Half april heb ik na 10 jaar afscheid genomen van mijn S60, welke een goed baasje heeft gekregen. Daarvoor in de plaats heb ik een schitterende S80 2.0d Summum, bj 2008 welke 185.000 km heeft gelopen. Een hele fijne auto. Verschil in comfort met de S60 is groter dan verwacht en het is dan ook een heerlijke auto.
Echter heeft de auto een probleem. De auto heeft vanaf het begin een hoog verbruik en in het donker op de snelweg viel mij op in het licht van de achterligger dat de auto rookte. Het gemiddelde verbruik ligt op ongeveer 1:11.5 / 1:12.5 en dit bij voornamelijk snelweg en provinciale weg. (Verbruik uiteraard gemeten bij het aftanken. De boordcomputer geeft meestal een litertje minder aan dus die is wat optimistisch) Wat ik heb gelezen in autotesten moet een gemiddelde van ongeveer 1:16 zonder moeite haalbaar zijn. Ik woon aan de rand van de stad dus stadskilometers zijn minimaal. Tevens valt op dat het verbruik bij 140km/u opvallend veel hoger is dan bijvoorbeeld 130km/u.
Wat betreft het roken. Bij rustig optrekken op de snelweg (bijvoorbeeld van 110 naar 130 km/u) zie ik in het licht van de achterligger de auto continue roken wat over of minder lijkt te zijn wanneer ik weer op constante snelheid rijd. Ook wanneer ik ga parkeren en de koppeling op laat komen (de auto brengt het toerental dan automatisch 400 tpm omhoog) komt er na het weer intrappen van de koppeling echt een flinke zwarte rookpluim uit de uitlaat. De auto trekt verder goed en het vermogen lijkt ook in orde.
De auto is nu inmiddels 3 keer terug geweest naar de garage. Dit is een derde partij die werkt voor het autobedrijf waar de auto is gekocht. Zij erkennen dat het roken en het verbruik niet normaal is. Gelukkig zijn zij bereidwillig het probleem op te lossen echter tot op heden zonder resultaat.
De eerste keer hebben zij de auto uitgelezen en geen foutmeldingen. Zij hebben het roetfilter 2 keer laten regenereren en is, als ik het goed heb begrepen de EGR schoon gemaakt. Tevens een adaptief in de tank voor reiniging van de verstuivers. Dit heeft niet (veel) geholpen. Het verbruik bleef hoog en het roken was ook niet over. Na een paar dagen rook ik uitlaatgassen in het interieur en bleek er rook uit de eerste verstuiver te komen. Auto weer weg gebracht.
De tweede keer hebben zij de rokende verstuiver los gehad en er bleken 2 brandplaatjes tussen de verstuiver en het blok te zitten. Verstuiver schoon gemaakt en nieuw brandplaatje gemonteerd. Hierna trok de auto wat lekkerder op vanaf 1400 tpm. Echter het verbruik en het roken bleven.
De auto voor de derde keer naar de garage gebracht in verband met het overmatige roken en het hoge verbruik. Deze keer hebben zij alle verstuivers los gehad gereinigd. Bij het loshalen van de verstuivers bleek ook bij verstuiver 3 dat er 2 brandplaatjes tussen zaten. Zij hebben de auto getest en het verbruik op de boordcomputer leek lager te zijn en hij leek ook niet meer te roken.
De auto vorige week weer meegekregen in de hoop dat het nu opgelost zou zijn. Bij constante snelheid op de cruise control leek het verbruik op de boordcomputer inderdaad gunstiger. Het gemiddelde verbruik op de bc kwam uiteindelijk toch weer hoog uit, te weten 7.1 ltr/100km wat bij het aftanken 7.8 ltr/100km (1:12.8 ) bleek te zijn en het roken is er ook nog steeds

Verbruik volgens bc bij constante snelheid op de cruise control is bij 85km/u 4.6ltr, 105km/u 5.0 ltr, bij 125km/u 5.6 ltr, bij 130km/u 6.8ltr en bij 140km/u 7.8ltr. Het viel mij op dat wanneer de snelweg lichtjes omhoog loopt bij bijvoorbeeld een viaduct het verbruik opeens met 2 ltr omhoog schiet maar misschien is dit wel normaal?
Deze week ga ik weer een afspraak maken met de garage.
Heeft iemand enig idee wat het probleem kan zijn zodat ik dit voor kan leggen bij de garage? Ik begin er inmiddels een beetje moedeloos van te worden.
Alvast hartelijk dank voor jullie info.
Groet,
Berry