Ik ben voorzichtig aan het kijken naar een opvolger van de huidige auto, nu zitten mijn vrouw en ik absoluut niet op 1 lijn als het om auto's gaat maar beide vinden we de xc90 een ontzettend mooie auto. De eerste generatie diesels 2003/2005 is momenteel betaalbaar voor ons. de reeds afgelegde kilometer standen van het aanbod is erg gevarieerd en ik ben dan ook niet zo bang om een xc90 aan te schaffen die al richting de 3 ton gaat. Daarbij hoort natuurlijk onderhoud. Regulier onderhoud als banden, remmen distributie ed kan ik allemaal zelf ik zoek meer naar grote kosten of punten waar ik op zou moeten letten. De automaat bak heb ik al het een en ander over gelezen. Flushen en proberen historie te achterhalen.
Het verbruik van de 2.4 d5 motor zou volgens verschillende sites zo tussen 1 op 10 en 1 op 12 liggen, is dit een reëel verbruik? Verder ben ik benieuwd of de eerste generatie XC90 ook is uitgevoerd met een roetfilter? Er gaan momenteel geruchten rond dat men auto's zonder fabriek af roetfilter straks zwaarder willen belasten in de wegen belasting. Ik voel er weinig voor om straks met een auto te zitten die onverkoopbaar is en nog een bonus bovenop de reeds flinke wegenbelasting te krijgen.
Is de XC90 diesel in Nederland eigenlijk ook als 5 zitter verkrijgbaar geweest en met half lederen bekleding. Ik vind vol leer altijd zo plakkerig aanvoelen in de warmere zomermaanden.
informatie omtrent aankoop xc90
- Bart
- 8th Gear member
Hoi en welkom op het forum.
Wij hebben zelf een half jaar geleden een XC90 gekocht, uiteraard ook na veel overleg en goed zoeken naar de juiste voor een mooie prijs.
Uit ervaring kan ik melden dat onze XC met 185pk D5 en 6-traps GT ongeveer 1 op 10 rijdt (wel redelijk wat korte stukjes). Roetfilter was volgens mij voor de door jou gezochte bouwjaren niet standaard maar kan wellicht geretrofit worden.
De XC is volgens mij alleen vanaf MY2006 1of 2 jaar leverbaar geweest als 5-zitter (en is dan ook niet om te bouwen naar 7-zitter), maar die zijn schaars. Met stoffen bekleding ook, dan moet je zoeken naar een Kinetic (leer was volgens mij standaard vanaf de Momentum).
Wij hebben zelf een half jaar geleden een XC90 gekocht, uiteraard ook na veel overleg en goed zoeken naar de juiste voor een mooie prijs.
Uit ervaring kan ik melden dat onze XC met 185pk D5 en 6-traps GT ongeveer 1 op 10 rijdt (wel redelijk wat korte stukjes). Roetfilter was volgens mij voor de door jou gezochte bouwjaren niet standaard maar kan wellicht geretrofit worden.
De XC is volgens mij alleen vanaf MY2006 1of 2 jaar leverbaar geweest als 5-zitter (en is dan ook niet om te bouwen naar 7-zitter), maar die zijn schaars. Met stoffen bekleding ook, dan moet je zoeken naar een Kinetic (leer was volgens mij standaard vanaf de Momentum).
Volvo: V50 | 850 | V40 | V50 | XC70 | S70 | S80 | S60 | 240 | XC90 | V90 | V60 | C70 | V60 | 240
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
'24 XC90 T8 Ultra - Platinum Grey
'00 Saab 9³ Cabrio 2.0 Turbo Aero - Midnight Blue
"I'll try being nicer if you try being smarter.."
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
De 5 cyl diesel motoren in de V70N waren vanaf MY06 met roetfilter en 6 traps GT, ik vermoed dat dezelfde regels gelden voor de XC90.
Op de NL Volvo website kan je prijslojsten van oude bouwjaren raadplegen, erg handig als je op zoke bent naar een okkasie
Op de NL Volvo website kan je prijslojsten van oude bouwjaren raadplegen, erg handig als je op zoke bent naar een okkasie
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- Jers3n
- 5th Gear member
Welkom, hier kun je de oude prijslijsten inzien, daar is veel info over de (in NL geleverde) opties uit te halen.
Mbt roetfilter, dat zal idd vanaf MY06 affabriek zijn op de 185pk D5, op de 2.4D 163pk (nog) niet. Waarbij voor de duidelijkheid van belang kan zijn dat bij Volvo de modeljaren (MY) niet gelijk lopen met het kalenderjaar, bv. MY06 loopt van medio (ca. juni) 2005 tot medio 2006, waarna MY07 begint., enz. Uitzonderingen bij modelwisselingen daargelaten.
Retrofit roetfilter op voorgaande modeljaren kan, indien nog niet gedaan, vast maar ontheft je niet van de boete op de wegenbelasting. Wil je daar 'onderuitkomen' zul je, zoals het er nu uitziet, toch echt voor een diesel met affabriek roetfilter moeten gaan. Maar de meerprijs van een nieuwere zou zo maar eens aanzienlijk hoger kunnen zijn dan die boete....
Wellicht dat import uit Duitsland een optie is?
Suc6
Mbt roetfilter, dat zal idd vanaf MY06 affabriek zijn op de 185pk D5, op de 2.4D 163pk (nog) niet. Waarbij voor de duidelijkheid van belang kan zijn dat bij Volvo de modeljaren (MY) niet gelijk lopen met het kalenderjaar, bv. MY06 loopt van medio (ca. juni) 2005 tot medio 2006, waarna MY07 begint., enz. Uitzonderingen bij modelwisselingen daargelaten.
Retrofit roetfilter op voorgaande modeljaren kan, indien nog niet gedaan, vast maar ontheft je niet van de boete op de wegenbelasting. Wil je daar 'onderuitkomen' zul je, zoals het er nu uitziet, toch echt voor een diesel met affabriek roetfilter moeten gaan. Maar de meerprijs van een nieuwere zou zo maar eens aanzienlijk hoger kunnen zijn dan die boete....
Wellicht dat import uit Duitsland een optie is?
Suc6
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- Starter
Dank allen voor de reacties en het warme welkom ondanks dat ik al jaren passief actief ben hier. Het is jammer om te lezen dat het eerste model nog geen fabriek af roetfilter heeft, het facelift model ligt simpel weg nog buiten budget. Door het gebrek aan roetfilter en zijn schaarste in half lederen bekleding zit voor mij helaas weinig tot geen extra meerwaarde aan het aanschaffen dan van een xc90 ten opzichte van de huidige auto, een Audi a6. Deze heeft alle opties waar ik waarde aan hecht maar ook geen fabriek af roetfilter. Omdat de Audi al enkele jaren op de oprit staat en we wel eens wilde veranderen kwamen we bij de XC90 uit.
-
- Starter
Hier meldt zich een XC90 rijder die over 2 dagen zijn XC90 weg doet. De XC90 D5 Summum die ik had was full-options. Een hele mooie auto en rijdt heerlijk ook als caravantrekker is het een sublieme auto.
Helaas kwamen er voor mij behoorlijk wat kosten aan de auto rond de 300.000 km. Zo is de cilinderkop vervangen, krukassen en klepstoters. Al met al een behoorlijk dure reparatie van rond de 4000 euro.
Let goed op bij een testrit hoe de automaat schakelt. De automaat in mijn XC90 is 2 keer geflushed maar blijft toch wel bonken en slippen. Met andere woorden een automaatbak revisie zat er aan te komen. Dat met het oog op andere normale reparatiekosten rond deze kilometerstand hebben mij doen besluiten afscheid te nemen van een hele mooie auto.
Ik denk dat het zeker mogelijk is op een hele goede XC90 te vinden met 3 ton op de teller. Kijk vooral goed naar de onderhoudshistorie. Na de eco-tuning reed ik 9,1 liter per 100 km gemiddeld, dat vind ik acceptabel.
Veel succes met de zoektocht en ben benieuwd naar de foto's.
Helaas kwamen er voor mij behoorlijk wat kosten aan de auto rond de 300.000 km. Zo is de cilinderkop vervangen, krukassen en klepstoters. Al met al een behoorlijk dure reparatie van rond de 4000 euro.
Let goed op bij een testrit hoe de automaat schakelt. De automaat in mijn XC90 is 2 keer geflushed maar blijft toch wel bonken en slippen. Met andere woorden een automaatbak revisie zat er aan te komen. Dat met het oog op andere normale reparatiekosten rond deze kilometerstand hebben mij doen besluiten afscheid te nemen van een hele mooie auto.
Ik denk dat het zeker mogelijk is op een hele goede XC90 te vinden met 3 ton op de teller. Kijk vooral goed naar de onderhoudshistorie. Na de eco-tuning reed ik 9,1 liter per 100 km gemiddeld, dat vind ik acceptabel.
Veel succes met de zoektocht en ben benieuwd naar de foto's.
- whitehorsekart
- 5th Gear member
En pas op met de diesel, wij hebben een 2008 185pk uitvoering met 108000 km op de teller en die gaat morgen voor de derde keer naar de dealer omdat de EGR klep blijft hangen.
Je kunt de auto niet gebruiken voor kleine stukjes, maar de laatste week hebben we in twee dagen 200 kilometer snelweg per dag gereden, maar hetzelfde resultaat....de verkoper verkocht hem omdat hij veel kleine stukjes reed.......
We overwegen om er voor de korte stukjes maar een Toyota Yaris hybride bij te kopen (de omgekeerde wereld, maar goed!)
Of het ding te verkopen en een XC90 op benzine terug te kopen.....
Je kunt de auto niet gebruiken voor kleine stukjes, maar de laatste week hebben we in twee dagen 200 kilometer snelweg per dag gereden, maar hetzelfde resultaat....de verkoper verkocht hem omdat hij veel kleine stukjes reed.......
We overwegen om er voor de korte stukjes maar een Toyota Yaris hybride bij te kopen (de omgekeerde wereld, maar goed!)
Of het ding te verkopen en een XC90 op benzine terug te kopen.....

1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
-
- 6th Gear member
Of je laat de egr klep dicht zetten! Kleine moeite (door volvotune bijv) en blok rijdt er een stuk beter door. Enige risico dat je blijft houden is dat met veel kleine stukjes je roetfilter gaat verstoppen. Alleen die weghalen is niet toegestaan natuurlijk, al loopt het geheel dan wel beter...
- whitehorsekart
- 5th Gear member
EGR afdoppen is ook verboden, in Duitsland staat ook daar een straf op wegens een milieudelict. Hoe het in NL zit weet ik zo niet.....Bovendien kan dat afdoppen maar tot MY2005, daarna moet je ook de software aanpassen....
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110