Beste medeforums gebruikers,
Ik ben nieuw op het forum en wil voor het eerst een Volvo aanschaffen. Ik heb een vraag over de diesel blokken in de C30. Op het internet lees ik diverse dingen maar het is vrij moeilijk informatie over te vinden specifieke kwaaltjes van de motorblokken.
Ik ben aan het oriënteren een C30 2liter Diesel te kopen. Ik heb nu 2 jaar achter de rug met een VW golf 5 TSI 125kw. een en al problemen. Daarom ben ik nu op zoek naar een degelijke auto!
Nou valt mijn oog op de Nou valt mijn oog op de D2, de 2.0 D en de D3/D4 blokken.
Natuulijk zou mijn voorkeur uitgaan naar een D3, D4 of D5 5 cilinder blok maar de aanschaf en de vebruikskosten (vooral de D5) zijn eigenlijk net wat boven mijn budget.
Wat zijn jullie ervaringen met de D2, D3 en de 2.0 D blokken? Zijn er bepaalde motor codes / bouwjaren waar ik echt vanaf moet blijven ivm slechte productie/zwaktes denk aan bijv. problemen met injectoren etc?
Alvast bedankt voor je reactie.
Groetjes
C30 Motorcodes kwaaltjes
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45
Moet je een beetje geluk mee hebben, ik heb met mijn D2 en nu recente T5 veel problemen, en een vriend van me met zijn D5. Voor zover ik hoor van vrienden/kennissen is de D3 zowat de beste keuze!
2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 2570
- Lid geworden op: 03.07.2006 - 23:34
D3 is zeker een goede keuze, maar Xanthine, de reden dat jij er zoveel problemen mee hebt is omdat je hem dusdanig hebt verbouwd dat alleen het casco nog een c30 is volgens mij! 

Laatst gewijzigd door V50 R op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- V52
- 3rd Gear member
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 16.11.2014 - 09:08
- Locatie: Aelse
Waar kies je voor? Voor zuinigheid of wat meer power?
Ik heb weliswaar een V50 maar omdat ik meestal alleen of met z’n tweeën in de auto zit, heb ik gekozen voor een 1.6 motor. Wel bewust voor het D2 type (motorcode D4162T).
Auto bevalt goed, je komt goed mee met het verkeer. Een keer een motorstoring gehad, deze week eerste beurt (60.000 km) laten uitvoeren. Hierbij zijn de injectors gekalibreerd omdat de motor onrustig liep.
Volgende week mag ie aan de bak, met z’n vieren naar Italië.
Ik heb weliswaar een V50 maar omdat ik meestal alleen of met z’n tweeën in de auto zit, heb ik gekozen voor een 1.6 motor. Wel bewust voor het D2 type (motorcode D4162T).
Auto bevalt goed, je komt goed mee met het verkeer. Een keer een motorstoring gehad, deze week eerste beurt (60.000 km) laten uitvoeren. Hierbij zijn de injectors gekalibreerd omdat de motor onrustig liep.
Volgende week mag ie aan de bak, met z’n vieren naar Italië.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 13.08.2011 - 16:45
Buiten de uitlaatlijn heb ik enkel vervangen wat defect was, alles dusV50 R schreef: D3 is zeker een goede keuze, maar Xanthine, de reden dat jij er zoveel problemen mee hebt is omdat je hem dusdanig hebt verbouwd dat alleen het casco nog een c30 is volgens mij!![]()

Maar buiten dat, ervoor had ik een D2 C30 nieuw gekocht, en mijn ouders hadden er ook eentje (bouwjaar 2011 en 2010), waar we beiden niets dan problemen mee hadden. Met die van mij stukken zoals EGR (10.000km), turbo (ca 20.000km), aandrijfas 3x (ca 25.000, 45.000 en 55.000), aircopomp, start/stop systeem, radio, elektrische ramen. Antwoord van de Volvo garage: had je maar een Tx motorisatie moeten nemen, mijn rijstijl is te sportief voor een D2. Ook vielen deze stukken niet onder garantie, ondanks dat ik een uitbreiding naar 5 jaar gekocht had, en de auto nog geen 3 jaar oud was. Volgens Volvo 'normale slijtage'.
& die van mijn ouders startte gewoon soms niet, zelfs na vervangen van alternator, batterij en bekabeling. Volgens de Volvo dealer een gevolg van een GSM mast die in de buurt staat, kan je dat nu geloven


& nu rij ik met een VW Golf 7, nu ongeveer 35.000km, ik rij er gelijk een gek mee, en die auto blijft perfect werken.
(en met gek bedoel ik: Tegen 70 over verkeersdrempels, rotondes nemen met piepende banden, ... )

2017 Volvo V40 D2 [ Daily ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
2007 Volvo C30 T5 [ #Racecar ]
2016 Honda Grom [ Poging tot motor ]
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08.07.2015 - 18:01
Bedankt voor je reactie.V52 schreef: Waar kies je voor? Voor zuinigheid of wat meer power?
Ik heb weliswaar een V50 maar omdat ik meestal alleen of met z’n tweeën in de auto zit, heb ik gekozen voor een 1.6 motor. Wel bewust voor het D2 type (motorcode D4162T).
Auto bevalt goed, je komt goed mee met het verkeer. Een keer een motorstoring gehad, deze week eerste beurt (60.000 km) laten uitvoeren. Hierbij zijn de injectors gekalibreerd omdat de motor onrustig liep.
Volgende week mag ie aan de bak, met z’n vieren naar Italië.
Nou ik zoek eigenlijk iets van beide werelden (ja ik weet het lekker moeilijk)Ik ben nu een 170Pk blok gewend dus ik wil eigenlijk niet al te veel naar beneden toe...
Ik zal hem meenemen in mijn keuze! Goed alternatief voor de C30. Fijne vakantie en fingers crossed voor de V50;) Komt vast wel goed!
Laatst gewijzigd door pscho-realm op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08.07.2015 - 18:01
Sjonge jonge jonge dat klinkt wel vrij extreem allemaal. Ik heb mijn VW Golf 5 met Tsi blok 150.000km gelopen op 40.000km al voor €6000 aan reparaties uitgegeven op nog geen twee jaar tijd.Xanthine schreef:Buiten de uitlaatlijn heb ik enkel vervangen wat defect was, alles dusV50 R schreef: D3 is zeker een goede keuze, maar Xanthine, de reden dat jij er zoveel problemen mee hebt is omdat je hem dusdanig hebt verbouwd dat alleen het casco nog een c30 is volgens mij!![]()
![]()
Maar buiten dat, ervoor had ik een D2 C30 nieuw gekocht, en mijn ouders hadden er ook eentje (bouwjaar 2011 en 2010), waar we beiden niets dan problemen mee hadden. Met die van mij stukken zoals EGR (10.000km), turbo (ca 20.000km), aandrijfas 3x (ca 25.000, 45.000 en 55.000), aircopomp, start/stop systeem, radio, elektrische ramen. Antwoord van de Volvo garage: had je maar een Tx motorisatie moeten nemen, mijn rijstijl is te sportief voor een D2. Ook vielen deze stukken niet onder garantie, ondanks dat ik een uitbreiding naar 5 jaar gekocht had, en de auto nog geen 3 jaar oud was. Volgens Volvo 'normale slijtage'.
& die van mijn ouders startte gewoon soms niet, zelfs na vervangen van alternator, batterij en bekabeling. Volgens de Volvo dealer een gevolg van een GSM mast die in de buurt staat, kan je dat nu geloven![]()
Dit probleem is dus nooit opgelost geraakt, dus uiteindelijk beide wagens ingeruild voor wat anders.
& nu rij ik met een VW Golf 7, nu ongeveer 35.000km, ik rij er gelijk een gek mee, en die auto blijft perfect werken.
(en met gek bedoel ik: Tegen 70 over verkeersdrempels, rotondes nemen met piepende banden, ... )![]()
Ik heb een beetje de hoop in VAG op gegeven. Prachtige auto's ze rijden heerlijk maar enorm veel problemen. Beide automonteurs waar ik mijn auto
heb gebracht gaven aan dat ze bij VAG enorm veel problemen tegen komen.
Hopelijk is de golf 7 generatie wel een stuk beter. Ze zullen toch wel leren van hun fouten zou je zeggen?
Ik ben dus nu echt op zoek naar een degelijke auto om veel KM mee te maken. Ik rij gemiddeld ritten van 2uur vandaar.. Budget voor een nieuwe (tweedehans) wagen ligt op €15.000,-
moeilijk moeilijk.. toch maar een japanner?;)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08.07.2015 - 18:01
Ik hoorde overigens in de autogarage dat sommige C30's een blok gemaakt door Ford hebben en sommige uit de Peugot fabriek... wellicht zijn die Ford blokken beter?
-
- 1st Gear member
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 08.07.2015 - 18:01
D3tje meeste succes kans dus?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 232
- Lid geworden op: 19.03.2008 - 22:34
- Locatie: Amersfoort
Alle 5 cilinder blokken zijn van Volvo de rest is van Ford of Peugeot.
Als je een stevig dieselblok wil, pak de D5 niet kapot te krijgen.
Als je een stevig dieselblok wil, pak de D5 niet kapot te krijgen.
Laatst gewijzigd door Fabje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo C30 2011 2.0 R-Design | Eibach Pro-kit | Milltek Non Resonated Exhaust | EuroSport Tuning Front Strut Bar | 60mm Throttle Body
- FLA
- 3rd Gear member
- Berichten: 340
- Lid geworden op: 16.07.2006 - 20:12
Welke blokken zijn dan van Ford en welke van Peugeot? Zowel de 1.6 als 2.0 is toch gewoon een PSA-blok?Fabje schreef: Alle 5 cilinder blokken zijn van Volvo de rest is van Ford of Peugeot.
Als je een stevig dieselblok wil, pak de D5 niet kapot te krijgen.
- MartenS40
- 4th Gear member
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 01.06.2010 - 15:16
De 1.8 en 2.0 benzine motoren zijn de ford blokken (oorsponkelijk zelfs door mazda ontwikkeld). Met overigens een goede reputatie, maar zeker niet heel snel of bijzonder zuinig. De 1.6D en 2.0D zijn idd PSA. (citroen-peugeot)
Mijn Volvo's
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
05-2021 MY15 Volvo V60 T3 R-design, Crystal White Pearl Foto's en ervaringen
01-2014 MY08 Volvo V50 2.0 Edition 2, Titanium Grey Foto's en Ervaringen
05-2011 MY07 Volvo V50 2.0D Edition 2, Black Sapphire Foto's
02-2009 MY04 Volvo S40 2.0D Elan, Silver Metalic
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10.12.2015 - 21:01
Voor elke motor (speciaal Diesel) eerst heel rustig warm laten worden!
Starten en langzaam weg reiden, zeer spaarzaam met gas geven.
het is al een hogedruk motor en als koud smeering van de zuigers nog niet goed, het aluminium zet sneller uit dan de voering, daardoor extra slijtage.
Als naald loskomt van de temratuur langzaam meer gas is ok.
Als hij op berdrijfs tempratuur is knallen met die hap
Starten en langzaam weg reiden, zeer spaarzaam met gas geven.
het is al een hogedruk motor en als koud smeering van de zuigers nog niet goed, het aluminium zet sneller uit dan de voering, daardoor extra slijtage.
Als naald loskomt van de temratuur langzaam meer gas is ok.
Als hij op berdrijfs tempratuur is knallen met die hap

-
- 4th Gear member
- Berichten: 609
- Lid geworden op: 24.05.2014 - 10:40
- Locatie: Amersfoort
Ik heb nu mijn 3de C30. De eerste was een 1.6D. Probleemloos 275.000 kilometer mee gereden. Wel dagelijks 100 km heen en 100 km terug. De 2de was een D5. Prima blok, soepel en ruim in het vermogen (tuning). Meer dan een tonnetje, geen problemen. Nu sinds kort een 2.0D Geartronic. Loopt als een zonnetje. Zelf ben ik een rustige rijder, laat de diesel rustig warm worden. Ik vraag niet veel van de wagen. Verder laat ik door de Volvo dealer het reguliere onderhoudn uitvoeren en bespaar niet snel ergens op. Prima auto die C30.
Laatst gewijzigd door C30BlackStone op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
| Volvo S80 D5 | Volvo V70 2.5T | Volvo C30 1.6D | Volvo V70 2.4 | Volvo C30 D5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 2.0D | Volvo V40 D4 | Volvo V70 2.5 | Volvo S80 D5 | Volvo C30 D2 R-Design | Volvo S80 3.2 Kinetic | Volvo V70 D2 (VEA) Dynamic | Volvo V90 Inscrip Metallic D4 Full Option | Volvo S90 D3 Momentum | Volvo S60 T6 (8) Summum Red | Volvo S90 T5 Inscr | Volvo XC40 Recharge ER Ultra 2024 | Volvo EX30 Ultra ER | Volvo EX40 Ultra | Volvo EX30 Ultra Performance Pine Crystal White |
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
De combinatie 2.0D en Geartronic bestaat niet.C30BlackStone schreef: Ik heb nu mijn 3de C30. De eerste was een 1.6D. Probleemloos 275.000 kilometer mee gereden. Wel dagelijks 100 km heen en 100 km terug. De 2de was een D5. Prima blok, soepel en ruim in het vermogen (tuning). Meer dan een tonnetje, geen problemen. Nu sinds kort een 2.0D Geartronic. Loopt als een zonnetje. Zelf ben ik een rustige rijder, laat de diesel rustig warm worden. Ik vraag niet veel van de wagen. Verder laat ik door de Volvo dealer het reguliere onderhoudn uitvoeren en bespaar niet snel ergens op. Prima auto die C30.
Het is een 2.0D met Powershift of een D3 met Geartronic.
De eerste is een Ford/PSA 4 cilinder met Ford bak, de tweede een Volvo 5 cilinder met Aisin bak.
De powershift is een dubbelkoppeling bak, de Geartronic een conventionele automaat met koppelomvormer.
Laatst gewijzigd door Marcnij op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer