Ervaringen nieuwe 8 GT bak en trekken caravan

De eerste generatie XC60
Thom
5th Gear member

Dat 'schokkerige' herken ik wel, de GT8 is een grote stap voorwaarts maar heeft zeker soms z'n nukken.

Houd altijd in het achterhoofd dat Volvo een relatief 'kleine speler' is vergeleken met de merken die je aanhaalt, op dit moment is dit het beste wat men kan bieden (en voor 99% van de Volvo rijders is het een prima automaat denk ik).
Fulaks
6th Gear member

De GT8 is geen dubbele plaat koppeling maar een conventionele koppelomvormer. De Volvo-versie van deze bak staat niet as such op de Aisin-Warner website.

Het schokkerig rijden bij lagere versnellingen herken ik totaal niet. Het is wel zo dat hoe sneller je accelereert, hoe duidelijker je de overgangen voelt, maar bij "normaal" gebruik vind ik het vrij boterzacht en voel je er in elk geval veel minder van dan als je zelf schakelt met een manuele versnellingsbak.

Met het trekken van een zware caravan of aanhanger heb ik geen ervaring met deze automaat.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
...

Juist door het schokken (met name in de lagere versnellingen en bij wegrijden) denk ik dat het wel een dubbele koppelingen bak is. Ken dit vanuit VAG (DSG) en Porsche (PDK). Die doen het echter wel minder. Bij de hogere versnellingen schakeld bak snel en schokloos. Mijn vorige auto, BMW X3 met 8 bak automaat had deze schokken absoluut niet en die bak (weet ik zeker) is met koppelomvormer etc. De traditionele automaat dus.
...

Juist door het schokken (met name in de lagere versnellingen en bij wegrijden) denk ik dat het wel een dubbele koppelingen bak is. Ken dit vanuit VAG (DSG) en Porsche (PDK). Die doen het echter wel minder. Bij de hogere versnellingen schakeld bak snel en schokloos. Mijn vorige auto, BMW X3 met 8 bak automaat had deze schokken absoluut niet en die bak (weet ik zeker) is met koppelomvormer etc. De traditionele automaat dus.
NielsPHEV
7th Gear member

de BWM bak was van ZF die passen niet overdwars in een Volvo de Volvo GT hebben gewoon een koppelomvormer
RoaldH
6th Gear member

NielsPHEV schreef: de BWM bak was van ZF die passen niet overdwars in een Volvo de Volvo GT hebben gewoon een koppelomvormer
Of je moet de 9 traps automaat hebben zoals in de Jeep.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Fulaks
6th Gear member

alderu schreef: Juist door het schokken (met name in de lagere versnellingen en bij wegrijden) denk ik dat het wel een dubbele koppelingen bak is. Ken dit vanuit VAG (DSG) en Porsche (PDK). Die doen het echter wel minder. Bij de hogere versnellingen schakeld bak snel en schokloos. Mijn vorige auto, BMW X3 met 8 bak automaat had deze schokken absoluut niet en die bak (weet ik zeker) is met koppelomvormer etc. De traditionele automaat dus.
Jij kan dat nog heel lang denken, maar het is gewoon geen dual clutch bak maar een conventionele koppelomvormer. Als je schokken hebt bij wegrijden en in lage versnellingen lijkt er mij iets mis te zijn met je bak, de mijne doet z'n werk echt prima en zonder schokken en dat is ook wat ik lees hier van andere gebruikers.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Jers3n
5th Gear member

Hier nog wat lees voer op swedespeed over de bak. Met een afbeelding van een fysiek opengewerkt exemplaar waarop duidelijk de koppelomvormer is te zien.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
jalex_h
6th Gear member

Een DSG (of PDK) is (heel erg gesimplificeerd) niets anders dan een handbak met twee geautomatiseerde koppelingen. Dat is wezenlijk anders dan de automaat die in jouw (en mijn) Volvo ligt. Geloof me, als het een bak met dubbele koppeling was, dan hadden Volvo (en AW) het wel van de daken geschreeuwd.

Maar terug naar je vraag. Ik hed de GT-8, welliswaar met een D4, en met een caravan van 1500 kg rijdt het als een trein. Ik heb er alleen nog in Nederland mee gereden maar een proefrit over de steilste stukjes (ahum, 7 á 8%) over de Heuvelrug, inclusief wat hellingproefjes, geven geen aanleiding om te denken dat het in de bergen niet zo zal zijn.
Het wegrijden gaat mooi soepel en ook van het over schakelen (ook bij flink accelereren) merk je heel weinig.
Enig nadeel is dat de bak, eenmaal op snelheid, enthousiast door schakelt naar z'n 8. Rij je bij 95 met zo'n 1300/1400 toeren. De motor protesteert niet en volgens de verbruiksmeter is het verbruik ook lager dan in z'n 7 of 6 (dus de motor wordt niet gesmoord), en het is een machtig gevoel, maar gevoelsmatig schakel ik toch liever een stapje terug. Te meer omdat, als je op de cruisecontrol, weer terug wilt naar de ingestelde snelheid, de bak in z'n 8 blijft staan en het dan wel lang duurt voordat je weer op je oude snelheid zit. Kortom, de fut is er in z'n 8 wel uit.
Da's dan wel weer een minpuntje, want dan zit je weer hand te schakelen (met stuurflippers overigens geen groot probleem) of je moet hem in 'S' zetten en niet op de cruisecontrol. Eigenlijk vindt ik beide optie's niet echt ideaal. Maar goed, ik kan me zo voor stellen dat er bij een benzine een andere eindoverbreniging in zit, waardoor je wat meer toeren draait bij dezelfde snelheid?
alderu schreef:Dan net als DSG of PDK. Deze laatste zijn ook dual clutch en iets verfijnder. Welkicht omdat VAG en Porsche langer ervaring hiermee hebben.
Dan imho toch vooral ervaring met hoe het niet moet. Ik had hiervoor een Skoda met de 7-traps DSG. Zoals zo velen kon binnen 40K ook bij mij de koppeling gewisseld worden omdat je er niet meer fatsoenlijk mee weg kon rijden. De nieuwe koppeling deed het beter en gaf ook aan het einde (85K verder) geen gebonk, maar om nu te zeggen dat deze verfijnder was? Echt absoluut niet. Je bleef, ook nadat de nieuwe er net in zat, toch schokjes voelen, de bak liet subtiel merken wat'ie aan het doen was. De 8-GT schakelt vele malen vloeiender. Enig voordeel was wel dat de DSG met caravan wel de goede versnelling koos. Op het vlakke vaak de 7, maar bij het eerste molshoopje als snel terug naar z'n 6 en zo verder. Idem met het terug gaan naar de ingestelde snelheid.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Hans oet Twent
8th Gear member

@jalex_h en Alderu;

Doe jullie zelf een lol en vooral een plezier, gebruik de cruise control NOOIT met een automaatbak! En bij het weg rijden, ga dan gewoon met het handje schakelen. Zeker als je dat als schokkerig gaat ervaren. En zeker bij teveel slip! Doe dat dan zoals je dat ook met een handbak zou doen. En laat de motor iets meer toeren draaien, schakel dus niet door naar de laagste versnelling. Laat de vloeistoffen lekker door het blok en de bak stromen met een wat hoger toerental. Gaat ie lekker vinden.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
jalex_h
6th Gear member

Tuurlijk, maar die dsg is zelfs solo met het handje niet schokvrij :'( Dat was het probleem.
En cc kan imho prima als het rustig is maar ik hou wel permanent in de gaten wat het brandstofverbruik is. Loopt dat te veel op, dan neem ik wel mijn maatregelen. Maar de dag wasmij altijd voor. En bergaf is de cc zowiezo een no-go.
Elke bak heeft zo z'n gedrag en zoals ik het nu in schat kan de dag beter overweg met een caravan. Schakelde altijd heel vlot terug en zat nooit in een te hoge versnelling. Dat mis ik helaas bij de GT. Dus dat zalwel meer hand- en voetwerk worden. Jammer, want de DSG bewijst dat het heel goed kan.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
...

Diverse mensen hebben gelijk !! Het is een vloeistofkoppeling en geen platen. !! Excuses voor mijn stelligheid !!

Onze gedachte komt door het verkeerde schakelgedrag van onze GT8 bak. Heden, bij de eerste onderhoudsbeurt, ook toegegeven door de dealer.

Zie ons nieuwe topic van vandaag !
VolvoFox
2nd Gear member

@alderu: sportief :-)
'23-heden: Tesla model Y
'19-'23: Superb combi 1.5 TSI DSG etc...
'16-'19: Superb combi 1.6 TDI
'11-'16: V70 DRIVe (D2) MY12 professional line
'08-'11: C4 Grand Picasso 2.0 HDI
'05-'08: V50 2.0 D
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”