Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Vandaag was het dan eindelijk mijn beurt om mijn BOR een beetje meer pit te geven. Rond een uur of 11 reed ik het terrein van Volvotune op en Obbe zat al te wachten. natuurlijk was ik wat later dan gedacht, maar voor Obbe maakte dat niet zoveel uit. "ik ben klaar in anderhalf uur": zie hij optimistisch. En inderdaad, na ongeveer 90 minuten kwam Obbe het hok uit. Er moest nog wat gecontroleerd en bevestigd worden voordat Obbe de zekerheid kon geven waar hij voor staat. "Elke keer is het weer een verrassing wat Volvo in de computer gestopt heeft" en met een bak koffie vertrok hij weer naar boven, Ondertussen was de volgende tune klant al aangekomen en liep de planning behoorlijk uit. Drie kwartier later kwam Obbe weer naar beneden, installeerde de computer in BOR en zei dat ik maar eens een rondje moest gaan rijden. Zo gezegd , zo gedaan. Als je al standaard 200PK onder de motorkap hebt merk je de tuning bij normaal rijden niet echt. Wat me wel opviel is dat ik de motor ruim over de 6000 TPM (in het rood dus) kon doortrekken. Daar is dus meer ruimte gecreëerd. Op het industrie terrein kon ik niet echt voluit, dus dat heb ik voor de thuisreis bewaard. Na het afrekenen en het in ontvangst nemen van het certificaat en de Volvotune stickers heeft Dennis nog even de kapotte motorplaat vervangen (met dank aan Verwijst voor het vlotte opsturen).
Nu het echt rijden met de geblazen BOR. Van Elst naar Rotterdam is toch een leuk stukje met alle snelheidsbeperkingen die we op de Nederlandse snelweg kennen. Toen kon ik pas goed zien welke invloed het tunen heeft op het gebruik, gemiddeld heb ik geconstateerd dat het zo een 1,5 tot 2 liter per 100KM scheelt. En dat is best leuk met de huidige benzine prijzen en een auto die er wel wat van lust. Een prettige bijkomstigheid van het tunen zijn de extra PK's waarmee de acceleratie van 100 naar 140 een goed merkbaar verschil oplevert, maar daar ging het natuurlijk niet om .
Al met all heel tevreden over de puike job van Obbe. Van harte aan te bevelen dus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door ChrisMe op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
hij: XC60 D5 AWD Polestar, MY 2011, 250.000KM
zij: Mitsubishi Colt 1.5, 2005, 210.000KM
in het verleden onder andere:
144, C70, 850, V70XC