vluchtelingen in dat gebied?
Klopt inderdaad. Gaziantep zitten we. Er zijn veel (heel veel) vluchtelingen in onze stad maar een groot deel is ook verspreid over de rest van Turkije. Met de veiligheid zit het wel goed gelukkig maar door de drukte merk je toch dat er af en toe onrust is op sommige plekken.
Laatst gewijzigd door rsnhakan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

rsnhakan schreef: Goede reis alvast en geniet ervan!
Ja, jullie ook!

3832km pfff...
Laatst gewijzigd door RoaldH op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
rsnhakan
8th Gear member
Contacteer:

Thanks! We verwachten rond de 12.000 km te maken in 4 weken.
vaudi
5th Gear member

rsnhakan schreef: Thanks! We verwachten rond de 12.000 km te maken in 4 weken.
Rijdt mijn pa in 3 jaar. :'( 8-)
lint
Geartronic member

vaudi schreef:
rsnhakan schreef: Thanks! We verwachten rond de 12.000 km te maken in 4 weken.
Rijdt mijn pa in 3 jaar. :'( 8-)
Je vader zal een iets andere gebruiker zijn van zijn auto.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
IV39
4th Gear member

Ik ben ook even langs de garage gereden. Bij mij is de automatische verwarming uit gezet (instelling in het menu via je dashboard).
Tot nu toe werkt de hybride stand weer zoals het hoort.

Ik vraag me af wat er nu precies is uitgezet wat de automatisch verwarming stond op aan. We gaan het ervaren.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
RoaldH
6th Gear member

IV39 schreef: Ik ben ook even langs de garage gereden. Bij mij is de automatische verwarming uit gezet (instelling in het menu via je dashboard).

Ik vraag me af wat er nu precies is uitgezet wat de automatisch verwarming stond op aan. We gaan het ervaren.
Enkel de standkachel die het accupakket verwarmt bij een buitentemperatuur < 15 graden.
IkeV70
5th Gear member

RoaldH schreef:
IV39 schreef: Ik ben ook even langs de garage gereden. Bij mij is de automatische verwarming uit gezet (instelling in het menu via je dashboard).

Enkel de standkachel die het accupakket verwarmt bij een buitentemperatuur < 15 graden.
Niet het accupakket, maar het interieur en naar het schijnt ook de motor. Die automatische verwarming instelling regelt of de standkachel tijdens het rijden bij mag springen om de auto verwarmen. Dat is alleen idd van toepassing bij temperaturen onder 15º. Dus zeker niet in deze tijd. Daarnaast vraag ik me sowieso af wat het verband is tussen automatische verwarming en correct functioneren van de hybride stand.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
IV39
4th Gear member

IkeV70 schreef:
RoaldH schreef:

Niet het accupakket, maar het interieur en naar het schijnt ook de motor. Die automatische verwarming instelling regelt of de standkachel tijdens het rijden bij mag springen om de auto verwarmen. Dat is alleen idd van toepassing bij temperaturen onder 15º. Dus zeker niet in deze tijd. Daarnaast vraag ik me sowieso af wat het verband is tussen automatische verwarming en correct functioneren van de hybride stand.
Dat vraag ik me ook af. Het lijkt erop dat koeling van het interieur ook invloed heeft op dit proces.
Dus als de airco teveel vraagt van de accu dan gaat de diesel aan.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Volvo V60 D6 Pih
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”